Pagina 4 van 4

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 15 feb 2019 10:41
door Arno
aboellaard schreef:Geen idee van de kwaliteit natuurlijk, maar koelcapaciteit zou behoorlijk moeten toenemen.
Klopt, alleen zal 1 en ander wel afhangen van in hoeverre de lucht bij de standaard 42mm rad aan de uitstroom-zijde al in de buurt van de koelvloeistof temperatuur bij de radiator-invoer komt. (bij steady-state tijdens constante load/snelheid)

Als dat zo is nu, dan zal een 56mm met dezelfde fijnheid niks doen en zelfs wellicht slechter werken omdat er dan 56-42 = 14mm aan afstand door reeds opgewarmde lucht wordt afgelegd die geen delta meer tov. de koelvloeistof heeft en dus niets koelt. De 'achterkant' van de rad (wanneer de koelvloeistof parallel loopt) zal dan feitelijk weinig meedoen. In dat geval moet een core worden gebruikt met waarschijnlijk wat grovere luchtkanalen om zo de doorstroom-snelheid te vergroten en een delta te behouden. (delta verloop is natuurlijk wel '3D' want bij de invoer van de rad zal de achterzijde waarschijnlijk altijd 'heet' blijven, maar naarmate je dan horizontaal onder de rad beweegt met de koelvloeistof daalt geleidelijk de temperatuur en zal ook de 'achterkant' meer gaan koelen..)

Als de 42mm nu nog uitlaat-lucht heeft ruim onder de koelvloeistof temperatuur, dan helpt het wel om sneller warmte over te dragen met dezelfde dichtheid.

Die luchtstroom snelheid lijkt ook beetje het probleem met de chargecooler onder de radiator. Het hele 'pakket' begint wat als een 'prop' voor de lucht te dienen.

Omngekeerd zie je bij heel veel moderne auto's juist dat ze extreem dunne, maar heel erg fijn-vermaasde radiatoren (en AC condensers, intercoolers, oliekoelers..) toepassen. Structureel misschien minder geslaagd in een Speedster/Elise wegens de liggende/hangende constructie en minder stijfheid in een dunne rad, maar ik kan me best voorstellen dat met de huidige radiatoren-technologie iemand misschien wel een 25mm rad voor onze auto's kan maken die beter werkt/koelt als de standaard 42mm en misschien nog wel eens lichter is ook :)

Bye, Arno.

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 18 feb 2019 9:30
door aboellaard
Probleem is dat er weinig keuze en nog minder gegevens over die rads zijn. Enige die wat gegevens publiceren zijn Mocal en Setrab. Daarbij is het gokken naar waarden die variabelen aannemen. Lucht doorstroomsnelheid bijvoorbeeld. Uitgaande van niet gehinderde doorstroming van lucht door een gat van 40x60 cm is een koelvermogen van rond de 650 kW, bij 100 km/h, mogelijk. Maximaal. Dat haal je natuurlijk bij lange na niet. Bij Setrab wordt aangegeven dat een luchtsnelheid van rond de 10% van de voertuigsnelheid een praktische waarde is. Dat is dan voor een, denk ik, lang niet optimaal geplaatste, oliekoeler. Bij de Elise/Speedster zou dat een stuk hoger moeten liggen. Het is me overigens bij het weghalen van de beide radiateurs wel opgevallen dat de chargecool rad een behoorlijk deel van de motor rad afdekt. Kan je heel mooi aan het vervuilingspatroon zien.

Maar elke radiateur zal een compromis zijn tussen doorvoersnelheid, zowel aan de lucht als aan de KV kant, en efficientie. Hoe fijnmaziger, hoe groter het drukverlies en dus de doorstroomsnelheid. Ik kan me ook indenken dat het ontwerp van die dingen wat verandert. Computer modellen worden steeds beter en juist het vinden van een optimum in zo'n compromis situatie zijn ze goed in geworden. En ook de gebruikte materialen en dingen als fractal achtige structuren voor zo groot mogelijke koeloppervlakken bij zo min mogelijke ruimte. Bij de huis-tuin-en-keuken rads zie ik echter weinig spannende zaken. Lijkt wel of iedereen daar gewoon met water kookt.

Even ter illustratie, als je twee rads neemt (voor chargecooling trouwens, wat heel iets anders is dan motor koeling), zoals ik van plan ben, kan je ze parallel of in serie zetten. Maar wat is het meeste efficient? Als je dat doorrekent is in serie het beste. Wint van parallel met een significant verschil. Maar dan alleen in het geval de doorstroming van de KV gelijk blijft. En dat is natuurlijk niet zo. En ga dan maar eens uitzoeken wat de doorstroomsnelheid van de KV in beide gevallen wordt, want daar heb je gegevens van het hele systeem voor nodig, inclusief chargecooler en pomp. Simpele vraag, maar daarop antwoord geven is zo makkelijk nog niet.

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 07 mar 2019 13:40
door gertje
-

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 07 mar 2019 15:00
door paul
Is dat voor jezelf of voor een ander forum lid?

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 07 mar 2019 18:48
door Exmantaa
Daar kan voor het mooie nog wel even een nieuw koelvloeistoftankje vanaf... :wink:

(er komen steeds meer Belgische SC's bij. :thumbup: )

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 07 mar 2019 19:01
door gertje
Exmantaa schreef:Daar kan voor het mooie nog wel even een nieuw koelvloeistoftankje vanaf... :wink:

(er komen steeds meer Belgische SC's bij. Afbeelding )
Nie echt nee kost zo al geld genoeg Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 08 mar 2019 7:52
door gertje
paul schreef:Is dat voor jezelf of voor een ander forum lid?
Heb hem al gezegd om op het forum zich te registreren maar is eerder een man van pk nummers

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 08 mar 2019 8:40
door Smiley
Dat wordt dan een 2.4 in elkaar zetten met een harrop 1900 erop. :yes:

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 08 mar 2019 8:58
door gertje
Zal eerst eens kijken voor mij een extra motor. Als hij binnen een week niet verkocht is dan gaat hij nog een seizoen mee

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 08 mar 2019 9:15
door Smiley
Mooi, en nu een leuke Zandvoort datum boeken Gert :yes:

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 27 aug 2019 15:17
door gertje
Even ter info, foto's heb ik laten wegdoen met een bepaalde reden maar de Speedster die ik laast van een compressor voorzien heb heeft een 260pk 301nm koppel
Man had gekozen voor een iets rare setup
Gepoorte compressor en mainfold, ls4 gasklep, 2.8" pully standaard spruitstuk met daarachter een 3" uitlaat zonder cat

Erwin heeft ook wat vermogens winst gemaakt 10pk met een andere luchtfilterbuis en een 200cel katalysator
Zit op 186 met 2.4 grotere gasklep 70mm aanzuigbuis 200cel katalysator larini eindemper

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk


Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 27 aug 2019 16:32
door Exmantaa
gertje schreef: 27 aug 2019 15:17 Even ter info, foto's heb ik laten wegdoen met een bepaalde reden maar de Speedster die ik laast van een compressor voorzien heb heeft een 260pk 301nm koppel
Man had gekozen voor een iets rare setup
Gepoorte compressor en mainfold, ls4 gasklep, 2.8" pully standaard spruitstuk met daarachter een 3" uitlaat zonder cat

Erwin heeft ook wat vermogens winst gemaakt 10pk met een andere luchtfilterbuis en een 200cel katalysator
Zit op 186 met 2.4 grotere gasklep 70mm aanzuigbuis 200cel katalysator larini eindemper

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Die grote LS4 gasklep en 3" katless uitlaat zullen het verschil niet maken. De 68mm SC gasklep werkt nog prima tot ca. 350pk. En dat samen met een 2.5" uitlaatsysteem incl. kat... :wink:

Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 27 aug 2019 16:37
door gertje
Is niet mijn gekozen setup, heeft hij zelf gekozen.
Wel weet ik nu wel dat je niet met gepoorte compressor en open luchtfilter samen met volledige standaard uitlaat niet op zolder kunt rijden.
En met de 3" op de ring wordt afgevlagd met 136db
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk



Re: Het Supercharger inbouw boodschappenlijstje topic

Geplaatst: 27 aug 2019 22:08
door Exmantaa
Als met dat poorten van de charger ook de zgn. "silencer holes" zijn weggehaald, dan begrijp ik dat met een open luchtfilter wel ja. :lol: