Bumpsteer

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Bumpsteer

Bericht door aboellaard »

Denk dat afsteken nog best lastig werk is. Het spul zit echt vast. En deze banden halen de APK niet meer, totaal geen profiel aan de binnenkant. Ik heb hier al weer een kilometer of 500 op gereden na die trackday en die pick up houdt het toch aardig uit.

Is er nog wat te zeggen over het slijtage patroon. Ik had verwacht aan de buitenkant meer slijtage te zien. Of maak ik dan weer eens een denkfout?
harrys
Actief lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 09 apr 2014 11:09

Re: Bumpsteer

Bericht door harrys »

als je banden aan de buitenkant te weinig slijten dan rij je met te veel negatief camber.
de wetmatigheid is dat in de bocht een band vanwege de uitgeoefende kracht van negatief camber naar 0 camber gaat zodat je maximaal kontaktoppervlak met asfalt hebt en daardoor maximaal grip.
slijt je band niet aan de buitenkant dan houdt de band dus ook in de bocht negatief camber.
oplossing: minder negatief camber zetten en/of ... harder rijden in de bochten bij de huidge camber setting ....
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Bumpsteer

Bericht door S. Gonzales »

harrys schreef:als je banden aan de buitenkant te weinig slijten dan rij je met te veel negatief camber.
de wetmatigheid is dat in de bocht een band vanwege de uitgeoefende kracht van negatief camber naar 0 camber gaat zodat je maximaal kontaktoppervlak met asfalt hebt en daardoor maximaal grip.
slijt je band niet aan de buitenkant dan houdt de band dus ook in de bocht negatief camber.
oplossing: minder negatief camber zetten en/of ... harder rijden in de bochten bij de huidge camber setting ....
Met welke bandenspanning reed je? (Veel te hoog schat ik;-)
Dat 'schoon rijden' van je banden zal op de openbare weg idd niet zo makkelijk gaan, er komt dan niet genoeg temperatuur in. Op het circuit zou het na twee rondjes redelijk snel doortuffen bijna weg moeten zijn.
Wat de APK betreft, die minimale 1,6 mm wordt gemeten in de hoofdgroeven.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Bumpsteer

Bericht door aboellaard »

Heb je helemaal gelijk in, die bandenspanning. Ik had de avond ervoor op 1.6/1.8 gezet, maar dat was natuurlijk koud. Had alles mee om te meten en ze weer op te pompen. Maar laten we zeggen 'vergeten' :bag: Maar die tip van Harry staat me ook wel aan: harder door de bocht :D Op het eind was het af en toe wel wat driften, maar da's ook wel eens lollig.

Goed dat je dat even zegt van die APK. Heeft me dus al meerdere malen discussie opgelevert met keuringmeesters die zeggen dat die 1.6 mm over het hele loopvlak gemeten moet worden. En dat klopt ook, maar dan in hoofdgroeven (met TWI's) en in de omtrek, en niet zo als zij het interpreteren ook zijdelings. Maar ja, die willen natuurlijk banden verkopen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Bumpsteer

Bericht door S. Gonzales »

Wat bij niet veel mensen bekend is... er is een mogelijkheid om in bezwaar te gaan tegen een APK 'afkeur' en zelfs tegen een goedkeur :) . Wanneer je het niet eens bent met de uitslag en dat kenbaar maakt bij de keurmeester dien je een bedrag (vroegah was dat €100,-, voor mij al een tijd geleden maar ik neem aan dat de algemene regel nog steeds van toepassing is) op tafel te leggen, vervolgens meldt de keurmeester dat direct bij de RDW en staat er binnen 1 uur en 30 minuten een steekproefcontroleur van de RDW voor de deur. Uiteraard moet je auto blijven staan en mag er niets meer aan gedaan worden totdat de steekproefcontroleur er is. Wanneer jij in het gelijk gesteld wordt krijg jij je geld terug (en de keurmeester een douw :bash: ) Je moet dus wel zeker van je zaak zijn want anders ben jij je geld kwijt en kan je hem (later) opnieuw laten keuren. Zo heb ik al eens een onterechte APK afkeur bij de grootste VW/ VAG dealer van NH voorkomen. Alleen al door kenbaar te maken dat ik in bezwaar zou gaan heeft men de afkeur als ' een vergissing' afgedaan en de auto goed gekeurd. Tja, ik was destijds APK 2 keurmeester bij een Fleetowner en heel zeker van mijn zaak. :D Toen ik doorvroeg werden ze een beetje onzeker. :roll:
Laatst gewijzigd door S. Gonzales op 16 jun 2015 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Bumpsteer

Bericht door S. Gonzales »

Sorry... we dwalen een beetje af :bag:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Bumpsteer

Bericht door aboellaard »

***off-topic***
Hij moet eerdaags voor de APK, misschien bied ik 'm wel zo aan. Met pick up en al. Eens kijken wat ze er van bakken.

***on-topic***
In geval van vrachtwagenbanden (zowel de Michelin's als de Kumho's zijn uit m'n hoofd XL uitvoeringen die per stuk een ton of 3 kunnen hebben), wat voor een bandendruk praat je dan over op het circuit? En hoe voel je dat banden te hard zijn? Ik had juist het gevoel dat ze te zacht waren, juist door het verliezen van grip op het einde. Maar als ik dan die pick up zie, dan lijkt het dat ik ongeveer de helft van die band niet gebruik :wacko: Mijn gebrek aan ervaring komt weer eens glashelder naar voren :oops:
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Bumpsteer

Bericht door tibby »

On a cold day (anything below12/14'c Ambient)
Front: 21psi
Rear: 23psi

On a Warm / hot day - dep on sunshine / track temp
Front: 18/19psi (18 if it's a really hot day)
Rear: 20/21psi (20 if it's a really hot day)

All of these figures are for stone-cold temps, and are applicable to Toyo R888's and Yokohama A048's. Pressures for road tyres will be significantly higher.

They key is not letting the rears go over 30psi. Both the 888's and in particular, the Yoko A048's will drop-off significantly over this pressure.
At Spa last October (10-12'c ambient), the rears were going off after about 2 laps. A dodgy Halfrauds digital tyre inflator I was using was the culprit. I thought I had set at 21psi but they were 26psi from cold.
Once I sorted this, dropped them by 5psi or so, the car felt much more predictable and could do x10-15 lap stints. The lap times were over 2 seconds faster (according to my camcorder footage).
This is very loose amateur testing of course but, the facts speak for themselves.

Edited by Stu-7, 10 March 2008 - 10:12 AM.



..
--------------------------------------------------------------------------------



#25 burnerblowout

Mss ben je hier iets mee??
captain slow
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Bumpsteer

Bericht door S. Gonzales »

Op CPZ reed ik met R888 voor op 1,55 en achter op 1,65 koud. Komt dus aardig overaan met artikeltje van Tibby :thumbup:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Bumpsteer

Bericht door Maik »

S. Gonzales schreef:....
Wat de APK betreft, die minimale 1,6 mm wordt gemeten in de hoofdgroeven.
Toch weer even offtopic :)
Ik heb laatst even meegekeken bij mijn monteur met de apk, ook de profielcheck, en hij gaf wat uitleg over de huidige regels.
Over 75% van de breedte van het loopvlak moeten de groeven dus minimal 1,6mm zijn. Die 75% wordt gemeten 37,5% naar links en naar rechts vanuit het midden van de band (dus niet zelf te kiezen :wink: ). Loopvlak is dus niet de bandenmaat, maar het deel van de band dat dus echt de straat raakt (wat dus in zichzelf al een interessant verhaal kan worden als je veel camber hebt staan), maar ik dacht dat men daarvoor dan een bepaald percentage neemt van de bandmaat (breedte).

En ontopic:
Ik vind je loopvlak op de foto er toch een beetje vreemd uitzien Alex, maar dat kan dus aan de foto liggen.
De kleur van het rubber is aan de binnenkant (rechts van de pick-up) veel donkerder dan de rest. Is dat in het echt ook zo?
En was je profiel links en rechts hetzelfde? Dan is je band aan de binnenkant wel erg heftig afgesleten. Ik zou dan zeggen dat je relatief grote camberhoek samen met je toch wel grote uitspoor dit heeft veroorzaakt en dan vind ik een zoekerig gedrag helemaal niet vreemd. Ik heb ooit in Markv z'n speedster gereden waar redelijk wat uitspoor op stond, en ik kreeg zowat een hartverzakking toen ik remde op de snelweg weet ik nog. Camber stond toen volgens mij niet heel sportief bij Mark dacht ik. Veel camber geeft ook een zenuwachtig(er) weggedrag in zichzelf.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2358
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Bumpsteer

Bericht door gertje »

Banden spanning zet ik 1,6 alom koud voor circuit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Bumpsteer

Bericht door aboellaard »

Nog even doorzeuren over de APK :yawn: Volgens RDW: 'De minimale profieldiepte wordt gemeten in de brede groeven waarin door de fabrikant de maximale diepte is bepaald, alsmede in de groeven waarin een slijtage-indicator aanwezig is.' En dit is uit de toelichting van de regel. Lijkt me overigens ook niet goed dat banden zo schuin afslijten en ze gaan er bij mij ook eerder dan met 1.6 mm af, maar dat even terzijde.

Wat ik raar vind aan die banden is dat ze enerzijds versleten zijn aan de binnenkant (die is iets donkerder, maar minder dan op de foto), maar dat de pick up daar ook zit. Die zou ik dan aan de buitenkant verwachten. Maar dat hangt natuurlijk weer af van wanneer ik die pick up upgepickt heb. B.v. alleen laatste ronde met vrij rustig rijden? Afijn iets riekt niet goed. Ook omdat juist voor de wielen niet heel erg in camber staan.

Ondertussen de OEM armen er weer opgezet en het uitspoor voor op 0.5mm per zijde, dus 1 mm totaal. Ik was het met die EP armen toch niet helemaal eens. Voelde niet goed. Fijne emo opmerking van een 100% beta. Dus toch maar die halve kilo per kant eraan gehangen. Zal mij benieuwen hoe het nu rijdt. En dan komen er eerdaags ook nog nieuwe banden op. Lekker alles tegelijk en dan uit gaan vissen wat er weer niet klopt.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Bumpsteer

Bericht door Exmantaa »

0,5mm uitspoor/1mm totaal is VEEL op een Speedster/lotus...
Ik zou ze gewoon op 0° zetten, met de "foutmarge" richting uitspoor. :?
Plaats reactie