Pagina 1 van 2
Start problemen
Geplaatst: 03 mei 2014 13:27
door Dreamster
Ik zit hier met een probleempje: na een wat langere tijd stil te hebben gestaan was de accu van mijn speedster leeg. Geen paniek: andere auto ernaast, startkabels aangesloten, andere auto gestart. Maar de speedster wil nog niet starten. De startmotor gaat ook niet rond, ik hoor wel wat klikken.
Heb wat rond zitten zoeken op het forum, en vind wat dingen over zekeringen, relais (lijkt me niet het probleem, want hij klikt wel) en iets over sleutelcodes en immobilizers...
Wie weet wat het zou kunnen zijn? Welke zekering heeft hier mee te maken, is dat die nummer "8"? En is dat dan een kwestie van even los maken en weer terugzetten (als een soort reset) of van vervangen? Of moet ik naar de opel voor een nieuwe sleutel?
Re: Start problemen
Geplaatst: 03 mei 2014 13:32
door Smiley
Werken beide sleutels niet?
Hoe lang heeft de auto gereden na gestart te zijn via de startkabels?
Re: Start problemen
Geplaatst: 03 mei 2014 13:58
door Dreamster
Even geprobeerd (overigens zonder de hulp-auto). En nu krijg ik met beide sleutels zodra ik hem op contact zet een flikkerend motor-electronica lampje... Ik durfde hem niet te proberen te starten.
Re: Start problemen
Geplaatst: 03 mei 2014 14:17
door Smiley
Hoeveel volt zie je als je de accu doormeet?
Re: Start problemen
Geplaatst: 03 mei 2014 16:50
door sooike
Ook al is de ECU de sleutel codes "vergeten", de starter draait rond bij drukken van de startknop.
Je hebt de startknop toch ingedrukt?
Je zou niet de eerste zijn die na lange tijd niet gereden te hebben, dit vergeet...
Heb je goeie massa met je startkabels?
+ aan +, - van de Speedster aan een massapunt van het hulpvoertuig (ergens een goed massa punt aan de motor bijvoorbeeld)
Als de starter draait, maar de speedy slaat niet aan, is de kans groot dat je ecu de sleutel code kwijt is...
Re: Start problemen
Geplaatst: 03 mei 2014 18:30
door Dreamster
Oke, dus vergeten sleutelcodes kan het probleem niet zijn, want de startmotor gaat niet rond (doet echt helemaal niets).
En ja, ik heb echt de startknop ingedrukt
De (aansluiting van de) startkabels heb ik wel vertrouwen in, want heb de hulpauto vorig jaar eens gestart door juist de speedster als hulpauto te gebruiken. Ik verbind gewoon de pluspolen van beide accu's met elkaar, en de minpolen. Is het beter om in plaats van de - van de hulpauto een massapunt te gebruiken? Dit komt toch op hetzelfde neer, ik zie namelijk dat de - doorverbonden is aan de carrosserie met een korte kabel. Ik zal hier anders eens mee experimenteren...
Hoe weet ik wat een goed massapunt is hiervoor?
En om antwoord te geven op Smileys vragen: de auto heeft niet gereden, want hij heeft niet gestart. Accu heb ik niet doorgemeten (heb geen multimeter), maar deze is net een jaar oud. Bovendien wil hij dus ook niet met startkabels starten, waarbij hij dus de accu van de hulpauto kan gebruiken.
Zal toch eens kijken om die startkabels anders aan te sluiten...
Re: Start problemen
Geplaatst: 03 mei 2014 18:59
door 911Speedster
Dat geklik en knipperen van het motor lampje hebben echt met een lege accu te maken.
Hoor je de brandstof pomp nog wel, maar dan zeer traag?
Zijn je start kabels dik genoeg? (Ik heb zwaardere kabels gehaald aangezien bij mij de kabels warm werden, maar de auto als nog niet starte.)
Was de hulp auto met een draaiende motoren, eventueelmet extra gas voor meer vermogen?
Aangezien de startmotor flink wat stroom trekt en de speedster accu voorin staat en de hulp auto/accu via de startkabels daar nog eens op wordt aangesloten heb je al behoorlijk wat verlies in de kabels.
Kan je de accu niet een nacht aan de lader leggen?
Succes, ik hoop dat je snel weer kan rijden.
Re: Start problemen
Geplaatst: 03 mei 2014 19:43
door Arno
Als ik dit lees, dan denk ik: Accu te diep ontladen. 1 of meer cellen stuk/kortgesloten. Accu aan puin.
Koop een nieuwe, zet er in en goede kans dat hij weer helemaal normaal start..
Bye, Arno.
Re: Start problemen
Geplaatst: 03 mei 2014 19:49
door gertje
Ik kreeg hem in de winter ook niet met start kabels gestart, de accu een paar uur eraan hangen en hij starte direkt
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Re: Start problemen
Geplaatst: 03 mei 2014 20:00
door sooike
Dreamster schreef: Ik verbind gewoon de pluspolen van beide accu's met elkaar, en de minpolen. Is het beter om in plaats van de - van de hulpauto een massapunt te gebruiken? Dit komt toch op hetzelfde neer, ik zie namelijk dat de - doorverbonden is aan de carrosserie met een korte kabel. Ik zal hier anders eens mee experimenteren...
Zo staat het in elke gebruikershandleiding van Opel, dat je de - polen niet rechtstreeks mag verbinden... Of het echt verschil maakt weet ik niet, ik hou er wel steeds rekening mee bij gebruik van startkabels.
En zoals 911speedster zegt, dikke kabels bevatten soms weinig koper, hier moet een flinke startstroom doorheen.
Re: Start problemen
Geplaatst: 03 mei 2014 21:13
door speedywilmske
Bat is gewoon te fel ontladen. Bat een nachtje aan de lader en dan moet hij het doen.
Re: Start problemen
Geplaatst: 04 mei 2014 19:20
door Dreamster
Vandaag nog even gespeeld met aansluiten van de min cq de massa, maar geen succes. Wel ontdekt dat het knipperen van het motor-lampje alleen optreedt als de klem slecht (of niet) is aangesloten. Als het klem wel goed zit, gaat het lampje niet knipperen op contact, maar starten was er nog steeds niet bij... ook niet na een minuut of 5 aan de lopende hulpauto te hebben gehangen.
Denk dat ik maar eens een nieuwe accu ga kopen van de week...
Re: Start problemen
Geplaatst: 05 mei 2014 10:36
door André R
De originele accu is een loodcel accu. Naast dat ze langzaam leeg lopen, worden ze ook "luier" als ze niet regelmatig worden bijgeladen.
Elke keer als ze volledig ontladen zijn krijgen ze best een tik. Check voor de zekerheid of je niet nog een verbruiker aan hebt staan zoals de binnenverlichting bijvoorbeeld.
Als je de originele accu hebt, is het een getrut om er uit te krijgen. Doe in ieder geval handschoenen aan, want het is echt heel krap. Je kunt voor een (race) gel accu gaan. Die zijn kleiner, lichter, ontladen minder snel en beter bestand tegen weerstinvloeden.
Zoals eerder is gezegd denk ik ook dat ook dat de kwaliteit van je startkabels niet super is. (Ik had hetzelfde) Als de accu van de speedster volledig ontladen is, gaan er behoorlijke stromen lopen over de kabels tijdens het starten. Met een lange (te) dunne kabel redt je het dan niet. Probeer er voor de grap eens een set startkabels parallel bij te zetten. De hulpauto starten en tijdens het starten van de speedster, iemand in de hulpauto wat toeren laten maken door gas te geven.
Mocht je lid zijn, kun je de wegenwacht bellen om je accu even capacitatief te laten testen. Of als je hem gestart krijgt, even bij de kwik-fit of zo.
Re: Start problemen
Geplaatst: 05 mei 2014 10:42
door Exmantaa
Dreamster schreef:Vandaag nog even gespeeld met aansluiten van de min cq de massa, maar geen succes. Wel ontdekt dat het knipperen van het motor-lampje alleen optreedt als de klem slecht (of niet) is aangesloten. Als het klem wel goed zit, gaat het lampje niet knipperen op contact, maar starten was er nog steeds niet bij... ook niet na een minuut of 5 aan de lopende hulpauto te hebben gehangen.
Denk dat ik maar eens een nieuwe accu ga kopen van de week...
Hoor je bij standje "ontsteking", voor het starten, wel de nodige geluiden achter van gasklep en het primen van de brandstofpomp? En bij starten een klik van het startmotor relais?
Bij een beetje stroom moet je toch merken dat ie een poging tot starten doet, want anders kan het nog je startrelais (die gele dacht ik) achterin de kofferbak zijn...
Re: Start problemen
Geplaatst: 05 mei 2014 22:36
door S. Gonzales
Ben het met de suggesties van Arno en die van Exmantaa eens, alleen in dat laatste geval is het volgens mij het bruine relais! Heb zoiets een keer tijdens een vakantietripje meegemaakt met de auto van Manta79. Het bruine relais kan je vrij makkelijk openmaken en toen bleek dat een contact niet overtuigend werkte. Een beetje bijgebogen en hoppa, probleem opgelost!
Inmiddels heeft Ries er voor de zekerheid een nieuw relais (van Landrover) in geplaatst.
Maar ik weet niet zeker of er bij zijn auto toen ook lampjes gingen knipperen (want ik lag toen ergens achterin de kofferruimte aan het relaitje te vrotten terwijl Ries probeerde te starten.
