Pagina 1 van 5

Speedster #1900

Geplaatst: 17 mar 2014 21:00
door Raspoetin
Hallo,

Ik ben Roel, en ben bevriend met Patrick (hier op het forum bekend als PatrickL), en in juli 2011 heeft hij mij meegenomen naar LOT in Zolder in zijn rode speedster. Na een hele dag rondcrossen en filmen met de camera van Alain (dit zijn mijn opnames met Alains camera: http://www.youtube.com/watch?v=TSqaoWGJAbE) op het circuit (helaas als passagier, hier te zien: http://www.youtube.com/watch?v=pVtFIFcvZlI) was mijn hoogtepunt van de dag de terugreis, want toen mocht ik achter het stuur plaatsnemen :D .
Wat een geweldige rijdersauto is dat! Ik kan het nog het beste omschrijven als een kart voor op de openbare weg.

Blijkbaar is er toen bij mij toch een vuurtje ontstoken, want nu bijna drie jaar later zou ik ook een speedster willen. Dat brengt me meteen tot de reden van mijn inschrijving hier; er staat er nu eentje te koop aangeboden (die van Treertje/Kimera/Fredjespeedster) waar ik eens naar zal gaan informeren. Hopelijk kunnen we er samen uitkomen.

Het belangrijkste is al geregeld: toestemming van mijn vriendin :mrgreen:

Re: Raspoetin

Geplaatst: 17 mar 2014 21:07
door tibby
Welkom op het forum!!

Voor de prijs dat Fredje hem verkoopt ga je zeker geen sc speedster vinden!!!


Groeten

Re: Raspoetin

Geplaatst: 17 mar 2014 21:20
door Smiley
Welkom.

Je stapt wel gelijk met je neus in de boter he, met een stage II SC voor dat geld :yes:
(reken wel op nog een paar honderd aan bpm)
Veel rijplezier ermee als jullie eruit komen.

Re: Raspoetin

Geplaatst: 17 mar 2014 21:58
door Raspoetin
Smiley schreef: (reken wel op nog een paar honderd aan bpm)
Wat dat betreft is het een rare situatie; de auto is al eens in Nederland geïmporteerd geweest en dus is er ooit al een keer BPM over betaald door degene die hem toen heeft geïmporteerd.

Ik heb ergens gelezen dat dit geen tweede keer hoeft, maar die bron had het ook weer via via. Ik zal de belastingdienst eens bellen.

Re: Raspoetin

Geplaatst: 17 mar 2014 22:37
door Neetmans
Tenzij de rest-bpm teruggevraagd is :-)

Succes alvast!

Re: Raspoetin

Geplaatst: 18 mar 2014 4:44
door gertje
Is gisteren even hier geweest, gaat even kijken wa er in België land nog te regelen valt. Anders heb je een snelle wagen voor weinig geld :-) België is kutland


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

stage 2 SC

Geplaatst: 18 mar 2014 8:30
door PatrickL
Hoi Roel

Leuk man! Ben erg benieuwd welke Speedster het gaat worden voor je maar je krijgt wel erg veel waar voor je geld nu. Een Speedster kopen zo als deze van forum leden is een groot pluspunt, de historie is bekend en hij komt van een echte liefhebber (niet van een handelaar) .Direct een Stage 2 SC, geloof me dat wordt even wennen maar dat is niet erg!!

24 juni is er een LOT dag op Zolder dan kun je me zelf laten zien hoe snel je bent in een Speedster (wel voorzichtig doen he..) Als je vragen hebt bel me gewoon even. Ik heb natuurlijk net dat filmpje van 2011 nog even gekeken en nu wil ik liefst morgen al weer naar Zolder....

Spreek je snel

gr
Patrick

Re: Raspoetin

Geplaatst: 01 apr 2014 18:17
door Raspoetin
Nou, de speedster staat in de garage, vrijdag naar de RDW! Ik verheug me op de eerste "Meet and greet" als we dan tenminste kunnen. 30 augustus is nog ver weg.
Over het meedoen aan een LOT dag (bijvoorbeeld Zolder) ben ik nog aan het twijfelen, vooral omdat mijn verzekering dat waarschijnlijk niet dekt. Ik heb van Patrick al info gekregen, heeft iemand anders nog tips?

Re: Raspoetin

Geplaatst: 01 apr 2014 20:36
door Smiley
http://www.gp-elite.nl organiseerd circuit trainingsdagen op het lelystad politieterrein, wat op leuke snelheid voor een beginner.
Veel speedsterclub leden die er al aan meegedaan hebben.

Dan kun je ook mooi aan voertuigbeheering doen op de wimedodagen (slalommen) http://www.wimedo.nl, waarbij de snelheid ook nog niet al te hoog ligt.

Voor een eerste trackdag is via LOT het Abbeville baantje in noord Frankrijk aan te raden.
Ook daar liggen de snelheden niet al te hoog.
http://www.lotus-on-track.com/lotshop

Als dat allemaal lekker gaat kun je aan zandvoort, assen, zolder en misschien zelfs spa gaan denken.
Allemaal circuits met run off aanwezig.
Als je bijvoorbeeld de ring pakt, is daar bitter weinig marge voor fouten, omdat de vangrail erg dicht aan de track ligt.

Re: Raspoetin

Geplaatst: 01 apr 2014 20:51
door Raspoetin
Dank je wel voor de informatie alvast. Ik ben eerst van plan om de auto goed te leren kennen alvorens ik op een circuit ga rijden, dat lijkt me wel zo verstandig.
Die gp-elite lijkt me wel wat; voertuigbeheersing is nooit verkeerd.
De ring hoeft van mij niet zo nodig, ik ben liever met gelijkgestemden op een circuit. Jan en alleman die in een Volvo 340 of wat dan ook de gekste capriolen uithalen... YouTube staat er vol van.

Qua verzekering had ik iets gehoord over Turien, zijn daar nog alternatieven voor, of is dat momenteel de beste (of zelfs enige) keus als je verzekerd op een LOT / trackday wilt rijden?

Re: Raspoetin

Geplaatst: 01 apr 2014 21:00
door Smiley
Raspoetin schreef:Qua verzekering had ik iets gehoord over Turien, zijn daar nog alternatieven voor, of is dat momenteel de beste (of zelfs enige) keus als je verzekerd op een LOT / trackday wilt rijden?
Dat is waar iedereen zit die voorheen asr met circuitdekking had, en dus op LOT (achtige) dagen verzekerd is.
Je bent tegen taxatiewaarde verzekerd, en das ook vrij uniek.
Ik ken geen andere.

Bij gp-elite zijn vooral de circuittraining 1 en 2 interessant voor je.

Re: Speedster #1900

Geplaatst: 04 aug 2014 7:02
door Raspoetin
Ik heb het onderwerp even veranderd in het betreffende speedsternummer (voor de archieven). Ik heb de auto onlangs op een rollenbank (The Autosport Company, Waalwijk) gehad en de medewerker aldaar zei dat de motor pingelt.
Als ik flink optrek bij een stoplicht kan ik het zelf ook horen; het is net of er een hand knikkers in de motor gegooid wordt. Ik tank RON 98, dus dat is de oorzaak niet.
Kan er iemand mij van tips voorzien bij wie ik dit kan verhelpen?

Re: Speedster #1900

Geplaatst: 04 aug 2014 10:08
door Pipo
Compressie te hoog? Ontsteking te vroeg? Ik dacht trouwens dat er een klopsensor in zit die de ontsteking bijregelt wanneer er pingelen optreedt zodat je in geval van nood zelfs met RON95 kan rijden :?

Re: Speedster #1900

Geplaatst: 04 aug 2014 10:53
door philip1966
ik rij altijd met ron95...; is deze niet geschikt dan?

Re: Speedster #1900

Geplaatst: 04 aug 2014 11:02
door Raspoetin
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Nog wat extra info:

Het is een 2.2 met daarin een Hi-Tech SC ingebouwd door vd Kooij in Amsterdam*. Zij raadden aan om voortaan alleen RON98 te tanken. Het zal waarschijnlijk inderdaad één van je beide aangedragen oorzaken zijn. De ECU grijpt wel in (dus de klopsensor zal wel aanwezig zijn). Bij de rollenbank zei de medewerker ook dat het of de compressie was, of een te vroege ontsteking, waarvan een te vroege onsteking de meest waarschijnlijke is.

Bij het hard optrekken duurt het pingelen een fractie van een seconde, vervolgens valt het pingelgeluid weg, om zich vervolgens nog één of twee maal te laten horen. Dit allemaal in de eerste versnelling... Bij vol gas geven op 3500 toeren in de 4e versnelling hoor ik het ook.

Ik ken de mogelijke gevolgen dat er gaten in de zuigers kunnen branden, dus ik wilde dit eigenlijk wel verhelpen. Echter dit lijkt me niet iets wat ik thuis kan verhelpen (als ik al zo technisch zou zijn).

* Het is deze: viewtopic.php?f=12&t=5994