Pagina 1 van 1

Vermogensmeting op de wielnaven

Geplaatst: 29 apr 2014 6:42
door Co'tje
Wil een vermogensmeting laten doen via de wielnaven. Ben wel benieuwd hoeveel vermogen hij nu heeft, maar vind een rollerbank geen fijn idee.

Weet iemand een adres in de buurt van Amsterdam?
En nog meer mensen die nieuwsgierig zijn? Dan kunnen we wellicht meerdere metingen doen.

Re: Vermogensmeting op de wielnaven

Geplaatst: 29 apr 2014 7:36
door Exmantaa
viewtopic.php?p=83135
Zaandam <=> Hillegom is te doen...


Maar wanneer krijgen we eens een update van jouw Speedy? Die is nu toch wel een keer ingelopen en voorzien van een Harrop SC neem ik aan?? :bag:

Re: Vermogensmeting op de wielnaven

Geplaatst: 29 apr 2014 7:57
door Smiley
Co'tje schreef: En nog meer mensen die nieuwsgierig zijn? Dan kunnen we wellicht meerdere metingen doen.
Ik zei de gek. (als de ombouw klaar is).
Op wielnaven lijkt me wel handig, gezien die maha een grote slippartij was bij de laatste keer.

Re: Vermogensmeting op de wielnaven

Geplaatst: 29 apr 2014 10:05
door Neetmans

Re: Vermogensmeting op de wielnaven

Geplaatst: 29 apr 2014 13:03
door Daan
Neetmans schreef:Boven-Leeuwen :

http://www.dp-engineering.nl/
Ook al eens geweest. Correcte lui :thumbup:

@Co: OBD-meter ook gelijk mee laten draaien voor het vergelijk?

Re: Vermogensmeting op de wielnaven

Geplaatst: 29 apr 2014 15:59
door Co'tje
Exmantaa schreef:viewtopic.php?p=83135
Zaandam <=> Hillegom is te doen...
Maar wanneer krijgen we eens een update van jouw Speedy? Die is nu toch wel een keer ingelopen en voorzien van een Harrop SC neem ik aan?? :bag:
900 km gereden, de laatste zaken aan het gladstrijken met de hulp van Speerke. Oa. versie 2 van de OBD software voor de grote injectoren.
5 mei een dag knallen op Abbeville. Zonder Harrop nog. Moet ik tijd voor vinden na de circuitdag. Of doe het na de zomer als ik dan pas tijd heb.

Maaaaar, eerst een meting zoals hij nu is.

Re: Vermogensmeting op de wielnaven

Geplaatst: 29 apr 2014 16:25
door Herman
Deleted

Re: Vermogensmeting op de wielnaven

Geplaatst: 29 apr 2014 16:42
door Arno
Naaf-meting is idd. alleen direct een meting van vermogen 'aan de naven' en niet een 'krukas PK' getal.

Aangezien er niet met een massa/vliegwiel wordt gewerkt zoals bij een rollenbank kan je weinig tot niks doen met 'uitlopen' om zo verliezen te schatten. Dat kan je als een nadeel zien, hoewel de gemeten verliezen van de versnellingsbak op een rollenbank ook wat discutabel zijn wegens de omgekeerde belasting van de bak onder vermogen tov. 'uitlopen'.

Voordeel van een naaf-dyno dan weer wel dat de waardes, wegens het 100% ontbreken van elke vorm van slip of beinvloeding van de resultaten door bandenspanning, uiterst reproduceerbaar zijn. Ze zijn echter alleen vergelijkbaar met andere hub dyno 'naaf PK' waardes en moeilijk naar 'krukas' of 'wiel' PK's te vertalen.

Een naaf-dyno is IMHO dan ook (even afgezien van een pure 'engine dyno') de beste manier om een custom mapping (vooral ontsteking tweaking om het piek vermogen punt te vinden qua vervroeging) op een auto te maken cq. te verfijnen wegens deze hoge mate van controleerbaarheid en volledig ontbreken van de variabelen die op een rollenbank de metingen beinvloeding door bijvoorbeeld bandentemperatuur, grip/slip op de rollen, etc.

Bye, Arno.