stoelen demonteren

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

stoelen demonteren

Bericht door timmyboy55 »

Vaak gestelde vraag natuurlijk, maar welk gereedschap is het handigst om de stoelbouten eruit te draaien?
Mijn stoelen zijn er al 100x uit geweest en gek genoeg is de meest kloterige bout, rechtsvoor bij de passagiersstoel er het handigst uit te halen voor mij..
Mijn ratel waarop ik 2 ratelsets verlengstukken met koppelstukken in antilek tape etc om een inbusplugje eraan vast te maken, daar is laatst een koppelstukje van doorgedraaid (slechte kwaliteit) dus ik krijg mn stoelen nu alleen vast en los met een inbussleutel waar je slecht kracht op kunt zetten, niet ideaal dus.
Wat is het handigste hiervoor? Hoe doen jullie het?
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Re: stoelen demonteren

Bericht door Neetmans »

zo'n ding uit een setje en dan inkorten.
je krijgt er toch bijna geen ratel op.

effe pielen dus ;-)
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: stoelen demonteren

Bericht door aboellaard »

Omdat je zegt dat die klote bout je het makkelijkst afgaat, neem ik aan dat je daar geen probleem mee hebt. Die andere 7 haal ik er altijd uit met een 1/2" ratel met lang verlengstuk (cm of 25 schat ik) en een dop met 6 mm inbusbit. Dan komt de ratel net boven de zitting uit en kan je makkelijk draaien. Terugzetten met een beetje van die plakkerige kit die electriciens gebruiken op de stift van de inbusbit, zodat de bout niet valt. Twee minuten werk om beide stoelen eruit te halen. Heb ik ook al een keer of 100 gedaan :wacko:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: stoelen demonteren

Bericht door Smiley »

aboellaard schreef:Heb ik ook al een keer of 100 gedaan :wacko:
Jij stofzuigt je speedster dan wel heel rigorous :mrgreen:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: stoelen demonteren

Bericht door timmyboy55 »

Hahahaha,
Word dus een nieuw ratelsetje kopen, heb wel een ratel die ik op een goeie lengte kan bouwen, maar geen verloopstukje van de ratel naar inbus... Die had ik eerst wel maar draaide dus door (goedkope troep) :/
Daarbij was het al geen lekkere constructie, viel het ene stukje er niet af viel het andere wel, natuurlijk altijd onder de stoel haha..
Ik ga wel wat proberen..
En idd, dat klote boutje heb ik een handig truukje voor :)
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: stoelen demonteren

Bericht door aboellaard »

Ik bedoel een dop met een inbusbit. Dus gewoon zo'n ding wat je d'r als een dop opzet, maar ipv een binnen zeskant een inbus stift heeft. In alle maten voorhanden bij een goede ijzerwaren zaak. Je hebt dus geen verloop nodig. En dan een goeie kopen. Die gaat niet kapot en maakt ook de inbusbouten niet kapot.
Smiley schreef:
aboellaard schreef:Heb ik ook al een keer of 100 gedaan :wacko:
Jij stofzuigt je speedster dan wel heel rigorous :mrgreen:
De ombouw van OEM naar AN6 brandstofleidingen heeft me heel handig gemaakt. Veel erger is dat m'n wielbouten gaan slijten omdat m'n wielen er al een keer of 1000 af geweest zijn, dus daar zijn die stoelen niets bij. Maar je hebt wel gelijk, al ik 'm een keer was en stofzuig, dan gaan ook de stoelen eruit :bag: (prutser en poetser)
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: stoelen demonteren

Bericht door timmyboy55 »

Dat is een goeie zeg! Nog niet over na gedacht..
Heb wel al een adresje toegezegt gekregen waar ze vanalles moeten hebben.
Ik ga het zien, zal mn leven een stuk makkelijker maken dan steeds die hele steel uit elkaar vallende onder de stoel vandaan halende gezeik haha
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: stoelen demonteren

Bericht door Pipo »

aboellaard schreef: Veel erger is dat m'n wielbouten gaan slijten omdat m'n wielen er al een keer of 1000 af geweest zijn, dus daar zijn die stoelen niets bij.
Ik haal mijn wielen er ook altijd af als ik aan het poetsen sla. Maar mijn wielbouten zien er nog altijd hetzelfde uit :? Wat slijt er dan bij jou? Het enige wat ik kan bedenken is de schroefdraad, want de rest is harder dan de aluminium velgen :?
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: stoelen demonteren

Bericht door aboellaard »

Was een grapje :) Slijten niet echt die dingen, maar soms lijkt het wel dat ik die wielen er elke dag af haal. Zit trouwens wel verschil tussen bouten. Omdat ik een bout (niet OEM overigens) teveel ingekort had, moest ik er een bijkopen. Is niet echt een standaard bout, maar uiteindelijk iets gevonden via zo'n opleukshop ('tuner'). Om een of andere reden lost dat ding makkelijker dan de andere. Zal wel aan de oppervlaktebehandeling liggen, want het is zo'n mooi glimmende.
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: stoelen demonteren

Bericht door timmyboy55 »

Zou ik ook eens vaker moeten doen, achter de wielen ook schoonmaken.
Ben altijd nog van plan de oude wishbones nog een keer een zink coating te laten geven.
Alleen ik heb 2 velgen zelf met een spuitbus gespoten, en merk zelf wel dat het niet zo slijtvast is :p dus ze steeds eraf halen word de lak in de wielbout gaten steeds meer beschadigd haha
Plaats reactie