Pagina 1 van 2
Complete M45 superchargerombouw
Geplaatst: 19 nov 2013 19:03
door tom
Omdat ik de knoop heb doorgehakt en mijn speedster ook naar stage 2 SC ombouw ga, bied ik mijn huidige complete SC ombouw aan.
Deze bestaat uit een Eaton M45 compleet met:
-montagesteunen (op plek van aircopomp)
-slangen/pijpen van supercharger naar origineel inlaatspruitstuk.
-dumpvalve
-luchtfilter
-passende riem/extra rol om riem te geleiden
-regelapparaat met bijbehorende map (deze is vrijgegeven en moet alleen dmv OP-Com ingeleerd worden(sleutelcode en chassisnr))
-mapsensor
-Schroeven enz
Dit is allemaal bij de vorige eigenaar van mijn Speedster bij Wolter Bollen Racing ingebouwd.
Kortom complete ombouw voor een +/- 185pk en een hoger koppel.
Door ook nog een losse interkoeler/andere poelie te plaatsen waarschijnlijk nog meer vermogen eruit te halen.
Alles is al gedemonteerd maar er zijn voldoende foto's gemaakt om de nieuwe eigenaar wegwijs te maken.
Vraagprijs voor dit alles 1250,-

- M45 met slangen, buizen, dumpvalve, luchtfilter
- 1384887392NIMAG0839.jpg (56.74 KiB) 1942 keer bekeken

- Motoraanzicht
- 1384887353NIMAG0821.jpg (49.39 KiB) 1941 keer bekeken
Re: Complete M45 superchargerombouw
Geplaatst: 20 nov 2013 12:51
door speedy1949
185 pk niet meer? Ik dacht dat zo'n setje minstens 225 pk zou opleveren!
Voor 35 pk meer vind ik het de moeite voor meer zou ik het wel willen kopen, weet je het zeker zo weinig pk?
mvgr Frank nr 690
Re: Complete M45 superchargerombouw
Geplaatst: 20 nov 2013 12:53
door Smiley
De grotere supercharger die gekoeld 100pk extra doet en ongekoeld 70pk heet de M62 Frank.
Dit is een kleiner type.
Re: Complete M45 superchargerombouw
Geplaatst: 20 nov 2013 13:43
door sooike
Ik vind het ook wat ondermaats. Moet denk ik toch meer uit te halen zijn...
Frederic had met zijn 2.4 inlaat ook 185pk zonder SC....
Re: Complete M45 superchargerombouw
Geplaatst: 20 nov 2013 13:55
door speedy1949
Wat zijn de prestaties dan ongeveer, bv 0 - 100 ? en tussensprintjes en hoeveel werk is om het geheel te monteren?
mvgr Frank
Re: Complete M45 superchargerombouw
Geplaatst: 20 nov 2013 13:58
door aKra
Het monteren zal kinderspel zijn, monteren op de airco steunen en riem er om en die plastic slangen gaan, volgens mij een fluit van een cent?
Re: Complete M45 superchargerombouw
Geplaatst: 20 nov 2013 14:03
door Arno
sooike schreef:Ik vind het ook wat ondermaats. Moet denk ik toch meer uit te halen zijn...
Frederic had met zijn 2.4 inlaat ook 185pk zonder SC....
Hangt er helemaal vanaf hoeveel lucht per krukasomwenteling de kleinere M45 er doorheen 'duwt' en de motor nodig heeft cq. kan verwerken om er een grotere 'boem' van te maken.
Met een goed 'ademende' 2.2 kan de M45 best wel eens simpelweg onvoldoende doorvoer-capaciteit hebben om daadwerkelijk iets te doen aan het piek vermogen. Midden en lagetoeren koppel zal natuurlijk wel groter worden.
AFAIK wordt deze maat charger vooral vaak toegepast op kleinere blokken (1.6, 1.

en is zoals Smiley al aangeeft de M62 meer in overeenstemming met de cc's van de motor.
Toeren van de charger verhogen met kleinere poelies om zo meer lucht er in te krijgen is met een roots type blower dan weer beperkt nuttig omdat ze dan snel buiten hun optimale werkings gebied komen en ernstig in-efficient worden.
Bye, Arno.
Re: Complete M45 superchargerombouw
Geplaatst: 20 nov 2013 14:25
door tibby
Is dit de sc niet die in de vorige generatie elise sc zit? Die draaide daar ook al op z'n maximum. Mss deze charger in combinatie met nokken en een betere inlaat (2.4) en Speerke software???
grtz
Re: Complete M45 superchargerombouw
Geplaatst: 20 nov 2013 14:53
door Smiley
tibby schreef:Is dit de sc niet die in de vorige generatie elise sc zit?
Dat zou best eens kunnen.
Dat was ook een ongekoelde constructie, die de boel van 192 naar 218 pk trok.
De cup exiges doen gekoeld richting de 260, maar geen idee of dat met dezelfde charger is.
Re: Complete M45 superchargerombouw
Geplaatst: 20 nov 2013 15:45
door tibby
Coupled with a 257-horsepower 1.8-liter Toyota-sourced mill force fed through an intercooler by an Eaton M62 supercharger, the '09 Exige Cup 260 should hit 60 mph in less than 4 seconds.
De aangeboden sc kit hierboven is dus een stage 0.5
Voor onze turborijders mss een optie????
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/12 ... d-charged/ 
Re: Complete M45 superchargerombouw
Geplaatst: 20 nov 2013 18:40
door tom
De set is zo te monteren op een 2.2 NA.
Ik denk iemand die handig is een dagje werk er aan heeft.
Voor het demonteren heb ik het inlaatspruitstuk er ook afgehaald om zo ruimte te maken en de supercharger er naar boven uit te halen.
Verder is deze set toen helemaal custom gemaakt voor de speedster. Er hoeft ook niets geboord en/of gezaagd te worden.
De vermogensstijging lijkt idd niet veel tov een 2.4 inlaatspruitstuk maar het koppel is wel hoger.
De pk's heb ik ook van horen zeggen van de vorige eigenaar (Twinair) en er ook geen vermogensmeting van.
Als de pk's te weinig zijn moet er met een intercooler nog wel wat meer uit te halen zijn.
Ik vond het zelf altijd wel een snelle auto.
Verder heb ik ook nog het bijbehorende regelapparaat met de map erbij.
Ik denk voor iemand die het geld voor een stage 2 er niet voor over heeft, dit een leuke/betaalbare tussenstap is.
Ben nu zelf met een stage 2 ombouw bezig en ben maar gestopt met tellen wat alles kost.
Bij deze set komt verder niets meer bij.
Groet Tom
Re: Complete M45 superchargerombouw
Geplaatst: 20 nov 2013 18:48
door Smiley
tom schreef:Verder heb ik ook nog het bijbehorende regelapparaat met de map erbij.
Kun je hier wat meer over vertellen Tom?
Re: Complete M45 superchargerombouw
Geplaatst: 20 nov 2013 19:16
door tom
Smiley schreef:tom schreef:Verder heb ik ook nog het bijbehorende regelapparaat met de map erbij.
Kun je hier wat meer over vertellen Tom?
Dit regelapparaat is toen door Wouter Bollen Racing van een andere map voorzien die hoort bij deze ombouw.
Ik heb het met Speerke (ik ga zelf nu over op ODB tuner) er over gehad. Ik kan dit regelapparaat "vrij" geven met OP-com zodat dit in elke andere Speedster weer met OP-com in te leren is. (sleutelcode en chassisnr omzetten).
Als je verder de slangen van een iets minder opvallende kleur zou voorzien en de blow off valve lager zou plaatsen is het ook een vrij onzichtbare ombouw voor evt Belgie. De supercharger zelf zie je pas zitten als je de rechtse wielkuip eruit hebt of de onderplaat er van af.
Groet Tom
Re: Complete M45 superchargerombouw
Geplaatst: 20 nov 2013 19:52
door Smiley
Ah, de normale ecu, nu begrijp ik je.
(logisch ook, want die staat ook op je foto)
Re: Complete M45 superchargerombouw
Geplaatst: 28 nov 2013 19:45
door Super7
Als je dit op een 2.2 na zet met reeds een aangepaste uitlaatlijn, in en uitlaat spuitstuk, speerke remap etc..
Zou je dan ook nog 38 pk extra krijgen?
Dan kom je toch op zo'n 225 pk met een beter koppel..
Dan is t voor mij interessant..