Dichtste bij is Schinnen (vanuit Maastricht waar Terry zit) en heeft een oranje vlagje (dus direkt leverbaar)
Niet dat ik er veel baat gaan hebben met een max toerentalbegrenzing van 3000-4000 tr/min
Volgens mij ga je weinig verschil merken als je motormanagment niet aangepast is.
Door het hogere octaangehalte gaat je motor minder snel kloppen waardoor je ontsteking net iets vroeger kan afgesteld worden en je motor in staat is meer vermogen te leveren.
Klasen heeft dit bij mij gedaan op basis van het in Duitsland verkrijgbaar Shell Vpower 102 octaan.
2 jaar geleden op Silverstone gaan rijden en in de paddock kan je daar high octane racing fuel tanken ( ongeveer 2,5 á 3x prijs gewone benzine! )
Dat wordt een aardig eind omrijden. Gewoon nul stations in Zeeland...
Verder heeft Alain gelijk. Hoger octaan gehalte legt enkel de knock-grens hoger. Als je er meer profijt van wil hebben dan moet je hierop gaan tunen.
Wellicht een idee voor OBD-tuner om een dubbele mapping te kunnen maken zodat geswitched kan worden dmv een schakelaar. Sommige standalone's kunnen dit schijnbaar.
Eén opmerking van mijn kant....
Het is niet 'octaangehalte' maar 'octaangetal'. Er wordt dus (bijvoorbeeld) geen 'octaan' bijgemengd. Zie het als een benchmark in vergelijking met andere brandstoffen voor het bepalen van de klopvastheid.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Maar wat jullie er mee willen zeggen, daar ben ik het volledig mee eens. Zo heeft het ook geen zin om 98 te tanken waar een 95 ruim volstaat. Een motor, zelfs de Z22SE , heeft helaas geen smaakpapillen. Dus wanneer je vindt dat hij lekkerder loopt op 98 of hoger..... Tja.....gewoon doen.
A je to!
Manta79 en ik rijden 'gewoon' op 95, met de Speerke software. Op Zandvoort tank ik ook niet anders. Nu heb ik de ontsteking niet op zijn scherpst staan (Manta79 wel), dus dat zal meehelpen om aan de veilige kant te blijven. De paar PK's die ik daarmee laat liggen compenseer ik wel op een andere manier.
Dat vind ik ook een voordeel t.o.v. bijvoorbeeld de software aanpassing van DBilas. Geen gedoe met zoeken naar een (BP) pomp met 98.
En sap van een witte pomp vindt ie ook lekker
A je to!