Pagina 2 van 4

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 09 okt 2013 15:36
door ilmung
Graag contact met Belgsiche leden die een SC ombouw gedaan hebben
geert

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 10 okt 2013 17:26
door tibby
Hitman :yes:

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 17 okt 2013 15:18
door Super7
Topwerk Smiley!

Had niet verwacht dat het in totaal zo duur zou zijn.

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 17 okt 2013 15:38
door Smiley
Als je de juiste onderdelen gebruikt weet te vinden, zo´n 2k aan materiaal.
Das toch redelijk voor 100pk en 100nm erbij :yes:

(uitgaande van een cs map, en een reeds verbeterde uitlaat)


Zeker nu NA tuning lastiger gemaakt is, omdat zowel het 2.4 spruitstuk en de 65mm gasklep ver3 tot4voudigd zijn in prijs. :bag:

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 17 okt 2013 18:18
door Super7
Smiley schreef:Als je de juiste onderdelen gebruikt weet te vinden, zo´n 2k aan materiaal.
Das toch redelijk voor 100pk en 100nm erbij :yes:

(uitgaande van een cs map, en een reeds verbeterde uitlaat)


Zeker nu NA tuning lastiger gemaakt is, omdat zowel het 2.4 spruitstuk en de 65mm gasklep ver3 tot4voudigd zijn in prijs. :bag:
Eens!
Dat laatste heb allemaal al gedaan.
Dus het is of tevreden zijn... Of toch...kompressor aanschaffen..

Anderzijds...

Verbaas me erover dat ik niet meer verhalen lees over 2.0 turbo transplantaties met 6 bak....
Dat lijkt haast goedkoper..

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 18 okt 2013 10:57
door aKra
Volgens mij moet je dan ook een andere achterclam plaatsen gezien er meer motorruimte is bij de Turbo variant.

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 18 okt 2013 11:12
door tibby
En mij verbaast het dat er zo weinig turbo kits geplaatst worden??? (dan kan je je achterclam houden :P )
grtz

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 18 okt 2013 11:52
door Smiley
Ik denk dat vele die voor de SC kit gaan er graag mee op het circuit rijden, en dat lineaire gedrag als prettiger ervaren wordt.

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 18 okt 2013 11:57
door Exmantaa
Smiley schreef:Als je de juiste onderdelen gebruikt weet te vinden, zo´n 2k aan materiaal.
Das toch redelijk voor 100pk en 100nm erbij :yes:

(uitgaande van een cs map, en een reeds verbeterde uitlaat)


Zeker nu NA tuning lastiger gemaakt is, omdat zowel het 2.4 spruitstuk en de 65mm gasklep ver3 tot4voudigd zijn in prijs. :bag:
2K aan spullen heb je heel goedkoop geshopt...
Buiten de benodigde SC hardware komt er toch wel wat bij voor een beetje knappe chargecooling. En daarna nog je injectoren, de mapping plus een redelijke uitlaat. Een eventuele 100A dynamo kost ook gauw €100, dus je zit snel aan 2,5K materiaal plus daarbij nog je mapping. (OBD = €875)

:wacko:

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 18 okt 2013 12:59
door Smiley
Exmantaa schreef:2K aan spullen heb je heel goedkoop geshopt...
Is ook maar een voorbeeldje waarin je alle tijd hebt om voor de koopjes en 2ehandsjes te gaan he.

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 18 okt 2013 20:57
door Neetmans
Misschien een goed idee om naast het 'SC boodschappenlijstje topic' ook een 'SC best practices bij inbouw topic' te maken? Of evt deze verder aan te vullen?

Ik noem een paar onderwerpen ter discussie :
- catch-van en aansluiten hiervan
- de 'jan-the-hitman' pakking
- uitlaatsystemen
- brandstofleidingen
- luchtfilters

Een soort do's en don'ts :-)

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 18 okt 2013 21:51
door Smiley
Klinkt goed.
Ik wacht wel effe op bijval, voor ik weer een paar uur kapot ga slaan :mrgreen:

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 09 feb 2014 22:07
door Manta79

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 10 apr 2014 13:23
door nebuch
Wat betreft het TMAP vs. MAP+IAT sensor verhaal, klopt het dat de aangegeven sensor enkel een MAP sensor is (2bar map sensor (64 pond) (Delphi 16235939))? En zo ja, wat is dan het serienummer van de bewuste Bosch TMAP sensor? Ik kon deze in de search van VX220.org.uk vinden:

MAP Sensor (2.5 Bar)... Bosch # 0261 230 042... 0.2 to 2.5 Bar ie Max 1.5 Bar of boost
MAP Sensor (3.0 Bar)... Bosch # 0281 002 437... 0.2 to 3.0 Bar ie Max 2.0 Bar of boost

Als ik dit lees (volgens mij een ExMantaa/NickB777-conversatie) zou voor een SC-setup met standaard internals (max. 280 pk) de 2.5 bar-variant al voldoende moeten zijn toch?
VX220.org.uk-forum post, link:[url]http://www.vx220.org.uk/forums/topic/120296-dutch-z22se-ecu-software-now-available/page-33[/url] schreef: Harrop with 80mm pulley and decent exhaust should stay below 1.5 bar boost, so use the 2.5 TMAP for best resolution.

Ehh, point of the TMAP sensor is to move the T sensor from intake pipe to the manifold. So lengthen the Z22SE IAT sensor signal (1 wire only) to the manifold and wire it up according the scheme.

Std Z22SE fuel regulator (3.8 bar) is perfect for the 630's

Boost is also dependent on exhaust backpressure. My mate on a 80mm Harrop and 2,5 system gets around 1.25bar, but revs to 7600rpm. ;-)
Heeft iemand hier wel eens wat meer van gehoord/gezien/gelezen? Als dit waar is lijkt het een goedkoop alternatief voor de genuine Bosch sensors (de China-men kopieën even buiten beschouwing gelaten).
De Roure link: http://www.deroure.com/search.asp?MAK=1 ... A116E6063F
een andere VX220-forum post, link:[url]http://www.vx220.org.uk/forums/topic/120435-vxt-map-sensor/[/url] schreef: Anyhow, I have been looking at MAP sensors, the sensor used on the VXT is a Bosch item, part no. 0261230042, used by many different manufacturers. These seem to cost around £90, though cheaper "spurious" compatible sensors are available.

The information I have seen suggests that these cheaper sensors are best avoided, and stick with Bosch.

What is interesting is that the sensor used on the Europa (and supercharged Exige) Lotus part no. A116E6063F, which is equivalent to the Bosch sensor above, appears to be much cheaper, just £38.55 + VAT from De Roure. This must surely be a good quality substitute, if not the same Bosch part?

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 10 apr 2014 14:10
door aboellaard
De eerste (Bosch 0261230042) is ruim voldoende. Met een Eaton en een stage 2 pulley kom je op ongeveer 0.8 bar boost max. Dus is die 1.5 bar boost TMAP meer dan genoeg. En dan zit je op ongeveer 250-260 PK plus nog iets van 20-25 PK om de SC aan te drijven. Bosch of China? Ik heb zelf m'n eerste MAP sensor via eBay ergens uit Spanje vandaan gehaald. Waarschijnlijk iemand die zelf via Alibaba oid inkoopt en via eBay met weinig marge verkoopt. Geen probleem zolang het werkt. Probleempje: ding was niet goed gecalibreerd. Gaf op 1 bar iets van 0.75 aan. Alles liep verder prima, alleen stationair niet erg lekker. Ben d'r uiteindelijk achter gekomen dat het de MAP sensor was. OEM d'r in, nooit meer problemen. Zie ook Gonzales met z'n China TMAP. Bij Bosch betaal je voor de kwaliteitscontrole. Een normale leverancier uit China weet niet echt hoe je QC spelt. Ik kom uit de electronica hoek en kan daar best wat leuke verhalen over vertellen :wink: