Pagina 1 van 4

'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 16 aug 2014 9:49
door robertsabee
Is het mogelijk de laaddruk van de supercharger te meten? Liefst tijdens het rijden, zodat je kan zien wat het effect is.

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 16 aug 2014 10:02
door Exmantaa
Je kunt natuurlijk een "turbodruk" metertje monteren met lange leiding naar een T-stukje in die drukleiding van manifold <> benz. drukregelaar, maar simpeler is om gewoon de MAP sensor druk uit te lezen m.b.v. een OBD readertje. (Is dan wel een absolute druk, dus voor boostdruk moet je daar moet even 1 bar vanaf trekken.)

Je thebt ook OBD readers voor die je dan op je smartphone kunt uitlezen. :wink: (Smiley?)

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 16 aug 2014 16:52
door robertsabee
Ha Frank, dank je. Wat hoort die dan zo'n beetje aan te geven?

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 16 aug 2014 17:23
door Smiley
Exmantaa schreef:Je thebt ook OBD readers voor die je dan op je smartphone kunt uitlezen. :wink: (Smiley?)
Ja, "Intake Manifold Pressure" staat in onze onze obd lijst.
Alle groene velden zijn geldige waarden in obd op onze speedster (wat torque bij mij ten minste aangaf)
Afbeelding

Afbeelding

Voor android gebruikers is het makkelijk en goedkoop.
Torque erop en gaan met die haan:
http://cgi.ebay.co.uk/eBayISAPI.dll?Vie ... 1340019288

Voor apple (wat ik minder ken) lijkt een bluetooth Gopoint BT1 de geijkte weg ($$$)
Er zijn echter ook goedkope wifi varianten:
http://cgi.ebay.co.uk/eBayISAPI.dll?Vie ... 1278899913

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 16 aug 2014 17:29
door Smiley
robertsabee schreef:Wat hoort die dan zo'n beetje aan te geven?
Dat hangt af van welke map sensor je gebruikt.
Standaard stage 2 conversie gebruikt 2 bar.
Als je een tmap gebruikt is dat vermoedelijk 2.5 bar.
Daar trek je dus 1 vanaf, en dat hoort ie max aan te geven (anders gaat ie stuk, en moet je een maatje groter).

Afbeelding

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 16 aug 2014 21:20
door Exmantaa
Smiley schreef:
robertsabee schreef:Wat hoort die dan zo'n beetje aan te geven?
Dat hangt af van welke map sensor je gebruikt.
Standaard stage 2 conversie gebruikt 2 bar.
Als je een tmap gebruikt is dat vermoedelijk 2.5 bar.
Daar trek je dus 1 vanaf, en dat hoort ie max aan te geven (anders gaat ie stuk, en moet je een maatje groter).

Afbeelding

Ehmmm, niet ingewikkelder maken dan het is hoor. Dat OBD-T menu heb je alleen nodig om OBD-Tuner te vertellen welk type MAP sensor je gemonteerd hebt. Dan weet hij welke MAP druk bij 0V en 5V signaal hoort en wordt het correct verwerkt.

@ Robert; gewoon MAP druk loggen (via OBD-T of met een readertje) en afhankelijk van je uitlaat etc. zal een M62 zo rond de 0,8 bar boostdruk geven. (Dat is dus 1,8 bara MAP absoluut...)

Heb je problemen, of went het vermogen? :wink:

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 16 aug 2014 21:56
door robertsabee
exmantaa schreef:@ Robert;
Heb je problemen, of went het vermogen? :wink:
Ik ben bang dat het vermogen went... :mrgreen: Maar ik ga dat nu uitzoeken dus. Vroeg me ook af of er periodiek iets schoon gemaakt moet worden of zo om het vermogen te behouden.

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 16 aug 2014 21:58
door Smiley
robertsabee schreef:Vroeg me ook af of er periodiek iets schoon gemaakt moet worden of zo om het vermogen te behouden.
Ja, je hoofd.
Als je er een maandje niet meer mee rijd zijn de pk's ineens weer terug.
Zeer vervelend fenomeen van het tunen :yes:

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 16 aug 2014 22:02
door robertsabee
Haha!!

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 16 aug 2014 22:35
door Exmantaa
Even een weekje in de boodschappenauto rondrijden werkt meestal ook prima. :mrgreen:

Maar met OBD Tuner kun je ook een vermogensmeting doen , dus ik zou daar eens op gaan studeren. En misschien wordt het eens tijd om 'm wat beter in te gaan leren??

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 17 aug 2014 10:26
door robertsabee
Exmantaa schreef:Even een weekje in de boodschappenauto rondrijden werkt meestal ook prima. :mrgreen:

Maar met OBD Tuner kun je ook een vermogensmeting doen , dus ik zou daar eens op gaan studeren. En misschien wordt het eens tijd om 'm wat beter in te gaan leren??
Nou op zich heb ik al drie weken een afkickkuur gehad op Kreta, in een Peugeot 307 :lol:

En je doelt op die wideband-meting? Daar kom ik graag een keer voor langs. Wanneer schikt dat jou?

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 17 aug 2014 11:20
door tibby

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 23 aug 2014 8:02
door robertsabee
Mijn OBD2 meter geeft al vrij snel 104 kPa aan en geen millipascal meer. Is dat de werkelijke waarde of loop ik tegen de grens van een meetbereik aan?

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 23 aug 2014 9:14
door Exmantaa
Hmmm, dat zou ~180KPa moeten zijn bij vol gas...

Wat geeft ie aan bij alleen contact aan? (=omgevingsluchtdruk; rond de 100KPa). en bij stationair draaien??

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 23 aug 2014 10:38
door robertsabee
Exmantaa schreef:Hmmm, dat zou ~180KPa moeten zijn bij vol gas...

Wat geeft ie aan bij alleen contact aan? (=omgevingsluchtdruk; rond de 100KPa). en bij stationair draaien??

ja, dat had ik ook verwacht
motor uit = 103
stationair = lager, 38 of zo

ik lees dan de MAP