zwalken na bandenwissel

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door aboellaard »

Gisteren even gekeken en ziet er gelukkig uit als een Titan. Maar eh, dat zijn toch gouden cups die van SeriouslyLotus. Voor dat geld kan het natuurlijk nooit brons zijn :shock: Afijn, niet zeuren, altijd een stuk goedkoper dan een nieuw rack. Heb het een en ander gelezen en begrijp dat je die dingen moet inslijpen voor een goed passing. Dat is op de bestaande kogel neem ik aan. Dus de kogel in de boormachine, wat slijpmiddel in het cupje en draaien maar? En hoe belangrijk is dat specifieke vet wat door Titan wordt gespecificeerd? Nog wel twee soorten, Rocol MP2 en Spheerol Sapphire. En welk vet waar?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door Arno »

aboellaard schreef:Heb het een en ander gelezen en begrijp dat je die dingen moet inslijpen voor een goed passing. Dat is op de bestaande kogel neem ik aan. Dus de kogel in de boormachine, wat slijpmiddel in het cupje en draaien maar?
Meestal wat kleppen slijp-pasta en dan 'lapping it in'. Ronddraaien en bewegen totdat een mooie gelijke afdruk ontstaat. Meestal is er niet veel kracht of wrijving voor nodig. Brons is niet zo hard en de slijp-pasta gaat er flink tegenaan.
En hoe belangrijk is dat specifieke vet wat door Titan wordt gespecificeerd? Nog wel twee soorten, Rocol MP2 en Spheerol Sapphire. En welk vet waar?
Diagram met alle info:

http://www.manser42.freeserve.co.uk/Eli ... 20rack.pdf

Specifieke vet qua merk is niet zo spannend. Vaak is het een bepaalde vet 'familie' zoals een molybdeen vet wat alleen van een bepaalde leverancier komt. Beetje google'n komt vaak al een hoop uit qua 'compatible' vet soorten.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door aboellaard »

:woship: met veel dank. Die tekening had ik al 10x gezien, maar natuurlijk nooit de tekst gelezen. Nu nog even kijken of SeriouslyLotus die cupjes gewoon in een envelop wil doen ipv met UPS verzenden voor 16 pond.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door aboellaard »

Kreeg wel een grappig antwoord van SeriouslyLotus dat ze Royal Mail totaal niet vertrouwen en niets per RM verzenden. Duidelijk in ieder geval. Is er nog iemand die van die cups wil bestellen? Aangezien ik ze toch nodig heb betaal ik de verzendkosten dus ben je alleen het bedrag voor de cups kwijt. Wel snel graag, wil graag morgen of op z'n laatst donderdag bestellen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door Exmantaa »

ik heb ook nog wat nodig van ze, dus zal ff lijstje maken. :bag:
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door aboellaard »

Als het binnen die 16 GBP verzendkosten valt vind ik het prima. Scheelt jou ook weer wat.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door aboellaard »

Ondertussen het stuurhuis eruit gehad en eens goed bekeken. Met de cups helemaal niets mis, totaal geen speling. Wat me wel opviel was het gemak waarmee het het ding van links naar rechts ging, oftewel totaal geen wrijving meer na zoveel jaar. Dus wrijving even bijgesteld op de door Titan aangegeven waarde van ergens tussen de 6,5 - 7,5 kg trekkracht (was ongeveer 1 kg), rack teruggeplaatst en wonder boven wonder opeens veel minder last van trillingen in het stuur en het instabiele gevoel ook voor het grootste gedeelte weg. Iemand anders dergelijke ervaringen met het rack?
Plaats reactie