Pagina 1 van 2
Nieuwe wishbones monteren (upper rear)
Geplaatst: 29 mei 2013 12:03
door Maik
Heb gisteren deze units binnengekregen, gekocht bij Eliseparts:
Ze zijn lichter, zwart, en zonder deuk
Foto's van de deuk in de linker whishbone volgen nog...
De averij moet opgelopen zijn tijdens de rit naar Epma de vorige keer, voordat ik aan mijn SC conversie begon.
Toen brak er een bout van mijn upright en daardoor verdraaide de rose joint, waardoor de whishbone een grotere hoek kreeg. Daardoor kwam hij tegen het subframe aan en daar kon hij niet tegen
Nieuwe rose joints zitten hier al ingeperst, dat hoef ik dan weer niet zelf te rommelen.
De standaard rubber bussen zitten erin, onderstel is hard en direkt zat nu en deze zijn niet erg onderhoudsgevoelig.
Binnenkort maar even monteren dus.
Heeft er nog iemand tips en trucs voor het demonteren van de oude en monteren van de nieuwe?
Alvast bedankt!
Re: Nieuwe wishbones monteren (upper rear)
Geplaatst: 29 mei 2013 12:41
door Arno
Simpel.. Moer van de fuseekogel af draaien, dan beetje redelijke fuseekogel splitser en die is zo los.Ik gebruik meestal beetje formaat 'schaar' splitser.
Bouten van de wishbone verwijderen uit subframe (even slotplaatjes om-tikken als die er nog ziten), oude wishbone er uit.
Nieuwe wishbone op z'n plaats, bouten (en wellicht nieuwe nyloc) moeren er op. Nog niet helemaal vast draaien.
Gat voor fuee kogel en fuseekogel goed ontvetten en er stevig in duwen. Soepel de moer van de fuseekogel aandraaien zodat hij niet gaat door-draaien (anders even een oude fuseekogel moer van z'n nylon ontdoen en even die gebruiken om 'm aan te zetten en dan vervangen voor de nyloc). Op moment zetten.
Dan even de krik onder de onderste fuseekogel en opkrikken tot de auto net 'los' komt van assteun en wishbones op rij-hoogte staan.
Dan de bouten/moeren van de wishbone bushings vast draaien en ook op moment zetten. Slotplaatjes terug tikken.
Krik er onderuit, wiel er op en gaan!
Bye, Arno.
Re: Nieuwe wishbones monteren (upper rear)
Geplaatst: 29 mei 2013 13:01
door Maik
Thanks Arno!
Is dit een "redelijke" splitter?
http://www.elise-shop.com/ball-joint-sp ... anguage=nl
Kan dat niet met een grote waterpomptang en een blokje met gat erin trouwens?
Er zit trouwens een imbusaansluitinkje onderin het tapeindje van de fusee om het draaien tegen te gaan, dus dat moet ook helemaal goedkomen.
Re: Nieuwe wishbones monteren (upper rear)
Geplaatst: 29 mei 2013 13:03
door Maik
Re: Nieuwe wishbones monteren (upper rear)
Geplaatst: 29 mei 2013 14:23
door tibby
Jan bellen!
Re: Nieuwe wishbones monteren (upper rear)
Geplaatst: 29 mei 2013 16:02
door aKra
Ziet er wel goed uit!
Re: Nieuwe wishbones monteren (upper rear)
Geplaatst: 29 mei 2013 17:01
door Arno
Shop lijkt even plat, maar ik gok dat ik wel weet welke het is.. Die gaat prima!
Soms moet je ook hier even een krik onder de onderste kogel zetten om de ruimte tussen uiteinde van de wishbone en de fusee te maximaliseren om zo 1 kant van de splitter er tussen te wringen. maar jij hebt Nitrons en dus al wat minder uitveer-weg, dus denk ik niet nodig..
Kan dat niet met een grote waterpomptang en een blokje met gat erin trouwens?
Soms, als je geluk hebt, komt hij al vrij op het tapse eind van de fuseekogel als de spanning van de moer af is, maar meestal zitren ze toch fiks vast.
Een oude monteurs-truuk is om met twee vuist-hamers tegelijk aan 2 kanten te slaan en de passing te laten 'schrikken' en 'm zo los te tikken. Alleen ietwat handigheid nodig wat ik zelf ontbeer op dit gebied
Er zit trouwens een imbusaansluitinkje onderin het tapeindje van de fusee om het draaien tegen te gaan, dus dat moet ook helemaal goedkomen.
Dat scheelt in ieder geval..
Nieuwe bouten kan je doen, maar mijn ervaring is dat ze meestal wel vuil zijn maar niet echt erg geoxideerd/geroest of zo..
Bye, Arno.
Re: Nieuwe wishbones monteren (upper rear)
Geplaatst: 29 mei 2013 20:42
door Maik
Thanks weer Arno.
Even die splitter bestellen maar. Dat stukje gereedschap kan er óók wel weer bij

Re: Nieuwe wishbones monteren (upper rear)
Geplaatst: 04 jun 2013 20:52
door Maik
Zo, wishbone no. 1 gedaan. Daar gingen toch nog wel wat uurtjes in zitten
Tweede moet een stuk sneller gaan. Nu weet ik dat ik beter eerst de hele whishbone inclusief het blokje waar de fusee in zit uit de auto kan halen voordat ik met de splitter aan de gang ga. Die fusee kwam er met een mooie knal uit zeg
Ook de Nitron er even uit halen loont, heb je wat meer ruimte, want wát zitten die twee wishbone bouten weer lekker Engels bereikbaar zeg
Morgen de foto's...
Re: Nieuwe wishbones monteren (upper rear)
Geplaatst: 05 jun 2013 17:08
door Maik
En hier dan de foto's.
De patient. Zoek het deukje:
Hier dus:
Oude wishbone gedemonteerd:
Oud en nieuw (geometrie was identiek gelukkig):
Nu deze bevestiging voor aan de upright eraf krijgen:
De tool geadviseerd door Arno (splitter):
Het gaf een mooie klap, maar dan is hij er mooi af:
En wat weegt een OEM wishbone:
En de nieuwe van Eliseparts:
Bijelkaar toch weer 100g gewonnen
En de nieuwe gemonteerd:
Wat een fijne plek hebben die twee bouten welke de wishbone aan het subframe bevestigen zeg, heerlijk Engels knutselen weer
Nu durf ik het circuit wel weer op met deze frisse wishbone.
Vanmiddag de wishbone aan de andere kant ook vervangen voor de nieuwe, dat ging een stuk sneller.
Re: Nieuwe wishbones monteren (upper rear)
Geplaatst: 05 jun 2013 17:46
door alain
100 g

Re: Nieuwe wishbones monteren (upper rear)
Geplaatst: 05 jun 2013 17:46
door Piet
Achter geen deukje. Een heleboel Speedsters schijnen dat te hebben.
Re: Nieuwe wishbones monteren (upper rear)
Geplaatst: 05 jun 2013 21:33
door Exmantaa
Yep, deukje bovenop door te diep inveren en dan raakt de top wishbone het subframe. (demperlengte/veren/bumpstop verhaal...)
Re: Nieuwe wishbones monteren (upper rear)
Geplaatst: 05 jun 2013 21:47
door Maik
Aha, dus over 100km heb ik gewoon weer een deuk, gratis en voor niets?!
That sucks.... Leuk, die engelse auto's!
Re: Nieuwe wishbones monteren (upper rear)
Geplaatst: 05 jun 2013 22:06
door jaydee
Je gaat toch niet beweren dat je niet wist waar dat deukje vandaan kwam, Maik!??
Ik had er ook eentje, maar bij mij was ook de wishbone krom...