Project Saab

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
speedy1949
Actief lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 18 mei 2011 14:10
Locatie: waddinxveen
Contacteer:

Re: Project Saab

Bericht door speedy1949 »

Dit staat ook fantastisch in je woonkamer, zeker in combinatie met dat mooie blok!
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Re: Project Saab

Bericht door Neetmans »

Met een lang weekend wat vandaag begonnen is kun je nu meters maken he.. Maandag de eerste proefrit? ;-)
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

De externe trigger en 6 ribs conversie heeft wat voeten in de aarde.
Nog even geen updates dus.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Project Saab

Bericht door Exmantaa »

Zit je nieuwe pomp er al in en wanneer staat de ombouw op de planning?
Dan zal ik dat 6-rib triggerwiel even afmaken.. :wink:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

Die pomp wordt als het goed is dit weekend afgemaakt. (altijd dat vervelende werken wat er tussen komt :cry: )
Woensdag wordt de ecu geupgrade naar de laatste versie.
Daarna ligt de bal weer bij jullie :mrgreen:

Een planning heb ik nog nooit gezien :yawn:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Project Saab

Bericht door Co'tje »

Smiley schreef: Woensdag wordt de ecu geupgrade naar de laatste versie.
Een upgrade naar versie twee?
Die van mij is volgende week ook aan de beurt, hopelijk ook woensdag (avond).
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

Co'tje schreef:Een upgrade naar versie twee?
Ik had al 2, maar een oudere versie blijkbaar.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

Dit weekend de brandstofpomp wissel gedaan voor een walbro 255.
In Maik's topic kun je mooi zien hoe je het inspectiegat vergroot, wat nodig is om de behuizing eruit te lichten.

Vocky heeft al lang geleden een hele mooie guide gemaakt die ik gewoon gevolgd heb.
http://vx220.wikispaces.com/file/view/f ... cement.pdf

Het enige waar ik flink mee heb lopen stoeien zijn de aansluitingen van de brandstofleidingen op de pompbehuizing.
Vandaar wat plaatjes van dat deel, waar Vocky's guide iets te snel overheen gaat naar mijn mening.

De brandstofaanvoer leiding:
Afbeelding

Om die los te krijgen knijp je op de blauwe lipjes die je ziet bij de rode pijlpunt.
Als de ingedrukt zijn, komen die blokkeringslipjes los zoals je bij de blauwe pijl ziet.
Daarna kun je gewoon makkelijk de zwarte stekker lostrekken.

De retourleiding is net even iets anders. (ander was het te makkelijk natuurlijk)
Afbeelding

Ook hier weer plastic weerhaakjes die naar binnen gedrukt moeten worden.
De bovenste zichtbare kan je gewoon indrukken.
Die aan de onderkant zit niet zo makkelijk.
Met een dun schroevendraaiertje tussen het zwarte platic en het blauwe plastic komt het weerhaakje ook omlaag (zie puntje rode pijl op het linke plaatje.)

Op deze manier komen de stekkers makkelijk los, en gaan ze ook weer vast, en hoef je niks te forceren.
Op vocky's guide zie je ook dat het plastic op de retourleiding weg is, en zou zijn er meer engelsen geweest die er flink aan hebben lopen rukken en vermoedelijk kapot gemaak, wat gewoon niet hoeft.
Ook staat er ergens op het Uk forum dat iemand de behuizing er met een bezemsteel terug in moet duwen.
Ik merkte dat bij het terug indrukken van de behuizing (er zit een veermechanisme in) met de nieuwe pomp dat de interne slangen vlak langs de pompconnector gingen, en ik de pomp een paar milimeter moest draaien in de behuizing om hem optimaal in te kunnen drukken.
Simpelgezegt: zowel de stekkers als de behuizing moeten soepel vast of los kunnen.
Alles wat stoef gaat ben je kapot aan het trekken of drukken.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
TissiRS
Actief lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 sep 2009 20:07
Locatie: Oud Gastel

Re: Project Saab

Bericht door TissiRS »

Gaaf om te lezen zeg, mooi blok!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Project Saab

Bericht door aboellaard »

Bij het terugzetten van de pompbehuizing moet je ook goed uitkijken dat de grote o-ring die het geheel afsluit goed zit. Ik heb het een keer voor elkaar gekregen dat die ring niet helemaal goed zat en dan ruik je de benzine heel aardig. Goed te voelen door het laatste beetje weerstand (4-5 mm), waar je de behuizing doorheen moet duwen. Dan op z'n plaats houden en die sluitring or omheen frutten.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

De 6-ribs poelie met het externe triggerwiel, en de sensor met bracket zit erop: (negeer de revetjes; hij moet nog afgesteld worden)
De 6-ribs krukaspoelie komt van de lsj motor in dit geval. Een a20nft heeft er ook een.
Afbeelding
Als je een snaar moet wisselen, gewoon de sensor losschroeven, dan kan de snaar eraf op de normale manier.

Na een lange dag met clam eraf, 26.000 bouten los en 300 liter vloeistoffen dumpen, kon ie eruit.
Afbeelding
Het waren mooie jaren Z22SE, maar tijd voor nieuwe spullen :yes:

Tip uit alkmaar voor het liften van het blok: Haal dit boutje eruit om het leven een stuk gemakkelijker te maken:
Afbeelding

Plaats genoeg ineens :mrgreen:
Afbeelding

Wordt vervolgt 8)
Laatst gewijzigd door Smiley op 21 feb 2018 7:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Project Saab

Bericht door Maik »

Ziet er bekend uit, dat gapende gat :)
Succes met het afbouwen Stefan!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

Nog wat uitleg over de ontsteking voor de geintereseerden.

Zoals ik al eerder liet zien, zit de ontstekingssensor in zowel de Z22SE als de B207 standaard op dezelfde plek:
Afbeelding

Wat je door het gat ziet zitten, is de ontstekingsring die saab op de krukas geschroefd heeft:
Afbeelding

Het minder leuke daaraan is dat onze Z22SE ecu niets van het patroon begrijpt van die ring.
De B207 ring (en lsj en Z20net) hebben allemaal een patroon van 60-2.
Onze Z22SE ecu begrijpt alleen een patroon van 5+2

En dat 5+2 patroon is nog eens vrij uitzonderlijk ook, dus lastig iets voor te jatten van andere motoren.

Ja maar smiley, dan pak je toch gewoon de ring van een Z22SE motor?

Jammer maar helaas:
Afbeelding
Dat patroon zit meegecast met de krukas zelf. :?

En als je de hele krukas overzet naar de B207, dan moet je ook de bijbehorende drijfstangen (max 275pk) en zuigers (max 300pk) meenemen.
Of ook weer vervangen door aftermarket, maar dan loopt het kostenplaatje weer op.
Enige voordeel is dat je dan wel 2.2 blijft, en er makkelijker meer vermogen uit kunt halen, dan een 2.0.

2 opties:

1. Je laat een ring maken met de specificaties 5+2, en de vorm van de saab ring. (dat is wat dominique doet)
Voordeel is nette oem afwerking. Nadeel is dat onderblok open moet, en de ring momenteel maatwerk is en niet ergens te koop is.
2. Je plaatst een externe ring (van Hitec) met de 5+2 vorm, en laat de binnenkant lekker zitten. (dat is wat smiley doet)
Voordeel is goedkoop, nadeel is dat er eventueel vuiligheid tussen de sensor en de ring kan komen.

Als de externe ring, en (oem) trigger geplaatst zijn, moet je de ontsteking gaan berekenen.

Afbeelding

Bij 0 graden op het plaatje heb je TDC (Top Dead Center), dwz cilinder 1 en 4 staan helemaal bovenaan, en 2 + 3 onderaan:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Smiley op 07 dec 2015 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Project Saab

Bericht door S. Gonzales »

Dank voor de plaatjes Stefan, zo kunnen we mooi meekijken! :thumbup:
De beelden zijn uit Alkmaar denk ik? :D
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

S. Gonzales schreef:De beelden zijn uit Alkmaar denk ik? :D
:yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Plaats reactie