Bumpsteer

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Bumpsteer

Bericht door aboellaard »

OK, had wat duidelijker moeten zijn. Bij mij komt een rechte bout in een conisch gat er echt niet in. Was ook de reden dat het spul maar bleef liggen. Ik heb uiteindelijk maar een M14 tapsetje gekocht en het conische gat uitgeboord en van M14 draad voorzien. Daarna een M14 bout genomen, daar een M10 gat in geboord, die in de arm gedraaid en aan beide zijden afgeslepen en gevijld, zodat alles mooi vlak ligt. Bijkomend voordeel is dat het aluminium ook wat onlast wordt.

(Omdat de OEM stuurkogels toch kaduuk waren heb ik daar het conische gedeelte afgeslepen en daar een M10 gat in geboord. Dus voor m'n OEM armen heb ik nu conische bussen. Maar daarmee kan ik weer niet naar 0 bumpsteer)

Probleem is dat ik een ruime fantasie heb en in gedachte van alles los zie trillen. Ga toch maar van die 10.9 bouten bestellen met nyloc bouten en Locktite en voor de zekerheid nog een splitpen :bag:
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Bumpsteer

Bericht door Arno »

Oooohh.. Aap-uit-mouw! :mrgreen:

Nou, op deze manier met een M10 8.8 op 45Nm en een goede, nieuwe nyloc ben je echt wel safe hoor! Je kunt er nog een nord-lock setje ringen onder doen als extra borging, maar da's al 'extra' bovenop de nyloc.

Als je dan nog iets wilt doen kun je het 'tried and tested' systeem uit de luchtvaart en racers gebruiken: safety wire.

Gaatje in de moer en boutkop (zijn boor-malletjes voor), rvs draad er doorheen en de draad om iets solide draaien en de zaak bijeen draaien/binden. Moer zit dan 'aan een touwtje' en kan niet meer draaien ook al zou hij om de 1 of andere reden de klemkracht kwijt raken.

Als je 10.9 bouten gebruikt zorg dan ook dat de grade-10 moeren koopt anders strip je de schroefdraad uit de moer als dat nog een grade-8 is. Herkenbaar aan een |10| markering op de moer.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Bumpsteer

Bericht door aboellaard »

Met dank! Denk dat ik een 10.9 bout en kroonmoer ga gebruiken, daar is nog vrij eenvoudig aan te komen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Bumpsteer

Bericht door aboellaard »

Na wat maanden met nul bumpsteer gereden te hebben even wat feedback. Paar maanden geleden een complete suspension refresh gedaan. Overal nieuwe balljoints, lagers ipv bushes voor de draagarmen, wielnaven, draagarmen en uprights gepoedercoat etc. Ziet er weer fris uit :D Daarbij ook de alu EP stuurarmen gemonteerd en op nul bumpsteer gezet. Resultaat is interessant. Nog wat andere gegevens: voor 115 mm, achter 125 mm, voor uitspoor 1 mm beide kanten, achter inspoor 2,5 mm beide kanten, voor max camber (1.5 graden denk ik), achter 2,5 graden. Voor zitten m'n oude Michelin Pilot Sport banden er nog onder, achter vrij nieuwe Kumho KU39's. Da's niet ideaal, weet ik.

Bij het rijden op de openbare weg valt het op dat de rechtuit stabiliteit eigenlijk nauwelijks verandert. Insturen is op een of andere manier heel gevoelig geworden. Je kan 'm haast door een bocht heen denken. Gevolg is dat je (ik) teveel instuurt en moet corrigeren. Op het circuit wordt dat uitvergroot. Auto voelt gewoon niet stabiel van voren. Ook bij remmen niet. Op CPZ kon ik vorig jaar vol in de remmen voor de Tarzanbocht en kon ik niet genoeg druk op het pedaal uitoefenen om de remmen te laten blokkeren. Door die instabiliteit voelt dat nu anders en heb je de neiging minder hard te remmen. Dat kan gewoon gevoel zijn, maar daardoor ga je wel minder hard rijden. Moet zeggen dat in de loop van de dag die instabiliteit wat minder werd, maar dan is weer moeilijk te zeggen of dat komt omdat je gaat compenseren, of dat de wegligging verandert. Ik weet wel weer zeker dat ik in bepaalde bochten rekening ging houden met het instabiele gedrag. Gelukkig leer je ook weer wat van dweilen, maar ik ga toch met wat meer bumpsteer rijden om te zien of die instabiliteit eruit te krijgen is. Verdachte nr. 2 zijn de banden. De Kumho's hebben nooit echt lekker aangevoeld in combinatie met de Michelins. Eigenlijk wil ik gewoon naar goede semi's, maar dan moet ik naar 17" oid, dus nieuw setje velgen. En het lijkt al een velgenhandel hier :(
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Bumpsteer

Bericht door Smiley »

Met 1.5 voor zit je vrij agressief met je camber.
http://wiki.seloc.org/a/Geo_Setups

Zit er toevallig net deze week ook mee te spelen. (na 6 jaar met standaard fabrieksinstellingen te rijden)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Bumpsteer

Bericht door aboellaard »

Ik weet eigenlijk niet wat het precies in graden is. Voor alle shims weg, dus max. camber. Maar dat is niet zoveel. Probleem dat ik heb is dat mijn garagevloer niet vlak en niet horizontaal is. Als ze het in dat tabelletje over 0.1 mm toe out hebben, moet ik wel even lachen. Als iemand dat consistent voor elkaar krijgt zou ik het heel knap vinden. Met m'n touwtjes zit ik aan ongeveer 0.25 mm reproduceerbaar. Denk dat het met goed ingestelde lasers wel iets beter te krijgen is, maar niet veel. En dan is het sleutelwoord 'goed ingesteld'.

Waar ben je niet tevreden over, dat je bent gaan experimenteren? Bij mij is het altijd de instabiliteit geweest. Dus het gevoel dat je er altijd bij moet zijn en niet even weg kan kijken. Ik dacht dat dat aan bumpsteer zou liggen, maar dat is wellicht niet zo. Of in ieder geval niet helemaal. Natuurlijk is dit soort auto geen trein, maar wat meer stabiel gedrag zou bij mij wat meer vertrouwen geven.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Bumpsteer

Bericht door Smiley »

aboellaard schreef:Ik weet eigenlijk niet wat het precies in graden is. Voor alle shims weg, dus max. camber.
Lotus levert alle auto's alleen met 1 en 3mm shims.
Voor is 1mm shim gelijk aan 0.2 graden. Achter is 1mm shim gelijk aan 0.25 graden. (zie de TIS)

Voor mezelf ben ik uitgegaan van mijn laatste uitlijning, en heb zo terugggerekend.
Ik zit nu aan 1.2 voor, en 2.3 achter. (maar nog geen ervaring ermee)


Ik heb de speedster standaard settings er even bijgezet voor het gemak:
Afbeelding

Ik zit er alleen mee te spelen om op de track wat beter uit de verf te komen.
Over stabiliteit ben ik wel tevreden.
Enige wat ik nog heb is kuilen in de weg die erg grote klappen veroorzaken, dus wil nog kijken naar andere dempers en zwaardere veren.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Bumpsteer

Bericht door Exmantaa »

1mm uitspoor (ik neem aan totaal uitspoor en niet 1mm per kant...) voor wordt ie wel wat nerveus van lijkt me. :? Zet dat eerst eens op 0° of een héél klein tikkie uitspoor.
Achter 2,5mm in is ook totaal toch?

Maar met dat nerveuze zul je denk ik nog weinig kunnen zeggen over je nieuwe bumpsteer gedrag? Of dit is juist een gevolg daarvan... :wacko:
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Bumpsteer

Bericht door Exmantaa »

Ik heb trouwens ook net de Eliseshop ball bearing bussen in m'n achterophanging zitten. Samen met een ander Turbo subframe wat als het goed is flink stijver is.

Merk je nog iets qua trillingen/hardheid van die bearings?
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Bumpsteer

Bericht door aboellaard »

Oeps, even de aantekeningen erbij gepakt, in totaal 1 mm voor, maar wel 2.5 mm elke kant achter. Beviel me met de oude spullen juist heel goed. Ga ik dat eerst eens veranderen. Merkte gisteren bij het terugrijden dat m'n stuur wat scheef staat bij rechtuit. Heel klein beetje, maar ik probeer dat altijd volledig recht te krijgen. Is voor mij een beetje een maat dat alles goed staat. Dus eerst even naar de sporing settings kijken. Voor wat minder en recht en dan zet ik 'm achter gelijk ook wat minder. Probleem is dat je op de openbare weg niet echt kan testen.

Ik heb ook de Eliseshop bearings erin zitten. Merk ik eigenlijk helemaal niets van. Na wat inrijden draaien die draagarmen wel mooi soepel. Was trouwens een echt leuke klus. Oude zooi eraf en alles vrijwel nieuw erop. Ziet (zag) eruit alsof ie uit de showroom kwam :D

@Smiley, zwaardere vering = hardere klappen. Zelfde hoeveelheid energie moet in een kortere tijd verwerkt worden. Maar eh, als je je oude veren te koop zet heb ik wellicht interesse. Ik zou het liefst naar 350-400 voor en rond de 500 achter gaan. Is nu 300 en 350.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Bumpsteer

Bericht door Smiley »

aboellaard schreef: @Smiley, zwaardere vering = hardere klappen. Zelfde hoeveelheid energie moet in een kortere tijd verwerkt worden.
Het zijn voornamelijk bumpstop klappen die ik voel. (denk ik)
En dat kunnen mijn "korte" NTR40's en 375/450 veren niet helemaal goed opvangen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
harrys
Actief lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 09 apr 2014 11:09

Re: Bumpsteer

Bericht door harrys »

ik denk dat de oplossing simpel is, ik kom er zo op.

Eerst even evalueren wat er nu precies gebeurde.

Ik reed op 95 % racesnelheid, 3 rondjes, jij zat naast me, baantemperatuur hoog, asfalt had grip zat.

1. Corner entree ok, mid corner was al minder, corner exit was heel slecht, daarmee bedoel ik : oplopende mate van onderstuur. Zelfs zodanig erg dat ik op clipping points niet volgas durfde te geven omdat het dan corner exit fout zou aflopen.
2. Auto zeer onrustig aan de voorzijde bij aanremmen, zelfs zodanig dat het lastig werd het instuurpunt te kiezen. Alle weighttransfer die wetmatig optreedt lijkt compleet weg.

Dat waren althans mijn bevindingen.

Waar ligt het NIET aan:
je tracking is ok, je kunt discussie hebben over hoeveel graden, maar beetje uitspoor voor, beetje toespoor achter, beetje negatief camber rondom, je wagen hoogte achter hoger dan voor voor weightransfer bij aanremmen, is allemaal in de basis niks mis mee. Moet je gewoon snoeihard mee kunnen bochten rijden. Ook hoofdpijn over bumpsteer zou ik even laten voor wat het is: als je auto in ingeveerde toestand draagarmen en stuurarmen heeft die min of meer horizontaal staan, is dat in de basis ok.
Banden is inderdaad niet optimaal en ik zou iets hogere wang kiezen dan je nu hebt ( zie ook hierna)

Wat is het dan WEL:

je hebt aan de voorkant je dempers zowel bump als rebound veel en veel hard staan en/of je gebruikt veel en veel te harde schroefveren op voordempers.
Dat leidt bij het aanremmen tot tractieverlies en tot veel weinig grip en tractie op de voorwielen als ze er echt om vragen en dat is op hoge snelheid corner exit.

Zet de dempers zachter en zet er zachtere veren op en ga dan weer rijden. Ik denk dat je probleem dan voor 90% weg is.

Daarna , maar dit is echt secundair: finetuning met semi slicks ( je draagarmbussen zijn er voor gemaakt!) met iets hogere wang en iets minder uitspoor aan de voorkant en uit laten wegen, kijken of iets meer wieldruk naar de voorkant kan.
Dan heb je volgens mij een topauto Alex
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Bumpsteer

Bericht door aboellaard »

Met dank. Maar eh, volgens mij reed je niet met 95%, daar is de auto te slecht voor. En die stapel met banden op het einde, daar zaten we net nog 0,00327 mm vanaf. Zelf gezien, want was aan mijn kant :D

Demping staat inderdaad inderdaad vrij hard. Maar ik heb juist, in verhouding met vele anderen, geringe veersterkte. Zowel voor als achter. En vorig jaar op CPZ zelfde instelling. Afijn, ik ga gewoon een en ander proberen.

Wat die onrust bij remmen aangaat, ik heb eens gelezen dat juist bij remmen bumpsteer weer helpt met rust in de auto brengen. Uitspoor neemt toe en daarmee de stabiliteit van de auto. Dat is wel iets wat ik eenvoudig kan checken. Woon vlak bij een industrieterrein waar ik wel wat remproeven kan doen. Die demping is veel moeilijker, maar daar staat tegenover dat het veel eenvoudig aan te passen is en dus op een trackday goed te doen is.

Meerijden was echt gaaf, maar ik dacht dus echt dat we met 170 op de teller die banden gingen raken :bag:
harrys
Actief lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 09 apr 2014 11:09

Re: Bumpsteer

Bericht door harrys »

Als ik 100% had gereden had ik de bandenstapel er af gereden ja . Daarom deed ik dat niet.
Maar gaat om de vraag wat je auto aankan. Een lada kun je ook op 95 of 100% rijden.
Op straat ga je niks merken van veranderingen, op het circuit begint het waar het op straat ophoudt.
Ik wil gewoon haha dat je de dempers en veren zachter hebt en dan wil ik van je weten wat de auto dan doet bij hoge snelheid corner exit en aanremmen !
Je zou hem aanvullend ook aan de achterkant nog iets kunnen zetten.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Bumpsteer

Bericht door Exmantaa »

Met veersterktes zit jij (achter) best laag, zeker voor een track auto. De beetje Elise/speedster kenners adviseren 100-150lbs verschil tussen voor en achterveren (is natuurlijk afhankelijk van de absolute sterkte), maar dan kom je op een veelgebruikte 400-550 verhouding.

Rij zelf met 425 voor en 600lbs + tender achter en dat kwam volgens jouw eigen rekenprogramma aardig mooi uit qua frequentie. Toch?

Bump toe out was inderdaad ook iets met uitspoor bij remmen wat de boel stabiliseerde. Zal nog eens nazoeken.
Plaats reactie