welke coilovers ?

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: welke coilovers ?

Bericht door Daan »

Ik heb altijd geleerd: Hoe stijver de veer, hoe zachter de ARB. Je moet namelijk toch ergens druk genereren door gewichtsverplaatsing om (meer) grip te hebben.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: welke coilovers ?

Bericht door Exmantaa »

harrys schreef:onderschat niet de enorme hoeveelheid grip die slicks genereren.
Ik neem aan dat de consensus waar je het over hebt niet over speedsters met slicks gaat... op semi slicks zul je sowieso meer roll hebben en kan de voor stabi stijver staan.
Voor alles geldt: meten is weten. Dus banden temperatuur continue meten anders kun je niet goed afstellen

Ik zou juist zeggen; op slicks meer grip, dus meer dwarskrachten, dus meer roll dan op semi's...
Maar inderdaad; meten is weten.

Veersterktes en type ARB??
Ik sta zelf nu op 500 voor en 650lbs achter (met helper springs) en een 1"ARB. Op 888 semi's
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: welke coilovers ?

Bericht door Exmantaa »

Exmantaa schreef:
harrys schreef:onderschat niet de enorme hoeveelheid grip die slicks genereren.
Ik neem aan dat de consensus waar je het over hebt niet over speedsters met slicks gaat... op semi slicks zul je sowieso meer roll hebben en kan de voor stabi stijver staan.
Voor alles geldt: meten is weten. Dus banden temperatuur continue meten anders kun je niet goed afstellen

Ik zou juist zeggen; op slicks meer grip, dus meer dwarskrachten, dus meer roll dan op semi's...
Maar inderdaad; meten is weten.
(PS; die opmerking van stijve ARB kwam overigens van iemand die aardig wat race rvaring had; o.a. Time Attack in een 600+pk Exige op slicks...)

Veersterktes en type ARB??
Ik sta zelf nu op 500 voor en 650lbs achter (met helper springs) en een 1"ARB. Op 888 semi's
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: welke coilovers ?

Bericht door S. Gonzales »

harrys schreef:Inmiddels hebben we dus wat meer ervaring met Speedster op racesnelheid in kletsnat en steenkoud en droog warm weer.
De basisafstelling van de auto ( camber en sporing ) was prima volgens Paul, nauwelijks initeel onderstuur en beheersbaar overstuur) Even voortborduren op de (race spec) springrate van de Nitron dempers. De auto, chassis en veren zijn dermate stijf, dat er te weinig roll in de auto zat. Hoe weten we dat, door de banden druk en vooral de bandentemperatuur (let wel: Avon slicks, nieuwe, medium compound) van de voorbanden te meten. De temperatuur was te laag, dus onvoldoende grip. Paul zei dat ie daar vooral in de lange snelle bochten last van had. Nadat we de voorstabi op de een na zachtste stand hadden gezet kregen we duidelijk meer roll, de temperatuur ging vervolgens gelijk aan die van de achterbanden en de bandendruk ook. De rondetijden gingen vervolgens naar 1.55 min. ( en predictive op de AIM laptimer naar 1.53 - er was heel veel langzaam verkeer op Assen) bij een stabiel blijvende druk en temp.
Conclusie bij gebruik slicks en nitros met race spec veren voor top rondetijden de grip optimaliseren:
- stabi voor relatief zacht
- bandentemp koud rondom: 1,45 bar, ze bereiken dan warm optimale temperatuur van plm 60 gr en 1,77 bar warm.
Mocht je nog eens gaan racen met de Speedster met slicks erop, dan heb je hierbij een basis afstelling om zelf op voor te borduren.
Bij jouw conclusie (te weinig roll, te weinig grip en te lage bandentemperatuur) vergeet je volgens mij de weersomstandigheden te vermelden, toch? Het moet haast wel over koude en/of natte omstandigheden gaan! En ia, dat kan uiteraard enorm veel verschil maken.
Zo ben ik het volledig met de conclusie van Exmantaa eens wat betreft meer roll op slicks dan op Semi slicks, mits ze de bedrijfstemperatuur halen natuurlijk.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
harrys
Actief lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 09 apr 2014 11:09

Re: welke coilovers ?

Bericht door harrys »

Nee, ik heb het over droog weer ( let even op de genoemde banden tenperatuur ....)

Bij nat weer gaat de stabi er af ( = los maken aan 1 kant), gaan de dempers op zijn zachts en gaat de wagenhoogte omhoog.

trouwens voor as weekend Bergrennen heb ik een speciale supersoft compound slick van Avon. Ben benieuwd, we zijn tenslotte bij circuits gewend de banden op te kunnen warmen, dat gaat natuurlijk niet bij Bergrennen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: welke coilovers ?

Bericht door Exmantaa »

Graag iets meer info over welke veersterktes en ARB dikte/type we hier praten...
harrys
Actief lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 09 apr 2014 11:09

Re: welke coilovers ?

Bericht door harrys »

de veren op de nitron 46 racepro hebben heel lang nummer maar zijn in iig de race en niet de trackday veren; stabi is 20 mm
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: welke coilovers ?

Bericht door Exmantaa »

Laatste 3 cijfers is de veersterkte in lbs... (in ieder geval bij de nitron eibach veren)
Edit; als je de nieuwere blauwe Nitron veren hebt staat daarop iets van 0600x225x0475. Dit is dan een 6,00" lange veer, diameter 2,25" en 475lbs veersterkte...

20mm ARB zal een 3/4" of een 7/8" zijn denk ik. Is een beetje "medium", want veel trackers rijden met een 1" ARB versie.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: welke coilovers ?

Bericht door Exmantaa »

Nog even ge-googled naar de standaard Nitron 46mm race settings:
http://www.nitron.co.uk/catalogue_item. ... odID=73853

Vauxhall VX220 (00-05) / Speedster NTR Race 1-Way 46mm Suspension Kit:

The standard spring rates for this kit are 550 lbs/" front, 700 lbs/" rear. The kit comes with helper springs front and rear with increased rear wheel droop for extra cornering grip.


Correct?

Dat zijn volgens mij dan exact dezelfde veersterkte die we bij Eelco onder zijn track project hebben gezet (550-700lbs op Quantum dempers), maar dan met een 1"ARB voorin. Zelf rij ik iets minder stug; 500-650lbs op Quantum dempers, ook een 1"ARB.
harrys
Actief lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 09 apr 2014 11:09

Re: welke coilovers ?

Bericht door harrys »

vandaag de bergrennen. Gisteren kwalificaties gedaan. Paul 3 keer omhoog geweest en heeft nu dus in totaal 4 minuten ervaring !! Bergrennen autos zijn niet te vergelijken, meeste heeft giga pk's en hele korte versnellingsbakken.
Er zijn 2 andere circuit autos een Leon TCR en een BMW 235Cup. Die hebben allebei kleine honderd pk meer maar ook zwaarder. Maar hebben hetzelfde probleem met gearing. Paul deed gisteren 1.11, de Seat 1.13 en de BMW 1.15.
So far so good
harrys
Actief lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 09 apr 2014 11:09

Re: welke coilovers ?

Bericht door harrys »

Laatste run vandaag in de Speedster in 1.08 min.
Overigens geeft de AIM logger ook de 0-100 tijd aan. Normaal boeit ons dat niet op het circuit maar bij bergrennen wel relevant. dat gaat in 5,5 sec.
Dan weet je dat ook maar weer.
Paul rijdt nog 2 of 3 formule ford raceweekenden dit jaar maar we gaan nog in 1 raceweekend met de Speedster doen dit jaar... ik vertel binnekort welke
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: welke coilovers ?

Bericht door Dominique »

Zo te horen doen jullie het harstikke goed!! :thumbup:

Welke bergrennen was het en waar zijn jullie geeindigd?
En vooral: valt er iets te zeggen over de gebruikte coilovers?
Afbeelding
Plaats reactie