Speedster #1900

Stel jezelf en je auto voor.
Raspoetin
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2014 17:38
Locatie: N-O Brabant

Re: Speedster #1900

Bericht door Raspoetin »

Tijd om dit topic maar weer eens op te rakelen, vanwege privé omstandigheden een tijd niet kunnen en/of willen reageren. Het mooie weer komt er weer aan, dus de auto zal binnenkort weer uit de garage komen.

Ik heb met enige regelmaat een foutcode, vooral bij stevig gassen, namelijk P1171A, wat het volgende zou inhouden: "brandstoftoevoering arm tijdens verhogen vermogen".

Ik heb voornamlijk RON98 getankt bij de BP, en zelfs een paar keer in Duitsland RON102 getankt en dat laatste gaf een merkbare vermindering aan het pingelen in de eerste versnelling; ik heb zelfs bij het optrekken even piepende banden gehoord, iets wat ik met 98 bijna niet voor elkaar krijg.

Wat zou nu een verstandige volgende stap zijn? Toch een brandstofdrukmeting laten uitvoeren?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Speedster #1900

Bericht door Smiley »

Je had een SC speedster toch he?
Welke injectoren zitten er nu in?
Bij die zwarte van de turbo is bekend dat je vanaf 6500 toeren tegen het arme aan loopt.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Raspoetin
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2014 17:38
Locatie: N-O Brabant

Re: Speedster #1900

Bericht door Raspoetin »

Dat was snel :)

Ja, een SC Speedster, met turbo injectoren. Welke precies dat zou ik niet weten. Het pingelen begint al eerder dan dat, ik heb hem vorige jaar voor de herkeuring bij de RDW op een rollenbank gehad en daar heb ik uiteraard een uitdraai van en je zag inderdaad een dipje in de curve bij een bepaald toerental.
De dienstdoende medewerker zei dat de ontsteking te vroeg afgesteld stond en hij had het over iets van 15 ms, maar hij zei er ook bij dat dat op zijn gevoel was.

Als ik het zeker wilde weten, zou ik "aanvullend onderzoek" moeten doen omdat hij er zo een paar ms naast kon zitten. Nogmaals, dit was puur op zijn gevoel. Het was bij de http://www.autosportcompany.nl/ in Waalwijk. Ik zit nu op mijn werk maar ik zal eens kijken of ik die uitdraai vanavond kan uploaden. Het pingelen begint al bij lagere toeren in ieder geval. Het aantal PK's viel ook wat tegen: 212 terwijl de ervaring leert dat dit rond de 250 zou moeten zijn met een stage 3 (als ik me goed heb ingelezen).
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Speedster #1900

Bericht door tibby »

Beste is voor er Speerke's software op te zetten. Heb je allemaal dit geloop niet meer nodig en kan je zelf aanpassen,fouten corrigeren,zelfs extra vermogen winnen (met andere injectoren) :yes:
Het is mss duur in de aanschaf maar wel z'n geld waard....
captain slow
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Speedster #1900

Bericht door Smiley »

250pk is een stage 2, geen 3.

Bij 212 is er vermogen aan de wielen gemeten, of iets goed mis.
Gezien het gemiddelde verlies op de dyno van krusas naar wielen iets van 17% is voor de speedster, zou je 248pk aan de krukas hebben.

Maar post je dynoplot maar. Altijd leuk leesmateriaal.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Speedster #1900

Bericht door Co'tje »

tibby schreef:Beste is voor er Speerke's software op te zetten. Heb je allemaal dit geloop niet meer nodig en kan je zelf aanpassen,fouten corrigeren,zelfs extra vermogen winnen (met andere injectoren) :yes:
Het is mss duur in de aanschaf maar wel z'n geld waard....
Helemaal eens. Destijds kon ik in mijn logfile zien dat de injectoren aan hun max zaten.
Ook is er goed uit te lezen wanneer er sprake is van knock.

Nog een beetje reclame, Speerke helpt altijd als je vragen hebt en kijkt graag naar je log file. Vervolgens krijg je er altijd een stapel tips bij!
Het is een flinke investering, maar heb hier geen moment spijt van gehad.
Raspoetin
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2014 17:38
Locatie: N-O Brabant

Re: Speedster #1900

Bericht door Raspoetin »

Ja, 212 gemeten op de wielen. Speerkes software zegt me niets, maar er is mij eerder in dit topic aangeraden om eerst te zoeken naar andere oorzaken (en die goedkoper op te lossen zijn).
Ik ga de raad van de deskundigen hier niet in de wind slaan....hoewel het wel aanlokkelijk klinkt en dat misschien ook wel de oplossing kan zijn voor mijn probleem.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Speedster #1900

Bericht door tibby »

Raspoetin schreef:Ja, 212 gemeten op de wielen. Speerkes software zegt me niets, ........
Denk dat je 1 van de weinigen bent dan :P
captain slow
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Speedster #1900

Bericht door Smiley »

Weet je welke software er nu in je ecu zit?

Bij mijn weten is het of obdtuner, of je hebt een mapping van Courtenay/klasen/dbilas.
Met dat laatste kun je alleen terug naar de tuner om de mapping bij te laten werken om die klop tegen te gaan.
Met obdtuner kun je de ontsteking zelf in stellen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Raspoetin
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2014 17:38
Locatie: N-O Brabant

Re: Speedster #1900

Bericht door Raspoetin »

Ik heb echt geen idee wat voor software erin zit. Het is een Hi-Tec SC die bij van der Kooij is ingebouwd. Misschien dat dat een aanknopingspunt is? Ik weet ook niet hoe ik dat zou kunnen (laten) controleren.

Enniewee, de rollerbank uitdraai is hier te vinden: https://drive.google.com/file/d/0B_hkWl ... JPNFU/view

Het is niet de meest duidelijke print :roll: maar goed. Je ziet een dipje in het vermogen bij 4240 tpm, in de vierde versnelling. Het was die dip/toerental waarbij ook het pingelgeluid te horen was.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Speedster #1900

Bericht door Smiley »

Dat betekend dat je een basemap rijd, van vd Kooij doet volgens mij geen dyno sessies met Klasen op afstand (zoals Courtenay doet)
Bel vd Kooij eens of het een Courtenay of een duitse map is, zodat je weet bij wie je kunt informeren voor aanpassingen aan de map.

Ik ben alleen bang dat de kosten aardig in de buurt gaan komen van de aanschaf van odbtuner.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Raspoetin
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2014 17:38
Locatie: N-O Brabant

Re: Speedster #1900

Bericht door Raspoetin »

tibby schreef:
Raspoetin schreef:Ja, 212 gemeten op de wielen. Speerkes software zegt me niets, ........
Denk dat je 1 van de weinigen bent dan :P
Tja, ik loop ook nog niet zo lang mee op dit forum :wink:

Ik heb vdKooi een mail gestuurd, hopelijk kunnen ze het nog opzoeken. De conversie is in januari 2011 gebeurd. Even afwachten dus.
Op de rekening staat in ieder geval "ECU Opnieuw geprogrammeerd" en er is een "MAP sensor 0-2000" geinstalleerd. Geen idee of je daaruit kunt afleiden wat voor software er op zit.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Speedster #1900

Bericht door Exmantaa »

De Hitec, vd Kooi, Klasen of Courteneay SC mapping is eigenlijk allemaal hetzelfde en gebaseerd op de DBilas Turbo remap. En deze ene foutcode is daar en bekend euvel mee. Toevallig ook last van een draaiende fan? (of ze hebbn die ecu aansturing eruit gehaald met een thermische fan aansturing..)

De standaard ecu remap voor SC/Turbo gebruik blijft altijd een beetje een lapmiddel en enige echt goede methode is inderdaad de Speerke software erop zetten welke wel echt geschikt is voor boostgebruik. Voordeel zul je vooral merken in deellastgebied waarin ie veel beter op gas gaat reageren.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Speedster #1900

Bericht door Smiley »

Er staat me iets van bij dat Hitec die foutcode eruit gekregen had bij zijn latere versies van de SC mapping.
Je zou eens voor het zekerste na kunnen vragen op het DE forum Raspoetin.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Raspoetin
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 17 mar 2014 17:38
Locatie: N-O Brabant

Re: Speedster #1900

Bericht door Raspoetin »

Exmantaa schreef:De Hitec, vd Kooi, Klasen of Courteneay SC mapping is eigenlijk allemaal hetzelfde en gebaseerd op de DBilas Turbo remap. En deze ene foutcode is daar en bekend euvel mee. Toevallig ook last van een draaiende fan?
Ja, daar heb ik inderdaad last van. Als ik de melding reset, gaat de fan langzamer draaien. Qua wijsheid (lees: prestaties/kosten verhouding), zou het dan beter zijn om een update van de bestaande software uit te voeren, of zoals Exmantaa zegt, Speerke eens te benaderen?
Uiteraard eerst even het antwoord van vd Kooi afwachtend....
Plaats reactie