Start problemen
Start problemen
Ik zit hier met een probleempje: na een wat langere tijd stil te hebben gestaan was de accu van mijn speedster leeg. Geen paniek: andere auto ernaast, startkabels aangesloten, andere auto gestart. Maar de speedster wil nog niet starten. De startmotor gaat ook niet rond, ik hoor wel wat klikken.
Heb wat rond zitten zoeken op het forum, en vind wat dingen over zekeringen, relais (lijkt me niet het probleem, want hij klikt wel) en iets over sleutelcodes en immobilizers...
Wie weet wat het zou kunnen zijn? Welke zekering heeft hier mee te maken, is dat die nummer "8"? En is dat dan een kwestie van even los maken en weer terugzetten (als een soort reset) of van vervangen? Of moet ik naar de opel voor een nieuwe sleutel?
Heb wat rond zitten zoeken op het forum, en vind wat dingen over zekeringen, relais (lijkt me niet het probleem, want hij klikt wel) en iets over sleutelcodes en immobilizers...
Wie weet wat het zou kunnen zijn? Welke zekering heeft hier mee te maken, is dat die nummer "8"? En is dat dan een kwestie van even los maken en weer terugzetten (als een soort reset) of van vervangen? Of moet ik naar de opel voor een nieuwe sleutel?
Speedster 2.2 | British Racing Green | #1022
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Start problemen
Werken beide sleutels niet?
Hoe lang heeft de auto gereden na gestart te zijn via de startkabels?
Hoe lang heeft de auto gereden na gestart te zijn via de startkabels?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: Start problemen
Even geprobeerd (overigens zonder de hulp-auto). En nu krijg ik met beide sleutels zodra ik hem op contact zet een flikkerend motor-electronica lampje... Ik durfde hem niet te proberen te starten.
Speedster 2.2 | British Racing Green | #1022
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Start problemen
Hoeveel volt zie je als je de accu doormeet?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- sooike
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1058
- Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
- Locatie: Noorderkempen (België)
Re: Start problemen
Ook al is de ECU de sleutel codes "vergeten", de starter draait rond bij drukken van de startknop.
Je hebt de startknop toch ingedrukt?
Je zou niet de eerste zijn die na lange tijd niet gereden te hebben, dit vergeet...
Heb je goeie massa met je startkabels?
+ aan +, - van de Speedster aan een massapunt van het hulpvoertuig (ergens een goed massa punt aan de motor bijvoorbeeld)
Als de starter draait, maar de speedy slaat niet aan, is de kans groot dat je ecu de sleutel code kwijt is...
Je hebt de startknop toch ingedrukt?
Je zou niet de eerste zijn die na lange tijd niet gereden te hebben, dit vergeet...
Heb je goeie massa met je startkabels?
+ aan +, - van de Speedster aan een massapunt van het hulpvoertuig (ergens een goed massa punt aan de motor bijvoorbeeld)
Als de starter draait, maar de speedy slaat niet aan, is de kans groot dat je ecu de sleutel code kwijt is...
Einfach nur ein nackter Sportler
Re: Start problemen
Oke, dus vergeten sleutelcodes kan het probleem niet zijn, want de startmotor gaat niet rond (doet echt helemaal niets).
En ja, ik heb echt de startknop ingedrukt
De (aansluiting van de) startkabels heb ik wel vertrouwen in, want heb de hulpauto vorig jaar eens gestart door juist de speedster als hulpauto te gebruiken. Ik verbind gewoon de pluspolen van beide accu's met elkaar, en de minpolen. Is het beter om in plaats van de - van de hulpauto een massapunt te gebruiken? Dit komt toch op hetzelfde neer, ik zie namelijk dat de - doorverbonden is aan de carrosserie met een korte kabel. Ik zal hier anders eens mee experimenteren...
Hoe weet ik wat een goed massapunt is hiervoor?
En om antwoord te geven op Smileys vragen: de auto heeft niet gereden, want hij heeft niet gestart. Accu heb ik niet doorgemeten (heb geen multimeter), maar deze is net een jaar oud. Bovendien wil hij dus ook niet met startkabels starten, waarbij hij dus de accu van de hulpauto kan gebruiken.
Zal toch eens kijken om die startkabels anders aan te sluiten...
En ja, ik heb echt de startknop ingedrukt
De (aansluiting van de) startkabels heb ik wel vertrouwen in, want heb de hulpauto vorig jaar eens gestart door juist de speedster als hulpauto te gebruiken. Ik verbind gewoon de pluspolen van beide accu's met elkaar, en de minpolen. Is het beter om in plaats van de - van de hulpauto een massapunt te gebruiken? Dit komt toch op hetzelfde neer, ik zie namelijk dat de - doorverbonden is aan de carrosserie met een korte kabel. Ik zal hier anders eens mee experimenteren...
Hoe weet ik wat een goed massapunt is hiervoor?
En om antwoord te geven op Smileys vragen: de auto heeft niet gereden, want hij heeft niet gestart. Accu heb ik niet doorgemeten (heb geen multimeter), maar deze is net een jaar oud. Bovendien wil hij dus ook niet met startkabels starten, waarbij hij dus de accu van de hulpauto kan gebruiken.
Zal toch eens kijken om die startkabels anders aan te sluiten...
Speedster 2.2 | British Racing Green | #1022
- 911Speedster
- Actief lid
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 17 apr 2009 6:46
- Locatie: Antwerpse Kempen (Belgium)
Re: Start problemen
Dat geklik en knipperen van het motor lampje hebben echt met een lege accu te maken.
Hoor je de brandstof pomp nog wel, maar dan zeer traag?
Zijn je start kabels dik genoeg? (Ik heb zwaardere kabels gehaald aangezien bij mij de kabels warm werden, maar de auto als nog niet starte.)
Was de hulp auto met een draaiende motoren, eventueelmet extra gas voor meer vermogen?
Aangezien de startmotor flink wat stroom trekt en de speedster accu voorin staat en de hulp auto/accu via de startkabels daar nog eens op wordt aangesloten heb je al behoorlijk wat verlies in de kabels.
Kan je de accu niet een nacht aan de lader leggen?
Succes, ik hoop dat je snel weer kan rijden.
Hoor je de brandstof pomp nog wel, maar dan zeer traag?
Zijn je start kabels dik genoeg? (Ik heb zwaardere kabels gehaald aangezien bij mij de kabels warm werden, maar de auto als nog niet starte.)
Was de hulp auto met een draaiende motoren, eventueelmet extra gas voor meer vermogen?
Aangezien de startmotor flink wat stroom trekt en de speedster accu voorin staat en de hulp auto/accu via de startkabels daar nog eens op wordt aangesloten heb je al behoorlijk wat verlies in de kabels.
Kan je de accu niet een nacht aan de lader leggen?
Succes, ik hoop dat je snel weer kan rijden.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Start problemen
Als ik dit lees, dan denk ik: Accu te diep ontladen. 1 of meer cellen stuk/kortgesloten. Accu aan puin.
Koop een nieuwe, zet er in en goede kans dat hij weer helemaal normaal start..
Bye, Arno.
Koop een nieuwe, zet er in en goede kans dat hij weer helemaal normaal start..
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- gertje
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2358
- Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
- Locatie: kasterlee
Re: Start problemen
Ik kreeg hem in de winter ook niet met start kabels gestart, de accu een paar uur eraan hangen en hij starte direkt
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
- sooike
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1058
- Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
- Locatie: Noorderkempen (België)
Re: Start problemen
Zo staat het in elke gebruikershandleiding van Opel, dat je de - polen niet rechtstreeks mag verbinden... Of het echt verschil maakt weet ik niet, ik hou er wel steeds rekening mee bij gebruik van startkabels.Dreamster schreef: Ik verbind gewoon de pluspolen van beide accu's met elkaar, en de minpolen. Is het beter om in plaats van de - van de hulpauto een massapunt te gebruiken? Dit komt toch op hetzelfde neer, ik zie namelijk dat de - doorverbonden is aan de carrosserie met een korte kabel. Ik zal hier anders eens mee experimenteren...
En zoals 911speedster zegt, dikke kabels bevatten soms weinig koper, hier moet een flinke startstroom doorheen.
Einfach nur ein nackter Sportler
-
- Actief lid
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 10 jan 2014 19:12
Re: Start problemen
Bat is gewoon te fel ontladen. Bat een nachtje aan de lader en dan moet hij het doen.
Re: Start problemen
Vandaag nog even gespeeld met aansluiten van de min cq de massa, maar geen succes. Wel ontdekt dat het knipperen van het motor-lampje alleen optreedt als de klem slecht (of niet) is aangesloten. Als het klem wel goed zit, gaat het lampje niet knipperen op contact, maar starten was er nog steeds niet bij... ook niet na een minuut of 5 aan de lopende hulpauto te hebben gehangen.
Denk dat ik maar eens een nieuwe accu ga kopen van de week...
Denk dat ik maar eens een nieuwe accu ga kopen van de week...
Speedster 2.2 | British Racing Green | #1022
Re: Start problemen
De originele accu is een loodcel accu. Naast dat ze langzaam leeg lopen, worden ze ook "luier" als ze niet regelmatig worden bijgeladen.
Elke keer als ze volledig ontladen zijn krijgen ze best een tik. Check voor de zekerheid of je niet nog een verbruiker aan hebt staan zoals de binnenverlichting bijvoorbeeld.
Als je de originele accu hebt, is het een getrut om er uit te krijgen. Doe in ieder geval handschoenen aan, want het is echt heel krap. Je kunt voor een (race) gel accu gaan. Die zijn kleiner, lichter, ontladen minder snel en beter bestand tegen weerstinvloeden.
Zoals eerder is gezegd denk ik ook dat ook dat de kwaliteit van je startkabels niet super is. (Ik had hetzelfde) Als de accu van de speedster volledig ontladen is, gaan er behoorlijke stromen lopen over de kabels tijdens het starten. Met een lange (te) dunne kabel redt je het dan niet. Probeer er voor de grap eens een set startkabels parallel bij te zetten. De hulpauto starten en tijdens het starten van de speedster, iemand in de hulpauto wat toeren laten maken door gas te geven.
Mocht je lid zijn, kun je de wegenwacht bellen om je accu even capacitatief te laten testen. Of als je hem gestart krijgt, even bij de kwik-fit of zo.
Elke keer als ze volledig ontladen zijn krijgen ze best een tik. Check voor de zekerheid of je niet nog een verbruiker aan hebt staan zoals de binnenverlichting bijvoorbeeld.
Als je de originele accu hebt, is het een getrut om er uit te krijgen. Doe in ieder geval handschoenen aan, want het is echt heel krap. Je kunt voor een (race) gel accu gaan. Die zijn kleiner, lichter, ontladen minder snel en beter bestand tegen weerstinvloeden.
Zoals eerder is gezegd denk ik ook dat ook dat de kwaliteit van je startkabels niet super is. (Ik had hetzelfde) Als de accu van de speedster volledig ontladen is, gaan er behoorlijke stromen lopen over de kabels tijdens het starten. Met een lange (te) dunne kabel redt je het dan niet. Probeer er voor de grap eens een set startkabels parallel bij te zetten. De hulpauto starten en tijdens het starten van de speedster, iemand in de hulpauto wat toeren laten maken door gas te geven.
Mocht je lid zijn, kun je de wegenwacht bellen om je accu even capacitatief te laten testen. Of als je hem gestart krijgt, even bij de kwik-fit of zo.
Opel Speedster 2.2 zwart
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Start problemen
Dreamster schreef:Vandaag nog even gespeeld met aansluiten van de min cq de massa, maar geen succes. Wel ontdekt dat het knipperen van het motor-lampje alleen optreedt als de klem slecht (of niet) is aangesloten. Als het klem wel goed zit, gaat het lampje niet knipperen op contact, maar starten was er nog steeds niet bij... ook niet na een minuut of 5 aan de lopende hulpauto te hebben gehangen.
Denk dat ik maar eens een nieuwe accu ga kopen van de week...
Hoor je bij standje "ontsteking", voor het starten, wel de nodige geluiden achter van gasklep en het primen van de brandstofpomp? En bij starten een klik van het startmotor relais?
Bij een beetje stroom moet je toch merken dat ie een poging tot starten doet, want anders kan het nog je startrelais (die gele dacht ik) achterin de kofferbak zijn...
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Start problemen
Ben het met de suggesties van Arno en die van Exmantaa eens, alleen in dat laatste geval is het volgens mij het bruine relais! Heb zoiets een keer tijdens een vakantietripje meegemaakt met de auto van Manta79. Het bruine relais kan je vrij makkelijk openmaken en toen bleek dat een contact niet overtuigend werkte. Een beetje bijgebogen en hoppa, probleem opgelost!
Inmiddels heeft Ries er voor de zekerheid een nieuw relais (van Landrover) in geplaatst.
Maar ik weet niet zeker of er bij zijn auto toen ook lampjes gingen knipperen (want ik lag toen ergens achterin de kofferruimte aan het relaitje te vrotten terwijl Ries probeerde te starten.
Inmiddels heeft Ries er voor de zekerheid een nieuw relais (van Landrover) in geplaatst.
Maar ik weet niet zeker of er bij zijn auto toen ook lampjes gingen knipperen (want ik lag toen ergens achterin de kofferruimte aan het relaitje te vrotten terwijl Ries probeerde te starten.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!