APK'tje
APK'tje
Mijn auto is al die jaren al in onderhoud bij Opel Tiel, nooit problemen gehad, helaas de laatste keer wel
Mijn eerste afspraak was voor een donderdag 14:30, vervolgens een afspraakwijziging naar maandag 08:00. Op de afspraakbevestiging per mail stond echter maandag 14:30, meteen gebeld en te horen gekregen dat de afspraak bij hun wel om 08:00 in het systeem staat, dus later een juiste afspraakbevestiging per mail ontvangen. Maandag om 08:00 sta ik daar netjes op de stoep, maar nee... Ik stond voor 14:30 Na het hele verhaal te hebben uitgelegd werd ik dan toch meteen geholpen.
APK en een beurtje en hij valt bij afmelden in een steekproef. Links voor aan de binnenkant was het profiel 1.7, maar nog OK, de koplamp rechtsvoor stond verkeerd afgesteld, de monteur kon deze niet verder naar links draaien maar kon hem net zo manipuleren/vasthouden dat de keurmeester hem goedkeurde, na montage wel weer afwijkend, maar dat heeft ie niet gezien (wel een aandachtspuntje overigens). Ik heb een kleiner kenteken (75%), ik weet dat uiteraard niet mag, dus zet het origineel er altijd voor keuring op. Alleen zijn de kentekens met "dual lock 3M' geplakt. Hier nog een hele discussie over gehad, want van meneer moesten deze met 2 parkers vast zitten. Hem uitgelegd dat het al 1 en al gatenkaas is in de body, maar wij wilde hem anders niet goedkeuren. Dus ik heb de monteurs het kenteken erop laten schroeven, op het moment dat de keurmeester hem afmeldde, hem nadrukkelijk gevraagd hij nu nog enig invloed had? Toen hij zei: Nee, ik heb hem afgemeld. Heb ik de monteur meteen het kenteken eraf laten schroeven en mijn kleinere kenteken erop geplakt. Ik zeg: Zo, nu naar je zin, waar praten we nou over?! Maar ik ga, het is inmiddels al 12:00.
Onderweg naar huis rook ik olie en zie witte rook uit de motorruimte komen. Ik ben gestopt bij de Mac en ik kon verder niks constateren, wat olie gelekt met bijvullen misschien? Ik reed de snelweg weer op en witte rook deed de snelweg weer blank zetten, ik was het zo zat en bijna thuis, Ik dacht: Ik rijd door, en zie wel wat er gebeurt. Thuis aangekomen en ik reed de garage in, stapte uit en ik zie het olie er aan de onderkant gewoon uitstromen en ook met de benodigde rook, mijn hele achterbumper zat onder de olie nog niet te spreken over de motorruimte. Gebeld naar Opel en ze hadden mij al geprobeerd te bereiken want ze hadden olie gevonden waar mijn auto stond (had idd een voicemail gekregen). Ze wilde meteen komen, maar aangezien ik niet kon zijn ze de volgende dag gekomen. Olie ring niet goed gemonteerd, 4.5L van de 5.5Ll bijgevuld, samen weer naar Tiel gereden, waar ze hem helemaal gereinigd hebben, maar 100% lukt natuurlijk nooit
Vandaag dan maar 2 nieuwe voorbanden laten monteren (195-45-17" op originele velg), en uiteraard uit laten lijnen
PS:
Toen ik moest wachten op de keurmeester stond ik met een verkoper te praten en vroeg wat hij voor mijn auto zou geven, puur uit nieuwsgierigheid. €3500,-
Ik zei: Hoe kom je daar nou bij?! Tegenwoordig hebben hun een soort app op de tel en dat was dan gebaseerd op 430 occassions. Ik zei:; Dat is knap, aangezien er maar rond de 200 zijn verkocht toentertijd. Met zijn wijze gezicht liep hij naar zijn bureau en opende de site "gaspedaal.nl", en daar stonden er maar 13 te koop en goedkoopste was een RH voor rond de €10.00 als ik me niet vergis. En een hoop gebrabbel was het vervolg
Maar was een hoop gebeurd die dag, wat ik het melden wel waard vond. Maand geleden gebeurd, maar geen tijd genomen om het te posten.
Mijn eerste afspraak was voor een donderdag 14:30, vervolgens een afspraakwijziging naar maandag 08:00. Op de afspraakbevestiging per mail stond echter maandag 14:30, meteen gebeld en te horen gekregen dat de afspraak bij hun wel om 08:00 in het systeem staat, dus later een juiste afspraakbevestiging per mail ontvangen. Maandag om 08:00 sta ik daar netjes op de stoep, maar nee... Ik stond voor 14:30 Na het hele verhaal te hebben uitgelegd werd ik dan toch meteen geholpen.
APK en een beurtje en hij valt bij afmelden in een steekproef. Links voor aan de binnenkant was het profiel 1.7, maar nog OK, de koplamp rechtsvoor stond verkeerd afgesteld, de monteur kon deze niet verder naar links draaien maar kon hem net zo manipuleren/vasthouden dat de keurmeester hem goedkeurde, na montage wel weer afwijkend, maar dat heeft ie niet gezien (wel een aandachtspuntje overigens). Ik heb een kleiner kenteken (75%), ik weet dat uiteraard niet mag, dus zet het origineel er altijd voor keuring op. Alleen zijn de kentekens met "dual lock 3M' geplakt. Hier nog een hele discussie over gehad, want van meneer moesten deze met 2 parkers vast zitten. Hem uitgelegd dat het al 1 en al gatenkaas is in de body, maar wij wilde hem anders niet goedkeuren. Dus ik heb de monteurs het kenteken erop laten schroeven, op het moment dat de keurmeester hem afmeldde, hem nadrukkelijk gevraagd hij nu nog enig invloed had? Toen hij zei: Nee, ik heb hem afgemeld. Heb ik de monteur meteen het kenteken eraf laten schroeven en mijn kleinere kenteken erop geplakt. Ik zeg: Zo, nu naar je zin, waar praten we nou over?! Maar ik ga, het is inmiddels al 12:00.
Onderweg naar huis rook ik olie en zie witte rook uit de motorruimte komen. Ik ben gestopt bij de Mac en ik kon verder niks constateren, wat olie gelekt met bijvullen misschien? Ik reed de snelweg weer op en witte rook deed de snelweg weer blank zetten, ik was het zo zat en bijna thuis, Ik dacht: Ik rijd door, en zie wel wat er gebeurt. Thuis aangekomen en ik reed de garage in, stapte uit en ik zie het olie er aan de onderkant gewoon uitstromen en ook met de benodigde rook, mijn hele achterbumper zat onder de olie nog niet te spreken over de motorruimte. Gebeld naar Opel en ze hadden mij al geprobeerd te bereiken want ze hadden olie gevonden waar mijn auto stond (had idd een voicemail gekregen). Ze wilde meteen komen, maar aangezien ik niet kon zijn ze de volgende dag gekomen. Olie ring niet goed gemonteerd, 4.5L van de 5.5Ll bijgevuld, samen weer naar Tiel gereden, waar ze hem helemaal gereinigd hebben, maar 100% lukt natuurlijk nooit
Vandaag dan maar 2 nieuwe voorbanden laten monteren (195-45-17" op originele velg), en uiteraard uit laten lijnen
PS:
Toen ik moest wachten op de keurmeester stond ik met een verkoper te praten en vroeg wat hij voor mijn auto zou geven, puur uit nieuwsgierigheid. €3500,-
Ik zei: Hoe kom je daar nou bij?! Tegenwoordig hebben hun een soort app op de tel en dat was dan gebaseerd op 430 occassions. Ik zei:; Dat is knap, aangezien er maar rond de 200 zijn verkocht toentertijd. Met zijn wijze gezicht liep hij naar zijn bureau en opende de site "gaspedaal.nl", en daar stonden er maar 13 te koop en goedkoopste was een RH voor rond de €10.00 als ik me niet vergis. En een hoop gebrabbel was het vervolg
Maar was een hoop gebeurd die dag, wat ik het melden wel waard vond. Maand geleden gebeurd, maar geen tijd genomen om het te posten.
# 0695
Re: APK'tje
Het olieverhaal komt mij helaas maar al te bekend voor. Op de dag dat ik mijn Speedster uit België haalde, heb ik meteen een beurt uit laten voeren. Paar dagen later richting RDW voor invoerkeuring: overal olie Stond ik daar met een druppelende auto... Gelukkig kijken ze bij de RDW werkelijk alleen maar naar het chassisnummer
Jägertee
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: APK'tje
Ach, APK blijft altijd spannend met ons badkuipje hoor... Zo heb ik de eerste keer APK bij de Opel dealer de voorvelg nog net weten te pakken toen hij voor 'speling' ging voelen op de achtervelgen. Inclusief de auto naar beneden trekkend (dus hij viel bijna van de brug af) terwijl hij hem alleen maar in het midden wilde opkrikken... Want "daar zit een sticker", nergens anders kon het volgens hem ondanks mijn A4'tje met alle krikpunten die ik afgegeven had met de sleutels .
Ze waren er enorm van geschrokken en ineens was ik wel welkom in de werkplaats om informatie te geven over de auto... Meneer de 'gecertificeerde Speedstermonteur' met als eerste woorden "meneer, uw startblokkering is kapot gegaan... We kunnen helaas niks voor u betekenen vandaag..." Oh, dat klopt inderdaad! Daar heb ik een speciale oplossing voor gemaakt, de startknop in het midden van het dashboard!
Kortom, altijd bij blijven en beetje oogje in het zeil houden...
Ze waren er enorm van geschrokken en ineens was ik wel welkom in de werkplaats om informatie te geven over de auto... Meneer de 'gecertificeerde Speedstermonteur' met als eerste woorden "meneer, uw startblokkering is kapot gegaan... We kunnen helaas niks voor u betekenen vandaag..." Oh, dat klopt inderdaad! Daar heb ik een speciale oplossing voor gemaakt, de startknop in het midden van het dashboard!
Kortom, altijd bij blijven en beetje oogje in het zeil houden...
- speedokus
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
- Locatie: noord brabant
- Contacteer:
Re: APK'tje
Dat van die nummerplaat met parkers is grote onzin.
Waar ik ga dien ze een mopje zwarte kit op spuiten en de grote plaat gaat er zo tegenaan.
Grt Speedokus.
Waar ik ga dien ze een mopje zwarte kit op spuiten en de grote plaat gaat er zo tegenaan.
Grt Speedokus.
Re: APK'tje
Daarom altijd je orginele kenteken plaat bij je hebben met een grote bout erin gedraait in het midden zodra ze beginnen te zeuren over je kenteken plaat dan schroef je deze op de plek van je sleepoog zo zit die goed en degelijk gemonteerd en schroef je hem er zo uit.
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: APK'tje
Is ook niet toegelaten want je mag geen extra gaten in de plaat borenWeazle schreef:Daarom altijd je orginele kenteken plaat bij je hebben met een grote bout erin gedraait in het midden zodra ze beginnen te zeuren over je kenteken plaat dan schroef je deze op de plek van je sleepoog zo zit die goed en degelijk gemonteerd en schroef je hem er zo uit.
Maar ik vertik het mijn voorplaat vast te schroeven in mijn clam. Ik heb er al meerdere gezien bij wie de schroeven er uit getrokken waren met 2 grote gaten tot gevolg
A thing of beauty is a joy forever!
- stefan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
- Locatie: grobbendonk
Re: APK'tje
mannen even een slimme oplossing van een LOMPE BELG monteer gewoon je nr plaat weer met tape of sterke velcro
dan slijp je twee kopjes van van een parkervijsje en lijm die met zeer goede lijm of tec 7 of fixall op de orginele gaatjes aan op de nr plaat
je plaat hangt volgens de heren reglementair.....en wij weten wel beter ......1...NUL VOOR ONS
dan slijp je twee kopjes van van een parkervijsje en lijm die met zeer goede lijm of tec 7 of fixall op de orginele gaatjes aan op de nr plaat
je plaat hangt volgens de heren reglementair.....en wij weten wel beter ......1...NUL VOOR ONS
grasmaaiers..enz
- speedokus
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
- Locatie: noord brabant
- Contacteer:
Re: APK'tje
Mijn zoon maakt het deze week nog zouter mee met zijn Ford focus.
De eerste keuring; afgekeurd grote veer achter gebroken, 1 slechte remleiding, en 2 wiellagers totaal versleten ,volgens de keurmeester.
Thuisgekomen direkt gekeken; inderdaad 1 veer gebroken, gelijk een andere besteld.
De dag erop eronder gemonteerd, wiellagers dus helemaal niks aan de hand en de remleiding idem dito.
Weer terug naar de keuring; wel even ergens anders dus.
Afgekeurd: 2 totaal versleten remschijven, dus nieuwe gehaald, niks te melden over de wiellagers of de remleiding.
Nu afwachten wat ze nu weer te zeiken hebben of denken aan te smeren.
Remedie; of ze hebben er ook de ballen verstand niet van, of ze moeten iets te zeiken hebben of willen iets repareren.
Heb zo,n idee dat die hele keuring wassen neus is.
grt Speedokus.
De eerste keuring; afgekeurd grote veer achter gebroken, 1 slechte remleiding, en 2 wiellagers totaal versleten ,volgens de keurmeester.
Thuisgekomen direkt gekeken; inderdaad 1 veer gebroken, gelijk een andere besteld.
De dag erop eronder gemonteerd, wiellagers dus helemaal niks aan de hand en de remleiding idem dito.
Weer terug naar de keuring; wel even ergens anders dus.
Afgekeurd: 2 totaal versleten remschijven, dus nieuwe gehaald, niks te melden over de wiellagers of de remleiding.
Nu afwachten wat ze nu weer te zeiken hebben of denken aan te smeren.
Remedie; of ze hebben er ook de ballen verstand niet van, of ze moeten iets te zeiken hebben of willen iets repareren.
Heb zo,n idee dat die hele keuring wassen neus is.
grt Speedokus.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: APK'tje
Daar maken ze toch ook flink reclame voor overal, waar je voor 20 euri gekeurd kunt worden.
De bedoeling is juist dat er iets afgekeurd wordt, omdat blijkbaar een accepteerbaar % van de klanten zegt fix het maar gelijk.
Daarom ga ik alleen naar een toko die alleen apk's doet. Die hebben verder niks te winnen als alleen eerlijk advies te geven aan een tevreden klant.
De bedoeling is juist dat er iets afgekeurd wordt, omdat blijkbaar een accepteerbaar % van de klanten zegt fix het maar gelijk.
Daarom ga ik alleen naar een toko die alleen apk's doet. Die hebben verder niks te winnen als alleen eerlijk advies te geven aan een tevreden klant.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Manta79
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
- Locatie: Zuid Holland
Re: APK'tje
En maak je afspraak rond een uur of 10.00. Dan zijn de steekproeven al "uitgedeeld"...
"A je to !" #0047
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: APK'tje
Heel die eis om de plaat vast te schroeven is dikke bullshit zonder wettelijke ondersteuning Nergens in de belgische wettelijke verordeningen wordt er gewag gemaakt van schroeven. Er wordt enkel geschreven dat de plaat stevig aan het voertuig moet bevestigd worden . En dat je er geen extra gaten in mag boren. Voor de rest gaan de wetteksten enkel over de positie, kenmerken en zichtbaarheid van de plaat. Dus mag je bv je plaat wel aan je clam lijmen. 2 extra gaten boren om de plaat rechtstreeks aan de clam te schroeven is NIET toegelaten! Je moet eerst een aparte plaathouder aan de clam schroeven, en daar weer de plaat op bevestigen.stefan schreef:mannen even een slimme oplossing van een LOMPE BELG monteer gewoon je nr plaat weer met tape of sterke velcro
dan slijp je twee kopjes van van een parkervijsje en lijm die met zeer goede lijm of tec 7 of fixall op de orginele gaatjes aan op de nr plaat
je plaat hangt volgens de heren reglementair.....en wij weten wel beter ......1...NUL VOOR ONS
De rest is open voor interpretatie. Die stevige bevestiging slaat in realiteit op de officiële plaat, welke in België enkel de achterste is. Die moet dusdanig bevestigd zijn, dat ze niet gemakkelijk te stelen is. De voorste plaat is enkel een copie die iedereen gewoon in de winkel kan laten namaken. En dus de moeite van het stelen niet waard. Ik hang mijn plaat vooraan met industriële 3M-velcro vast. Het feit dat deze bevestiging houdt bij 250km/u, is voor mij voldoende bewijs dat het stevig vast hangt! De technische keuring kan eisen wat ze wil, maar daarom hebben ze niet altijd gelijk!
Wat de nederlandse wet stipuleert mbt de plaatbevestiging weet ik niet. Misschien de moeite eens uit te vlooien voor je naar de keuring trekt
A thing of beauty is a joy forever!
- speedokus
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
- Locatie: noord brabant
- Contacteer:
Re: APK'tje
Wat betreft de Nederlandse wetgeving; ik denk dat de tip van Smiley, om naar een gespecialiseerd keuringsbedrijf te gaan, zonder reparateurs,
en de tip van Manta 79; om na 10 uur een afspraak te maken, al genoeg zeggen.
grt Speedokus.
en de tip van Manta 79; om na 10 uur een afspraak te maken, al genoeg zeggen.
grt Speedokus.
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: APK'tje
De beste oplossing in mijn ogen: Blijf er ten alle tijden bij!
In het verleden was er altijd wel wat aan de hand toen ik de auto afleverde en er niet bij was. Sinds mijn "sleutelvaardigheden" zijn toegenomen blijf ik er bij en is er eigenlijk nooit een probleem meer geweest omdat je de beste man gelijk antwoord kan geven (...en alles van te voren al hebt gecontroleerd ).
In het verleden was er altijd wel wat aan de hand toen ik de auto afleverde en er niet bij was. Sinds mijn "sleutelvaardigheden" zijn toegenomen blijf ik er bij en is er eigenlijk nooit een probleem meer geweest omdat je de beste man gelijk antwoord kan geven (...en alles van te voren al hebt gecontroleerd ).
Opel Speedster 2.2 Turbo