Voorstellen!

Stel jezelf en je auto voor.
Gebruikersavatar
lsv
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 25 feb 2014 11:30
Locatie: Amstenrade
Contacteer:

Re: Voorstellen!

Bericht door lsv »

Hendrik-Jan, je avatar, een Typ 25? Althans qua striping lijkt hij er verdacht veel op....
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Re: Voorstellen!

Bericht door Hendrik-Jan »

lsv schreef:Hendrik-Jan, je avatar, een Typ 25? Althans qua striping lijkt hij er verdacht veel op....
Geen originele type 25. Zo heb ik hem gekocht. Strepen zijn er inmiddels wel af... Ik vond ze iets te schreeuwerig.
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
frederic
Actief lid
Berichten: 360
Lid geworden op: 22 dec 2011 13:17
Locatie: maldegem

Re: Voorstellen!

Bericht door frederic »

ter info: speedster 2.2 sc stage 2 vs bmw M1 1 = 1 ( tot aan 250 kon er maar niet voorbij ) wel met open dak :bash:

wacht als ik die nu nog eens tegen kom :lol:
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Voorstellen!

Bericht door tibby »

Je bent pas een man als je 300 pk hebt...................















































Tot de eerstvolgende bocht, dan steekt hier het halve forum me voorbij :bag:
captain slow
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Voorstellen!

Bericht door Arno »

Mooie Esprit!

Wat je schrijft over dat de auto op leeftijd komt kan ik me voorstellen. Blijft altijd de keuze bij dit soort auto's. Hou je 'm zoveel mogelijk origneel of 'period correct' of uiteindelijk helemaal her-bouwen zoals de Singer 911's of de Eagle E-types. Dus onderhuids gewoon compleet moderniseren..

Zelf altijd wel een zwak voor de originele Europa's, maar ik weet nu al zeker dat ik daar dan minimaal een Banks chassis en volledig moderne ophanging en remmen onder zou doen en de motor+bak door iets relatief 'moderns' zou vervangen.

Speedster moet er vast wel voor je te vinden zijn.. Wat betreft turbo's en SC's is het, naar mijn mening, dat het gezien de mate van (door-)ontwikkeling eigenlijk een SC op een 2.2 (in verschillende vormen) of een reguliere/fabrieks 2.0 turbo de makkelijkste opties zijn.

Voor de Z20LET is natuurlijk gewoon ladingen en ladingen aan 'meer PK' spul te koop en er rijden procentueel redelijk wat geSC'de 2.2's (en beginnen nu wat ook 2.0 LSJ's en SAAB-2.0 versies te komen) rond.

Ge-turbo'de 2.2's zijn veel zeldzamer. Dat zegt niet dat het slechter is, maar er is gewoon op dit moment minder keuze in en ervaring mee.

Het 'truukje' van een NA 2.2 naar een SC 2.2 is nu al zo vaak gedaan dat ook hier op de site hele 'shopping lists' staan en dan mensen die opbouw in een paar weekends uit weten te voeren.

Als je de auto vooral wilt kopen om mee te rijden en niet zozeer om ermee te sleutelen (hoewel dat ook wel vaak vanzelf er in sluipt ;) ) dan wil je waarschijnlijk zoveel mogelijk 'off the shelf' oplossingen die bekend zijn en werken.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
lsv
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 25 feb 2014 11:30
Locatie: Amstenrade
Contacteer:

Re: Voorstellen!

Bericht door lsv »

Hallo Arno,

Dank voor je uitvoerig commentaar. Ik neem voorlopig eens de tijd om te gaan kijken. Een SC trekt me vanwege de constante vermogensopbouw. Turbo heb ik nog niet in gereden, maar wil ze in ieder geval gaan vergelijken.

Mijn Esprit is op dit moment voor 98 procent origineel. Ik heb enkel een paar kleine aanpassingen gedaan om de betrouwbaarheid iets te vergroten. Gelaccu, zwaardere dynamo, extra massakabels, staalgevlochten koppelingsleiding etc. Ik twijfel nog om er een aftermarket injectie op te zetten. Het afstellen van de dubbele carburateurs blijft een lastige klus. Ik ken namelijk ook verder geen enkel fabrieksvoertuig dat met de combinatie turbo/ carbs heeft bestaan. Alfa specialisten staan met hun handen in het haar als ze de auto zien, wat betreft afstelling.

Op zich heeft m'n Esprit zich de laatste jaren redelijk gehouden. Denk dat het probleem vooral ligt in het feit dat men te weinig met dergelijke auto's rijdt. Ze staan meer stil dan op de weg en daar kunnen ze niet zo goed tegen....

Het zou wel fijn zijn als ik met een Speedster gewoon kan "shoppen" bij de Opel dealer. Heb ik nu iets kapot aan mijn Esprit, dan moet ik meestal een weekje wachten op het onderdeel uit Engeland. In Nederland duurt het net zo lang, alleen moet het dan meteen de hoofdprijs kosten. De twee Lotus specialisten in dit land tellen voor veel dingen de absolute hoofdprijs.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Voorstellen!

Bericht door Arno »

Ja, Lotus was 1 van de weinigen die ooit die dellorto carbs 'geblazen' heeft gebruikt en de kennis van het goed afstellen is helaas met de oudere generatie monteurs aan het verdwijnen. 'Stealth' ombouw naar injectie zou wel mooi zijn. Dan hou je de carbs als gaskleppen (en binnenwerk er verder goeddeels uit) en den ergens nog de injectors beetje uit het zicht zien te verstoppen. Zie je ook wel meer op amerikaanse V8's waar ze injectie kits hebben die aan de buitenkant er precies als een holley carb uit zien, dus ziet het er 'gewoon' uit onder de motorkap.

BTW.. Voor een hoop dingen voor de Speedster kan je bij de verschillende (online) Elise winkels wel terecht omdat veel dingen wel overeen komen of dat ze ook de Speedster/VX220 onderdelen verkopen.

Motor onderdelen en zo idd. de Opel dealer of ook daar online winkels. Delen van de carosserie is ook goeddeels via Opel, hoewel daar wel een langzaam groeiend pijnpunt zit omdat de Speedster maar enkele jaren en in kleine oplage is gemaakt en dus een aantal onderdelen zoals koplampen eigenlijk gewoon niet meer gemaakt worden en dus eeuwig 'op backorder' zijn. Gelukkig beginnen er wel aan deze kant en aan de overkant van het kanaal wat initiatieven om delen na te (laten) maken om zo de auto's op de weg te houden.

Maar goed.. Dat ken je van Lotus zelf vast ook.. Die stoppen net zo makkelijk met het leveren van bepaalde onderdelen en waar je ze dan vandaan moet halen is niet hun probleem.

Voor normaal onderhoud etc. zijn een paar dealers wel OK (o.a. die in Gouda) waar men goed met de auto overweg kan. Andere dealers hebben vaak geen idee van de auto omdat alleen enkele Opel vestigingen in nederland aan deze auto's mochten werken de monteurs die de training(en) hebben gehad vaak allang weer weg zijn.

Nou zijn dit, net als de Elise, hoogst eenvoudige autotjes die je met een goed uitgeruste doppenset en wat extra gereedschap zo'n beetje uit- en in elkaar kan halen dus eigen onderhoud is ook erg populair.

Dat doe ik ook met mijn Elise, hoewel dat ook komt ik gewoon een mieren**ker ben als het op dingen netjes doen aan komt en dan ben je bij de meeste garagebedrijven gewoon aan het verkeerde adres. Logisch, want zij moeten dingen vaak zo snel en simpel mogelijk doen, maar dat strookt niet altijd met de netste of juiste oplossing. Helemaal als je auto zoals die van mij nogal 'niet standaard' meer is ;)

Als je een Speedster op het oog hebt, gooi het dan ook hier op het forum.. Veel zijn 'bekende' auto's en soms zijn er schadegevallen tussen die nu 'in de handel' zijn gekomen maar waar je maar beter niet aan kunt beginnen.. De achilleshiel van dit platform is het chassis qua schades. Als daar bijvoorbeeld een draag-arm is uitgescheurd (klassiekertje van 'hoekje van auto tegen boom') dan is het einde verhaal. Er is op dit moment geen goedgekeurde reparatie mogelijk en alles wat is gelast of ge-popnageld aan het chassis is meestal 'foute boel'. Het loont dus vaak om bijv. te vragen of er iemand soms mee kan om een auto te bekijken en even de mogelijke probleempunten af te tikken om te zien of het een 'nette' is of 1 om gauw weg te hollen :yes:

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
lsv
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 25 feb 2014 11:30
Locatie: Amstenrade
Contacteer:

Re: Voorstellen!

Bericht door lsv »

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel ... ousPage=lr


Dit zou bijvoorbeeld een kandidaat kunnen zijn, mits hij voor de rest in orde is....en de originele kentekenplaat erbij zou zitten.
Hij zou front clam schade hebben gehad, maar enkel aan de polyester parts. maar goed, dat is redelijk makkelijk te zien aan een aangepaste crashbox en eventuele kleurverschillen bij de ophanging.

Is dit voertuig hier bekend?


Groeten, Ruud
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Voorstellen!

Bericht door Smiley »

Veel eigenaren rijden met een kleiner plaatje wat er met klitteband opzit en zo gewisseld kan worden.
Het is namelijk goedkoper je plaat te vervangen als je hem kwijtbent, dan je polyester te laten repareren als het met schroeven en al eruit gerukt wordt door een drempel. :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Voorstellen!

Bericht door tibby »

Dat is de turbo van DONZOBAR hier op het forum. Kijk even in de 2de hans speedster sectie hier op het forum!

grtz
captain slow
Gebruikersavatar
lsv
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 25 feb 2014 11:30
Locatie: Amstenrade
Contacteer:

Re: Voorstellen!

Bericht door lsv »

Kon moeilijk kiezen tussen een Opel of een Lotus, dus ben voor de tussenvorm gegaan. Een Lotus Europa S. :D
Europa2.jpg
Europa2.jpg (119.18 KiB) 4280 keer bekeken
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Voorstellen!

Bericht door tibby »

Nice!
captain slow
speedywilmske
Actief lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 10 jan 2014 19:12

Re: Voorstellen!

Bericht door speedywilmske »

Lekker!
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Re: Voorstellen!

Bericht door Hendrik-Jan »

Mooie Lotus. Gefeliciteerd!
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: Voorstellen!

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Plaats reactie