Klap bij het rijden over bult.

Algemene zaken omtrent onze auto.
koen theys
Actief lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 mei 2013 19:34

Klap bij het rijden over bult.

Bericht door koen theys »

Zoals ik al schreef in de titel hoor ik met regelmaat een metaal op metaal-achtige klap wanneer ik over een bult rijd in het wegdek. Bij putjes heb ik deze klap niet.
Ik hoor het vooral links achter mij.
Heeft dus volgens mij te maken met in-veren??
Of is dit een toe-link??
Of de enkel deursluitingen??
Of nog iets anders ...

Wanneer ik naar filmpjes kijk over het rijden met de Speedster dan hoor ik soms ook de zelfde klappen op de achtergrond.
Hoort dit misschien gewoon bij de auto? :roll:

Koen
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Klap bij het rijden over bult.

Bericht door aKra »

Zijsteun rubbers!
koen theys
Actief lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 mei 2013 19:34

Re: Klap bij het rijden over bult.

Bericht door koen theys »

Oeps, wanneer ik de zoekfunctie gebruik op 'zijsteun rubbers' kom ik enkel terug op dit bericht terecht.
Heeft dit probleem nog een andere naam toevallig?

Alvast bedankt voor de reactie.

Koen
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Klap bij het rijden over bult.

Bericht door jaydee »

Ik denk dat Akra de motorsteun bedoelt. En dan denk ik dat hij op het juiste spoor zit...
Jägertee
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Klap bij het rijden over bult.

Bericht door Smiley »

Hier kun je het een beetje nakijken.

http://www.vx220.org.uk/forums/topic/40 ... ent-guide/
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Klap bij het rijden over bult.

Bericht door aKra »

Misschien een leuk iets om te bespreken op de Pw technische meeting en eventueel er één te vervangen daar?

Enige wat een nadeel is dat je dan de hele zomer je de rest zit te verneuken (ik heb het ook gehad maar zou het niet zijn volgens Lotus garage dus er te lang mee doorgereden, zie je duidelijk dat de motor teveel kantelt!!!)...
Werner
Actief lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 jul 2012 16:33
Locatie: Antwerpen

Re: Klap bij het rijden over bult.

Bericht door Werner »

Ik zit met hetzelfde verschijnsel, met het enige verschil dat het bij mij rechtsachter is, en dat het zich voordoet als'k door een putje rij of over een kasseibaan.
Verkeersdrempels geven dit verschijnsel niet, enkel korte hevige schokken.
Motersteunen zijn het niet, deze heb'k nagakeken en ineens inserts geplaatst in de voorste en achterste.
Spoorstangen zijn begin dit jaar vervangen, er zat klein beetje speling op en'k dacht dat dit het probleem was... niet dus :(
Rubbers van de ophanging zijn het ook niet, ik vind hier nergens speling op.
Ook de Nitrons lijken mij goed te werken....... tijdens de schokdempertest op de autokeuring, geen tikje te horen??????????
Ik heb vorige week één van de twee homokineten gechekt en van nieuw vet voorzien.... geen enkel verschil.
Deze winter is de achterclam er ook af geweest, en 'k heb ook naar losse onderdelen gezocht, maar niets gevonden.
Homokineten blijven bij mij de hoofdverdachten, morgen nog eens een poging doen om iets proberen te vinden.
Werner
Actief lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 jul 2012 16:33
Locatie: Antwerpen

Re: Klap bij het rijden over bult.

Bericht door Werner »

Heel weekendje sleutelen heeft aan het licht gebracht dat het toch de rubbers van de ophanging zijn die versleten zijn.
De rubberen bussen op zich zijn nog OK, maar de opstaande randen zijn op enkele plaatsen weggesleten waardoor de driehoeken een beetje kunnen bewegen in de lengterichting van de auto.
Waardoor ze dus tegen het chassis tikken, plaats waar ze raakten was duidelijk zichtbaar na demontage. Voorlopig opgelost door rubberen rondellen te snijden en hiertussen te plaatsen.
Volgende winter alle rubbers vervangen.

Heeft er iemand hier ervaring met de "Nylon self lubricating wishbone bushes" die Elise shop aanbied ????
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Klap bij het rijden over bult.

Bericht door tibby »

Als je voor hem voor straatgebruik alleen gebruikt zou ik voor de originele bushings gaan. Alle andere bushings (Teflon,.....) zijn leuk voor circuit maar slijten vlugger en hebben halfjaarlijks onderhoud nodig.(ook al staat erbij dat dit niet is)
Ikzelf kom ook uit een situatie waar de teflon bushings uit de driehoek 'viel' (tijdens demontage)
Deze set heb ik besteld gehad en ben er zeer tevreden over. (NIET de Super Pro-Bushes pakken)
http://www.seriouslylotus.com/index.php ... h-kit.html
grtz
captain slow
Werner
Actief lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 jul 2012 16:33
Locatie: Antwerpen

Re: Klap bij het rijden over bult.

Bericht door Werner »

tibby schreef:Als je voor hem voor straatgebruik alleen gebruikt zou ik voor de originele bushings gaan. Alle andere bushings (Teflon,.....) zijn leuk voor circuit maar slijten vlugger en hebben halfjaarlijks onderhoud nodig.(ook al staat erbij dat dit niet is)
Ikzelf kom ook uit een situatie waar de teflon bushings uit de driehoek 'viel' (tijdens demontage)
Deze set heb ik besteld gehad en ben er zeer tevreden over. (NIET de Super Pro-Bushes pakken)
http://www.seriouslylotus.com/index.php ... h-kit.html
grtz
Kan even ni goe volgen... als die alternatieve bushings onderhoud(smering) nodig hebben, ook al zijn die zelfsmerend.
Hebben de originele dan bushings dan geen onderhoud nodig???
Deze zijn niet zelfsmerend en er zit geen enkel grammetje smeermiddel in de buurt,bij mij.
Moeten die bushings beetje kunnen draaien in de ophangings-driehoeken? Anders heeft een smering toch niet veel nut.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Klap bij het rijden over bult.

Bericht door Exmantaa »

OEM zijn rubber bussen welke niet draaien om een as, maar waarbij het rubber vervormd. Vandaar geen smering nodig, maar deze moeten wel met de draagarmen in de normale rijstand vastgezet worden.
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Klap bij het rijden over bult.

Bericht door robertsabee »

En waar bestaat dat halfjaarlijkse onderhoud dan uit?
Ik heb een set kunststof bushings gekocht juist om er geen omkijken meer aan te hebben...
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2358
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Klap bij het rijden over bult.

Bericht door gertje »

Mijn zijn juist ook vervangen door de originelen terug. De kunstige werden mij ten zeerste afgeraden wegens hun slijtage
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Klap bij het rijden over bult.

Bericht door Arno »

robertsabee schreef:En waar bestaat dat halfjaarlijkse onderhoud dan uit?
Vooral wielen en schokbrekers er af, scharnierpunten schoonmaken en controleren op speling. Als dat OK is, voelen hoe de beweging van de draagarm op-en-neer is. Als dat niet meer soepel is, dan draagarmen losmaken/verwijderen, pennen/bussen er uit halen, schoonmaken, opnieuw in vet zetten en terug monteren.

Zoals Exmantaa al meldde zijn de standaard bushings van rubber (met ingebed kunstof bussen/ringen) die door middel van torsie/wringen de beweging van de draagarm volgen in plaats van scharnieren/draaien. Daarom hebben die geen onderhoud nodig, hooguit een periodieke controle of er geen scheurt/veroudert en daarmee los gaat zitten.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: Klap bij het rijden over bult.

Bericht door Dominique »

Wellicht is dit een optie ? Ik kan alleen niet vinden of ze geschikt zijn voor de VX / Speedster.... Arno? :-)

nitron-wishbone-inner-bearing-kit
Afbeelding
Plaats reactie