Bij hoeveel millimeter nog resterende remvoering zijn remblokken eigenlijk versleten? Want met ijzer op ijzer ben je echt wel te laat ...
Zoals wel bekend is hier op het forum slijten de binnenste achterblokken het snelst van de Speedsterremmen. Is het veilig om eventueel de blokken te wisselen van de binnenkant naar de buitenkant van de remklauw?
Remblokken versleten
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Remblokken versleten
S4 Avant
Re: Remblokken versleten
Versleten is al het frictiemateriaal op is, toch? Zogenaamd staal op staal
Jägertee
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Re: Remblokken versleten
Best wel "vervelend" als je daar halverwege de afdaling van bijvoorbeeld de Stelvio achter gaat komenjaydee schreef:Versleten is al het frictiemateriaal op is, toch? Zogenaamd staal op staal
Maar zonder gekheid, mijn vraag is serieus. Want dat frictiemateriaal en de backingplate krijgen natuurlijk wel met de warmteontwikkeling te maken en hoe minder materiaal, hoe minder buffercapaciteit. Op de dikte van groefjes in het oppervlak van de schijf zal het niet aankomen die zijn minimaal.
Een garage zal bijvoorbeeld het advies geven om te vervangen als ze niet kunnen garanderen dat je er nog 15.000 of 20.000km mee kan rijden tot de volgende beurt. Aangezien we zelf het onderhoud doen, heb ik daar geen rekening mee te houden. Ik bekijk de boel regelmatig. Dus is de marge eerder 1500 of 2000km.
S4 Avant
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Remblokken versleten
Sort van vuistregel.. Veel blokken hebben een groef in het midden. Wanneer die 'vlak' is gesleten (niet vol met vuil ), dan zijn ze aan vervanging toe, want dan ben je aan de laatste 2 a 3mm bezig van het blokje. Lager als 2mm frictiemateriaal wil je niet gaan.
Blokken als PAGID RS42's en RS14's remmen tegen die tijd trouwens al hopeloos omdat ze een andere (hardere) compound als basis gebruiken. Het werkt wel, maar je moet (steeds) harder trappen om gelijk te remmen. RS14's hebben ook bronzen pennen er in die tegen die tijd al tegen je schijven aan wrijven/schuren.
Maar idd.. Zoals al vermeld.. Met 'dunne' blokjes moet je wel rekening houden bij zware belasting dat de remvloeistof sneller zal koken omdat het frictie-materiaal ook een isolerende werking heeft.
Bergpassen rijden met 'marginale' blokken is daarom om meerdere redenen niet aan te raden..
Bye, Arno.
Blokken als PAGID RS42's en RS14's remmen tegen die tijd trouwens al hopeloos omdat ze een andere (hardere) compound als basis gebruiken. Het werkt wel, maar je moet (steeds) harder trappen om gelijk te remmen. RS14's hebben ook bronzen pennen er in die tegen die tijd al tegen je schijven aan wrijven/schuren.
Maar idd.. Zoals al vermeld.. Met 'dunne' blokjes moet je wel rekening houden bij zware belasting dat de remvloeistof sneller zal koken omdat het frictie-materiaal ook een isolerende werking heeft.
Bergpassen rijden met 'marginale' blokken is daarom om meerdere redenen niet aan te raden..
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Re: Remblokken versleten
Klopt, indien je RS14's hebt komen die messing pennen er ongeveer bij de helft van de originele dikte doorheen. Doorrijden met deze blokken voorbij dat punt heeft als gevolg dat de schijven ongelijkmatig gaan slijten. Het resultaat is vergelijkbaar met spoorvorming op de oppervlakte van de schijf.
Hoe intensief je de remmen in de bergen aanspreekt is sterk afhankelijk van je rijstijl. Je kunt in eerst versnelling blijven en vollop gebuik maken van de motorrem.
Maar bij Stelvio in een Speedster stel ik mij wel wat anders voor. Bij twijfel zou ik wel vervangen. (en anders zou je het waarschijnlijk direct na de vakantie toch doen?) Ik denk dat je het aardig warm krijgt als je rempedaal sponzig wordt halverwege het downhillen.
Hoe intensief je de remmen in de bergen aanspreekt is sterk afhankelijk van je rijstijl. Je kunt in eerst versnelling blijven en vollop gebuik maken van de motorrem.
Maar bij Stelvio in een Speedster stel ik mij wel wat anders voor. Bij twijfel zou ik wel vervangen. (en anders zou je het waarschijnlijk direct na de vakantie toch doen?) Ik denk dat je het aardig warm krijgt als je rempedaal sponzig wordt halverwege het downhillen.
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Remblokken versleten
De achterste remblokken wisselen is geen probleem Steve, hou er echter wel rekening mee dat het even duurt voordat ze weer op de schijf zijn ingelopen. Bij normaal straatgebruik kan dat best nog een tijdje duren, ik zou het dus niet vlak voor de APK doen.SteV6 schreef:Bij hoeveel millimeter nog resterende remvoering zijn remblokken eigenlijk versleten? Want met ijzer op ijzer ben je echt wel te laat ...
Zoals wel bekend is hier op het forum slijten de binnenste achterblokken het snelst van de Speedsterremmen. Is het veilig om eventueel de blokken te wisselen van de binnenkant naar de buitenkant van de remklauw?
Als marge hou ik de dikte van de backplate aan, is de voering dunner dan komen er nieuwe in.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!