Pagina 1 van 1

De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Geplaatst: 06 mei 2013 21:05
door koen theys
In de werkplaats 'algemeen' kreeg ik al aardig wat nuttige antwoorden op verschillende vragen.
Deze is echter meer specifiek.
Ik wil graag een andere uitlaat op mijn 2.2, eentje welke een minder astma-effect heeft op mijn standaard motortje maar die ook nog mee door kan wanneer ik de motor verder zou aanpassen (lees pittiger maken).
Kies ik dan voor enkel een andere einddemper of ga ik voor een systeem van bij het motorblok tot onder de nummerplaat??
Ow ja, ik woon in een vrij rustige buurt ... :bash:

Koen

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Geplaatst: 07 mei 2013 5:15
door Arno
Bij de 2.2 zijn er feitelijk een paar problemen in het uitlaat-systeem wat 'm inperkt:

- Euro4 setup met een pre-cat in de uitlaat tegen het spruitstuk
- Pijp diameters van standaard uitlaat zijn op verschillende plaatsen minder als 50mm(!!)

De investering is wellicht groter in 1 keer, maar de ervaring leert dat een vervanging van het systeem met een 2.5" setup vanaf het spruitstuk (dus sportkat + eind-demper) de beste resultaten opleveren en ook lange tijd genoeg zijn voor evt. verdere tuning acties.

Als je het toch 'stapsgewijs' wilt doen dan is dat ook prima mogelijk. Je kunt met weinig tot geen kosten beginnen met de orignele pre-cat uit het uitlaatsysteem te verwijderen (beetje hak en breek werk) en evt. de originele eind-demper met de 'pipo mod' aan te passen (wat slijp- en laswerk). Kost weinig en gaat al beter werken.. Laat even de zoek-functie hier los en dan kom je ze wel tegen.

Bye, Arno.

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Geplaatst: 07 mei 2013 14:41
door Pipo
De voorkatalysator (direct na het uitlaatspruitstuk) verwijderen gaat je al een pittiger koppel geven boven de 4500 toeren. En dit is eenvoudig te realiseren als je met gereedschap overweg kunt. Je hebt er geen speciale tools voor nodig en geen laswerk; enkel elbow-grease en geduld. En het beste van alles; het kost je geen euro :yes:. Alle info hierover is op het forum te vinden. Een andere einddemper zonder de cat's aan te pakken gaat je geen vermogenwinst bezorgen; enkel en sportiever geluid.
Wil je effectief de motor zelf tunen, dan ga je toch best in de buidel tasten voor een 2,5" uitlaatlijn met aangepaste demper.
Gr., Ivo

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Geplaatst: 07 mei 2013 20:05
door koen theys
Dus ...

Door de reacties van kenners te lezen heb ik dus besloten om voor een volledige 2,5" uitlaatlijn te gaan.
Dit incl. de cat's zolang het nog net kan binnen de normen van de Technische Keuring.

Het is voor mij de bedoeling om mijn karretje onderin wat brutaler te maken, de acceleratie en hernemingen wat op te krikken maar niet zozeer topsnelheden te verhogen.
Dit hoeft niet alleen door die uitlaat uiteraard.
Zijn er dan in dat kader bepaalde aanbevelingen van merken en/of monteurs?

De graai in de beurs is van minder belang, beter in één keer goed ...

Koen

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Geplaatst: 07 mei 2013 20:29
door Smiley
Een full 2.5" systeem is ongeveer 1750 euro ex shipping.
http://www.christullettexhausts.com/shop/vx220.asp

Ik zou je serieus adviseren goed in te lezen in tuning, voor je zoveel geld in een uitlaat stopt.
Je kunt rustig tot 175/180pk komen zonder een volledig tullett systeem.

Tik de precat eruit, vindt een leuk gebruikt einddempertje en zet er een 2,4 inlaatsysteem met speerke remap in. (dan heb je ook al ongeveer 1500 uitgegeven)

Maar waar wil je eigenlijk naatoe, qua tuning?

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Geplaatst: 07 mei 2013 20:31
door jaydee
Doen ze bij de technische keuring niet moeilijk over uitlaten? Of bluf je dan gewoon dat de Speedster standaard al zo klinkt? :mrgreen:

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Geplaatst: 07 mei 2013 20:51
door koen theys
@ Smiley,

De uitlaat waar ik me al min of meer had op verkeken is de Tullet.

Waar ik naartoe wil met mijn tuning schreef ik al in mijn eerdere berichtje, nl. onderin krachtiger, acceleratie en hernemingen veel vlotter maar het zijn niet zozeer hogere topsnelheden waar ik naartoe wil.

Koen

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Geplaatst: 07 mei 2013 20:54
door jaydee
Al stop je 600 pk in je Speedster, de topsnelheid zal niet heel veel toenemen. Die wordt dan namelijk begrensd door het toerenbereik van de motor (en dus de lengte van de 5de versnelling), niet door het vermogen. Wat dat betreft hoef je je dus geen zorgen te maken als je gaat tunen :)

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Geplaatst: 07 mei 2013 21:10
door Smiley
Wat ben je naast de 2.5" uitlaat van plan?

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Geplaatst: 07 mei 2013 22:10
door Exmantaa
2,5" Tullett is redelijk overkill als je geen 250+ pk aspiraties hebt. En dan praat ik nog niet over geluidsvolume...

Standaard 2,2 voorpijp minus de precat en een leuk dempertje erachter loopt en klinkt al een heel stuk beter. :wink:

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Geplaatst: 08 mei 2013 7:33
door gertje
Denk niet dat je zonder problemen met de tullet door de keuring geraakt

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Geplaatst: 08 mei 2013 9:25
door Arno
Voor Belgie is waarschijnlijk een downpipe+(sport)kat van Tullett of 2Bular en dan gecombineerd met een atmo Milltek eind-demper het meest haalbare.

Dat ziet er van buiten nog behoorlijk 'standaard' uit (helemaal als je de verschillende hitteschilden er weer op zet, maar verwijdert wel al de meeste restricties en klinkt niet te hard om op te vallen.

Bye, Arno.

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Geplaatst: 08 mei 2013 11:31
door tibby
deze 2.5 inch demper erop voor de Belgische wetgeving.

http://www.dbilas-shop.com/Produkte/Aus ... :1780.html

OF


Deze mannen kunnen je een op maat eindemper maken naar jou wens MET GOCA attest.
(mijn vriendin haar lancer hadden ze destijds ook gedaan en GEEN problemen op de keuring)

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=s ... 25ejj9H1qA


grtz

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Geplaatst: 08 mei 2013 15:19
door Maik
Als je echt voor koppel onderin wilt gaan dan zou ik niet de route van het 2.4 inlaatspruitstuk willen adviseren.
Wat ik mij nog van het pionierswerk van Mark Verboom kan herinneren was dat een verbeterd uitlaatsysteem wel een goede verbetering gaf wat lager in de toeren (of in ieder geval, het verlies aan koppel onderin toeren door de 2.4 inlaat werd weer grotendeels teniet gedaan door het door hem gemonteerde uitlaatsysteem).

Re: De zoveelste uitlaatvraag misschien ...

Geplaatst: 08 mei 2013 15:41
door Maik
Bekijk anders deze info eens van Mark. Eerst deze:

http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html

Dan deze:

http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html

En dan deze:

http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html

En dan zeggen vooral de (relatieve) vermogensstijgingen je hopelijk wat.

Veel leesplezier :wink: