Draagarm bussen

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Draagarm bussen

Bericht door Pascal »

Nu ik nog steeds neusloos ben, heb ik goed zicht op mijn draagarmen.
Nu had ik al gezien dat tijdens het demonteren, en monteren van mijn nitrons wat speling op mijn draagarmen zag.

Nu de speedy weer terug op zijn wielen staat, heb ik nog eens een keer goed naar de speling gekeken op de draagarmen :shock:
Bij het zachtjes van links naar rechts bewegen van mijn stuur zie ik eerste de bovenste draagarmen 1-2mm mee sturen en dan pas mijn wielen.
Ik denk dat niet helemaal de bedoeling is, en dit is nog niet met extreme belastingen.
Kan me voorstellen dat er bij het induiken van een bocht nog meer dan bovenvermelde mm speling optreed.

Ik zit aan de 84000km dus het word wel tijd vrees ik voor nieuwe bussen.

Hier mijn vraag wie heeft er nieuwe gemonteerd en met welke types rijden jullie rond.
Ik zag bij Ivo tuk. de Nylon bussen staan heeft hier iemand ervaring mee wat geluidstoename betreft.
Rammels, gekapper.

http://www.elise-shop.com/nylon-zelfsme ... -p-60.html
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Draagarm bussen

Bericht door aboellaard »

Is al heel wat over geschreven, maar daarom ook een moeilijk onderwerp. De OEM rubbers worden 'in sheer' gebruikt, dus geen smering problemen. Nylatron heeft dan weer smering en slijtage problemen, schijnt het. Daar wordt bij deze bussen ook naar verwezen. Als die problemen werkelijk de wereld uit zijn, lijkt het een goed en wat strakker alternatief voor de OEM rubbers: vrijwel geen onderhoud en strakker dan OEM. En dan heb je natuurlijk de lagers nog. Nog strakker, maar wel onderhoud en ook slijtage. Als die van mij aan vervanging toe zijn gaan er lagers in, maar dat is heel persoonlijk. Auto alleen op de openbare weg, zouden er bij mij OEM rubbers in gaan. Jaren geen omkijken naar.

Maar eh, 1-2 mm speling? Hoe dan? Is het gat groter geworden? Neem aan dat je wel gecontroleerd heb of die bouten goed aangehaald zijn. Als je de schokbreker en de ARB er even afhaalt en de arm vrij kan bewegen, blijft ie dan in een bepaalde positie (rijhoogte) staan of valt ie gelijk naar beneden? Bij de OEM rubbers zou de draagarm op de rijhoogte moeten blijven staan. Als je 'm beweegt, gaat ie ook naar die positie terug. En je voelt ook wat weerstand van de rubbers als je de arm op en neer beweegt.
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Re: Draagarm bussen

Bericht door Pascal »

Ik heb nog eens heel kritisch naar de speling gekeken en het is max. 1mm dat je hem ziet bewegen, dit kan natuurlijk ook de flex van het rubber zijn.
Ik heb offline nog met Iemand hier over gesproken en 1mm speling hoeft niet echt een probleem te zijn.
Ik ben heel benieuwd hoe het bij andere speedy`s is gesteld met deze speling
Deze speling word bij apk ook bekeken.
het is tenslotte een rubber constructie hier zal altijd wat beweging in zitten, iets wat je met lagers helemaal niet hebt.
Maar dat kan weer een hoop andere ellende opleveren inderdaad op de openbare weg.

Ik denk dat ik ze voorlopig maar laat zitten, ik vrees dat het meer een schrik reactie was dan dat er daadwerkelijk iets fout is met de bussen.
Plaats reactie