Gaten boren in het subframe

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Gaten boren in het subframe

Bericht door aboellaard »

Ik zit eraan te denken de opnamepunten voor de schokbrekers achter te veranderen. Het bovenste opnamepunt naar beneden of de onderste naar boven. Reden, zie hieronder. Makkelijkst lijkt het bovenste bracket, twee stukken L staal te nemen en die aan beide zijden vast te zetten mbv de bestaande gaten (voor de schokdemper) en om kantelen tegen te gaan met bv een M10 door het subframe heen. Daar moet dus aan beide zijden een gat komen van 10mm. Zeg maar waar het einde van de meetlat zich op de foto bevindt. Ik aarzel alleen een beetje om zo maar een boor in het subframe te zetten. Lijkt me allemaal OK, zeker als je 4mm dik staal gebruikt en een en ander goed vastzet, maar voor ik dat doe zou ik toch graag eens horen wat men hiervan denkt.
mini-IMG_2389.JPG
mini-IMG_2389.JPG (69.39 KiB) 2477 keer bekeken
Reden is dat m'n schokbrekers eigenlijk een beetje te kort zijn. Na een discussie op het UK forum heb ik alles eens nagemeten. De ophanging achter laat ruimte voor een schokbreker lengte van 32,5 cm (volledig ingeveerd) tot 43,5 cm (volledig uitgeveerd). Mijn schokbreker is echter 39,5 cm lang en volledig ingeveerd ongeveer 31,5 cm. Dus het traject van de schokbreker past eigenlijk niet goed bij de ophanging. Zie ook de foto, waarop de ophanging volledig naar beneden staat en er ongeveer 35 mm ruimte teveel is. Alles gaat nog wel als je op bijvoorbeeld 110 mm rijhoogte achter gaat zitten. Maar dat werkt weer niet door m'n wielen. Als ik uitga van een rijhoogte van 125 mm achter en 50% invering / 50% uitvering wil hebben, moeten de opnamepunten worden veranderd. Als ik die 30mm dichter bij elkaar zet, heb ik bij een rijhoogte van 125 mm net wat meer uitveerweg dan inveerweg, wat praktisch gezien het beste is.
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Re: Gaten boren in het subframe

Bericht door Neetmans »

wellicht kan Stefan iets voor je betekenen ?
Volgens mij heeft hij laatst voor Alain een busje gedraaid.

Misschien dat er ook een kant-en-klaar bracket te bedenken valt die als 1-op-1 vervanging kan dienen voor je huidige ?

Succes!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Gaten boren in het subframe

Bericht door Exmantaa »

Ah, iemand die ook serieus met dit probleem bezig is. :bag:

Had exact dezelfde gedachtes om de ophangingspunten te veranderen voor de te korte demper, alleen dan gewoon met S1 rear damper brackets, welke geschroefd ziten. Simpel een extra (hoger) bevestigingspunt in de onderste draagarm boren wordt moeilijk vanwege de draagarm buizen, want daar krijg je dan lastig een normale bout door... :wacko:

Mijn probleem is nu opgelost doordat ik toevallig net een set langere Nitrons (achter met ~430mm open) kon bekomen, maar eigenlijk is de beste en simpelste oplossing om gewoon een wat langer eindoog onder op je Nitrons te schroeven. Die moeten ze volgens mij in verschillende lengtes hebben...
(Ik moet overigens nog wel zachte hulpveren erbij hebben om een beetje knappe bump/rebound setting met mijn 550lbs veren te krijgen)
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Gaten boren in het subframe

Bericht door Exmantaa »

voorbeeld S1 rear shock mounts. Daar zijn verschillende uitvoeringen en hoogtes voor verkrijgbaar:
Afbeelding
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Gaten boren in het subframe

Bericht door stefan »

klopt exmanta .ik was die beugels ook al ergens tegen gekomen maar wist niet meer waar.maar dat is inderdaad een gemakkelijk te monteren oplossing met enkele hoogtes :yes:
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Gaten boren in het subframe

Bericht door Arno »

Natuurlijk kun je gaan hobby'en aan je subframe, maarruh...

Gek idee.. Informeer bij Nitron of je ze kunt laten reviseren/aanpassen met langere 'top mounts' of in z'n geheel langere demper bodies+zuigerstangen?

Als je specifiek aangeeft wat je wilt kunnen ze heel veel en wellicht een 'cleanere' oplossing...

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Gaten boren in het subframe

Bericht door Exmantaa »

Nitron levert de Speedsster dempers nu dacht ook ik in een langere uitvoering (....)
Met een langer onderste montageoog zou je klaar moeten zijn, maar heb nog nergens gevonden hoe je die zelf van NTR's kan demonteren.(moet gewoon geschroefd zitten, maar hoe precies??)
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Gaten boren in het subframe

Bericht door jaydee »

Exmantaa schreef:Nitron levert de Speedsster dempers nu dacht ook ik in een langere uitvoering (....)
Met een langer onderste montageoog zou je klaar moeten zijn, maar heb nog nergens gevonden hoe je die zelf van NTR's kan demonteren.(moet gewoon geschroefd zitten, maar hoe precies??)
Enig idee sinds wanneer jouw "nu" dan geldt?
Dit zou verklaren waarom mijn Speedster met Nitrons (sinds juni 2012) nauwelijks verlaagd is.

Afbeelding
Jägertee
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Gaten boren in het subframe

Bericht door jaydee »

Het valt me trouwens wel op dat er veel verschil er zit in de hoeveelheid schroefdraad boven de stelring tussen mijn Nitron en die van aboellaard. De mijne is standaard zo geleverd. Volgens Nitron hoort er 91 mm tussen de stelring en de 'bottom of the end cap'. Dit is met de 475 lbs/inch veer. Op de vooras is het 38 mm. Beide afstanden geven vrijwel geen voorspanning met de demper op zijn langst.
Jägertee
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Gaten boren in het subframe

Bericht door Smiley »

In 2009 heeft nitron zijn speedsterdempers iets verlengd, en in 2012 zijn er andere veeroplossingen (en wie weet wat nog meer) gekomen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Gaten boren in het subframe

Bericht door Exmantaa »

Je kunt twee dempers/veren niet zomaar even naast elkaar leggen, want Nitron levert bepaalde veersterktes bijv. al in verschillende veerlengtes... Dit wordt een topic op zich (op zich wel interessant natuurlijk), maar op vx220 forum staan hier een paar behoorlijk uitgebreide topics over.
(Komt er eigenlijk op neer dat je voor de achterophanging maar 1 juiste demperlengte & slag kan monteren wil je daar max grip hebben zonder dat je wishbones je subframe kunnen raken... :bag: )

Dat "bijna geen voorspanning" is dus al de laagste stand dat je de rijhoogte kan zetten, anders zitten je veren los bij uitveren. Wil je toch lager gaan kun je met extra Helper- of Tenderveren moeten gaan werken die je veer nog wat op spanning houden bij uitgaande slag.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Gaten boren in het subframe

Bericht door aboellaard »

Eerlijk gezegt is natuurlijk het verlengen van de schokbrekers het beste. Maar nadat ik meer dan een maand op een paar passende brackets heb moeten wachten, ben ik niet meer zo onder de indruk. Ga toch eens kijken of er iets aan die ogen te schroeven valt. En even met Yvo bellen. Het hobbyen aan het subframe kwam alleen bij me op omdat het vrij eenvoudig is met wat eerlijk handwerk (=hobbyen) een paar brackets in elkaar te frutsen.

Hoe zitten die S1 brackets eigenlijk vast? Schroefdraad tappen of contramoer?

@Jaydee, je moet eigenlijk helemaal niet naar de hoeveelheid schroefdraad kijken. Aan de voorkant scheelt de ene en de andere kant bij mij bijvoorbeeld zo'n 5 mm. Rijhoogte meten is veel beter. Als je vrijwel geen voorspanning heb en je wilt naar beneden, kom je waarchijnlijk met wat ruimte tussen veer en stelring. Daar kan je dan een tender of een helper voor gebruiken. Je kan ook best wat naar beneden, want met ongeveer 300 kg op een achterwiel en 475 Lbs/inch zak je ongeveer 35 mm als de veer geen voorspanning heeft. De schokbreker heeft achter ongeveer 90mm tussen volledig uit- en ingeveerd. Om 50% invering / 50% uitvering te krijgen moet je dus 10 mm bij de schokbreker zakken. En dat is x1,35 aan het wiel. Dus je kan makkelijk 15-20 mm naar beneden. Normale rijhoogte is geloof ik 140 achter, dus dan kom je op 120-125. Eigenlijk precies waar ik op mik. Bij mij is de ideale rijhoogte, met deze schokbreker lengte, ergens tussen de 110 en 100 en dat is voor mij veel te laag.
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Gaten boren in het subframe

Bericht door jaydee »

Exmantaa, wil je zeggen dat hardere veren korter (kunnen) zijn, omdat die minder inzakken door het gewicht van de auto? Want dat zie je op mijn foto ook al in het verschil tussen de originele Bilstein/Eibach en de Nitron. Dan zijn we het met elkaar eens. Je kunt inderdaad niet zien hoeveel de auto verlaagd zal worden door simpelweg de dempers met veren naast elkaar te leggen. Dat is ook niet de insteek van mijn foto. Ook ben ik het met je eens over de in te stellen rijhoogte en eventuele noodzaak voor helpers/tenders.

aboellaard, mijn Speedster staat met standaard afgestelde Nitrons op 130 mm voor en 135 achter. Links/rechts verschil is te verwaarlozen, waarbij de dempers dus een gelijke veervoorspanning hebben.
De theorie over het nog verder willen zakken ivm. 50/50 vind ik wel interessant. Uitgaande van de huidige demperlengte weet ik niet of 50/50 wel optimaal is namelijk. Zoals Nitron deze set uitlevert (let ook op de dubbele bumpstop!) kan de wishbone tòch nog het subframe raken (is me vorig jaar helaas gebeurd :( ), dus ik zou niet minder invering willen hebben (dan moeten er hardere veren onder en die wil ik ook niet). Bovendien krijg je met afstellen van de rijhoogte door veervoorspanning niet meer uitvering (de demper blijft in totaal even lang), alleen een grotere afstand voor de zuiger om het uitveren te dempen. Dat zal het rijgedrag vast ten goede komen, maar ik vind het een eng idee dat het subframe dan makkelijker geraakt zou kunnen worden. Speedsters die langer geleden (zie ook wat Smiley schreef) zijn voorzien van Nitrons [SteV6 en Maik bijvoorbeeld] hebben daar al last van bij 'gewoon' circuitgebruik - ik 'moest' er een enorme rotklap op een boomstronk voor maken...
Jägertee
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Gaten boren in het subframe

Bericht door Arno »

aboellaard schreef: Hoe zitten die S1 brackets eigenlijk vast? Schroefdraad tappen of contramoer?
S1 en Rover S2 elises hebben een geheel andere achtersubframe/chassis constructie.

Op deze auto's zitten de brackets in blokken geschroefd op het einde van het alu chassis waar ook weer het stalen subframe en de roll-over bars aan vast zitten.

Zo:

Afbeelding

En hoe het chassis/subframe zit:

Afbeelding

De brackets worden dus in de (grofweg) driehoekige alu blokken geschroefd.

Bij de Speedtster 'eindigt' het Alu deel van het chassis ongeveer een centimeter of 10 a 15cm eerder en is de bracket een (aan)gelast onderdeel van het achtersubframe:

Afbeelding

Op zich is het wellicht er op te (br)ouwen, maar dit is 1 van de onderdelen die niet gelijk is tussen de Elise en de Speedster.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Gaten boren in het subframe

Bericht door Exmantaa »

Yep, het subframe is daar niet echt makkelijk binnenuit bereikbaar om iets op te bouten . Je oude bracket eraf slijpen en een andere wat lager erop lassen zou nog gaan, maar ellende met verzinkt frame etc. en zou echt een laatste redmiddel zijn.
Het is dan misschien nog simpeler om dan van twee lower wishbones de shockmount 3 cm omhoog "te verbouwen"... :bag: (En dat is ook weer in originele staat terug te bouwen!)

Afijn, langere dempers zou ik zeggen.
Plaats reactie