Trackday, afstelling/ verbetering wegligging
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Trackday, afstelling/ verbetering wegligging
Mooi onderwerp ter lering en vermaak!
Om maar even af te trappen (niet letterlijk). Wie van ons gaat (durft/kan/ zonder schade) 'flat out' van Slotemaker bocht tot scheivlak op Zandvoort? In een Speedster! Laat maar horen.
Om maar even af te trappen (niet letterlijk). Wie van ons gaat (durft/kan/ zonder schade) 'flat out' van Slotemaker bocht tot scheivlak op Zandvoort? In een Speedster! Laat maar horen.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Trackday, afstelling/ verbetering wegligging
Mooi topic Joop.
Toen mijn speedster nog geen compressor had (zal toen ongeveer 185pk gehad hebben) durfde ik de Slotemaker combi wel flat-out te doen, en dan kwam ik met dacht ik 175km/u boven aan. Nu met het stofzuigertje erop heb ik hem nog niet volgas aangedurft, maar ik heb pas er pas twee keer gereden sindsdien.
Voor mijn gevoel kom ik daar nu dan wel potentieel met 200km/u boven, en dat lijkt mij misschien wat teveel voor de bandjes en mijzelf maar we bouwen het langzaam op...
Zo ook de Arie Luyendijk. Vroeger ging het gas volledig op de plank tijdens uitkomen van de Kuhmo, (wel een short shift naar 4de versnelling net na insturen Arie) en hij ging pas weer van de plank na het bordje 100 voor de Tarzan. Nu met de compressor heb ik altijd even een beetje gelift in de Arie.
Toen mijn speedster nog geen compressor had (zal toen ongeveer 185pk gehad hebben) durfde ik de Slotemaker combi wel flat-out te doen, en dan kwam ik met dacht ik 175km/u boven aan. Nu met het stofzuigertje erop heb ik hem nog niet volgas aangedurft, maar ik heb pas er pas twee keer gereden sindsdien.
Voor mijn gevoel kom ik daar nu dan wel potentieel met 200km/u boven, en dat lijkt mij misschien wat teveel voor de bandjes en mijzelf maar we bouwen het langzaam op...
Zo ook de Arie Luyendijk. Vroeger ging het gas volledig op de plank tijdens uitkomen van de Kuhmo, (wel een short shift naar 4de versnelling net na insturen Arie) en hij ging pas weer van de plank na het bordje 100 voor de Tarzan. Nu met de compressor heb ik altijd even een beetje gelift in de Arie.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Trackday, afstelling/ verbetering wegligging
Ik durf niet harder dan 170 daar.
Maar ik ben nogal een bangerik, en zie constant dit door mijn hoofd spoken
http://www.youtube.com/watch?v=a2DnzdU39ow
Maar ik ben nogal een bangerik, en zie constant dit door mijn hoofd spoken
http://www.youtube.com/watch?v=a2DnzdU39ow
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Trackday, afstelling/ verbetering wegligging
De timeattack VX220 die een 1.53 deed, reed 185 daar.Maik schreef:Voor mijn gevoel kom ik daar nu dan wel potentieel met 200km/u boven, en dat lijkt mij misschien wat teveel voor de bandjes en mijzelf maar we bouwen het langzaam op...
Dus je bent goed bezig
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Trackday, afstelling/ verbetering wegligging
Geen idee van die bochten en geen track ervaring. Ondertussen wel wat ervaring met de wegligging en de invloed van de geometrie. Ergste dat ik heb gehad was met nieuwe achterbanden van een ander merk dan de -nog niet versleten- voorbanden. Dat was gewoon griezelig. Durfde in Duitsland niet harder dan 150-160 rechtuit. Is nu stukken beter na het inslijten van de achterbanden.
Wat HEEL nauw luistert is de sporing. En die verandert ook aanzienlijk als je de rijhoogte verandert. Omdat ik de rijhoogte vaak veranderde, heb ik zelf maar iets geknutseld om die sporing goed te meten. De houtje-touwtje methode. Met 2.5mm inspoor achter en 0.5 mm uitspoor voor rij ik het lekkerst. Voelt heel stabiel aan. De caster staat bij mij op de kleinst mogelijke hoek, dus zo instabiel mogelijk. Omdat dat zo'n gedoe is heb ik die nooit veranderd. En camber zo'n beetje zoals je beschrijft, voor maximaal (geen shims met de standaard stuurarmen. Dat is iets van -1.5 graden dacht ik. Overigens rijden veel Lotussen rond met wat meer camber voor en afgefreesde armen) en achter iets meer (rond de -2.5 graden). Overigens rij ik voor nog steeds op andere banden dan achter, dus daar zit waarschijnlijk nog wat winst (voor mij dan). Maar het eerst zou ik dus naar de sporing kijken. Of liever gezegd, eerst de rijhoogte instellen op wat je wilt en daarna de sporing echt goed instellen. Rijhoogte voor wat minder dan achter, 10 mm is het meest gebruikelijk.
Voor mij is de volgende episode het wat verminderen van de bumpsteer voor. Die is behoorlijk aanwezig. Dat schijnt dan weer minder erg te zijn dan bumpsteer achter. Die is gelukkig dan weer heel goed onder controle (of onder controle te krijgen, afhankelijk van de rijhoogte)
Wat HEEL nauw luistert is de sporing. En die verandert ook aanzienlijk als je de rijhoogte verandert. Omdat ik de rijhoogte vaak veranderde, heb ik zelf maar iets geknutseld om die sporing goed te meten. De houtje-touwtje methode. Met 2.5mm inspoor achter en 0.5 mm uitspoor voor rij ik het lekkerst. Voelt heel stabiel aan. De caster staat bij mij op de kleinst mogelijke hoek, dus zo instabiel mogelijk. Omdat dat zo'n gedoe is heb ik die nooit veranderd. En camber zo'n beetje zoals je beschrijft, voor maximaal (geen shims met de standaard stuurarmen. Dat is iets van -1.5 graden dacht ik. Overigens rijden veel Lotussen rond met wat meer camber voor en afgefreesde armen) en achter iets meer (rond de -2.5 graden). Overigens rij ik voor nog steeds op andere banden dan achter, dus daar zit waarschijnlijk nog wat winst (voor mij dan). Maar het eerst zou ik dus naar de sporing kijken. Of liever gezegd, eerst de rijhoogte instellen op wat je wilt en daarna de sporing echt goed instellen. Rijhoogte voor wat minder dan achter, 10 mm is het meest gebruikelijk.
Voor mij is de volgende episode het wat verminderen van de bumpsteer voor. Die is behoorlijk aanwezig. Dat schijnt dan weer minder erg te zijn dan bumpsteer achter. Die is gelukkig dan weer heel goed onder controle (of onder controle te krijgen, afhankelijk van de rijhoogte)
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Trackday, afstelling/ verbetering wegligging
Dat is niets om je voor te schamen, het is de kunst om daar goed mee om te (leren) gaan! En die grens ligt voor iedereen anders.Smiley schreef:Ik durf niet harder dan 170 daar.
Maar ik ben nogal een bangerik, en zie constant dit door mijn hoofd spoken
http://www.youtube.com/watch?v=a2DnzdU39ow
Wanneer angst ontbreekt wordt het pas levensgevaarlijk! (Kan zo op een tegeltje )
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Re: Trackday, afstelling/ verbetering wegligging
nog even over die dingen die nog in het evenementen topic stonden;
- mijn motorstoringslampje: foutcode luchtmassa meter. Even gereset, gaat ie opnieuw dan vervangen we die even , niks aan de hand dus
- die bilstein trackpack dempers op de foto: daar zitten externe canisters op ( die gebruik je doorgaans om de bump in te stellen meestal, de draaiknop op de dempers zelf is dan voor de rebound), maar die heb ik dus niet, ik heb bilsteindempers zonder canisters. Kan ze ook nergens terugvinden op het internet of bij bilstein, zal wel, tegen de tijd dat ik er zat van ben laat ik Leo vd Maden een mooi setje Ohlins opbouwen
- die onrustig voorkant. Niemand heeft dus castor gegevens of legt een relatie tussen castor en onrust voorkant ? Ik ga hem meten op de uitlijnbank en dan eens kijken of ik met shims de bovenste draagarmen wat voorwaarts kan krijgen. Ik zal jullie op de hoogte houden, heb alleen de komende weken weinig tijd om wat te doen. En de voorste wiellagers even checken
Heb ook verse semi slicks besteld, R888, daar ben ik aardig vertrouwd mee, kunnen we meteen even kijken of de velgen in orde zijn.
- mijn motorstoringslampje: foutcode luchtmassa meter. Even gereset, gaat ie opnieuw dan vervangen we die even , niks aan de hand dus
- die bilstein trackpack dempers op de foto: daar zitten externe canisters op ( die gebruik je doorgaans om de bump in te stellen meestal, de draaiknop op de dempers zelf is dan voor de rebound), maar die heb ik dus niet, ik heb bilsteindempers zonder canisters. Kan ze ook nergens terugvinden op het internet of bij bilstein, zal wel, tegen de tijd dat ik er zat van ben laat ik Leo vd Maden een mooi setje Ohlins opbouwen
- die onrustig voorkant. Niemand heeft dus castor gegevens of legt een relatie tussen castor en onrust voorkant ? Ik ga hem meten op de uitlijnbank en dan eens kijken of ik met shims de bovenste draagarmen wat voorwaarts kan krijgen. Ik zal jullie op de hoogte houden, heb alleen de komende weken weinig tijd om wat te doen. En de voorste wiellagers even checken
Heb ook verse semi slicks besteld, R888, daar ben ik aardig vertrouwd mee, kunnen we meteen even kijken of de velgen in orde zijn.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Trackday, afstelling/ verbetering wegligging
Caster van een Speedster is standaard rond de 4* en je kunt een beetje stellen met de 1,5mm shims op de bovenste draagarm. (kl.. werkje. En je moet sowieso altijd de 1,5mm shim-met-rubber aan de achterzijde houden van de voorste bus...)
=> http://wiki.seloc.org/a/Geo_Setups
ps; Ohlins heeft een passend setje voor de Speedster (Lotus & VXR upgrade), maar dat schijnt een "wat minder" 36mm variant te zijn. In Duitsland weet ik dat men daar bezig is geweest met ontwikkelen van een "special Ohlins fahrwerk", waar de duurdere variant onder zit... Dempers voor ons karretje is nogal een tricky onderwerp en voer voor discussie. Smiley kan hier vast wel wat leesvoer linkjes geven.
edit; nu je dat opnoemt van caster en high speed stabiliteit staat me nog iets bij van vroeger met mijn Fordje. Hoor graag je mening en ervaringen hiermee
=> http://wiki.seloc.org/a/Geo_Setups
ps; Ohlins heeft een passend setje voor de Speedster (Lotus & VXR upgrade), maar dat schijnt een "wat minder" 36mm variant te zijn. In Duitsland weet ik dat men daar bezig is geweest met ontwikkelen van een "special Ohlins fahrwerk", waar de duurdere variant onder zit... Dempers voor ons karretje is nogal een tricky onderwerp en voer voor discussie. Smiley kan hier vast wel wat leesvoer linkjes geven.
edit; nu je dat opnoemt van caster en high speed stabiliteit staat me nog iets bij van vroeger met mijn Fordje. Hoor graag je mening en ervaringen hiermee
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Trackday, afstelling/ verbetering wegligging
Zal ongetwijfeld een relatie zijn tussen de castor en hoe de auto zich aan de voorkant gedraagd. Voor de zekerheid, hier is te zien hoe je de castor kan veranderen.
Bij mij is het probleem dat het wiel naar achteren gaat als ik de castor vergroot. Dan krijg ik problemen met aanlopen. Maar dat komt door mijn wielen, zou normaal geen probleem moeten zijn. Als het geen probleem was had ik het al gedaan. Vreemd genoeg stond bij mijn auto de castor al minimaal, dus zo stijl mogelijk. Het schijnt wel een gedoe te zijn met die ringetjes, maar daar zijn dan weer wat grotere ringen voor in de handel. Zie ook hier: http://wiki.seloc.org/a/Change_wishbone_bushes. En even opletten dat die snubber washers weer goed komen te zitten.
Bij mij is het probleem dat het wiel naar achteren gaat als ik de castor vergroot. Dan krijg ik problemen met aanlopen. Maar dat komt door mijn wielen, zou normaal geen probleem moeten zijn. Als het geen probleem was had ik het al gedaan. Vreemd genoeg stond bij mijn auto de castor al minimaal, dus zo stijl mogelijk. Het schijnt wel een gedoe te zijn met die ringetjes, maar daar zijn dan weer wat grotere ringen voor in de handel. Zie ook hier: http://wiki.seloc.org/a/Change_wishbone_bushes. En even opletten dat die snubber washers weer goed komen te zitten.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Trackday, afstelling/ verbetering wegligging
Exmantaa is duidelijk sneller ....
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Trackday, afstelling/ verbetering wegligging
Je bedoelt waarschijnlijk naar achteren? Je wilt toch meer 'rechtuit stabiliteit'?harrys schreef:kijken of ik met shims de bovenste draagarmen wat voorwaarts kan krijgen.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Trackday, afstelling/ verbetering wegligging
Komt alleen maar door die Harrop hooraboellaard schreef:Exmantaa is duidelijk sneller ....
Ik zal eens kijken of ik mijn uitlijngegevens nog ergens kan vinden. Ik vind mijn speedster medium nerveus op hoge snelheid, maar bv op Zandvoort vind ik het wel meevallen, eigenlijk helemaal niet nerveus...
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Trackday, afstelling/ verbetering wegligging
Hier vind je nog een paar geo set-ups, waaronder die van mij, maar helaas zonder de castorwaardes
Maar misschien heb je wat aan de andere info van dat topic.
viewtopic.php?f=10&t=4215&p=71661&hilit=Camber#p71661
Maar misschien heb je wat aan de andere info van dat topic.
viewtopic.php?f=10&t=4215&p=71661&hilit=Camber#p71661
Re: Trackday, afstelling/ verbetering wegligging
bedankt voor alle info, jullie zijn goed ingevoerd mannen !
Even over Ohlins, in Nl is Leo vd Maden ( Madeno Racing) tegenwoordig DE specialist in Nl.
Leo had al een pak ervaring opgebouwd met andere dempers, heeft zelf een schokbreker testban enzo, doet oa een Lotus 2-eleven van een vriend van me , en sinds Leo om hier niet nader te noemen redenen niet meer aktief is in de Clio Cup met zijn eigen team heeft ie zich gestort op Ohlins. Met een boel succes, want iedereen in de racerij die met die dingen rijdt, rijdt harder. Hij maakt die dingen tailormade.
Even over Ohlins, in Nl is Leo vd Maden ( Madeno Racing) tegenwoordig DE specialist in Nl.
Leo had al een pak ervaring opgebouwd met andere dempers, heeft zelf een schokbreker testban enzo, doet oa een Lotus 2-eleven van een vriend van me , en sinds Leo om hier niet nader te noemen redenen niet meer aktief is in de Clio Cup met zijn eigen team heeft ie zich gestort op Ohlins. Met een boel succes, want iedereen in de racerij die met die dingen rijdt, rijdt harder. Hij maakt die dingen tailormade.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Trackday, afstelling/ verbetering wegligging
Ik zat al even te goochelen, maar Madeno is blijkbaar ook nog eens specialist op Lotus onderstel (=Speedster).
En doet daarbij ook Nitron dempers, aleen jammer voor mij dat ie helemaal in Zeeland zit...
En doet daarbij ook Nitron dempers, aleen jammer voor mij dat ie helemaal in Zeeland zit...