LICHT GEWICHT VELGEN

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: LICHT GEWICHT VELGEN

Bericht door Exmantaa »

ilmung schreef:Ik las ergens dat 1 kg gewichtsbesparing op de velgen (+banden ?) +- overeenkomt met 10 kg besparing op de wagen ??
Of dit klopt weet ik niet ?
Maar ik zoek toch naar nog lichtere velgen dat de TD's en die passen op de speedster ,zijn er forumleden met voorstellen ?

Als je dan zo lichtgewicht wilt gaan; kijk dan ook naar het bandtype wat je er omheen gaat leggen en vooral de std remschijven van lood... :wink:
ilmung
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 jun 2013 8:40

Re: LICHT GEWICHT VELGEN

Bericht door ilmung »

Hi Frank

Aan de banden had ik reeds gedacht ,echter niet aan de schijven !
Voel je werkelijk het verschil v/d schijven of zoals men zegt ......vele kleintjes maken een groot ....... moet je de totale gewichtsbesparing in beschouwing nemen ?
Don't forget me :wink:
Geert
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Re: LICHT GEWICHT VELGEN

Bericht door Maarten »

Het gaat erom hoe ver van de as de roterende massa zit, dus 1 kg van een band telt zwaarder mee als 1 kg velg en die weer zwaarder als 1 kg remschijf. Maar roterende massa telt altijd zwaarder als statische massa.
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: LICHT GEWICHT VELGEN

Bericht door Dominique »

Ik voelde weldegelijk verschil met sturen op snelheid na montage van lichtere schijven. Ongeveer vanaf zo'n 80 km/h stuurde het 'lichter' .
Afbeelding
ilmung
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 jun 2013 8:40

Re: LICHT GEWICHT VELGEN

Bericht door ilmung »

Inderdaad als je blijft nadenken ,moet het zeker zijn invloed hebben :

* totaal gewicht van de velg+band +schijven ,etc.....zal zeker zijn invloed hebben tov de vering van de auto want het is een onafgeveerd gewicht waarbij hoe hoger het gewicht hoe meer de schokdempers en assen het te verduren hebben met als rechtstreeks nadeel een minder goede baanligging en comfort +assen meer slijtage etc...... , bij het in de bocht gaan zal het totaal gewicht een invloed hebben vanwege de middelpuntzoekende kracht en zou je sneller uit de bocht kunnen gaan (???) ,een zwaarder wiel krijg je moeilijker op gang dan een lichter maw meer verbruik +trager acceleratie ,etc.....

* zolang het betaalbaar blijft ...... gewicht besparen dus ?????

* of is het zoals bij de renners die een wiel van 3000€ kopen dat 100gr lichter weegt om gemakkelijker de Mont -Ventoux op te rijden , terwijl een paar dagen vasten hun enkele kg's oplevert .......

* dus EEN BIERTJE + FRIET MINDER levert de goedkoopste gewichtsbesparing :D

geert
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Re: LICHT GEWICHT VELGEN

Bericht door speedster »

Onafgeveerd gewicht (definitie) bestaat uit de onderdelen van een auto die het oppervlak van de weg volgen en zodoende bij elke hobbel en bobbel van de weg mee op- en neer bewegen (afgezien van de flexibiliteit van de banden). Anders gezegd; het is dat deel van de auto dat niet wordt “gedragen” door de vering. Dit is een van de meest kritieke factoren die de wegligging van een voertuig beïnvloeden.

In het algemeen bestaat het onafgeveerd gewicht bij een auto uit: assen, differentieel, velgen, banden, remschijven en –klauwen en fusees. Bij de constructie van de wielophanging bij voertuigen is het zaak het onafgeveerd gewicht zo laag mogelijk te houden omdat als gevolg van de massa-traagheid de wielen/assen de neiging hebben te gaan stuiteren ( het z.g. dribbelen) bij snel op elkaar volgende bewegingen.

Hier nog een leuk stukje http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/ ... rd-gewicht
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: LICHT GEWICHT VELGEN

Bericht door aboellaard »

ilmung schreef:Ik las ergens dat 1 kg gewichtsbesparing op de velgen (+banden ?) +- overeenkomt met 10 kg besparing op de wagen ??
Of dit klopt weet ik niet ?
Maar ik zoek toch naar nog lichtere velgen dat de TD's en die passen op de speedster ,zijn er forumleden met voorstellen ?
Ik had zelf eens ergens 1 op 7 gelezen. Heb het eens zitten doorrekenen, maar het hangt nogal af van de gewichtverdeling. Hoe verder het gewicht van het centrum (as) verwijderd is, hoe zwaarder het gaat tellen. En natuurlijk afhankelijk van het aantal omwentelingen per seconde. Als je gaat kijken naar de energie die nodig is om te versnellen (die factor speelt alleen een rol bij versnellen/vertragen en niet bij constante snelheid) kwam ik onder praktische omstandigheden uit op een factor 3 tot 4. Nog steeds heel wat dus. En vooral de banden tellen hier nogal in mee, dus vooral ook lichtere banden (is nogal moeilijk achter te komen wat die dingen wegen zonder naar een bandenboer te gaan met je weegschaaltje) overwegen.

In mijn geval (van standaard naar OZ Superleggera met Michelin Pilot Sport banden): voor van 18,0 kg per wiel naar 18,2 kg (van 17" 175 naar 18" 215) en achter van 21,7 kg naar 18,5 kg (van 17" 225 naar 18" 235). Ik merkte het verschil wel, maar dat kan ook heel goed tussen m'n oren zitten :D
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: LICHT GEWICHT VELGEN

Bericht door Smiley »

aboellaard schreef:Ik merkte het verschil wel, maar dat kan ook heel goed tussen m'n oren zitten :D
In elk geval een goede gewichtsbesparing in je portomonee.
Is wel geen onafgeveerd gewicht maar toch. Alle beetjes helpen. :wink:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: LICHT GEWICHT VELGEN

Bericht door aKra »

En hoe zit dat dan met de remschijven, want ik begreep dat alle beschikbare 5x112 remschijven gigantisch zwaar zijn. Lotus heeft lichtere schijven gebruikt bij de Turbo, echter zijn deze danwel slecht te krijgen danwel op basis van financiering. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: LICHT GEWICHT VELGEN

Bericht door Smiley »

Als je geld over hebt kun je bij elise-parts speedster schijven met een alu hart kopen.
(zijn gewone gerebrande ebc schijven, en slijten navanand, maar het ziet er wel lekker geil uit :yes: )
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: LICHT GEWICHT VELGEN

Bericht door aKra »

Welke bedoel je dan?
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: LICHT GEWICHT VELGEN

Bericht door Maik »

Deze:

http://www.eliseparts.com/products/show ... -discs-s2/

Heb ik ook, en ze doen het ook prima op een speedster met 200+pk :wink:
Ze zijn bijelkaar bijna 10kg :idea: lichter dan de standaard schijven.
Afbeelding
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: LICHT GEWICHT VELGEN

Bericht door aKra »

Interessant, als mijn schijven op zijn vind ik dat de juiste vervanging voor de juiste investering ;)

(Inkoopactie?!?! :D)
ilmung
Lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 jun 2013 8:40

Re: LICHT GEWICHT VELGEN

Bericht door ilmung »

zijn de schijven van eliseparts ok of zijn er betere en nog betaalbare te vinden ?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: LICHT GEWICHT VELGEN

Bericht door Smiley »

Beter ja. AP racing. (ook eliseparts).
Goedkoper nee.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie