wideband monteren en obdtuner

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

wideband monteren en obdtuner

Bericht door Smiley »

Ik ben bezig een wideband te monteren en ik heb wat vragen.
Mijn egr is compleet verwijderd, en er zit nog een manta79 cheater op.

Als ik de egr gebruik uitzet in obdtuner, kan ik de cheater in princiepe verwijderen?
Daarna gewoon alle draden die aan de originele plug zaten afdoppen?

Omdat ik de plug niet meer heb, is het lastig inschatten welke draad ik als egr signal moet pakken voor de wideband:
Afbeelding
Heeft iemand een kleur draad voor me?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: wideband monteren en obdtuner

Bericht door Dominique »

Ja, je blijft met een loze stekker zitten.... best die toch even tegen weersinvloeden dichtmaken.

De kleur draad zou ik een beetje voorzichtig mee zijn....
Ik ben de draadboom van mijn auto aan het 'aanpassen' en kom nogal verschillen tegen tov. de schema's uit de bibliotheek.
Bij mij is de draad volgens het plaatje bruin met een blauwe band. Inhet schema wordt deze kleur niet op die stekker gebruikt.
De stekkerpinnen is een grotere zekerheid!
In het plaatje lijken het 10 vakjes, maar zijn eigenlijk slechts 5 op rij. Je moet de 2e hebben..... kind kan de was... :roll: :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: wideband monteren en obdtuner

Bericht door Smiley »

Ik heb juist geen stekker meer, dat is net de uitdaging. :mrgreen:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: wideband monteren en obdtuner

Bericht door stefan »

Smiley schreef:Ik heb juist geen stekker meer, dat is net de uitdaging. :mrgreen:
maik zou daarop antwoorden ....de scheelt weer 5 gram...

inderdaad zeker niet op de kleuren voortgaan.ook al geregeld verschil gemerkt
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: wideband monteren en obdtuner

Bericht door aboellaard »

Bij mij is die draad (licht) bruin met een (hemels) blauwe streep. Net een paar dagen geleden gedaan. Ik heb die stekker nog gewoon hangen en dat draadje doorgeknipt. Met name omdat ik dan later nog kan achterhalen wat wat is. Ik heb nog niet gecontroleerd of OBDTuner de AFR waarden nu logt, dat staat voor later vandaag op het programma.

Gebruik jij ook zo'n HBX-1 heat sink?
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: wideband monteren en obdtuner

Bericht door Smiley »

aboellaard schreef:Gebruik jij ook zo'n HBX-1 heat sink?
Yep; dat lijkt voorlopig de enige workaround om dat ding te laten overleven. (of een LC-2 kopen)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: wideband monteren en obdtuner

Bericht door Smiley »

aboellaard schreef:Ik heb die stekker nog gewoon hangen en dat draadje doorgeknipt.
Ok, dus als de egr is uitgeschakeld in obdtuner, is de cheater overbodig en kan verwijderd worden? (zoals maik zou zeggen; dat scheelt weer 20 gram :yes: )
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: wideband monteren en obdtuner

Bericht door Exmantaa »

Cheater eruit lijkt me vrij logisch, aangezien die normaal een fake signaal geeft op dat draadje wat jij nu voor de Wideband feedback wilt gaat gebruiken. :wink:
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: wideband monteren en obdtuner

Bericht door S. Gonzales »

Hopelijk kom je zo wel uit? Bij mij is de egr stekker er ook af en de bedrading in een kabelboom geintegreerd (met dank en hulp van Manta 79 :thumbsup: ). Dus kon het niet even voor je aan de auto checken. Ik moet nog wel ergens aantekeningen hebben maar als het zo lukt hoef ik nu geen kast door te spitten :wink:
Zoals al gememoreerd, de Manta79 cheater heb je niet meer nodig.
Let op dat de bung 'tussen kwart voor drie' gemonteerd wordt, dus boven de horizontale lijn (doorsnede) zodat er nooit condenswater in je lambda kan lopen.
Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: wideband monteren en obdtuner

Bericht door Exmantaa »

Stefan, heb jij de draadboomkleuren volgens TIS?
=> http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... 0-%201.pdf [Y4 = EGR klep en Bruin/Blauw is daarin de EGR signaaldraad]
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: wideband monteren en obdtuner

Bericht door Smiley »

S. Gonzales schreef:Let op dat de bung 'tussen kwart voor drie' gemonteerd wordt, dus boven de horizontale lijn (doorsnede) zodat er nooit condenswater in je lambda kan lopen.
Mijn bung heeft een voorgedefinieerde ingang die in de flow moet komen (ie hoe je hem er exact in moet draaien).
Geen idee of dat in lijn is met wat jij beschrijft.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Re: wideband monteren en obdtuner

Bericht door Neetmans »

Dat heeft de mijne ook!
Heb de wideband alleen afgekoppeld nu omdat mijn accu leeggetrokken werd. Meer mensen die ervaring met een LC-1? Of heb ik gewoon ergens sluiting zitten maken?
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: wideband monteren en obdtuner

Bericht door aboellaard »

@Smiley, als die bung van jouw nog niet ingelast is, let even op dat die HBX-1 inderdaad, zoals je aangeeft, een bepaalde richting heeft. Had ik aangegeven bij de lasser (met een streepje in de stromingsrichting), maar die heeft dat niet helemaal begrepen :bash: want toen ik die HBX er in schroefde, leek het nergens meer op. Dus ik heb maar een paar hele dunne ringetjes uit blik gefabriekt om de orientatie goed te krijgen. En moet nu nog op zoek naar een koperen ringetje van 0.65 mm.

Ik heb overigens een AEM en weet niet eens of die last hebben van die hoge temperatuur. Sensor (is vrijwel altijd dezelfde Bosch) staat gespecificeerd op 1030C. Ik heb die HBX er tussen geschroefd voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: wideband monteren en obdtuner

Bericht door Smiley »

Dat wordt nog lachen dan, want zowel op mijn miltek nu, als de tullet die erin gaat zijn die bungs er al opgelast.
Kans is dus groot dat ik ook moet gaan prutsen :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Neetmans
Mega lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 28 feb 2009 0:28
Locatie: Breda

Re: wideband monteren en obdtuner

Bericht door Neetmans »

Je kunt simpel de bung die gelast is op je buis óf even met de haakse slijper en de juiste schijf iets vanaf halen, of opvullen met ringen. Dan schroef je die hbx-1 er zo in en op de juiste manier in de flow.
Plaats reactie