Aanschaffen speedster

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
Bzerker
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2013 11:27

Aanschaffen speedster

Bericht door Bzerker »

Hallo forumleden!

Ik ben nieuw hier omdat ik erg geïnteresseerd ben in het aanschaffen van een Speedster (samen met mijn vriendin)

Volgende week ben ik afgestudeerd en we zijn op zoek naar een erg leuk, snel en sportief autotje wat maandelijks betaalbaar is (verzekering en belasting) en dagelijks gebruikt kan worden.
Al snel kwam ik uit bij een S1 Elise en een Speedster.
Na mij veel in te hebben gelezen in de Elise ben ik tot de conclusie gekomen dat deze auto's mij toch iets te onderhoudsgevoelig zijn en weinig betrouwbaar (hoewel hier erg afwisselende berichten over te lezen zijn).
Daarnaast vind ik persoonlijk de vormgeving van een Speedster iets gaver en robuuster.

Helaas is er hier in de buurt (Groningen) geen Speedster te koop, zodat ik er eens een goed van dichtbij kan bekijken en misschien zelfs eens kan testrijden.

Ik vroeg mij echter af dat wanneer ik voor aanschaf naar een dealer rijd, wat de punten zijn waar ik op moet letten?
Met andere woorden, wat zijn de probleemgebieden/veelvoorkomende defecten in deze autos?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!

Groeten,
Danny
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Aanschaffen speedster

Bericht door aKra »

Welkom, al jouw antwoorden liggen in de zoekmachine op je te wachten ;)
Gebruikersavatar
Richard
Mega lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 13 feb 2005 13:06
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Aanschaffen speedster

Bericht door Richard »

Er is op dit forum 12 jaar speedsterkennis verzameld.
Er is genoeg wat er niet goed kan zijn, maar motorisch valt dat wel mee.

Een heldere dealerauto met geschiedenis is aan te raden zeker voor alle terugroepacties.

Ook schades zelfs gerepareerde kunnen een totalloss doen verhullen.

Nieuwe koplampen zijn bv 1200 euro per stuk.
Maar een onderhoudsbeurtje is niet duurder dan een astra.
Echter voor een nieuwe koppeling moet de motor eruit.

Ga zo maar door.

Wanneer je een beetje handig bent is er een hoop zelf te doen.

Suc6
CASSA uitdeuken zonder spuiten (cardetailer)
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Aanschaffen speedster

Bericht door Arno »

Bzerker schreef: Volgende week ben ik afgestudeerd en we zijn op zoek naar een erg leuk, snel en sportief autotje wat maandelijks betaalbaar is (verzekering en belasting) en dagelijks gebruikt kan worden.
Ik ben bang dat je de auto een beetje onderschat als je het omschrijft als een 'leuk, snel en sportief autotje'..

Ja, je kunt 'm dagelijks gebruiken en meerdere mensen doen dat ook, maar het is best een 'hardcore' sportwagen met weinig tot geen luxe of zelfs maar een goed werkende verwarming. Lekkage's zijn ook niet vreemd, want het blijft een engels hok, net als de Elise.

Voor een 'auto gek' die deze auto's rijd voor de wegligging en het stuur-gedrag is dat allemaal totaal onbelanglijk en zelfs deel van de charme, maar voor een hoop mensen is de auto te spartaans, te kaal, te simpel, te oncomfortabel, te krap etc. etc.

Als je meer op zoek bent naar een 'gewone auto' die toevallig een 'leuke cabrio' is dan zou ik zeker ook kijken naar een MX5, Opel GT, BMW Z3/Z4, MR2 of iets in die hoek. Veel praktischer en dagelijks bruikbaarder. Minder 'puur' qua rijden.. Dat dan weer wel..

Je kunt niet veel 'extremer' qua auto.. De overtreffende stap op dit gebied zou nog een Donkervoort/Caterham/Seven stijl auto zijn die echt alleen voor de 'die hards' dagelijks gereden (kunnen) worden. (Atoms en zo zijn echt motoren op 4 wielen en helemaal niet meer bruikbaar dagelijks)
Al snel kwam ik uit bij een S1 Elise en een Speedster.
Na mij veel in te hebben gelezen in de Elise ben ik tot de conclusie gekomen dat deze auto's mij toch iets te onderhoudsgevoelig zijn en weinig betrouwbaar (hoewel hier erg afwisselende berichten over te lezen zijn).
Motorisch is daar zeker 1 en ander van waar aangezien de Rover-K in de Elise bekende problemen met de koppakking hebben, maar qua (polyester) bodywork en chassis is de Elise vrijwel identiek aan de Speedster en dus hebben ze dezelfde punten.

Beide auto's kunnen er bijvoorbeeld vooral niet tegen als je af en toe een 'stoeprandje meepakt' en een 'kleine parkeerschade' loopt al gauw heel snel fiks in de papieren qua reparaties en kunnen zelfs zo duur worden bij de officiele dealer dat de auto total-loss is.
Ik vroeg mij echter af dat wanneer ik voor aanschaf naar een dealer rijd, wat de punten zijn waar ik op moet letten?
Dealers kan je vrijwel vergeten.. De auto wordt al zo'n jaar of 5 niet meer geproduceerd en slechts een handjevol Opel dealers mochten deze auto's verkopen en onderhouden.

Bij deze dealers (die er vaak nauwelijks 1 hebben verkocht) is vaak de monteur die ooit de trainingen etc. heeft gehad allang weer weg en hebben ze eigenlijk geen kaas (meer) van deze auto's gegeten.

Je zult zijn aangewezen op auto's die door individuen (zoals hier op de site) worden verkocht, bij de Lotus vestigingen in Amsterdam en Lochem of bij de Lotus specialisten (o.a. van Sten bij Den Haag) en via de normale auto-handel.
Met andere woorden, wat zijn de probleemgebieden/veelvoorkomende defecten in deze autos?
Op zich is er niet direct iets problematisch aan te wijzen op een goed behandelde en onderhouden auto, echter... Veel van de auto's die op marktplaats en andere sites worden aangeboden voor een 'leuk prijsje' hebben 'iets' wat ermee gebeurd is.

Een heel erg belangrijk deel van deze auto's is dat er geen toegestane reparatie mogelijk is aan het gelijmde aluminium chassis. Vaak zie je dat 'goedkoop' aangeboden auto's juist schade hebben aan het chassis die is 'opgelapt' en dat maakt ze feitelijk afgeschreven en in meer of mindere mate een gevaar op de weg. Een klassiekertje hier is voor-schade waarbij iemand geprobeerd heeft een obstakel te ontwijken, maar net de voorwiel-ophanging heeft geraakt die daarna uit het chassis is gescheurd.

Einde verhaal.. Totdat een louche handelaar er z'n vingers op krijgt en met wat popnagels, alu plaatjes en raam-kit alles 'repareert' en deze doorverkoopt.

Dan ben je als koper flink in de aap gelogeerd als je zo'n barrel met je spaarcenten hebt gekocht.

O.a. Target cars is hier berucht met het importeren van engelse schade-auto's die hier hun 'historie' kwijt raken en gewoon verkocht worden.

Misschien een wat negatief verhaal, maar ik probeer vooral aan te geven dat je met open ogen en goed onderbouwd aan een dergelijke auto moet beginnen.

Als je op zoek bent naar een geweldig sturende auto met een aantal duidelijke compromissen qua comfort en gebruik, wilt er evt. zelf voor 'zorgen' of hebt een garage in de buurt die zich specialiseert in klassiekers en 'apart spul' qua auto's, dan kan het een prima auto voor je zijn.

Wil je een auto die je bij een dealer oppikt, 1 keer per jaar voor een beurtje dropt en verder niks aan doet maar dagelijks mee rijdt, dan is dit wellicht niet het soort auto wat je wilt.

Er wordt met enige regelmaat een bijeenkomst georganiseerd van Speedsters, dus hou de site een beetje in de gaten en dan kan je vast een keer met iemand meerijden om een idee te krijgen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Bzerker
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2013 11:27

Re: Aanschaffen speedster

Bericht door Bzerker »

Allereerst bedankt voor je (enorm uitgebreide) verhaal!

Een heldere dealerauto met geschiedenis is aan te raden zeker voor alle terugroepacties.
Goeie tip! ik las op het forum (heb inmiddels letterlijk rond de 30% van dit gehele forum gelezen haha) dat er inderdaad een aantal terugroepacties zijn geweest. Even opletten of dit dan dus gebeurd is!
Ik ben bang dat je de auto een beetje onderschat als je het omschrijft als een 'leuk, snel en sportief autotje'..
ik snap dat het zo over komt haha, ik heb zelf hiervoor altijd in een 350+ pk MR2 gereden, juist om de nog meer pure rijdbeleving spreekt de speedster me juist enorm aan. En ik kan me erg vinden in je uitspraak over dat het deel van de charmes van zo'n auto is.
Wel wil ik er graag een testrijden om te kijken of het voor dagelijks vervoer een geschikte auto is voor mijn vriendin (hoewel zij de auto slechts 3000km per jaar zal gebruiken, moet te doen zijn lijkt me). Daarnaast vond ze de blikken die ze in de MR2 kreeg al erg leuk, laat staan in een speedster :lol:
Op zich is er niet direct iets problematisch aan te wijzen op een goed behandelde en onderhouden auto, echter... Veel van de auto's die op marktplaats en andere sites worden aangeboden voor een 'leuk prijsje' hebben 'iets' wat ermee gebeurd is.
ok! Op veel forums kun je vaak informatie vinden over wat de kilometer standen zijn waar je een aantal dingetje kunt verwachten. Uiteraard zul je bij iedere speedster ook zijn puntjes krijgen, maar kan ik uit je verhaal halen dat wanneer het goed (en op tijd) gerepareerd is niet iedere speedster dezelfde problemen heeft? (bijv. zoals de elise waarbij de koppakking regelmatig scheurt op 80.000km).

O.a. Target cars is hier berucht met het importeren van engelse schade-auto's die hier hun 'historie' kwijt raken en gewoon verkocht worden.
Hier had ik inderdaad al meer over gelezen, ik blijf lekker ver weg bij dit bedrijf! Speedsters zijn al niet exorbitant duur qua aanschaf, ik steek dan liever 1000-2000€ meer in de aanschaf dan dat ik ruim het dubbele in reparaties terug ga krijgen
Als je op zoek bent naar een geweldig sturende auto met een aantal duidelijke compromissen qua comfort en gebruik, wilt er evt. zelf voor 'zorgen' of hebt een garage in de buurt die zich specialiseert in klassiekers en 'apart spul' qua auto's, dan kan het een prima auto voor je zijn.
Wil je een auto die je bij een dealer oppikt, 1 keer per jaar voor een beurtje dropt en verder niks aan doet maar dagelijks mee rijdt, dan is dit wellicht niet het soort auto wat je wilt.
Wanneer je een beetje handig bent is er een hoop zelf te doen.
Ikzelf ben redelijk handig. Met name door de MR2 ben ik begonnen met het sleutelen aan auto's. Hetgeen ik juist erg leuk vond was dat mede door het actieve forum daar je eigenlijk ALTIJD uit het probleem kwam waar je tegen aan liep. Hetzij doordat mensen je in het topic helpen, hetzij ze langs komen om een dag lekker mee te sleutelen. Ik bemerk hier op het forum een beetje hetzelfde klopt dat ook?

Enige wat ik een beetje jammer en vervelend vindt is dat hij hier wel ruim een jaar iedere dag buiten zal staan, en er ook mee in de sneeuw en pekel gereden zal worden. Heb al gelezen dat pekel niet DODELIJK is, maar ook niet erg fijn is, maar neem aan dat het een jaartje toch wel zal overleven?
Daarnaast is het wanneer ik hem in de winter gebruik/buiten heb staan redelijk essentieel dat ik er een hard top bij heb denk ik?


Nogmaals iedereen bedankt voor de informatie!

Groeten Danny
Laatst gewijzigd door Bzerker op 23 jun 2013 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Aanschaffen speedster

Bericht door tibby »

Wel even opletten met je lak tijdens het vriezen. Had destijds het alombekende 'osmose' probleem op m'n vorige speedster.
grtz
captain slow
Plaats reactie