Bumpsteer is idd. vooral gerelateerd aan de relatieve plaats van de scharnierpunten van de draagarmen, de fusee's en de stuur-armen.
Kleine toevoeging hierop.. Bumpsteer is niet alleen om bij een hobbel stabiel rechtdoor te gaan. Het is juist om in een bocht ervoor te zorgen dat een hobbel de auto niet uit balans brengt. Om dat te bereiken heeft iedere auto een zgn. bump-steer grafiek die specifiek is en een bepaald gedrag vertoont qua sporing wijziging bij in- en uitveren. Dit is vaak GEEN lineaire grafiek!
Oh.. En het is mogelijk om met voldoende aanpassingen een auto met 'zero bump steer' te laten werken, oftewel GEEN sporing verandering bij in- of uitveren van de ophanging, maar bijna alle (competetieve) rijders geven aan dat dit juist erg onprettig rijdt. Bumpsteer is niet 'slecht', het moet alleen in de juiste verhouding blijven om een 'rustige' auto te krijgen. (en nee.. de Speedster blijft een lichte sportwagen, dus zo 'lomp' als een gemiddelde lease bak zal hij nooit worden.. hobbels zullen altijd enige spoor wijziging opleveren.. Dat is onderdeel van het 'gevoel' in de auto juist..)
Van de Elise (en dus de Speedster

) is de bumpsteer grafiek van de achterzijde gedefinieerd:
Zoals te zien praten we niet over en lineaire grafiek van sporing aanpassing tov. in- en uitveren..
Zolang je verder niets aan de plaats van de punten verandert wat de lengte en scharnierpunten van de armen verandert (dus zoals andere fusee's of kortere/langere stuurhuizen) zal de grafiek (ongeacht rij-hoogte) altijd hetzelfde blijven (ok ok.. binnen zekere grenzen), alleen is je auto in rust toestand z'n 0-punt nu niet langer op '0' in de grafiek en gaat de auto dus zich anders gedragen bij in- en uitveren als voor het veranderen van de rij-hoogte.
Dit kan dus best voor een heel 'nerveus' gedrag zorgen over hobbels als hij dan juist extreem naar de uit-spoor kant gaat..
Wat je eigenlijk doet om dat te compenseren is met de stuurhuis platen (voorzijde) en bumpsteer shims (toelinks achter) na verlaging deze grafiek weer zoveel mogelijk laten starten op het nul 'kruispunt'. Aan de achterzijde 'shim' je de fusee kant van de 'stuur' arm (== toe link), aan de voorkant verplaats je dus het stuurhuis.
Van de voorzijde is daar minder info over te vinden wat de vorm is van de grafiek, maar voor beide geldt dat en een zgn. 'tolerance band' is waarbij het gedrag 'normaal' is'.
Nu de praktijk...
Origineel zijn er een 8 a 10-tal van de stuurhuis-plaatjes te krijgen bij Lotus, echter in de praktijk bleek dat de 'tolerance band' voor de voorzijde voldoende ruimte geeft dat er een behoorlijke overlap in zit en dus gebruikte niemand (ook in de racerij) eigenlijk de tussenliggende stappen.
Vaak zijn deze plaatjes nuttig als de auto zo'n 15 a 20mm aan de voorkant verlaagd wordt, maar ook al eerder kan het goed werken. 1 en ander is natuurlijk ook een persoonlijke voorkeur..
Meer als 20mm verlagen loopt al snel tegen andere problemen aan qua hoeken die de wishbones gaan maken en de veer-weg van dempers die erg beperkt wordt. (drempels nog daar gelaten

) Dan voldoen de plaatjes ook niet meer en is het handiger om naar andere fusee's of armen op de fusee's te gaan die ge-shimd kunnen worden. Maar dan kom je al gauw in pure circuit-auto gebieden..
Wil je het helemaal 'netjes' doen en er de tijd voor willen nemen, dan zou je eigenlijk voordat je de auto gaat verlagen de bump-steer curve van de voor en achterzijde moeten opbouwen (is goed te doen maar erg langdradig en saai werkje) en dan die curve weer 'terug op 0 zetten' op de nieuwe rij-hoogte met het stellen van het sturuhuis-hoogte en de shims achter.
Je bent er een dagje mee zoet denk ik, maar het is op zich te doen als je toegang hebt tot de juiste spullen en het geduld
Afstellen van bumpsteer is helaas een onderbelicht en onderschat onderwerp. Bijna niemand biedt het commercieel aan omdat het zo'n enorm arbeids-intensief werkje is waardoor zo'n 'uitlijn klus' al snel in de honderden euro's gaat lopen.
Meeste mensen moeten daarom werken met 'good enough' en voor deze auto's is een vuistregel dus dat de stuurhuis plaatjes nuttig zijn bij een redelijke mate van verlaging en dat de achterste toe links ook wat extra mm's aan shims kunnen gebruiken. De laatste is vaak wat minder gevoelig omdat de meeste auto's voor lager worden gesteld als achter en de achterzijde dus redelijk in de buurt van de standaard hoogte blijft rondhangen.
Bye, Arno.