Pagina 1 van 2

Supercharged, lagere compressieverh. (ervaringen?)

Geplaatst: 17 aug 2013 12:51
door S. Gonzales
Heeft iemand van ons 'mechanische blazersclubje' ervaring met de gesmede Wiseco zuigers van +- 8:1 i.p.v. de Wiseco's met de standaard compressieverhouding van +- 10,1:1?

De Hi-tec supercharge ombouw werd destijds met een dikke plaat onder de cilinderkop uitgerust, nu is dat al enige tijd achterhaald en draait het, mede dankzij de software van Speerke, probleemloos op Euro95.
Bij een lagere compressie verhouding kan er simpel gezegd meer brandbaar mengsel in, geeft daardoor ook meer kracht wanneer de blower volop druk levert, maar als nadeel dat er onderin de toeren niet veel fut in zit. Iemand die hier praktijkervaring mee opgedaan heeft? Of wellicht een draadje op een buitenlands forum weet? Smiley?

Re: Supercharged, lagere compressieverh. (ervaringen?)

Geplaatst: 17 aug 2013 15:47
door Smiley
S. Gonzales schreef:Smiley?
Buiten mijn expertise jammer genoeg.
Wacht effe tot een Arno, exmantaa of langswipt.

Re: Supercharged, lagere compressieverh. (ervaringen?)

Geplaatst: 17 aug 2013 16:32
door Maarten
Ik rij met een iets lagere compressieverhouding als standaard, maar lang niet zo laag als 8:1, ik dacht iets van 9,5:1 met Mahle Motorsport zuigers. Daarmee kan je met de M62 prima overweg (ruim 300 pk).
Een lagere compressie heeft pas zin als je een veel hogere vuldruk wilt rijden of als je inlaatluchtmengsel erg heet wordt (bijvoorbeeld bij een turbo). Een lagere compressie geeft ook een minder efficiente verbranding en dus een hoger verbruik.

Als je met een turbo wilt gaan rijden is het het overwegen waard, als je met een M62 wilt blijven rijden zou ik niet zo'n lage compressieverhouding willen.

Re: Supercharged, lagere compressieverh. (ervaringen?)

Geplaatst: 17 aug 2013 17:42
door Smiley
De lagere compressie (en vroega de hitec compressieplaat) werdt ook gebruikt om klop tegen te gaan.
Sinds we echter obdtuner hebben, is dit veel beter onder controle, dan die brakke map van dibilas die al 7 jaar onder de tuners gebruikt wordt.
Volgens mij kun je met fatsoenlijk inleren ook nog wel aan een geblazen 10:1 denken. (maar 9.5 is wel veiliger)

Wat ook mee gaat spelen met aftermarket zuigers en drijfstangen is de alumium kwaliteit.
Volgens mij heeft maarten de mahle, welke een 4032 alu gebruiken, terwijl de wiseco's helaas 2018 gebruiken.
2018 zorgt voor piston slap. (aka rammelen bij koud, omdat ze nog uit moeten zetten)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypereutec ... ent_alloys
Naast het rammelen, zorgt dat op dat moment ook nog voor olie die verbrandt wordt.

Helaas is aan de mahle 4032 zuigers niet zo makkelijk te komen.

Omdat hier maar weining stage III SC's rondrijden, zal praktijkervaring lastig inschatten worden.
Op het UK forum rijden ze veel met de 8.9 wiseco's, en zijn er aan gewend om flink olie te zuipen.

Re: Supercharged, lagere compressieverh. (ervaringen?)

Geplaatst: 18 aug 2013 7:35
door vlieger
Maarten schreef:Ik rij met een iets lagere compressieverhouding als standaard, maar lang niet zo laag als 8:1, ik dacht iets van 9,5:1 met Mahle Motorsport zuigers. Daarmee kan je met de M62 prima overweg (ruim 300 pk).
.
Hoi Maarten,

Heb jij een adres waar jij die Mahle zuigers gekocht hebt en welk typenummer is het? Heb jij de compressie verlaagd door een "lagere" zuiger te monteren en welke drijfstangen gebruik jij? Sorry voor al die vragen :?

Re: Supercharged, lagere compressieverh. (ervaringen?)

Geplaatst: 18 aug 2013 9:17
door S. Gonzales
Bedankt allemaal voor het meedenken tot nu toe!
De 'lage' Wiseco zuigers zijn bij nader inzien 8,9:1 dat wijkt dus toch iets minder af dan de standaardcompressieverhouding en komt dichter bij de 9,5:1 van Maarten.
Zijn jouw Mahle zuigers gegoten of gesmede exemplaren Maarten? En als je toch bezig bent :wink: Weet je ook nog wat de pistonpen diameter is? En idd, zo mogelijk een bestelnummer?

Re: Supercharged, lagere compressieverh. (ervaringen?)

Geplaatst: 18 aug 2013 9:19
door Dennizz
Gonzales, ga je je vervelen van de winter?

Re: Supercharged, lagere compressieverh. (ervaringen?)

Geplaatst: 18 aug 2013 9:34
door S. Gonzales
Dennizz schreef:Gonzales, ga je je vervelen van de winter?
Wie weet :lol:

Het nadeel van telkens een beetje meer vermogen is dat je er (te) snel aan went :roll:
En dan wil je meer, meer, meer! Maar het moet wel rijdbaar blijven.

Binnenkort maar even een "cultureel werkbezoek" inlassen bij Titan Motorsport in Orlando.
( en hoe vertel ik dat aan mijn vriendinnetje :bag: ) :mrgreen:

Re: Supercharged, lagere compressieverh. (ervaringen?)

Geplaatst: 18 aug 2013 9:49
door Smiley
S. Gonzales schreef:Het nadeel van telkens een beetje meer vermogen is dat je er (te) snel aan went :roll:
Dan zou ik je voor je portomonee NIET aanraden om vrijdag een ritje met die van speedster4fun (rob) te bietsen.

Re: Supercharged, lagere compressieverh. (ervaringen?)

Geplaatst: 18 aug 2013 10:00
door S. Gonzales
Smiley schreef:
S. Gonzales schreef:Het nadeel van telkens een beetje meer vermogen is dat je er (te) snel aan went :roll:
Dan zou ik je voor je portomonee NIET aanraden om vrijdag een ritje met die van speedster4fun (rob) te bietsen.
Te laat! :bag: ik heb er een tijdje geleden al een keer in mogen rijden, weliswaar niet op het circuit, maar voldoende om een positieve indruk te krijgen. :yes:

Re: Supercharged, lagere compressieverh. (ervaringen?)

Geplaatst: 18 aug 2013 10:49
door Exmantaa
Ah, forged zuigers voor de 2,2... :bag:

Die Wiseco's zijn 8.9:1, maar dit schijnt met een 1mm dikke koppakking te zijn. Monteer je de 0,5mm Z22SE pakking dan win je ongeveer 0,5CR, dus zou je op ca. 9,3 -9,4 uitkomen. En veel lager wil je niet gaan met een SC.... (Het originele supercharged GM 2.0 LSJ blok (= Saab B207) heeft overigens een CR van 9,5.)
Maar zijn gemaakt van 2618 alu en die moet je vanwege de grotere uitzetting met een wat grotere zuigerspeling monteren.

Die Mahle Powerpack motorsportzuigers voor de Ecotec (ik denk dat Maarten deze heeft?) waren wel van 4032, maar zijn niet meer leverbaar en hadden ook een verkeerde maat zuigerpen. (21mm i.p.v. 20mm. Heb nog een setje liggen, maar moet eerst noge eens een passende custom drijfstang zien te vinden.)

We hebben genoeg gespreksstof voor vrijdag. :wink:

Re: Supercharged, lagere compressieverh. (ervaringen?)

Geplaatst: 18 aug 2013 11:40
door Maarten
Exmantaa heeft de vragen al beantwoord.

Inderdaad een dikkere zuigerpen, bij mij zijn in de drijfstangen de small end lagers eruit gehaald opgeboord en nieuwe lagers erin gegaan. Dit werk en de Mahle motorsport zuigers heb ik toen via HiTec geregeld.

Geen idee wat Hitec tegenwoordig aanbied als zuiger en drijfstang combi ?

Re: Supercharged, lagere compressieverh. (ervaringen?)

Geplaatst: 18 aug 2013 18:49
door Co'tje
Deze webshop heeft prima onderdelen!
http://shop.zzperformance.com/3800-seri ... parts.aspx

Regelmatig spullen voor mijn ombouw gekocht. Ook verschillende types zuigers en drijfstangen.
Heb zelf de nieuwe wiseco lage compressie besteld.

Re: Supercharged, lagere compressieverh. (ervaringen?)

Geplaatst: 18 aug 2013 19:49
door S. Gonzales
Aaaahhh... Dat worden vrijdag idd korte sessies en lange (praat)pauzes. :yes: :wacko: :thumbsup:

Re: Supercharged, lagere compressieverh. (ervaringen?)

Geplaatst: 18 aug 2013 20:38
door Smiley
Hier weer een stukje dat de 2018 wiseco's geen pistonslap of olieverbruik zouden hebben door hun coatinglaag.
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/12 ... ine/page-5

Nu snap ik er ook niks meer van. :wacko: