Vervangen sill en deur na blikschade

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Plaats reactie
freturbo
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 apr 2014 7:48

Vervangen sill en deur na blikschade

Bericht door freturbo »

Dag allemaal,

Ik heb eergisteren een Speedster Turbo aangeschaft. Hiermee heb ik overdag bij het mooie weer veel plezier aan beleeft.

Maar helaas was het s'avonds zwaar aan het regenen, in 2de versnelling wat te enthousiast geweest, auto trekt naar rechts, ik stuur tegen maar helaas te weinig ruimte om nog te corrigeren (of te weinig ervaring met een speedster :roll: ).

Haag en brievenbus niet meer te ontwijken :bangin:

Dat weten we ook al weer dat de speedster bij nat weer en niet al te goeie achterbanden niet veel grip heeft bij het accellereren en serieus scheef trekt, zeker met een wat slechter wegdek met wat plassen op.

Toch een goede schrik gepakt. Maarje, shit happens.

Nu wou ik de wagen zelf demonteren en monteren, de nodige delen aankopen,laten lakken en opnieuw installeren, om de kosten wat te drukken, zal al duur genoeg zijn zo.

Enkel de body is geraakt door de haag en brievenbus per geluk.

Ik vrees dat ik een nieuwe rechtersill zal moeten kopen en een rechterdeur.

Een deur heb ik al gevonden en dan nog in denk ik dezelfde kleur.

Maar de sill is een ander paar mouwen. Heeft iemand misschien nog ergens een rechtersill van een turbo tegengekomen op het net?

Kan iemand me uitleggen wat allemaal los moet op de sill te kunnen demonteren?

Ik heb begrepen dat de volledige bodies er dan af moeten en de wagen quasi volledig gestript?

Wat denken jullie ervan?

Alvast bedankt voor de reacties.
Bijlagen
Accident.jpg
Accident.jpg (79.41 KiB) 3986 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Vervangen sill en deur na blikschade

Bericht door Arno »

Side-sill zit geplakt op de auto en moet je er af zagen om te vervangen. Idd nadat je alles hebt verwijderd van de auto qua neus en achterkant en deuir.

Alle informatie kan je hier op de site vinden in de bilbiotheek. O.a. deze:

http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... eplace.pdf

En de index:

http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek/

Als je nog alle delen hebt, dan kan je ook aankloppen bij een goede polyester bouwer en die kan dan evt. proberen om het beschadigde deel weer bijeen te 'boetseren'. Dat moet meestal wel met epoxy hars gebeuren ipv. de normale hars types die ze gebruiken wegens de wat aparte samenstelling van de clams (zeer laag hars-aandeel in de panelen)

Om een idee te krijgen zou ik als ik jou was ook even op het engelse VX forum (http://www.vx220.org.uk/forums/) rondkijken, want daar staan een hoop foto's van mensen die deze auto's hebben gerepareerd en zo.

Bye, Arno,
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
freturbo
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 apr 2014 7:48

Re: Vervangen sill en deur na blikschade

Bericht door freturbo »

Bedankt voor de info ! :yes:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Vervangen sill en deur na blikschade

Bericht door Smiley »

Het ziet er erger uit dan het is, maar je bent wel even bezig om de onderdelen betaalbaar bij elkaar te zoeken.
Ik heb wel eens opgevangen dat de sills niet meer nieuw beschikbaar zijn.
Vaak worden ze gebruikt alleen in combinatie met een chassis aangeboden, omdat ze gelijmd zitten.

Je kunt een "gevraagd" uitzetten op het UK en DE forum en kijken waarmee ze terugkomen.
(beide landen halen speedsters uit elkaar voor onderdelen)
http://forum.opel-speedster-club.de/index.php
http://www.vx220.org.uk/forums

Als het echt niet anders kan, worden er ook replica's gemaakt van sill secties door MVS racing wales.
http://cgi.ebay.co.uk/eBayISAPI.dll?Vie ... 0891438185
Lid "vauxhall" (BE) hier op het forum heeft er wel eens mee gewerkt.
Hij was niet onder de indruk van de afwerking, dus daar gaat nogal wat tijd inzitten om het goed te krijgen.
Stuur hem rustig een berichtje om te vragen wat te doen.

De sill sectie aan de onderkant is geen dragend deel.
Een stuk afzagen en eraan pakken klinkt dus minder erg dan het is.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Sir_Bongiovi
Mega lid
Berichten: 986
Lid geworden op: 14 aug 2009 18:52
Contacteer:

Re: Vervangen sill en deur na blikschade

Bericht door Sir_Bongiovi »

Altijd zonde om een ongeval tegen te komen; zeker zo snel na aankoop. Sterkte; hopelijk kun je er nog veel veilige ritten mee maken komende maanden/jaren.
freturbo
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 apr 2014 7:48

Re: Vervangen sill en deur na blikschade

Bericht door freturbo »

Dat is inderdaad zeer erg... Maarja , life goes on zeggen ze... Dus repareren en opnieuw rijden.

Denk wel dat ik een racelogic TC ga installeren.

Ik heb alvast een parts request gedaan op het VX220 forum,

Groeten en een fijn weekend

Fre
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Vervangen sill en deur na blikschade

Bericht door robertsabee »

Welke banden heb je? Potenza RE 040?
Daarmee heb ik precies hetzelfde meegemaakt. Natte weg, flauwe bocht. Geen gekke dingen gedaan, maar wel ineens uitbreken. Prima profiel nog, de banden voor waren net nieuw.
Gelukkig stonden er net geen bomen en geparkeerde auto's waar ik de stoep op schoot.Ook nog een lage stoep, dus alleen schade aan de wielen. Ik heb daarna Continentals (ContiSportcontact) genomen, waarmee ik nog geen rare dingen heb meegemaakt in de regen.
freturbo
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 apr 2014 7:48

Re: Vervangen sill en deur na blikschade

Bericht door freturbo »

Welke banden heb je? Potenza RE 040?
Daarmee heb ik precies hetzelfde meegemaakt. Natte weg, flauwe bocht. Geen gekke dingen gedaan, maar wel ineens uitbreken. Prima profiel nog, de banden voor waren net nieuw.
Gelukkig stonden er net geen bomen en geparkeerde auto's waar ik de stoep op schoot.Ook nog een lage stoep, dus alleen schade aan de wielen. Ik heb daarna Continentals (ContiSportcontact) genomen, waarmee ik nog geen rare dingen heb meegemaakt in de regen.
Die heb ik inderdaad! De mijne waren wel praktisch op het einde, wel nog door de keuring geraakt nochtans :?

Ik ga ook andere banden steken, zat te denken aan Michelin Pilot Sport.

Gr

Fre
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Vervangen sill en deur na blikschade

Bericht door Pipo »

Oei Fre, dat is balen. En al zeker zo kort na de aankoop. Als je handig bent ga je het herstelbedrag nog verteerbaar kunnen houden, maar goedkoop zal het nooit worden.
Check je achterclam zeker ook aan de binnenzijde. Best is hem volledig te demonteren. Ter hoogte van de 'oren' zitten er aan de binnenzijde steunstructuren in verwerkt om het geheel te verstevigen. Bij het indrukken van de clam durven deze structuren al eens breken. Als je dat niet mee hersteld met de buitenkant, krijg je later terug barsten.

Wat betreft het uitbreken. Dat valt over het algemeen goed mee met goede banden. Normaal vermindert het differentieel de tractie op het achterwiel met grip, wanneer één van de achterwielen doorslipt door een nat wegdek. Dit speciaal om scheef trekken op te vangen. Probleem ontstaat meestal wanneer het slippende wiel plots terug grip krijgt op een droge plek. Of heb jij er soms een sperdiff in?
In natte bochten kan je best met een ei onder de voet optrekken vanwege het piekende koppel wanneer de turbodruk opbouwt. Dat hebben er al velen mogen ondervinden.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Vervangen sill en deur na blikschade

Bericht door jaydee »

Omdat het hier nog niet genoemd is: de sills van de 2.2 en de Turbo zijn vrijwel hetzelfde. Alleen zit er bij de Turbo een luchthapper in gelijmd. Er zijn zat 2.2-bezitters die hun Speedster 'oren aangenaaid' hebben, dus je hoeft niet per se een sill van een Turbo te zoeken.
Jägertee
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

Re: Vervangen sill en deur na blikschade

Bericht door vauxhall »

vandaag naar Fre zn turbo gaan kijken.
Chassis is helemaal niet geraakt, enkel dorpel en deur te vervangen.
Komt wel in orde :)
"BLACK SHEEP OF THE FAMILY"
freturbo
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 apr 2014 7:48

Re: Vervangen sill en deur na blikschade

Bericht door freturbo »

vauxhall schreef:vandaag naar Fre zn turbo gaan kijken.
Chassis is helemaal niet geraakt, enkel dorpel en deur te vervangen.
Komt wel in orde :)
Dat denk ik ook ja :D
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Vervangen sill en deur na blikschade

Bericht door aKra »

:thumbup:
Plaats reactie