French Frolic 2014

Na praten over een evenement.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Re: French Frolic 2014

Bericht door Piet »

Mmmm 220 in de regen.
Jullie zijn toch niet vergeten om de reserve onderdelen bij hotel te laten?
Bijlagen
IMG_0002.jpg
IMG_0002.jpg (68.22 KiB) 4169 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Re: French Frolic 2014

Bericht door Hendrik-Jan »

Piet schreef:Mmmm 220 in de regen.
Jullie zijn toch niet vergeten om de reserve onderdelen bij hotel te laten?
Mooie auto. Goede kleur.
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
alain
Mega lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 04 jan 2006 12:07
Locatie: Antwerpen (Schilde)

Re: French Frolic 2014

Bericht door alain »

Hèhè...deze namiddag weer thuis na een fantastische en allerlaatste FF2014 beleefd te hebben.
Slechts 9,5u over gedaan, dat is gemiddeld 109,41653 km/h ( inclusief 20 km verkeerd rijden)
Alleen rijden gaat beduidend sneller dan wanneer ik twee trage Hollanders moet zitten volgen :)
En dan nog zonder navigatie omdat de voeding van mijn cigarenaansteker het begeven heeft.

Onze Speedsters hebben hun opdracht volbracht zonder dat er iets kapot gegaan is, behalve dat ik misschien volgende keer maar best reserve batterijen kan meenemen voor mijn afstandsbediening.
Niet echt handig als je je auto niet meer open krijgt na een tankbeurt :bash:

De Engelsen hebben daarentegen wel wat meer moeten sleutelen aan hun auto's maar dat zit hem vooral in de veel lagere bouwkwaliteit van een Lotus.

Op Pôle Mecanique in Alès hebben twee van ons duidelijk hun auto tot het uiterste gepushed.
We weten nu waar de grens ligt in een bocht na een heuveltje, het is dus aangeraden onder deze grens te blijven tenzij je graag wat stenen mee naar huis neemt om te bestuderen of om als versiering te gebruiken in je visvijver :lol:
Het is dus best wel handig dat je vóór de trackday begint, je sleepoog aan de vookant van je auto monteert en misschien best ook ene aan de achterkant.
Je weet nl. nooit in welke richting je auto uiteindelijk tot stilstand komt in een grindbak.
Maar ja ... dan kan je tenminste achteraf zeggen dat je dat extra gewicht niet enkel voor de show op je auto gemonteerd hebt natuurlijk!

Omdat het de laatste French Frolic ever was hadden de organisatoren van Lotus On Track nog een ongelooflijke verrassing voor ons in petto.
Na de laatste trackday mochten de meest ervaren rijders waaronder wij dus en één Fransman genaamd 'Robin' (rijdt met een superlichte Race Caterham) meedoen aan de trainingssessie van een klimkoers aan de Mont Ventoux!
Dat hield dus in dat we van de voet tot aan de top van de Mont Ventoux op een vrije baan naar boven mochten scheuren!

Omdat de rit daarnaartoe minstens 2 uur rijden was volgens de GPS en het al vrij laat was kunnen jullie al aannemen dat deze rit niet aan een slakkengangetje gegaan is.
Kwestie van onze banden goed op te warmen voordat we aan het echte werk gingen beginnen!
Daar aangekomen na 1uur en 20 minuten moesten er al twee van ons gaan tanken ( kwestie van meer druk op de achterwielen dacht ik)
Dat deden ze bij het lokale benzinestationnetje.
Deze had naar het schijnt een soort Race fuel te koop staan.
Maar Ik hield het op een half volle tank omdat ik zoiezo al 300kg zwaarder ben dan de andere rijders :)

WOOOOOOOOOOOOAW.....
Wat een mooi klimweggetje is me dat!! Het is ongeveer tussen de 20 á 30 km bergop met hellingen van meer dan 15% waar schildpadden sneller zijn dan de meeste fietsers zonder doping.
Je moet maar even Googlen als je het exact wilt weten maar dat is niet belangrijk.

Wat wel belangrijk is dat we nu eindelijk weten wie van ons gevieren het minste verstand heeft.

Op de eerste plaats dus Robin met een tijd van 15min31sec maar werd achteraf gediskwalificeerd omdat zijn auto lichter woog dan 10 bakken Jupiler.
Op de tweede plaats Grijze Speedster met NL kenteken 15min35 maar werd ook later gediskwalificeerd omdat deze op speciale benzine reed op basisch van ethanol of methanol of zoiets die aard. (Nu weet ik de exacte reden waarom er slechtruikende gassen uit zijn uitlaat komen)
Op de 3de plaats de Rode Speedster met NL kenteken met een tijd van 17min10sec.
Hij werd wel 2 minuten onderweg tegengehouden door de lokale herder die zijn schapen eerst de baan moest laten oversteken!
Dat werd ons nochtans niet vooraf gecommuniceerd bij de briefing!
Maar helaas werd deze Speedster ook gediskwalificeerd wegens gebruik van niet toegelaten navigatiesoftware op zijn Smartphone.
En als laatste dus maar wel met het meeste verstand dus een Grijze Speedster met een tijd van 17min 22 sec.
Hij werd ook opgehouden door overstekende schapen na een blinde bocht waardoor ie stevig in de ankers moest gaan. Gelukkig heeft deze Speedster RC6 remblokken die zelfs koud ongeloofelijk hard werken maar dat was hier niet van toepassing door het hevige bochtenwerk dat eraan vooraf ging.

Dus is er maar één die de beste kan zijn en hij heeft dus vanzelfsprekend ook gewonnen en dat is:








PS : Als kleine Belg ben ik niet meer zo bescheiden als vroeger dankzij een week met twee Hollanders op pad geweest te zijn.

Dank u wel voor deze heel toffe vakantie om nooit meer te vergeten!

Wat ik vergeten te zeggen ben is dat het GPS-toestel van Maik (dat zeer betrouwbaar is, in ieder geval meer dan dat van Dominique!) een tijd gaf van 35 minuten om boven te geraken!
Bijlagen
Alain Mont Ventoux.jpg
Alain Mont Ventoux.jpg (50.56 KiB) 4119 keer bekeken
Laatst gewijzigd door alain op 31 aug 2014 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: French Frolic 2014

Bericht door tibby »

:woship:
captain slow
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1058
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Re: French Frolic 2014

Bericht door sooike »

Prachtig verslag Alain!

Jullie hebben je goed geamuseerd, dat is duidelijk :D
Inderdaad een unieke ervaring de Mont Ventoux te beklimmen met de speedster, die kans krijg je geen 2 keer denk ik, prachtige verrassing van LOT.
Einfach nur ein nackter Sportler
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: French Frolic 2014

Bericht door S. Gonzales »

Leuk verhaal Alain. :thumbsup:
Gelukkig is alles heel gebleven en zijn jullie een fantastische ervaring rijker. :D
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: French Frolic 2014

Bericht door Maik »

Hey Alain, goed te zien dat je veilig en wel thuis bent gekomen!
Mooi verslag ook :lol: , ik zal als de zoem uit mijn hoofd verdwenen is ook een verslag maken met wat foto's en filmpjes erbij.
De zoem komt van de terugweg die wij uiteindelijk ook maar in één keer gereden hebben, wat we na Dijon besloten hadden.
We begonnen volgens plan met een toerrit via Grenoble (zelfde route die we de heenweg reden).
Om 11 uur in de ochtend vertrokken en om 1 uur vannacht thuis (1225km), genoeg speedster gereden nu even!

https://www.google.nl/maps/dir/Ibis+Ora ... 509854!3e0

Het rode badkuipje heeft zich weer eens prima gehouden, geen klap misgeslagen en slechts 1 reparatie: het cambershimplaatje van het linker achterwiel een beetje buigen omdat de velg een beetje aanliep tegen het ABS draadje :) En de speedster heeft veel te lijden gehad! Uitdagende circuits met heel veel grip en erg warme condities.

Zit ik toch al een soort van verslag te maken, later vandaag of morgen meer :wink:

Nog snel even de hoogtepunten:
Dijon-Prenois:
- opdrogende banen zijn leuk!
- ontzettend snel recht stuk
- uitdagende baan

Ledenon:
- technisch uitdagend circuit!
- enorme en gave hoogteverschillen
- de triple apex bocht aan het einde van het rechte stuk: een bocht voor alleen de èchte mannen!
- enorme grip in de korte bochten omhoog
- blinde bochten!

Pole Mechanique Ales Cevennes:
- lekker ragbaantje
- uitdagende snelle bocht aan het einde van het rechte stuk (caterhams moeten ook hier gediskwalificeerd voor worden)
- technische chicane die je verkeerd kan inschatten! (de kiezels liggen al bij de vijver...)

Mont Ventoux:
- magisch!
- gaaf!
- caterhams roeleren de pan uit :oops:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Re: French Frolic 2014

Bericht door Maarten »

Gaaf ! Een afgesloten (behalve voor de schapen dan) Mont Ventoux. Ik heb er alleen maar met fietsers kunnen rijden en helaas ook niet in de Speedster.
Gebruikersavatar
martinb
Mega lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 30 mar 2009 9:53

Re: French Frolic 2014

Bericht door martinb »

Leuk om dit zo te lezen. Prachtige ervaringen erbij.
Benieuwd naar filmpjes mont ventoux.
En waarom laatste ff? Stoppen ze helemaal? Of volgend jaar ander concept.
Kan me voorstellen dat jullie ook volgend jaar weer zo'n uitdaging willen.
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: French Frolic 2014

Bericht door Maik »

De afgesloten Mont Ventoux was wel de kers op de taart Maarten, echt ongelofelijk :idea:

Martin, het werd elk jaar weer moeilijker om voldoende deelnemers te vinden en daarbij hebben de organisatoren het de laatste tijd heel druk met andere zaken, waaronder de elise trophy.
Zonde, want het is een unieke week, heb spijt dat ik niet eerder weleens mee ben geweest :roll:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: French Frolic 2014

Bericht door Maik »

Foto'tjes van boven op de Mont Ventoux.

De tweede van mijn speedster, de eerste van de rest van de deelnemers (Alain, Robin en Dominique).
Bijlagen
20140829_182540s.jpg
20140829_182540s.jpg (139.61 KiB) 4071 keer bekeken
20140829_182939s.jpg
20140829_182939s.jpg (135.28 KiB) 4070 keer bekeken
Afbeelding
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: French Frolic 2014

Bericht door S. Gonzales »

Lijkt mij ook een unieke ervaring Maik. Ben zelf nooit op de Mont Ventoux geweest maar, geheel volgens de Franse traditie zal er wel geen (of hooguit minimale) vorm van afscheiding geweest zijn tussen de weg en de afgrond. :shock:
Extra spannend wanneer een verkenningsrun ontbreekt, of was die mogelijkheid er wel?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
alain
Mega lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 04 jan 2006 12:07
Locatie: Antwerpen (Schilde)

Re: French Frolic 2014

Bericht door alain »

Ik heb met Claude nog gesproken medeorganisator van Lotus Cup Europe en Lotus on Track en zei me dat het niet meer vol te houden is om de twee nog samen te organiseren.
Veel te veel werk, Lotus On Track is een non profit organisatie voor enthousiaste Lotus rijders en variante lichtgewicht auto's vandaar ook de goedkope trackdays in vergelijking met andere organisaties.

Zeer spijtig vind ik dit want het zal nooit meer hetzelfde zijn!

Het gedeelte trackdays van LoT is door Track Club overgenomen en het concept zal wellicht veranderen in de toekomst.
Gebruikersavatar
alain
Mega lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 04 jan 2006 12:07
Locatie: Antwerpen (Schilde)

Re: French Frolic 2014

Bericht door alain »

Maik. Dan toch besloten om in één trek door naar huis te rijden ?
Ik hoorde op de radio 'Traffic Info' ( ja boven een bepaalde snelheid wordt Franse snelweg interessant en maakt mijn motor een zachter geluid waardoor ik mijn radio terug kan beluisteren :D ) dat er een paar accidenten gebeurd waren net waar ik gepasseerd was.

Hopelijk heeft dit niet teveel files veroorzaakt?
Gebruikersavatar
alain
Mega lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 04 jan 2006 12:07
Locatie: Antwerpen (Schilde)

Re: French Frolic 2014

Bericht door alain »

Rondje in Ledenon achter een Porsche 991 (2014) GT3.
475 PK sterk en 0 tot 100 in 3.4 sec !
Een GT3 van de oudere generatie kon ik nog min of meer bijhouden maar dit speelgoed is echt Megasnel.


https://m.youtube.com/watch?v=FiUmDx2MdWU
Plaats reactie