Pagina 3 van 5

Re: Speedster #1900

Geplaatst: 05 aug 2014 11:16
door Raspoetin
Smiley schreef:Volgens mij hebben die hitec conversies geen expansievat.
Onderin zie je een transparante leiding lopen naar de brandstof druk regulator op de brandstofrail.
Ja die heb ik, hoewel de leiding niet transparant is, maar goed. Ik zit nu op mijn werk, dus een foto wordt lastig. Maar ik neem aan dat nu is opgehelderd dat dat leidinkje inderdaad aanwezig is, een foto niet meer nodig is?

Om met het eenvoudigste te beginnen, het tanken: Ik tank Super plus bij de Tango, dat is de dichtstbijzijnde pomp voor me. Dit is RON98 heb ik me laten vertellen en staat ook op de pomp. Ik kan uiteraard een paar keer de BP Ultimate erin gooien, en kijken wat dat doet voor de pingel.

Als dat niet helpt, dan kan ik zo'n reinigingsmiddel proberen, maar sowieso dit weekend even de bougies controleren.

Re: Speedster #1900

Geplaatst: 05 aug 2014 11:26
door Smiley
Raspoetin schreef:Maar ik neem aan dat nu is opgehelderd dat dat leidinkje inderdaad aanwezig is, een foto niet meer nodig is?
Ik wordt al een dagje ouder, maar zelf met jouw foto's op 300% vergroot zie ik niks lopen in de buurt van het pijpje op je inlaatspruitstuk.
(kan ook bijna niet met de hoek waarop de foto's genomen zijn).

Mijn translarante slang is maar een voorbeeld. Er kan van alles gebruikt zijn.

Re: Speedster #1900

Geplaatst: 05 aug 2014 16:25
door Raspoetin
Smiley schreef: Ik wordt al een dagje ouder, maar zelf met jouw foto's op 300% vergroot zie ik niks lopen in de buurt van het pijpje op je inlaatspruitstuk.
(kan ook bijna niet met de hoek waarop de foto's genomen zijn).
Ik hoop in ieder geval dat je nog véél meer dagjes ouder mag worden :wink:
Een nieuwe poging dan, en veel duidelijker krijg ik het niet op de foto):
20140805_180111.jpg
20140805_180111.jpg (31.55 KiB) 4169 keer bekeken
20140805_180213.jpg
20140805_180213.jpg (30.62 KiB) 4170 keer bekeken
(wat is eigenlijk dat ding met die "P" er op?)


Ik heb zojuist even mijn bougie eruit willen halen maar mijn gereedschapskist is te beperkt. Mijn sleutel is te breed voor het gat om de bougie los te schroeven, en 20Nm aan moment valt onder het bereik van de momentsleutel (42Nm-210Nm). Misschien nog zinvol om te vermelden: De APK is bij het RDW gedaan, en daar viel de uitstoot binnen de norm, lambda was 1,00 bij 3000-3500 tpm. Als de motor zo ernstig vervuild was van binnen dat hij hij gaat pingelen, neem ik toch aan dat dat ook bij de gastest zichtbaar zou moeten zijn?

Re: Speedster #1900

Geplaatst: 05 aug 2014 21:04
door Pipo
Raspoetin schreef: Als de motor zo ernstig vervuild was van binnen dat hij hij gaat pingelen, neem ik toch aan dat dat ook bij de gastest zichtbaar zou moeten zijn?
We spreken hier over een harde koolstoflaag die zich afzet over vele kilometers. Het is niet gezegd dat dit zich toont in je huidige gastest.

Re: Speedster #1900

Geplaatst: 06 aug 2014 8:22
door Raspoetin
Nou goed, ik zal eerst eens een paar keer bij de BP tanken, misschien is het probleem dan al opgelost. Ik probeer dit weekend toch eens de bougies te bekijken en een foto daarvan te maken. Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt voor de info tot nu toe!

Re: Speedster #1900

Geplaatst: 06 aug 2014 20:39
door Pipo
Koop ineens zo'n flesje motorreiniger om bij je brandstof te mengen, en kap het in je tank voor je ze voltankt. Het is een kleine moeite, kost niet veel, en na ca 500km heb je een intern propere motor. Daarna kan je die oorzaak al zeker uitsluiten.
Een gespecialiseerde garage kan het ook voor je doen in een paar uur. Gaat sneller, maar kost je wel meer. Zij sluiten je brandstoftoevoer aan op een tank met aangepaste brandstof, en laten je motor gedurende een uurtje draaien. Daarna olie en filter wisselen, en klaar is kees. Dit hebben ze eens uitgevoerd in het programma Wheeler Dealers, bij de afstelling van een AC Cobra kitcar. Het resultaat op de uitlaatmeting was opzienbarend.

Re: Speedster #1900

Geplaatst: 12 aug 2014 11:00
door Raspoetin
Ik ben inmiddels bij OPC geweest voor een piepende multiriem. Daar hebben ze ook meteen gecontroleerd of de motor niet vervuild was; dit bleek niet het geval. De auto is uitgelezen en er kwam een code "Te weinig brandstof" uit. Is het dan een optie om de tip van S. Gonzales te overwegen?
S. Gonzales schreef:Maar de beste remedie is om met je ECU naar Speerke te gaan en de beste software voor je Speedster aan te schaffen die er is.
Kan je voortaan gewoon en probleemloos blazen op Euro 95! Dat werkt SUPER :thumbsup:

Re: Speedster #1900

Geplaatst: 12 aug 2014 13:36
door aboellaard
Nee, hier helpt zelfs OBDTuner niet. Je moet eerst toch even uit zien te vinden wat het probleem is. En dan OBDTuner aanschaffen :D

Beetje raar dat die garage je wat informatie geeft, maar je vervolgens weer op pad stuurt. Als ze zeggen dat de motor schoon is, wat hebben ze dan gecontroleerd? Weet het, beetje lullige vraag, maar het zou wel leuk zijn om te weten hoe ze zoiets controleren. En die opmerking van een code 'te weinig brandstof', bedoelen ze daar P0170 of P0171 (OBD II code: Fuel trim malfunction of System too lean) mee? Maar dan gaat je EML lampje branden. Beide kan twee oorzaken hebben: te weinig brandstof of te veel lucht.

Te weinig brandstof: pomp, filter(s), leidingen (knik ergens), injectoren
Te veel lucht: MAP sensor, charge cooling die niet goed werkt (bij jouw motor wordt de inlaat temperatuur gemeten voor de throttle body, dus feitelijk de omgevingstemperatuur. De compressor warmt die lucht heel aardig op bij full boost en de bedoeling is dat de laminova's die hogere temperatuur weer verlagen tot iets acceptabels. In ieder geval denkt de ECU dat de lucht ongeveer omgevingstemperatuur heeft en dus dat de lucht massa hoger is dan die werkelijk is ..... :( toch wel grappig hoe je jezelf in een hoek kan redeneren ... in dat geval gaat ie dus overfuelen en niet underfuelen. Dus vergeet dat maar, hoe hoger de werkelijke temperatuur van de lucht die de cylinders ingaat, hoe meer ie overfuelt, dus dat kan het probleem niet zijn.

Ik zou zeggen, de eenvoudige dingen eerst. Brandstofleidingen controleren op knikken e.d. Bij de meeste SC conversies worden die leidingen verlegt en daar kan in de loop der tijd best wat verkeerd me gaan. Kan waarschijnlijk ook geen kwaad het filter eens te vervangen, of in ieder geval te kijken wanneer dat gebeurd is. Injectoren lijkt me sterk, of alle klop moet van een cylinder komen. Kunnen ze in de garage ook uitlezen. Pomp kan ook, want die schijnt in de loop der tijd wel wat minder te worden en de OEM pomp is net aan met een SC. Pomp vervangen is wel te doen, maar heb je toch wat meer gereedschap voor nodig dan voor de bougies :D

Re: Speedster #1900

Geplaatst: 12 aug 2014 14:48
door Smiley
Het lastige is met een SC conversie dat de geijkte oplossingslijst van Opel niet altijd meer van toepassing is.
Hebben ze je het foutcode nummer gegeven, of kun je dat nog opvragen bij ze?

Handig is als je zelf een simpele obdlezer hebt, zoals deze (lezen en/of wissen):
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0973765738
2 knoppen erop. Kan niks mee fout gaan. Ik gebruik hem al 4 jaar.

Met de juiste code kunnen we beter traceren wat er fout gaat.

edit; laat maar. Zie in je aankooptopic dat er een scangauge opzit.
Daarmee kun je ook codes uitlezen.

Re: Speedster #1900

Geplaatst: 12 aug 2014 15:06
door Raspoetin
Hij staat nog bij OPC, dus dat kan ik navragen wanneer ik hem ophaal. Ze wilden wel dieper ingaan op het pingelen, maar dat zou een flinke kostenpost worden zonder garantie op een vindbare oorzaak, zeiden ze. Dat heb ik maar niet gedaan.

Begrijp me goed, ik ben blij met alle hulp, maar als ik aboellaard hoor praten over luchtmassa's, overfuel, underfuel enzovoorts, dan haak ik snel af. Een auto moet het bij mij doen, en als-ie dat niet doet, ben ik al snel aangewezen op een garage. Als ik jullie commentaren zo lees dan kan het aan van alles en nog wat liggen...misschien is het een idee dat één van jullie tijdens de meet and greet zijn deskundig oog er even op laat vallen?

Re: Speedster #1900

Geplaatst: 12 aug 2014 15:24
door Smiley
Je moet wel beseffen dat je absoluut geen standaard speedster meer hebt.
- Je computer heeft een map die ze bij opel niet kennen.
- De injectoren zijn niet van een speedster.
- De mapsensor is niet van een speedster.

De enige partij die je map kent en er eventueel ook iets mee kan is Hitec Duitsland.
Dat is een tuner die de speedster heel goed kent.
VD Kooij zal een basemap van Hitec gebruikt hebben voor je speedster.

Maar begin eerst eens met de code(s) voor je je zuurverdiende centen naar de tuner brengt. :mrgreen:

Re: Speedster #1900

Geplaatst: 12 aug 2014 16:29
door aboellaard
Ja, dat vroeg de man van de ANWB me laatst ook: 'Iets aan die motor gedaan misschien, ziet er niet zo standaard uit'. Leg dat maar eens uit in twee zinnen. Was bij mij ook een beetje een aha moment: wat verwacht je eigenlijk (in dit geval van de ANWB), als die auto inderdaad niet standaard meer is. Dus die beste en heel welwillende man kon ook niet veel doen.

Die vindbare oplossing is er altijd. Of dat binnen redelijke economische grenzen is is een tweede. Ik zou in jouw geval toch proberen een globaal idee te krijgen en bij voorbaat wat dingen uit te sluiten. Alles wat je zelf kan doen is meegenomen en alles wat duur is en je kan uitsluiten betekend dat de garage dat niet hoeft te proberen.

Maar ik had eigenlijk gedacht dat een beetje russische monnik niet zou schrikken van wat pingelen :D

Re: Speedster #1900

Geplaatst: 12 aug 2014 16:46
door tibby
ombouw van Hitec = naar Hitec (zoals smiley zei, deze kennen het programma en zullen het probleem nog wel eens zijn tegen gekomen)
En ze kunnen hier en daar wel wat dingetjes updaten.
grtz

Re: Speedster #1900

Geplaatst: 12 aug 2014 17:42
door Neetmans
is het geen idee om eens bij v/d Kooij langs te gaan?
Die hebben allicht een beter idee wat er aan de hand zou kunnen zijn dan de Opel Dealer, en is niet zover als naar Hitec.
Of wellicht eens een belletje doen naar Hitec?

Alternatief zou kunnen zijn om Terry hier op het forum eens te benaderen of Exmantaa.

In alle gevallen denk ik dat als je het 'zoekwerk' gaat uitbesteden de kassa toch wel een beetje zal rinkelen.
Niemand gaat natuurlijk voor nop speuren naar de oorzaak. Je kunt hooguit een gelukje hebben dat het snel gevonden is.

Succes!

Re: Speedster #1900

Geplaatst: 12 aug 2014 18:24
door Exmantaa
Ff snel, maar voordat je je zure geld naar allerlei tuners/garages brengt eerst een prijsopgave! Want het enige waarmee je een eventuele rabbige mapping duurzaam kan oplossen is de overstap naar obd-tuner (€875 dacht ik) of richting Duitsland gaan (€ ??)

Wat een garage wel simpel kan doen is een brandstofdrukmeting. En dan liefst onder vollast om te checken of je systeem in orde is.

Edit; simpel gezegd schroeven ze een drukmeter op je brandstofrail en deze moet bij een gezond systeem 3.9-4 bar geven en dit ook vasthouden bij vollast. Laatste is wat lastig uit te voeren, want dit zijn meestal gewoon analoge drukmeters. Beste op een rollenbank (samen met AFR meting) uitvoeren. (Een lange drukleiding + manometer naar binnen voeren en daar rijdend (laten) aflezen is ook niet alles. Of zonder motorklep een passagier door raampje laten kijken terwijl jij volgas wegtrekt... :wacko: )