Pagina 2 van 3

Re: welke coilovers ?

Geplaatst: 20 aug 2014 23:21
door aKra
Ben bang dat ik een van de weinigen ben met mono dempers, maar volgens mij is GAZ wel te porren voor zoiets?

Re: welke coilovers ?

Geplaatst: 21 aug 2014 10:05
door S. Gonzales
Dominique schreef:mag ik dan één en dezelfde rijder zijn? :beta:
Prima, wordt jouw auto het testexemplaar. Zijn we daar iig ook uit :yes:
Neem ik de LA hoek wel om te wisselen. :roll:

Re: welke coilovers ?

Geplaatst: 21 aug 2014 11:33
door Daan
Dan zou 2 of 3 rijders een meer objectief resultaat kunnen genereren. Sommige mensen houden van ABBA, anderen van Justin Bieber.

Re: welke coilovers ?

Geplaatst: 21 aug 2014 13:18
door aKra
En what about Midlands? Alleen geen hoge snelheid test, maar wel behendigheid.

Re: welke coilovers ?

Geplaatst: 21 aug 2014 21:47
door Smiley
Daan schreef:Sommige mensen houden van ABBA, anderen van Justin Bieber.
Jij mag je mankaart bij de uitgang inleveren.

Re: welke coilovers ?

Geplaatst: 21 aug 2014 21:52
door Daan
Smiley schreef:
Daan schreef:Sommige mensen houden van ABBA, anderen van Justin Bieber.
Jij mag je mankaart bij de uitgang inleveren.
:lol: :lol: :lol:

Re: welke coilovers ?

Geplaatst: 22 aug 2014 1:44
door aKra
Én, je moet rekening houden met de uitlijning als je een nieuwe set coilovers plaatst... Misschien ook nog daar mee te spelen als hét setje gevonden is.

Re: welke coilovers ?

Geplaatst: 23 aug 2014 15:20
door harrys
in afwachting van de allesbepalende coilover test ha ha heb ik een setje ntr 46 in race pro uitvoering besteld.
alle nattigheid kwam trouwens zowel van de lekke achterschokbreker en losgesloten slang bakontluchting

Re: welke coilovers ?

Geplaatst: 23 aug 2014 22:39
door Dominique
Geen half werk!! Dat zie ik graag. :D 8)
Hou je de 'standaard' veren die ze bij de Nitrons leveren?

leuk je ff gesproken te hebben op Zandvoort. Dat ging over veel, behalve coilovers :lol:

Re: welke coilovers ?

Geplaatst: 24 aug 2014 8:39
door harrys
Dominique,

Yvo van de Eliseshop heeft me uitgelegd dat het verschil tussen de trackday en racepro uitvoering de springrateis. Dus ik heb de uitvoering met
de stijvere veren, gebruik de auto toch alleen op het circuit

Re: welke coilovers ?

Geplaatst: 24 aug 2014 10:07
door Dominique
Excelent choice. :thumbup:

Re: welke coilovers ?

Geplaatst: 03 aug 2016 8:48
door harrys
Inmiddels hebben we dus wat meer ervaring met Speedster op racesnelheid in kletsnat en steenkoud en droog warm weer.
De basisafstelling van de auto ( camber en sporing ) was prima volgens Paul, nauwelijks initeel onderstuur en beheersbaar overstuur) Even voortborduren op de (race spec) springrate van de Nitron dempers. De auto, chassis en veren zijn dermate stijf, dat er te weinig roll in de auto zat. Hoe weten we dat, door de banden druk en vooral de bandentemperatuur (let wel: Avon slicks, nieuwe, medium compound) van de voorbanden te meten. De temperatuur was te laag, dus onvoldoende grip. Paul zei dat ie daar vooral in de lange snelle bochten last van had. Nadat we de voorstabi op de een na zachtste stand hadden gezet kregen we duidelijk meer roll, de temperatuur ging vervolgens gelijk aan die van de achterbanden en de bandendruk ook. De rondetijden gingen vervolgens naar 1.55 min. ( en predictive op de AIM laptimer naar 1.53 - er was heel veel langzaam verkeer op Assen) bij een stabiel blijvende druk en temp.
Conclusie bij gebruik slicks en nitros met race spec veren voor top rondetijden de grip optimaliseren:
- stabi voor relatief zacht
- bandentemp koud rondom: 1,45 bar, ze bereiken dan warm optimale temperatuur van plm 60 gr en 1,77 bar warm.
Mocht je nog eens gaan racen met de Speedster met slicks erop, dan heb je hierbij een basis afstelling om zelf op voor te borduren.

Re: welke coilovers ?

Geplaatst: 03 aug 2016 8:48
door harrys
Inmiddels hebben we dus wat meer ervaring met Speedster op racesnelheid in kletsnat en steenkoud en droog warm weer.
De basisafstelling van de auto ( camber en sporing ) was prima volgens Paul, nauwelijks initeel onderstuur en beheersbaar overstuur) Even voortborduren op de (race spec) springrate van de Nitron dempers. De auto, chassis en veren zijn dermate stijf, dat er te weinig roll in de auto zat. Hoe weten we dat, door de banden druk en vooral de bandentemperatuur (let wel: Avon slicks, nieuwe, medium compound) van de voorbanden te meten. De temperatuur was te laag, dus onvoldoende grip. Paul zei dat ie daar vooral in de lange snelle bochten last van had. Nadat we de voorstabi op de een na zachtste stand hadden gezet kregen we duidelijk meer roll, de temperatuur ging vervolgens gelijk aan die van de achterbanden en de bandendruk ook. De rondetijden gingen vervolgens naar 1.55 min. ( en predictive op de AIM laptimer naar 1.53 - er was heel veel langzaam verkeer op Assen) bij een stabiel blijvende druk en temp.
Conclusie bij gebruik slicks en nitros met race spec veren voor top rondetijden de grip optimaliseren:
- stabi voor relatief zacht
- bandentemp koud rondom: 1,45 bar, ze bereiken dan warm optimale temperatuur van plm 60 gr en 1,77 bar warm.
Mocht je nog eens gaan racen met de Speedster met slicks erop, dan heb je hierbij een basis afstelling om zelf op voor te borduren.

Re: welke coilovers ?

Geplaatst: 03 aug 2016 12:03
door Exmantaa
Intreressant, juist omdat de consensus in de Speedster/VX220 wereld zo'n beetje is dat je bijna geen te stijve ARB voor kan monteren... :wacko:

Even voor de beeldvorming; welke ARB is nu gemonteerd en met welke veersterktes rijden je NTR46's?

Re: welke coilovers ?

Geplaatst: 03 aug 2016 12:16
door harrys
onderschat niet de enorme hoeveelheid grip die slicks genereren.
Ik neem aan dat de consensus waar je het over hebt niet over speedsters met slicks gaat... op semi slicks zul je sowieso meer roll hebben en kan de voor stabi stijver staan.
Voor alles geldt: meten is weten. Dus banden temperatuur continue meten anders kun je niet goed afstellen