koelwater tempertuursensor

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
speedster1234
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 21 jan 2011 18:36

koelwater tempertuursensor

Bericht door speedster1234 »

Kan iemand mij vertellen waar de sensor zit van de koelwatertemperatuur welke het signaal geeft voor de aanwijzing in het dashboard. Heb soms zo mijn twijfels over de aanwijzing hiervan en zou de sensor graag even nazien/ vervangen. Het betreft een speedster turbo.

alvast bedankt!
-Opel speedster Turbo
-Peugeot 205 GTI
-Fiat Grande punto
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: koelwater tempertuursensor

Bericht door Smiley »

http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... index.html

Op het plaatje het zwarte vlekje rechts bovenop het blok.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
speedster1234
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 21 jan 2011 18:36

Re: koelwater tempertuursensor

Bericht door speedster1234 »

:thumbsup: :thumbsup: bedankt!!
-Opel speedster Turbo
-Peugeot 205 GTI
-Fiat Grande punto
Gebruikersavatar
speedster1234
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 21 jan 2011 18:36

Re: koelwater tempertuursensor

Bericht door speedster1234 »

Ehmm vandaag opzoek gegaan naar de temperatuursensor maar niet te vinden??

aan de gehele rechterzijde kan ik niets vinden, heb de onderplaat eraf gehaald en wat hitteschilden aan de rechterzijde voor verdere inspectie maar ook dat leverde niet echt iets op.

Weet iemand de exacte locatie van de sensor?

Er gaan 3 kabels richting rechter bovenzijde van het blok, die heb ik gevolgd

-een gaat naar het olie carter
-een gaat naar de regelunit voor de waste gate
-een zit onderin het maar is van de krukas

3 kabels die rechts van het blok lopen gevolgd
Afbeelding

foto van dichterbij
Afbeelding

foto van de zijkant van het blok, maar hier zit helemaal niets??
Afbeelding

Het volgende bij mij is namelijk het geval. Als ik ga rijden valt de koelwatertemperatuur steeds met grote stappen omlaag, ene moment is de temperatuur 83 graden dan zakt hij weer af naar 77 graden, de temperatuur schommelt steeds tussen de 83 en 77 graden.

Als eerste heb ik natuurlijk de thermostaat vernieuwd, maar dit was dus niet de oorzaak. Voor de zekerheid heb ik het koelsysteem nog een tweede maal ontlucht maar ook dat mocht niet baten (ook de ontluchtingsnippel in de voorwielkuip gebruikt). Het hele systeem (inclusief radiator) wordt wel gewoon warm.

Het lijkt er dus denk ik op dat de temperatuur sensor niet helemaal juist is??? of heb ik het mis?
-Opel speedster Turbo
-Peugeot 205 GTI
-Fiat Grande punto
eryofa
Actief lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 15 mei 2006 17:37
Locatie: groningen

Re: koelwater tempertuursensor

Bericht door eryofa »

Raak je wel eens water kwijt? (Ook kleine hoeveelheden).
Dan kan het ook een lichte koppakking lekkage zijn.. De stoom in luchtbellen kan een temp sensor ook van de wijs brengen.

Succes met doorzoeken
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: koelwater tempertuursensor

Bericht door S. Gonzales »

Bij een 2.0 ltr turbo weet ik het niet zonder de motor te bekijken. Een logische plaats voor de sensor is bij het thermostaathuis, maar dan zou je hem gezien moeten hebben. Koelslangen volgen wil ook wel eens helpen :roll: Ik zou eerst eens meten wat de werkelijke temperatuur van de koelvloeistof is! Gewoon in het koelvaatje hangen. Dan weet je of het aan de sensor ligt. Schommelt de temperatuur ook zo bij normaal stationair draaien? Heb je de kachel wel volledig open gehad bij het ontluchten en geeft die voldoende warmte af? (bij dit weer lijkt het net of er een echte kachel in de Speedster zit :lol: )
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
speedster1234
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 21 jan 2011 18:36

Re: koelwater tempertuursensor

Bericht door speedster1234 »

ja aan de koppakking heb ik ook nog gedacht en die hou ik altijd nog in mijn achterhoofd, maar ik raak geen water kwijt. Maar zou je dan juist niet verwachten dat de temperatuur omhoog schiet? Verder zie ik ook geen gas doorslag in het expansievaatje.

Heb idd bij het ontluchten ook de kachel open gehad en deze wordt ook warm.

Heb nog niet gemeten in het expansievaatje, dat zou ik nog kunnen proberen, maar de radiateur komt gewoon lekker op temperatuur net als de rest van het koelsysteem. Waar ik dus uit opmaak dat de thermostaat open gaat en dus de koelwatertemperatuur warmer is dat 77 graden (normaal zou de thermostaat nog dicht staan bij 77 graden)

Ja volgens tekening zou de sensor wel dichtbij de thermostaat moeten zitten, nu kan je daar niet zo heel goed in de buurt kijken omdat het nogal vrij krap is maar kan niets vinden daar?
-Opel speedster Turbo
-Peugeot 205 GTI
-Fiat Grande punto
Gebruikersavatar
speedster1234
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 21 jan 2011 18:36

Re: koelwater tempertuursensor

Bericht door speedster1234 »

niemand een idee?
-Opel speedster Turbo
-Peugeot 205 GTI
-Fiat Grande punto
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: koelwater tempertuursensor

Bericht door Smiley »

De hamvraag is of schommelen tussen 77 en 83 vreemd is voor een turbo.
Is dat bij normaal gebruik op de snelweg met continue luchttoevoer dat dit zo fluctueerd?
(Als ik mijn straat binnenkomen sta ik op 89, en in die 30 zone zit ik op 96 tegen de tijd dat ik op mijn oprit sta. Maar ik heb een NA)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: koelwater tempertuursensor

Bericht door aKra »

Gemiddeld 83C bij mij met gewoon rijden, hard doorrijden 89C tot 101C gezien. Maar mijn radiatorfan moet nog even 'omgedraaid' worden :bag:
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: koelwater tempertuursensor

Bericht door Pipo »

Ik heb op alle forums aan't zoeken geweest, maar nergens een foto met de locatie van de koelwater-temperatuursensor bij de Turbo gevonden :x Waar zit dat ding dan? De meest logische plaats lijkt me de behuizing van de thermostaat; waar die dan ook mag zitten :? Volgens de schema's zou die, staande achter de wagen, ergens rechts achteraan de motor naast de uitlaatcollector moeten zitten :?: .
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: koelwater tempertuursensor

Bericht door Smiley »

Als ik google op Z20LET met temp sensor kom ik op:

Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: koelwater tempertuursensor

Bericht door Pipo »

Smiley schreef:Als ik google op Z20LET met temp sensor kom ik op: ...
Oops, Ik heb zowat alle europese opelforums afgestruind, maar helemaal niet aan Google gedacht :wallbash: Dank je wel :woship:
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
speedster1234
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 21 jan 2011 18:36

Re: koelwater tempertuursensor

Bericht door speedster1234 »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Thanks!!

Ik heb hem gevonden, dit is idd de juiste plaats

En daarmee is direct het probleem opgelost, zo wat heel de kabelboom aan die kant hing aan de temperatuursensor :bangin: :bangin: Stekker zat er nog half aan. Een leuke tussen oplossing van een oude reparatie van de garage denk ik?? :bash: :bash:

Alles nu weer netjes gemonteerd en de temperatuur zit nu op 85 graden en schommelt continu tussen 85-86-87 maar dat lijkt mij vrij normaal toch?
-Opel speedster Turbo
-Peugeot 205 GTI
-Fiat Grande punto
Plaats reactie