Pagina 4 van 8

Re: remblokken

Geplaatst: 24 sep 2014 11:05
door aboellaard
Het spul, technisch geen olie, is hygroscopisch en neemt dus onder normale condities water op. Gemiddeld in een normaal remsysteem ongeveer 3.5% in 2 jaar tijd. Vandaar dat Equilibrium Reflux Boiling Point (ERBP) droog en met 3-4% (afhankelijk van meet specs) water. Als er zoveel water geabsorbeerd is gaat de kooktemperatuur van de vloeistof zelf naar beneden. En bij koken ontstaan gasbellen, die weer comprimeerbaar zijn en voor een slap pedaal zorgen etc. Blijf ik alleen nog met de vraag zitten waarom, als die vloeistof eenmaal gekookt heeft, alles niet gewoon terug gaat naar normaal bij afkoelen. Mijn ervaring is dat bij koken je eigenlijk het best direct kan flushen. Af laten koelen en daarna doorrijden heb je het probleem heel snel terug.

Re: remblokken

Geplaatst: 24 sep 2014 11:29
door Smiley
Inderdaad.
Na een keer koken helpt afkoelen alleen om weer veilig thuis te komen.
De baan kun je beter niet meer opgaan met die olie.

Re: remblokken

Geplaatst: 24 sep 2014 13:53
door Dominique
Dat klopt, de structuur van de vloeistof is na het koken blijvend veranderd.
Het kookpunt gaat blijvend naar een lagere temperatuur wat de vloeistof voor circuitgebruik eigenlijk waardeloos maakt.
Op de openbare weg hoeft dit niet direct een probleem te zijn, tenzij je wel een heel 'interessante' rijstijl hebt. :lol:

Re: remblokken

Geplaatst: 24 sep 2014 14:27
door Smiley
S. Gonzales schreef:MMPM Dot 5.1 en om de twee jaar verversen, tot nu geen probleem gehad. Ik rem 'kort' :D
Ik niet, dus ik heb elke graad ERBP hard nodig :mrgreen:

Afbeelding

Re: remblokken

Geplaatst: 24 sep 2014 16:55
door Herman
Deleted

Re: remblokken

Geplaatst: 24 sep 2014 16:58
door Smiley
Als ik aboellaard goed begrijp, mag jij je vloeistof alweer gaan wisselen Herman :mrgreen:

Re: remblokken

Geplaatst: 24 sep 2014 17:18
door S. Gonzales
Herman schreef:Koude bite is heftig... altijd weer even wennen om zachtjes te remmen.
Wat ik bij mijn OMP remblokken gemerkt heb is dat de 'koude bite' na een trackday afneemt. Eenmaal warm voldoen ze nog steeds prima. Bij de APK moest ik echt wel flink kracht zetten om de bank af te laten slaan toen ik er met de achterwielen op stond. 'Voor' was niet zo'n probleem. Had hem al warm gereden maar moest daarna weer een tijdje wachten voordat ik uiteindelijk op de bank stond.

@ Smiley: :thumbup: je hebt het helemaal begrepen!

Re: remblokken

Geplaatst: 24 sep 2014 17:23
door Herman
Deleted

Re: remblokken

Geplaatst: 24 sep 2014 19:30
door alain
Vroeger met Pagids rs 14 gereden zowel standaard schijven als met AP big brake kit.

Nu met Cl 'RC 6' en standaard gegroefde en geperforeerde schijven van Elise Shop.
Ik kan me niet meer voorstellen nog met iets anders te willen rijden.
Deze combinatie met Ate Blue Racing remolie slechts 17 euro per liter! Is gewoonweg fantastisch zowel voor straatgebruik als voor op circuit.
Remschijven gaan al 25 000 km mee en nog niet aan vervanging toe !

Rs 14 werken niet voor straatgebruik als het geregend heeft. Bij De eerste keer dat je je rempedaal indrukt bij regenWeer heb je bijna geen remmen !

Re: remblokken

Geplaatst: 27 sep 2014 8:17
door Co'tje
alain schreef:Nu met Cl 'RC 6' en standaard gegroefde en geperforeerde schijven van Elise Shop.
Paar verse schijven achter besteld en CL RC6 rondom.
Beetje lekker remmen is wel wat extra geld waard. Zeker met nog 5 dagen circuit voor de boeg dit jaar...

Re: remblokken

Geplaatst: 27 sep 2014 8:28
door Smiley
Co'tje schreef:Paar verse schijven achter besteld en CL RC6 rondom.
He he. Ouwe copycat :mrgreen:

Re: remblokken

Geplaatst: 28 sep 2014 9:43
door Co'tje
Smiley schreef: He he. Ouwe copycat :mrgreen:
Afbeelding

Re: remblokken

Geplaatst: 01 okt 2014 19:48
door Co'tje
Zo, hij remt weer....

Re: remblokken

Geplaatst: 02 okt 2014 7:10
door Dominique
:thumbup:

Welke 5 trackdays wilde je dit jaar nog gaan doen?

Re: remblokken

Geplaatst: 02 okt 2014 18:17
door Co'tje
Dominique schreef::thumbup:

Welke 5 trackdays wilde je dit jaar nog gaan doen?
2 trackdays met Lot over een paar weken in Frankrijk.
En november mijn licentie halen in drie dagen op Assen. Niet echt een track day, wel drie dagen volle bak...