Pagina 5 van 5

Re: French Frolic 2014

Geplaatst: 10 sep 2014 5:47
door Maik
Zet je er ook een Excel grafiekje bij van je olieverbruik Dominique? Misschien dat het raadsel hier dan nog opgelosd kan worden door de geleerden :bag:

Re: French Frolic 2014

Geplaatst: 10 sep 2014 5:55
door Smiley
Dat zwarte pufje net voor de tarzan bij de shakedown was dan toch olie?
Jammer :(

Re: French Frolic 2014

Geplaatst: 10 sep 2014 11:05
door Maik
Wie weet, wie weet... maar het verhaal heeft een goed einde hoor, misschien maak ik het verhaal iets te spannend :wink:

Re: French Frolic 2014

Geplaatst: 10 sep 2014 16:31
door Dominique
lol @ Smily, meteen die conclusie :lol: .

nope, de vjoeling boven de 7200 rpms klopt niet, in de vorm van te rijk staan, dat moet haast wel de grondslag zijn voor dat ongure pluimpje.
Mogelijk wordt het door de brandstofpomp veroorzaakt, (eigenlijk omdat ik verder niet kan verzinnen waardoor het anders zou kunnen komen) maar aangezien het onderzoek nog loopt laat ik dat dus voor nu nog even in het midden.

qua olie verbruik kreeg ik het idd wel even Frans benauwd, toen er op de avond voor mijn vertrek een volle streep olie van de peilstok verdwenen was. (3 van de 4 over, de dag ervoor stond hij nog op max!)
Met het trauma van mijn vorige motorschade, die door een te laag niveau veroorzaakt was, nog vers in het geheugen, heb ik mijn volledige voorraad olie achterin de auto gegooit, zodat ik altijd nog naar huis zou kunnen rijden.
Op de parkeerplaats in Antwerpen waar we op de slak moesten wachten heb ik nog eens gepeilt: niveau weer op max! :shock: :wacko:
Beide plaatsen waar ik gepeil had waren op het oog horizontaal en vlak, er moet ergens een verborgen reservoirtje zijn ofzo waar de olie tijdelijk opgeslagen wordt.
tussen min en max zit ongeveer een liter verschil. Dus gaat het om 250cc.... iemand een idee?

Re: French Frolic 2014

Geplaatst: 10 sep 2014 19:09
door alain
Dominique schreef:lol @ Smily, meteen die conclusie :lol: .

nope, de vjoeling boven de 7200 rpms klopt niet, in de vorm van te rijk staan, dat moet haast wel de grondslag zijn voor dat ongure pluimpje.
Mogelijk wordt het door de brandstofpomp veroorzaakt, (eigenlijk omdat ik verder niet kan verzinnen waardoor het anders zou kunnen komen) maar aangezien het onderzoek nog loopt laat ik dat dus voor nu nog even in het midden.

qua olie verbruik kreeg ik het idd wel even Frans benauwd, toen er op de avond voor mijn vertrek een volle streep olie van de peilstok verdwenen was. (3 van de 4 over, de dag ervoor stond hij nog op max!)
Met het trauma van mijn vorige motorschade, die door een te laag niveau veroorzaakt was, nog vers in het geheugen, heb ik mijn volledige voorraad olie achterin de auto gegooit, zodat ik altijd nog naar huis zou kunnen rijden.
Op de parkeerplaats in Antwerpen waar we op de slak moesten wachten heb ik nog eens gepeilt: niveau weer op max! :shock: :wacko:
Beide plaatsen waar ik gepeil had waren op het oog horizontaal en vlak, er moet ergens een verborgen reservoirtje zijn ofzo waar de olie tijdelijk opgeslagen wordt.
tussen min en max zit ongeveer een liter verschil. Dus gaat het om 250cc.... iemand een idee?

Turbo slakken zijn sneller dan je denkt :yes:

Dominique : Als je je peilstok maar half insteekt pfff... Je weet wel... :bash: :yes:

Re: French Frolic 2014

Geplaatst: 10 sep 2014 19:16
door S. Gonzales
Dominique schreef:lol @ Smily, meteen die conclusie :lol: .
Tja .... olie is blauwe rook, brandstof zwart, wit ...... water/ koelvloeistof.
Dominique schreef:Beide plaatsen waar ik gepeil had waren op het oog horizontaal en vlak, er moet ergens een verborgen reservoirtje zijn ofzo waar de olie tijdelijk opgeslagen wordt.
tussen min en max zit ongeveer een liter verschil. Dus gaat het om 250cc.... iemand een idee?
Ik vermoed dat er 250cc in het oliefilterhuis blijft 'hangen' en na enige tijd met uitgeschakelde motor, terugloopt in het carter.

Re: French Frolic 2014

Geplaatst: 10 sep 2014 22:57
door Smiley
S. Gonzales schreef:Ik vermoed dat er 250cc in het oliefilterhuis blijft 'hangen' en na enige tijd met uitgeschakelde motor, terugloopt in het carter.
Dominique is een van de weinige B207 eigenaren die de Saab oliekoeler gebruikt.
Misschien hoort daar wel een leuke gebruikshandleiding bij :mrgreen:

Re: French Frolic 2014

Geplaatst: 10 sep 2014 22:58
door Smiley
Dominique schreef:lol @ Smily, meteen die conclusie :lol: .
Smiley is altijd lekker kort door de bocht.
Dat gaat namelijk veel sneller :yes:

Re: French Frolic 2014

Geplaatst: 11 sep 2014 6:12
door stefan
hey joop ....dan moet je wel even uitsluiten of de oliefilter geen terugslagklep heeft want in vele oliefilters hier gebruikt op de tuinmachines
zit er een terugslagklep in en dan kan het dat al niet zijn
misschien heeft onze vriend net iets te snel gepeild en was alles nog niet naar beneden gelopen????

iemand idéé..grtzzz

Re: French Frolic 2014

Geplaatst: 11 sep 2014 7:21
door Dominique
Nee Stefan, ik ben bij de demontage van de motor van mijn grasmachien geen terugslagklep tegengekomen en had wel een uurke gewacht voor het peilen.
Volgens mij is het principe van het B207 oliefiltersysteem ongeveer gelijk aan de Z22, op de aansluitingen naar de warmtewisselaar na.
Ook steekt de peilstok van deze motor door de buis heen in tegenstelling tot de z22.
Ik had daarom gehoopt op een consistente aflezing, maar bij de B207 lijkt het dus nog steeds nergens op. :-)

(tot ik het lek boven heb blijf ik paranoide het niveau controleren en ga ik de olie-te-laag-niveau-schakelaar toch maar aansluiten... goh, waarom zouden ze die toch in dit carter geintroduceerd hebben... :alone: )

Re: French Frolic 2014

Geplaatst: 11 sep 2014 7:26
door stefan
hey doom.

ja zeker terug aansluiten die handel..zou het inderdaad zeer goed in het oog houden.is wel splinternieuw blok maar alles kan he
je laat de motor wel werken maar ja daar dient hij tenslotte voor.of je had er beter trappers ingezet lol.
word vervolgd.....grtz he man

Re: French Frolic 2014

Geplaatst: 11 sep 2014 14:25
door S. Gonzales
stefan schreef:hey joop ....dan moet je wel even uitsluiten of de oliefilter geen terugslagklep heeft want in vele oliefilters hier gebruikt op de tuinmachines
zit er een terugslagklep in en dan kan het dat al niet zijn
Verwar je dat oliefilterklepje niet met een 'bypass' klep? Wanneer het oliefilter zodanig vervuild is dat de doorstroming belemmerd wordt, loopt de druk op en opent dat klepje. Er stroomt dan ongefilterde olie door je motor. :shock:
Beter ongefilterde olie dan géén olie is de redenering. :?

En Stefan, nu we het toch over tuinmachines hebben :roll: Ik kan me herinneren dat 'Briggs and Stratton' een constructie heeft waarbij de ontsteking kortgesloten wordt wanneer het oliepeil te laag is. Klopt hè? :yes:

Re: French Frolic 2014

Geplaatst: 11 sep 2014 15:49
door Dominique
:idea:

Re: French Frolic 2014

Geplaatst: 11 sep 2014 15:58
door stefan
jep joop dat klopt ..honda gebruikt het ook hoor..en inderdaad die types oliefilter worden ook gebruikt
maar ze bestaan ook met die terugleegloop klep...ik drukte me weer wat te grobbendonks uit he haha