Aanschaf Speedster

Algemene zaken omtrent onze auto.
mich43l
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2014 9:23

Aanschaf Speedster

Bericht door mich43l »

Hallo allen,

Na mijn MGF en fiat stilo abarth de deur uit gedaan te hebben twijfel ik tussen de aankoop van een Speedster of een GT.
Maar iedere keer als ik een foto van de Speedster zie denk ik: 'DIE WIL IK!' Toch heb ik wel drie vragen.

1. Pas ik met mijn 190cm fatsoenlijk in de auto? (of is er iemand in Amsterdam met een Speedster, nu de 'lotus' garage uit Amsterdam weg is).
2. Ik lees van alles over het chassis. Als deze beschadigd is, is de auto niets meer waard. Maar ik snap nog niet helemaal hoe dit precies zit. Ik lees uit de boekjes dat het chassis niet gerepareerd mag worden. Maar stel; ik pak met mijn eventuele speedster per ongeluk een stoeprandje mee en beschadig daarmee het chassis (is dat uberhaubt mogelijk?) kan ik de speedster dan weggooien? En komt een speedster met een licht beschadigd chassis door de APK keuring? En kan het chassis er tegen als ik er in de winter mee rijd?
3. is de verwarming inderdaad zó slecht als ik soms lees?

oké misschien zijn het meer dan drie vragen (a) .. Alvast bedankt ;)

Groet Michael
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Aanschaf Speedster

Bericht door aKra »

Hoi Michael! Welkom op het forum, en leuk om te lezen dat je ook een Speedsterbezitter wilt worden ;)

1. Met 1.90m pas je wel in de auto hoor, en anders mag je altijd even langskomen om het te proberen.
2. Correct, als het chassis dermate beschadigd is dat er gelijmd dient te worden of aan getrokken dient te worden is de pret over. Maar er zijn genoeg mensen die glijers hebben gemaakt, en gelukkig alleen paneelschade hebben overgehouden.
2.1. Ik denk dat een gemiddelde monteur/APK gemachtigde monteur niet eens weet wat voor een hout hij voor z'n neus heeft staan dus dat zou niet opvallen denk ik.
2.2. Je kunt in de winter gewoon rijden, maar zou het zelf zonde vinden (kom zelfs niet buiten als het regent :oops: ).
3. Deze is inderdaad slecht in de winter, en eigenlijk ook in de zomer (er komt bij mij notabene warmere lucht uit dan van buiten :yawn: ).
3.1. Op te lossen door een 12V verwarmertje te plaatsen of het dakje er af te halen :yes:
Laatst gewijzigd door aKra op 30 jul 2014 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Aanschaf Speedster

Bericht door Smiley »

Chassis schade is een beetje controversieel omdat lotus altijd gezegt heeft dat het aluminium deel niet gerepareerd mag worden.
Inmiddels rijden er wel speedsters rond met deuken (of erger) in het alu deel. Daar doe je niks aan. Niemand wil zijn investering in het putje gooien.

Daarom is altijd aan te raden een aankoopkeuring te laten doen bij vd Kooij of van Sten.
Naast de chassischeck krijg je dan een mooie lijst met wat er niet goed is, of eventueel aan zit te komen ter reparatie/vervanging.

Gezien de GT (een gerebadgde saturn sky) meer een toerauto is dan de speedster (die is wat meer hardcore) zou ik je zeker aanraden een proefrit in beide te maken om te zien wat je het beste bevalt.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Aanschaf Speedster

Bericht door S. Gonzales »

aKra schreef: Ik denk dat een APK keurmeester niet eens weet wat voor een hout hij voor z'n neus heeft staan dus dat zou niet opvallen denk ik.
Hey Nander :bangin: , maak hier even "ik denk dat de gemiddelde APK keurmeester .....etc." van.:wink:

Anders voel ik mij als (ex) APK keurmeester een klein beetje aangesproken. :wink:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Aanschaf Speedster

Bericht door aKra »

Hoeveel APK keurmeesters hebben daadwerkelijk ervaring met een Lotus chassis? Dat valt bar tegen, zelfs bij Opel waar de 'speciaal opgeleidde Speedstermonteur' je vraagt hoe de startblokkering er af gaat omdat hij niet start en aan me moet vragen waar het chassisnummer staat weet ik wel genoeg... Maar okay, speciaal voor jou als niet gemiddelde APK keurmeester zal ik mijn post even editten ;)
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Aanschaf Speedster

Bericht door Maik »

Vwb je lengte en wel of niet in een speedster passen, ik ben er in de loop van de jaren achter gekomen dat vooral de lengte van je benen hier belangrijk in zijn. Heb je lengtemaat 34 van je broeken dan ga je prima passen, heb je lengtemaat 36 dan wordt het hoogstwaarschijnlijk een no-go. Dan komt je knie te hoog, tussen het stuur en de pook en krijg je hem niet meer in z'n I en II.
Getekend deze speedsterrijder van 1m94 met broekmaat 34 :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Aanschaf Speedster

Bericht door S. Gonzales »

aKra schreef:Hoeveel APK keurmeesters hebben daadwerkelijk ervaring met een Lotus chassis? Dat valt bar tegen, zelfs bij Opel waar de 'speciaal opgeleidde Speedstermonteur' je vraagt hoe de startblokkering er af gaat omdat hij niet start en aan me moet vragen waar het chassisnummer staat weet ik wel genoeg... Maar okay, speciaal voor jou als niet gemiddelde APK keurmeester zal ik mijn post even editten ;)
:D Super Nander! :woship:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
mich43l
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2014 9:23

Re: Aanschaf Speedster

Bericht door mich43l »

thnx voor de snelle reacties. Ik las al over de aankoop keuring dat is inderdaad een goede tip. Ga ik zeker doen als ik één op het oog heb.
Als ik er een op het oog heb ga ik het gewoon proberen (mezelf erin proppen, ik heb 34 tenslotte dus moet goed komen).
Wat mij alleen echt heel erg tegen staat is een kachel die het niet goed doet... maar ach, :) dat overleef ik vast in de winter haha. een '12v verwarmertje' doet de truc vast goed.


Iemand bekend met de rode 2.2 van 10.000 euro? (afgezien van de onwijs hoge KM stand). http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... c=st|sr,as
Al vind ik een gele of een donker grijze mooier (Weazle :shock: ), is dit wel een erg mooi prijsje (als die echt oké is)
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Aanschaf Speedster

Bericht door aKra »

Die van Weazle heeft schade gehad, even naar Jan v/d Kooi gaan en hem door laten lichten, kom je er zelf achter of het ernstig is of niet :)
Gebruikersavatar
vauxhall
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1104
Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
Locatie: Beverlo

Re: Aanschaf Speedster

Bericht door vauxhall »

Die turbo van Weazle ken ik van voor hij hem kocht.
Chassis was goed op de scharnierbevestiging van de deur na. Die complete alubalk is dan uitgewisseld.
Voor die prijs miss geen slechte speedster.
Mankeren wel enkele dingen aan die je nog kan vinden.
"BLACK SHEEP OF THE FAMILY"
Gebruikersavatar
fredjespeedster
Mega lid
Berichten: 651
Lid geworden op: 29 nov 2013 13:24

Re: Aanschaf Speedster

Bericht door fredjespeedster »

ik heb zowel een GT als een Speedster gehad.in de winter valt met de GT niet te rijden !!! bij het minste ijs of sneeuw gaat zijn kont links of rechts bij de minste acceleratie.
ik heb ooit met een speedster een winter gedaan op sneeuw en dergelijke wel met winterbanden en heb er geen problemen mee gehad.
GT heeft alle snufje,airco,cruise control,......de Speedster niets.it is wat je zelf wil.ze hebben beide hun charme maar zijn 2 volledig andere wagens.
de Speedster steekt er bij mij toch stevig bovenuit.greetz
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Aanschaf Speedster

Bericht door aboellaard »

Schijnbaar heb je kwa heater goede en slechte Speedsters. Die van mij doet het aardig goed, maar van andere hoor je dan weer dat ie haast niets doet. Ik heb de luchtslangen wel door wat afwateringsbuizen vervangen zodat de doorstoming beter is. Dat is heel eenvoudig te doen. Maar ook dan is het behelpen. Beste is heel snel een zg. Fezzazus heater aanschaffen in de UK. Da's van iemand die een goede heater heeft ontwikkeld. Maar die heeft net de laatste 10 stuks in de aanbieding en daarna houdt het op. Of wordt in ieder geval beschikbaarheid onzeker.
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: Aanschaf Speedster

Bericht door Dominique »

Maik schreef:Vwb je lengte en wel of niet in een speedster passen, ik ben er in de loop van de jaren achter gekomen dat vooral de lengte van je benen hier belangrijk in zijn. Heb je lengtemaat 34 van je broeken dan ga je prima passen, heb je lengtemaat 36 dan wordt het hoogstwaarschijnlijk een no-go. Dan komt je knie te hoog, tussen het stuur en de pook en krijg je hem niet meer in z'n I en II.
Getekend deze speedsterrijder van 1m94 met broekmaat 34 :wink:
Ik heb relatief lange benen, (maat 36 lengte en ben 188cm) maar pas er prima in. Zelf ff gaan zitten met hardtop / softtop gesloten en je weet het. :wink:

Morgen zijn er een aantal te bewonderen op Zandvoort. Speedsters zijn daar in hun natuurlijke biotoop, je zal merken hoe graag ze daar kilometers maken!
Er is dan vast wel iemand die zo aardig is om je even te laten passen. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
André R
Mega lid
Berichten: 715
Lid geworden op: 23 mei 2006 8:52
Locatie: Alblasserdam

Re: Aanschaf Speedster

Bericht door André R »

Ik ben 1m92 en pas prima in de speedster. Wat Mike zegt is idd wel waar denk ik. Als je verhoudingsgewijs lange benen hebt kan het krap worden.
Maar ik heb de stoel zelfs niet eens in de achterste stand staan.
Misschien is het omdat mijn speedster van een iets latere lichting is, maar ik heb nooit problemen gehad met de heater. Goed, 's winters als het echt koud is staat hij wel vol open en het kan even duren om een volledig dichtgvroren ruit te ontwasemen, maar ik heb het echt nooit koud gehad.

De speedster is echt een fun-car. Een rijders auto. Mede door het ontbreken van stuurbekrachtiging heb je perfect voeling met de weg.
De GT is -zeker vergeleken met de speedster- een cruiser. Een Amerikaan. (daar komt hij ook vandaan) Voor het betere gooi en smijtwerk heb je echt de speedster nodig. De GT heeft veel minder grip. Die is glijiger en veel indirecter. De ESP en traction control heb je echt wel nodig. Als ik de GT pak geeft hij per rit minstens wel één keer "low traction" aan. Bij het -wellicht net iets te snel- de snelweg op draaien bijvoorbeeld. Als je er fan van bent, zou je er zonder de electronische hulpmiddelen wel weer een goede drift auto aan hebben denk ik.

Ik probeer de auto's om de week te wisselen, maar ik rij met dit mooie weer nou al weer 3 weken in de speedster :D
Opel Speedster 2.2 zwart
mich43l
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2014 9:23

Re: Aanschaf Speedster

Bericht door mich43l »

@ André R, jij hebt ze gewoon allebei! vet hoor:) (ik ben jaloers).
Ik las het over Zandvoort, maar jammer genoeg heb ik al wat in mijn agenda :(, maar de zomer is nog niet voorbij dus jullie hebben vast nog wel eens een rit met elkaar.
thanks allemaal voor de antwoorden, dit maakt mij nog enthousiaster. Nu nog opzoek naar de juiste speedster ^^
Plaats reactie