Bzerker schreef:
Volgende week ben ik afgestudeerd en we zijn op zoek naar een erg leuk, snel en sportief autotje wat maandelijks betaalbaar is (verzekering en belasting) en dagelijks gebruikt kan worden.
Ik ben bang dat je de auto een beetje onderschat als je het omschrijft als een 'leuk, snel en sportief autotje'..
Ja, je kunt 'm dagelijks gebruiken en meerdere mensen doen dat ook, maar het is best een 'hardcore' sportwagen met weinig tot geen luxe of zelfs maar een goed werkende verwarming. Lekkage's zijn ook niet vreemd, want het blijft een engels hok, net als de Elise.
Voor een 'auto gek' die deze auto's rijd voor de wegligging en het stuur-gedrag is dat allemaal totaal onbelanglijk en zelfs deel van de charme, maar voor een hoop mensen is de auto te spartaans, te kaal, te simpel, te oncomfortabel, te krap etc. etc.
Als je meer op zoek bent naar een 'gewone auto' die toevallig een 'leuke cabrio' is dan zou ik zeker ook kijken naar een MX5, Opel GT, BMW Z3/Z4, MR2 of iets in die hoek. Veel praktischer en dagelijks bruikbaarder. Minder 'puur' qua rijden.. Dat dan weer wel..
Je kunt niet veel 'extremer' qua auto.. De overtreffende stap op dit gebied zou nog een Donkervoort/Caterham/Seven stijl auto zijn die echt alleen voor de 'die hards' dagelijks gereden (kunnen) worden. (Atoms en zo zijn echt motoren op 4 wielen en helemaal niet meer bruikbaar dagelijks)
Al snel kwam ik uit bij een S1 Elise en een Speedster.
Na mij veel in te hebben gelezen in de Elise ben ik tot de conclusie gekomen dat deze auto's mij toch iets te onderhoudsgevoelig zijn en weinig betrouwbaar (hoewel hier erg afwisselende berichten over te lezen zijn).
Motorisch is daar zeker 1 en ander van waar aangezien de Rover-K in de Elise bekende problemen met de koppakking hebben, maar qua (polyester) bodywork en chassis is de Elise vrijwel identiek aan de Speedster en dus hebben ze dezelfde punten.
Beide auto's kunnen er bijvoorbeeld vooral niet tegen als je af en toe een 'stoeprandje meepakt' en een 'kleine parkeerschade' loopt al gauw heel snel fiks in de papieren qua reparaties en kunnen zelfs zo duur worden bij de officiele dealer dat de auto total-loss is.
Ik vroeg mij echter af dat wanneer ik voor aanschaf naar een dealer rijd, wat de punten zijn waar ik op moet letten?
Dealers kan je vrijwel vergeten.. De auto wordt al zo'n jaar of 5 niet meer geproduceerd en slechts een handjevol Opel dealers mochten deze auto's verkopen en onderhouden.
Bij deze dealers (die er vaak nauwelijks 1 hebben verkocht) is vaak de monteur die ooit de trainingen etc. heeft gehad allang weer weg en hebben ze eigenlijk geen kaas (meer) van deze auto's gegeten.
Je zult zijn aangewezen op auto's die door individuen (zoals hier op de site) worden verkocht, bij de Lotus vestigingen in Amsterdam en Lochem of bij de Lotus specialisten (o.a. van Sten bij Den Haag) en via de normale auto-handel.
Met andere woorden, wat zijn de probleemgebieden/veelvoorkomende defecten in deze autos?
Op zich is er niet direct iets problematisch aan te wijzen op een goed behandelde en onderhouden auto, echter... Veel van de auto's die op marktplaats en andere sites worden aangeboden voor een 'leuk prijsje' hebben 'iets' wat ermee gebeurd is.
Een heel erg belangrijk deel van deze auto's is dat er geen toegestane reparatie mogelijk is aan het gelijmde aluminium chassis. Vaak zie je dat 'goedkoop' aangeboden auto's juist schade hebben aan het chassis die is 'opgelapt' en dat maakt ze feitelijk afgeschreven en in meer of mindere mate een gevaar op de weg. Een klassiekertje hier is voor-schade waarbij iemand geprobeerd heeft een obstakel te ontwijken, maar net de voorwiel-ophanging heeft geraakt die daarna uit het chassis is gescheurd.
Einde verhaal.. Totdat een louche handelaar er z'n vingers op krijgt en met wat popnagels, alu plaatjes en raam-kit alles 'repareert' en deze doorverkoopt.
Dan ben je als koper flink in de aap gelogeerd als je zo'n barrel met je spaarcenten hebt gekocht.
O.a. Target cars is hier berucht met het importeren van engelse schade-auto's die hier hun 'historie' kwijt raken en gewoon verkocht worden.
Misschien een wat negatief verhaal, maar ik probeer vooral aan te geven dat je met open ogen en goed onderbouwd aan een dergelijke auto moet beginnen.
Als je op zoek bent naar een geweldig sturende auto met een aantal duidelijke compromissen qua comfort en gebruik, wilt er evt. zelf voor 'zorgen' of hebt een garage in de buurt die zich specialiseert in klassiekers en 'apart spul' qua auto's, dan kan het een prima auto voor je zijn.
Wil je een auto die je bij een dealer oppikt, 1 keer per jaar voor een beurtje dropt en verder niks aan doet maar dagelijks mee rijdt, dan is dit wellicht niet het soort auto wat je wilt.
Er wordt met enige regelmaat een bijeenkomst georganiseerd van Speedsters, dus hou de site een beetje in de gaten en dan kan je vast een keer met iemand meerijden om een idee te krijgen.
Bye, Arno.