Motor stuk

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Sander_
Lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 aug 2012 14:57

Re: Motor stuk

Bericht door Sander_ »

ondertussen achterkant er weer op en al enkele toertjes gereden.
nu heb ik de voorkant eraf gehaald en nieuwe radiator gestoken (oude lekte)
nu weet ik niet goed hoe ik hem moet onluchten.
is het gewoon vatje bijvullen, vooraan ontluchtingsnippel losdraaien en terug toezetten als er vloeistof uitkomt
endan motor starten en bijvullen in vatje? of moet ik achteraan ook ontluchten? en zijn er nog dingen die nodig zijn?
alvast bedankt

groeten
sander
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Motor stuk

Bericht door Exmantaa »

Zo ongeveer doe je dat ja; Eerst gewoon vullen vaatje + ontluchten en daarna met motor aan herhalen. Helpt wel als je linker voorkant met de rad-ontluchtingnippel iets hoger zet.
Echter als je blok flink leeg is kun je deze beter ook even vullen bij die slangaansluiting op de kop (die net naast fuelrail)
Check tijdens ontluchten ook de twee kachelnippels in de slangen bij de thermostaat.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Motor stuk

Bericht door S. Gonzales »

Als aanvulling op hierboven: vergeet je kachel niet volledig open te draaien.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Motor stuk

Bericht door Arno »

S. Gonzales schreef:Als aanvulling op hierboven: vergeet je kachel niet volledig open te draaien.
Gelukkig is die altijd qua doorstroming op de Speedster volledig 'aan'. Zit alleen een lucht-klep in de verwarming unit om de temperatuur van de lucht te regelen. Er is geen koelvloeistof 'kraan' in het verwarming circuit dus hij stroomt altijd volledig door.

Moet ook wel, want het verwarming circuit in de Speedster dubbelt als het motor koeling bypass circuit en dat afsluiten is meestal niet zo'n geweldig idee ;)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Motor stuk

Bericht door Exmantaa »

^^ dat dus ja.
Joop is nog wat van de oude stempel waar je toen nog echter kachelkraantjes had... :wink:

(Afsluiten van dat circuit is zelfs een zeer beroerd idee, want dit verzorgd ook de doorstroming langs de thermostaat.)
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Motor stuk

Bericht door stefan »

helaba .....nu ga je joop toch geen oude knar noemen he .....lol
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Motor stuk

Bericht door S. Gonzales »

Klopt allemaal :lol: hier kan ik mij niet meer uitlullen vrees ik :oops:
Ik twijfelde nog even maar ja, .... :bag:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Motor stuk

Bericht door Pipo »

Afbeelding
:lol:
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Motor stuk

Bericht door timmyboy55 »

sommige mensen..............
Sander_
Lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 aug 2012 14:57

Re: Motor stuk

Bericht door Sander_ »

dat zou ideaal zijn om de speedster warm te krijgen :D

zojuist linker voorkant omhoog gezet, nogmaal ontlucht vanvoor tot er enkel koelvloeistof uitkwam
daarna motor gestart en gewacht tot er temperatuuraanduiding was op het dashbord.
nog proberen te ontluchten van voor maar kwam enkel vloeistof uit
nog was wachten en radiator werd stillaan warm, temperatuur is gestopt met stijgen op 93°c en heel de radiator werd warm
ben ik maar gestopt, want het lijkt erop dat radiator ontlucht is :)
nu voorkant terug monteren en we kunnen weer toeren :D

moest er nog kleine luchtbellen inzitten,
komen deze er dan uit met gewoon rond te rijden?

allen bedankt voor de tips en hulp

groeten
sander
Plaats reactie