Klap bij het rijden over bult.

Algemene zaken omtrent onze auto.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Klap bij het rijden over bult.

Bericht door tibby »

Xavier (Lotus Wallonië) schrijft voor alle soorten van bushings buiten de standaard items halfjaarlijks na te zien met smering=duur werkje.(circuit gebruik)
grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Klap bij het rijden over bult.

Bericht door Arno »

Dominique schreef:Wellicht is dit een optie ? Ik kan alleen niet vinden of ze geschikt zijn voor de VX / Speedster.... Arno? :-)

nitron-wishbone-inner-bearing-kit
Heb ik er al onder ;)

Zijn zeker geschikt en feitelijk zelfs nog wat minder onderhoud als de oudere nylatron bussen. Mits goed gemonteerd zijn deze vrijwel onderhouds-vrij, alleen zal er (afhankelijk vanm rijstijl/curbs/etc.) op een bepaald moment speling ontstaan in de lagers. Op dat moment de oude er uit persen, nieuwe er in en weer doorgaan :)

Hoe snel dat noodzakelijk is, zal erg verschillen per persoon en gebruik maar ik vermoed dat ze qua kilometers het wel afleggen tegen de OEM rubberen bussen die meer door veroudering/verdroging het loodje leggen als slijtage.

Yvo verkoop trouwens tegenwoordig een eigen ontwikkeld setje: http://www.elise-shop.com/eliseshopcom- ... 02559.html

Ik vind ze echt heerlijk rijden. Weinig extra vibraties oid. maar een veel 'soepeler' veergedrag. Wel merk je dat zijdelingse oneffeneden in de ondergrond (sporen, richels) wat meer direct door komen en dat er gewoon 0 speling in de ophanging zit qua links-rechts.

Persoonlijk zie ik nog maar 2 echte mogelijkheden voor deze auto's:

- OEM (achtige) rubberen bushings
- Rose-joints zoals boven

(even uitgaande van de originele wishbones en niet de speciale vervangers van Pilbeam, Eliseparts, etc..)

Alle anderen bus systemen zoals nylon/nylatron/PTFE/polyurethaan/etc. zijn IMHO in de praktijk nu toch beetje 'gepasseerd station' en combineren teveel van de problemen en te weinig van de voordelen van de twee bovenstaande.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Re: Klap bij het rijden over bult.

Bericht door YvoTuk »

Oh jee.. het lijkt er op dat hier een typisch gevalletje appels en grapefruit vergelijk tentoongespreid wordt...

Laat me even iets zeggen over de historie van Nylon of Nylatron, Erlatron of andere hard kunstof bussen.

Ongeveer tien jaar geleden bracht een concurrent een op zich prima idee naar de markt in de vorm van Nylatron bussen. Het idee was prima, de uitvoering was beneden alle peil.
Nylon, Nylatron en Erlatron zijn merknamen en grappig genoeg worden binnen die merken een reeks aan verschillende producten geleverd.
De gekozen Nylatron was té zacht en vervormde bij compressie. Niet heel handig dus.
Daarnaast waren de metalen binnen bussen van verzinkt PBS en een beetje aan de dunne kant. Als je ze aanhaalde met 45Nm begonnen ze een beetje uit te zetten.
Verzinkt materiaal als lager is niet een heel helder idee omdat de zinklaag vrij vlot zal verslijten. Het effect is dat je uiteindelijk op het metaal zit en dat metaal zal bij stilstand bij het minste geringste gaan roesten.
Vervolgens komt de bus in de Nylatron insert vast te zitten en krijg je serieuze problemen.

IK heb die bussen zelf ook op mijn auto gehad en was zeer te spreken over het gedrag alleen ik was niet zo blij met wat er na een paar maanden begon te gebeuren (klonken en uiteindelijk merkbare weerstand in de draaipunten van de draagarmen)

Over dit verhaal is heel veel terug te vinden in de verre historie van Seloc. Vervelend genoeg werd alles over één kam geschoren. Men stopte op een bepaald moment maar met leveren en dat was het dan.

In de tussentijd was ik bezig met onze 'machine shop'. De eigenaar van deze tent komt uit de kunststof branche en toen ik hem de bussen liet zien zat ie alleen maar te gniffelen. "Voor alle componenten een volslagen verkeerde materiaalkeuze!" was zijn oordeel.

We zijn toen gaan schetsen om te kijken of we met een beter alternatief konden komen. Hij wist precies wat voor soort Nylon gebruikt moest worden en uiteraard moest er even wat gerekend worden aan de metalen bus. Het is tenslotte niet heel handig dat het ding kan uitzetten op het moment dat je hem aanhaalt.
Daarnaast wilde ik een oplossing hebben voor het vocht wat via de zijkant in de bus kon komen.
Het resultaat is de kit die we nu in ongewijzigde vorm nog steeds aanbieden. (hardere Nylon soort, RVS bussen, dikke RVS ringen die in de Nylon bussen liggen etc)

Vanwege de veldslagen die uitgevochten werden op Seloc wilde ik beslagen ten ijs komen. Dat wil zeggen, ik wilde er zeker van zijn dat een soortgelijk probleem niet nog eens zou voorkomen.
In die periode vroeg ene Moggy of ik Stripey Si (sommigen kennen hem misschien nog) zou willen helpen. Hij had een probleem met de originele bussen (helemaal versleten) en zocht een alternatief maar had er niet zo veel geld voor.
Stripey Si stond erom bekend dat hij zijn Elise nooit zou wassen, maar hij gebruikte zijn auto dagelijks om in het noorden van Engeland over een Hoogovens terrein te knallen.
Voor de mensen die weleens op zo'n groeve achtig terrein geweest zijn.. dat is tuig! Metaal erts wat tot snot is gereden, het is uiteraard in Engeland altijd nat "miserable' weer en dus had ik mijn proef konijn te pakken.

Si heeft bijna een jaar met onze bussen gereden waarna ik gevraagd heb om (part of the deal) een hoek van de auto uit elkaar te trekken en de bussen te inspecteren. Die zagen er van binnen nog steeds als nieuw uit. Ongeveer 12k mijlen op de teller, en geen speling :)

Pas na die inspectie hebben we de kit commercieel beschikbaar gemaakt en het is tot op de dag van vandaag één van de best verkochte producten als het om onderstel upgrades gaat.
Inmiddels zijn er meer dan 800 van deze sets bij ons de deur uitgegaan (in ongeveer zeven jaar, dat wel..) en behalve montage problemen (mensen die ze droog monteren of die ze met een hamer in de draagarm willen slaan) hebben we nooit problemen met die dingen gehad.

We bieden als service item losse lagers aan (één setje inserts met een bus en twee ringen) maar als we daar 25 van verkocht hebben is het veel.

Kortom... appels met grapefruit.. deze bussen slijten niet snel, ze gaan niet klapperen (want als ze klapperen zijn ze versleten) en als je een draagarm demonteert en een insert valt uit het oog.. dan is er echt iets heel erg verkeerd gegaan. Waarschijnlijk heeft er dan verkleving plaatsgevonden tussen de bus en de insert en is de insert gaan scharnieren in het draagarm oog... geen fijne gedachte omdat daarmee dat oog uitgesleten wordt.

Zolang de set correct geïnstalleerd wordt (met gebruik van hoge druk vet zoals fortified Moly) is het fysiek onmogelijk dat de boel verkleefd.

Er zijn meerdere aanbieders die meerdere producten aanbieden. Het is niet handig om alles over één kam te scheren want dan resulteert dat in onzin verhalen..
Afbeelding
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Klap bij het rijden over bult.

Bericht door robertsabee »

YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Re: Klap bij het rijden over bult.

Bericht door YvoTuk »

Nee, dit is puur over de Nylon bussen.

De 'echte' lagers gaan een stap verder en zijn nog nauwkeuriger kwa beweging, uitslag etc. maar die zijn ook een stuk duurder.
Op zich natuurlijk een prima oplossing, maar zoals onze Engelse vrienden zeggen "Horses for Courses" :)
Afbeelding
Plaats reactie