zwalken na bandenwissel

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

zwalken na bandenwissel

Bericht door aboellaard »

Was gisteren even op en neer naar Frankfurt. Grens over en je mag opeens wat harder rijden :D Ditmaal echter niet echt leuk. Bij hogere snelheden (al vanaf 160 zo'n beetje) gaat de auto zwalken. Een zoekerig gevoel, extreme 'tramrailing' zeg maar. Nooit eerder last van gehad. Nu heb ik we het een en ander veranderd: achter Kuhmo KU39 die iets breder zijn dan de vorige (was Michelin PS2 235/40/18, nu 245/35/18). Voor is nog steeds PS2. Wel de ARB vervangen voor een wat stijver exemplaar (heb 'm ongeveer 30% stijver gezet dan de OEM ARB) en de stuurarmen door aluminium EP armen.

Dat zwalken werd wel wat minder aan het eind van de dag. Heb 'm bij thuiskomst helemaal doorgemeten en niets gevonden. Alles vast, sporing goed (2.5 mm inspoor achter, 0.5 mm uitspoor voor), camber goed (ongeveer 1 graad voor, 2,5 graden achter). Geen speling op de stuurdelen. ARB mag eigenlijk niets uitmaken als je niet door een bocht gaat. Ik had eigenlijk verwacht wel iets te vinden, omdat het zo'n duidelijk voelbaar effect is. Maar niets dus.

Iemand misschien nog een idee? Zijn die banden extreem gevoelig voor camber misschien?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door Smiley »

Geen idee inzake camber.
Paar jaar geleden nieuwe R1R´s laten plaatsen en uitbalanceren.
Ritje gedaan, en bij exact 120 wat trilling.
Terug naar de bandenboer met dat nieuws, die zegt kan niet, ik dring wat aan, en hij plakt er 5 gram bij op 1 van de velgen na een nieuwe meting.
Probleem opgelost bij de tweede testrit.
Toen ik hem dat vertelde keek ie me aan of ik hem voor de gek zat te houden.
Blijkbaar alleen zware meuk gewend.

Hele gevoelige auto´tjes wat banden en setup betreft. :yes:

Zweverig gedrag op hoge snelheid is wel een vaak gehoorde klacht.
Schijnt met een setje turbo spliters weg te zijn.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door Maik »

Hoeveel km's had je op die nieuwe achterbanden zitten toen je Duitsland in reed?
Als ze echt splinternieuw zijn kan het zijn dat je het eerste laagje er even goed af moet rijden.
Kan dan ook verklaren waarom het later op de dag beter aanvoelde.
En misschien zijn die banden inderdaad wat gevoeliger voor camber en dus spoorvorming.
Afbeelding
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door aboellaard »

Spliksplinternieuw, nog helemaal niet op gereden. Dacht daar zelf ook aan, maar met andere banden nooit gehad. Alhoewel, met andere banden ook nooit direct de Autobahn opgegaan. Zal ze achter eens op wat minder camber zetten om eens te kijken wat dat doet. En wat donuts om dat laagje er voorgoed af te krijgen :twisted:

@Smiley, ja, trillen doen ze ook nog. Maar dat kan ook aan mij liggen. Ik rij met spacers (verkeerde velg offset) en je moet daar heel erg mee oppassen dat er geen zand oid tussen komt. Aangezien de garage naast de stal is, zit er nog wel eens wat tussen :? Direct merkbaar. Heb nu alles nagekeken en schoongemaakt en moet even gaan rijden om te zien of dat weg is. Was ook niet m'n normale bandenboer, want die weten ondertussen wat voor een neuroot ze mee te maken hebben.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door S. Gonzales »

Misschien een 'open deur' maar wat is je bandenspanning? Niet toevallig wat aan de hoge kant? Vooral met extra brede sloffen achter kan dat behoorlijke invloed hebben, zeker in combinatie met splinternieuwe exemplaren.
Ik heb zelf een keer 'zwalken' meegemaakt, trad vooral op bij lage snelheid en was op weg naar huis na een dagje circuit. De oorzaak lag in een paar nylock borgmoeren van de toe links die niet zo goed tegen de hitte konden. Is vervolgens netjes opgelost met nieuwe stalen borgmoeren. Nooit meer last van gehad!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door Arno »

Mijn gok is bandenspanning of de banden-mix zelf.

Bandenboer zal er zonder blikken of blozen 2.5 bar in geknald hebben, maar ook al heb je ze zelf nog aangepast naar de oude waarde dan zullen de KU39's waarschijnlijk een andere spanning lekker vinden als de Michelins die er af kwamen. Dat kan af en toe best flink verschillen per merk/type/variant.

Ook reageren verschillende banden merken en types anders op snelheid. Ik weet niet of je nu voor nog Mischelins hebt of ook KU39's?

De keren dat ik (noodgedwongen) met 2 verschillende types voor en achter heb gereden heb ik vaker dit soort vreemd gedrag meegemaakt. Er ontstaat een onbalans in de reactie van de banden/wangen voor en achter en daarmee heel snel een 'raar' gevoel in het rijden. Vooral bij hogere snelheid lijkt het alsof de achterkant dan heel 'los' is en of je op eieren rijdt.. Kan ook hele nare 'slingerbeweging' opleveren als je op de snelweg van baan wisselt omdat de achterkant dan een soort 'na-ijlt'.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door aboellaard »

Van die bandenspanning heb ik al eerder meegemaakt ja. Stuurt wel weer lekker soepel die 2.5 bar. Ik rij normaal 2.0 bar achter en 1.8 voor. Met het idee dat het loopvlak het werk moet doen en niet de wangen. Ik weet dat het nogal wat discussies oplevert, maar ik heb toch het gevoel dat ik in ieder geval wat beter met wat meer druk in de banden kan rijden. Zal toch ook maar eens proberen met wat minder druk. Met de Michelins was het allemaal prima en had ik eigenlijk net de goede balans gevonden. En dan denk je weer eens wat anders te proberen .... Voor slijt alleen nauwelijks. Achter gaat harder :(

En inderdaad, Michelin PS2 voor en nu die KU39's achter.

Vanavond eerst wat donuts draaien, dan de bandenspanning naar 0.1 bar rondom. En ik bedenk net dat ik natuurlijk ook de achterwielen voor kan zetten :D . 215 achter, 245 voor. Zal mij benieuwen hoe dat rijdt. Maar ik hoop werkelijk niet dat het zo blijf, want dan moeten d'r ook heel snel KU39's op de andere wielen.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door aKra »

Mijn KU39's bevallen erg goed, ik heb mijn bandenboer in plaats van links/rechts op de velg gewichtjes in het midden gewichtjes laten plakken. Een leraar voertuigtechniek heeft mij dit ooit verteld dat dit beter zou zijn voor minder trillingen op zo'n lichte Lotus.
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door aboellaard »

Gisteren met wat minder bandenspanning gaan rijden en dat gaat inderdaad beter (1.8 bar achter, 1.6 voor; kan misschien nog wat minder). Ook even lekker remmen en optrekken en het lijkt of de Koreaan en de Fransman wat meer aan elkaar gewend zijn.
aKra schreef:Mijn KU39's bevallen erg goed, ik heb mijn bandenboer in plaats van links/rechts op de velg gewichtjes in het midden gewichtjes laten plakken. Een leraar voertuigtechniek heeft mij dit ooit verteld dat dit beter zou zijn voor minder trillingen op zo'n lichte Lotus.
Dat vroeg ik me eigenlijk al af, waarom ze gewichten aan de binnen- en buitenkant plaatsen. Kon d'r eigenlijk niets over vinden, behalve trilling die veroorzaakt wordt door dynamische onbalans. Hunter heeft nogal wat leuke info op z'n website staan. Maar waarom zou het in het midden plakken beter zijn voor lichte auto's? Als dat beter is wil ik dat ivv ook laten doen namelijk
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door Pipo »

aboellaard schreef:Dat vroeg ik me eigenlijk al af, waarom ze gewichten aan de binnen- en buitenkant plaatsen. Kon d'r eigenlijk niets over vinden, behalve trilling die veroorzaakt wordt door dynamische onbalans. Hunter heeft nogal wat leuke info op z'n website staan. Maar waarom zou het in het midden plakken beter zijn voor lichte auto's? Als dat beter is wil ik dat ivv ook laten doen namelijk
Bij een lichte auto komt een onbalans sneller tot uiting dan bij een zware wagen. Theoretisch is het plakken van de balansgewichten thv de wiellagers het beste om de axiale onbalans op deze lagers te beperken. Maar de kleefpositie van de gewichten wordt hoofdzakelijk bepaald door het type onbalans van het wiel.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door aboellaard »

Kwam er gisteren, na het terugplaatsen van de oude stuurarmen, achter dat ik rechts voor een 'knak' in het stuurhuis heb. Is wel makkelijk als je alles los hebt, kan je even direct aan het armpje voelen. Niet veel speling eigenlijk, maar veel zal je ook niet nodig hebben. Heb al een en ander gelezen over revisie. Onderdelen zal wel eens een probleem kunnen worden bij zelf doen. En ik weet niet eens of er een Titan of een Sona in zit. Iemand ervaring met het laten reviseren? Zoals bijvoorbeeld bij Auto Elect - Hydroline (zit toevallig niet te ver weg)
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door Arno »

SONA boven, Titan onder:

Afbeelding

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door Exmantaa »

aboellaard schreef:Kwam er gisteren, na het terugplaatsen van de oude stuurarmen, achter dat ik rechts voor een 'knak' in het stuurhuis heb. Is wel makkelijk als je alles los hebt, kan je even direct aan het armpje voelen. Niet veel speling eigenlijk, maar veel zal je ook niet nodig hebben. Heb al een en ander gelezen over revisie. Onderdelen zal wel eens een probleem kunnen worden bij zelf doen. En ik weet niet eens of er een Titan of een Sona in zit. Iemand ervaring met het laten reviseren? Zoals bijvoorbeeld bij Auto Elect - Hydroline (zit toevallig niet te ver weg)

Zal wel het plastic cupje zijn wat gebartsen is. Voor een beetje knutselaar is dat overigens prima zelf te doen en je kunt ook bronzen cupjes voor de Titan krijgen. :wink:
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: zwalken na bandenwissel

Bericht door Arno »

Tenzij het een Sona stuurhuis is, dan kan je er niets mee want de einden daarvan zijn niet geschroefd maar gekrompen.

Deze zijn wellicht nog door een professioneel bedrijf te reviseren, maar voor een individu is dat niet haalbaar.

De Titans zijn wel goed zelf te reviseren. Titan verkoopt (verkocht?) reserve onderdelen direct, er zit alleen een minimum order bedrag aan geloof ik van zo'n 35 pond of zo.

Bronzen 'cupjes' als vervanging van de nylon versies voor de titan racks zijn o.a hier te koop:

http://www.seriouslylotus.com/suspensio ... ronze-cups

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Plaats reactie