Speedster 1490 ombouw naar Race auto
-
- Lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 20 sep 2014 4:50
Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto
Er komt wat vorderingen in het proces:
Diverse spullen besteld op ebay..
Rear clam
Dive planes
Afdek kappen voor verlichting. (Achter komt alleen remlicht in)
En vandaag bezig geweest met open en blood leggen wat er allemaal nog uit moet.
Ik wil alles strippen behalve motor ecu en wissers en remlichten.
Welke sensoren/functie's moet ik echt laten zitten voor motor/dashboard.
Diverse spullen besteld op ebay..
Rear clam
Dive planes
Afdek kappen voor verlichting. (Achter komt alleen remlicht in)
En vandaag bezig geweest met open en blood leggen wat er allemaal nog uit moet.
Ik wil alles strippen behalve motor ecu en wissers en remlichten.
Welke sensoren/functie's moet ik echt laten zitten voor motor/dashboard.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto
Als je de standaard ECU blijft gebruiken:Ringelberg83 schreef: Welke sensoren/functie's moet ik echt laten zitten voor motor/dashboard.
- Electronische gasklep + pedaal + bekabeling
- ABS stuur-unit tbv. genereren snelheidspuls van achterwiel naar ECU en dash of je moet zelf een converter bouwen om het inductieve signaal van een wiel-sensor om te zetten naar een TTL signaal voor de ECU en dash
- immobiliser antenne/ring om stuurslot + kabels en transponder in sleutels
- Alle motor-sensors/actuators behalve EGR klep (deze aansluiting kan met OBD-tuner worden ingezet tbv. datalogging voor o.a. een wideband sensor)
Verder zit er standaard al niet echt veel in wat veel 'normale' auto's wel hebben zoals electrische ramen, ruit-verwarming, etc. etc.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
-
- Lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 20 sep 2014 4:50
Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto
Thnxx...
Dan ben ik daar uit wat te doen.
Ik laat dan alles in takt.. zodat we eerst kunnen rijden als ik de body heb gedaan.
Wanneer we gaan superchargen... komt er een KMS systeem in.
Gister druk bezig geweest met het verwijderen van de kachel buizen. 2 luikjes gemaakt links en rechts om er bij te kunnen. (Daarna met Carbon plaatjes afgewerkt)
Wat een klote werk... Ik hoop dat je nooit problemen krijg met je remleidingen, rem pomp bekrachtiging of stroom want het is niet het leukste werk.
Dan ben ik daar uit wat te doen.
Ik laat dan alles in takt.. zodat we eerst kunnen rijden als ik de body heb gedaan.
Wanneer we gaan superchargen... komt er een KMS systeem in.
Gister druk bezig geweest met het verwijderen van de kachel buizen. 2 luikjes gemaakt links en rechts om er bij te kunnen. (Daarna met Carbon plaatjes afgewerkt)
Wat een klote werk... Ik hoop dat je nooit problemen krijg met je remleidingen, rem pomp bekrachtiging of stroom want het is niet het leukste werk.
Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto
Mappen ze dan jouw wagen? Kronenburg had mij destijds doorgestuurd naar HITEC Viernheim.
Speerke software all the way
grtz
Speerke software all the way
grtz
captain slow
-
- Lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 20 sep 2014 4:50
Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto
Het liefst hou ik het met deze ECU en dan met die van Speerke.
Maar ik blijf zitten met die ABS unit.. Die wil ik compleet deleten...
Maar ik blijf zitten met die ABS unit.. Die wil ik compleet deleten...
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto
Misschien kan je de ABS stuureenheid los gebruiken van de ventielen. Dus de hele hydraulische ABS zooi eruit en alleen de electronica laten zitten. Klinkt wel een beetje zot om alleen voor de conversie van dat wiel sensor signaal naar een TTL signaal de hele ABS electronica te behouden, maar wellicht wel zo eenvoudig. Weegt ook niet echt veel die ABS controller volgens mij. Over een total delete van de ABS unit is op het UK forum ook wel een en ander te vinden als ik het me goed herinner.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto
Ringelberg83 schreef:Het liefst hou ik het met deze ECU en dan met die van Speerke.
Maar ik blijf zitten met die ABS unit.. Die wil ik compleet deleten...
Z22SE ecu / Speerke software staat los van wel of geen ABS unit. Alleen vraagt de ecu om een Wheel Speed signaal, wat bij de Z22SE ecu een blokgolf vanuit de ABS unit is.
Daar kun je allerlei convertertjes voor kopen om van een enkele wheelsensor weer een blokgolfje te maken, maar snelle oplossing is om alleen de electronica box van de ABS te behouden en de zware hardware (pomp) daaronder te verwijderen en de boel evt. ombouwen naar balance bar dual remcilinders.
ps, waarom kachelbuizen er helemaal uit? Die had je anders evt. ook kunnen gebruiken als chargecooler leidingen...
-
- Lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 20 sep 2014 4:50
Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto
Thnx... dan moet ik daar eens even goed induiken...
Die leidingen waren net rietjes... Daar kon ik niet veel mee..
We zijn weer beland in de opbouw fase.
Rear clam is binnen gekomen en ook carbon flaps en afdek plaatjes voor de verlichting. (alleen remlicht is noodzaak en regenlicht)
Die leidingen waren net rietjes... Daar kon ik niet veel mee..
We zijn weer beland in de opbouw fase.
Rear clam is binnen gekomen en ook carbon flaps en afdek plaatjes voor de verlichting. (alleen remlicht is noodzaak en regenlicht)
-
- Lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 20 sep 2014 4:50
Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto
Even een update over het project..
Achterkant is klaar en aangepast voor extra koeling.
Hardtop en side scoops zijn besteld..
Voorkant komt een zondag binnen..
Dan is de body compleet..
Nu ben ik bezig met de bedrading.. Nu alles eruit is heb je ook ruimte om lekker te werken.
Nu vroeg ik mij het volgende af.. Ik wil eigenlijk af van de imobilizer/transponder sleutel..
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Achterkant is klaar en aangepast voor extra koeling.
Hardtop en side scoops zijn besteld..
Voorkant komt een zondag binnen..
Dan is de body compleet..
Nu ben ik bezig met de bedrading.. Nu alles eruit is heb je ook ruimte om lekker te werken.
Nu vroeg ik mij het volgende af.. Ik wil eigenlijk af van de imobilizer/transponder sleutel..
Heeft iemand hier ervaring mee ?
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto
Immobilizer en ecu zijn gepaired en misschien kan Speerke 'm er helemaal uit programmeren, maar het is simpeler om de sleutelchip eruit te halen en deze op de transponder te plakken.
Dan hoef je alleen stuurslot eruit te halen en het contactslot wat rewiren.
Dan hoef je alleen stuurslot eruit te halen en het contactslot wat rewiren.
-
- Lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 20 sep 2014 4:50
Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto
Dat klinkt wel goed om dat te doen..
Het mooiste is natuurlijk compleet delete..
Maar contactslot moet zowiezo vervangen worden voor hoofdschakelaar.
Heeft dat alarm kastje ook invloed op de ecu/brandstofpomp.
Anders moet ik die ook laten zitten
Het mooiste is natuurlijk compleet delete..
Maar contactslot moet zowiezo vervangen worden voor hoofdschakelaar.
Heeft dat alarm kastje ook invloed op de ecu/brandstofpomp.
Anders moet ik die ook laten zitten
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto
Nee, de immobiliser geeft alleen de ecu vrij, anders stopt je motor weer na een paar seconden. Maar ecu stuurt dan wel weer het brandstofpomp relais aan...
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... index.html
voor een racewagen kan dat brandstofcircuit natuurlijk helemaal op de schop en zorg er in ieder geval voor dat de inertia switch er tussenuit gaat!!
Heb je al iets voor je tank bedacht, want snelle linkerbochten is zeuren met de halflege standaard tank...
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... index.html
voor een racewagen kan dat brandstofcircuit natuurlijk helemaal op de schop en zorg er in ieder geval voor dat de inertia switch er tussenuit gaat!!
Heb je al iets voor je tank bedacht, want snelle linkerbochten is zeuren met de halflege standaard tank...
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto
Voor de duidelijkheid:
- transponder = chip + antenne die in de sleutel zit. Meestal een klein plastic blokje of een glazen capsule (ooit eens bedoeld om in varkens te injecteren)
- immobilizer = het geheel van transponder, reader en ECU dat diefstal van de auto zonder geschikte transponder code moeilijk maakt
- reader = uitleesapparaat voor de transponder. Soms los, maar meestal onderdeel van de ECU. Aan de reader zit een antenne en die is rond of bij het contactslot geplaatst.
Op het moment dat je de auto wilt starten geeft de ECU een lees opdracht aan de reader. Die probeert de transponder code uit te lezen. De trp code is ook aan de ECU bekend en die vergelijkt de ontvangen code met de opgeslagen code. Klopt dat, dan grijpt de ECU niet in. Klopt dat niet, sluit ie de brandstof toevoer blijkbaar af, maar kan ook andere dingen doen.
Dus eenvoudige oplossing zoals door Exmantaa aangegeven: transponder uit de sleutel halen en ergens bij de reader antenne (is een heel eenvoudige LF antenna: paar wikkelingen koperdraad meestal) plakken en het geheel ergens wegwerken. Betere oplossing is de programmering van de ECU aanpassen, maar ik kan me voorstellen dat dat heel lastig is.
- transponder = chip + antenne die in de sleutel zit. Meestal een klein plastic blokje of een glazen capsule (ooit eens bedoeld om in varkens te injecteren)
- immobilizer = het geheel van transponder, reader en ECU dat diefstal van de auto zonder geschikte transponder code moeilijk maakt
- reader = uitleesapparaat voor de transponder. Soms los, maar meestal onderdeel van de ECU. Aan de reader zit een antenne en die is rond of bij het contactslot geplaatst.
Op het moment dat je de auto wilt starten geeft de ECU een lees opdracht aan de reader. Die probeert de transponder code uit te lezen. De trp code is ook aan de ECU bekend en die vergelijkt de ontvangen code met de opgeslagen code. Klopt dat, dan grijpt de ECU niet in. Klopt dat niet, sluit ie de brandstof toevoer blijkbaar af, maar kan ook andere dingen doen.
Dus eenvoudige oplossing zoals door Exmantaa aangegeven: transponder uit de sleutel halen en ergens bij de reader antenne (is een heel eenvoudige LF antenna: paar wikkelingen koperdraad meestal) plakken en het geheel ergens wegwerken. Betere oplossing is de programmering van de ECU aanpassen, maar ik kan me voorstellen dat dat heel lastig is.
-
- Lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 20 sep 2014 4:50
Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto
Ik denk dat het zo gaat worden met betrekking tot de imobilizer inderdaad.
Dat gedeelte dan netjes wegbergen onder het dashboard.
Ben er alleen nog niet uit wat het het alarm kastje doet mbt tot motor of ECU.
Ik dacht altijd dat deze dr brandstofpomp dichthield.
Dat gedeelte dan netjes wegbergen onder het dashboard.
Ben er alleen nog niet uit wat het het alarm kastje doet mbt tot motor of ECU.
Ik dacht altijd dat deze dr brandstofpomp dichthield.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Speedster 1490 ombouw naar Race auto
Alarm staat helemaal los van de ecu werking en je kunt probleemloos rijden met een afgaand alarm.
(Tenminste, het standaard OEM Speedster alarm dan)
Transponder/receiver van de immobliser zit naast je contactslot, maar die ben je waarschijnlijk al tegengekomen.
(Tenminste, het standaard OEM Speedster alarm dan)
Transponder/receiver van de immobliser zit naast je contactslot, maar die ben je waarschijnlijk al tegengekomen.