Iets met een carburateur
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Iets met een carburateur
Omdat hier wel wat mensen rondlopen met verstand van motortjes ....
In een tuindinges die we hebben zit een Honda G200. Een heel eenvoudig motortje, zo maken ze die dingen niet meer. Probleem is dat het ding start en 2-3 seconden draait en er vervolgens mee ophoudt. En dan ook niet meer te starten is. Na een dag wachten, precies hetzelfde. Ik heb de onsteking nagekeken: magneet op vliegwiel en een ontstekingsspoel. Onstekingsspoel werkt, bougie vonkt. Carburateur eraf. Benzinetoevoer gecontroleerd, niets aan de hand. Tank trekt niet vacuum. Carburateur uit elkaar gehaald, jet schoongemaakt. Nog steeds hetzelfde. Uiteraard luchtfilter eraf en kijken naar choke en luchtklep, alles lijkt te werken. Je ziet de carburateur brandstof spuiten bij starten (touwtje trekken), maar 't kreng weigert aan te slaan.
Iemand een idee? En nee, er zit geen startonderbreker op En ook geen accu
In een tuindinges die we hebben zit een Honda G200. Een heel eenvoudig motortje, zo maken ze die dingen niet meer. Probleem is dat het ding start en 2-3 seconden draait en er vervolgens mee ophoudt. En dan ook niet meer te starten is. Na een dag wachten, precies hetzelfde. Ik heb de onsteking nagekeken: magneet op vliegwiel en een ontstekingsspoel. Onstekingsspoel werkt, bougie vonkt. Carburateur eraf. Benzinetoevoer gecontroleerd, niets aan de hand. Tank trekt niet vacuum. Carburateur uit elkaar gehaald, jet schoongemaakt. Nog steeds hetzelfde. Uiteraard luchtfilter eraf en kijken naar choke en luchtklep, alles lijkt te werken. Je ziet de carburateur brandstof spuiten bij starten (touwtje trekken), maar 't kreng weigert aan te slaan.
Iemand een idee? En nee, er zit geen startonderbreker op En ook geen accu
- gertje
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2358
- Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
- Locatie: kasterlee
Re: Iets met een carburateur
Veel te rijk zoda hij zijneigen verzuipt?
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Iets met een carburateur
Stefan komt u zo wel even helpen, Stefan de Belg dit keer
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Iets met een carburateur
Toch even een eigenwijze opmerking...om je te helpen hè.aboellaard schreef:Omdat hier wel wat mensen rondlopen met verstand van motortjes ....
Iemand een idee? En nee, er zit geen startonderbreker op En ook geen accu
Heb je het oliepeil nagekeken? Sommige van deze motortjes zijn uitgerust met een beveiliging zodat de ontsteking wordt kortgesloten bij een te laag oliepijl. een G200 heeft dan een sticker met 'Oil Alert'!
Je geeft aan dat er nog wel vonk is, ook als hij er net mee gestopt is, toch? Heb je de carburateur er in zijn geheel af gehad? Weet je zeker dat de (toeren) regulateur en/of de bediening van de choke dan weer goed op zijn plaats zit?
Het zijn super simpele en oerbetrouwbare motortjes, dus wanneer er vonk, compressie en brandstof is, loopt ie. Zoniet dan laat een van deze drie een steek vallen.
Laatst gewijzigd door S. Gonzales op 13 okt 2014 21:18, 2 keer totaal gewijzigd.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- robertsabee
- Actief lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
- Locatie: Noord-Holland
Re: Iets met een carburateur
Zit er niet ergens een verstopt filtertje? Moet zoiets zijn. Ik had hetzelfde met een generator en toen alles schoon gemaakt, inclusief slangetjes en filtertjes.
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: Iets met een carburateur
Hmm, dan zou hij eerder te arm zijn afgesteld. Van zodra hij wat toeren maakt stikt hij en slaat af. Het kan ook dat de vlotterkamer niet tijdig wordt bijgevuld. Maar dan zou hij wel langer dan enkele seconden blijven draaien.gertje schreef:Veel te rijk zoda hij zijneigen verzuipt?
A thing of beauty is a joy forever!
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Iets met een carburateur
Ten eerste met dank voor de reacties. Zijn er toch nog mensen met verstand van antiek
Oliepeil is een goede, maar deze versie heeft die voorziening niet. Te arm of te rijk, tja, d'r zitten wat schroefjes op en daar heb ik voorzichtig wat aan lopen draaien ondertussen. Overigens niet gehindert door enige kennis van zaken. Maar het lijkt erop dat de stand van die dingen weinig uitmaakt. Dus nog steeds: starten, draaien, 2-3 seconden, uit. En heel abrupt uit. Lijkt ook niet uit te maken op wat voor een toeren die 2-3 seconden draait. Juist door die abruptheid dacht ik aan de ontsteking, maar waarom zou die na 2-3 seconden uitvallen? En als ik de bougie eruithaal als ie niet meer starten wil, vonkt die wel.
Carburateur is er ondertussen een keer of 10 af geweest. Makkelijk zat namelijk. Choke is heel eenvoudig en kan werkelijk niets verkeerd mee gaan. Dan heb je nog de regulateur of hoe die arm die uit het blok steekt en naar de gasklep gaat ook heet. De functie daarvan is me duidelijk geworden na wat uitzoekwerk. Is ook los geweest, maar volgens mij weer zo vastgezet als ie zat. Maakt maar een heel kleine slag, dus wel moeilijk te zien. Maar in die 2-3 seconden verandert de stand van de gasklep niet. Dat ding doet dus niets. Ondertussen word ik goed gek
Oliepeil is een goede, maar deze versie heeft die voorziening niet. Te arm of te rijk, tja, d'r zitten wat schroefjes op en daar heb ik voorzichtig wat aan lopen draaien ondertussen. Overigens niet gehindert door enige kennis van zaken. Maar het lijkt erop dat de stand van die dingen weinig uitmaakt. Dus nog steeds: starten, draaien, 2-3 seconden, uit. En heel abrupt uit. Lijkt ook niet uit te maken op wat voor een toeren die 2-3 seconden draait. Juist door die abruptheid dacht ik aan de ontsteking, maar waarom zou die na 2-3 seconden uitvallen? En als ik de bougie eruithaal als ie niet meer starten wil, vonkt die wel.
Carburateur is er ondertussen een keer of 10 af geweest. Makkelijk zat namelijk. Choke is heel eenvoudig en kan werkelijk niets verkeerd mee gaan. Dan heb je nog de regulateur of hoe die arm die uit het blok steekt en naar de gasklep gaat ook heet. De functie daarvan is me duidelijk geworden na wat uitzoekwerk. Is ook los geweest, maar volgens mij weer zo vastgezet als ie zat. Maakt maar een heel kleine slag, dus wel moeilijk te zien. Maar in die 2-3 seconden verandert de stand van de gasklep niet. Dat ding doet dus niets. Ondertussen word ik goed gek
- stefan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
- Locatie: grobbendonk
Re: Iets met een carburateur
hoi net gelezen..... probeer dit even.. luchtfilter afhalen.en vanop een afstand van 30 cm met startpilote zachtjes in de carbu spuiten terwijl iemand start..zo sluit je een brandstof probleem direct en zeker uit
en nu komt het ...een boegie kan perfect uitwendig u motor vonken.eens onder belasting in u cilinder nada
er kan ook een haarscheurtje in de bobijn zijn zodat hij enkele seconden prima vonkt en dan er mee ophoudt
kijk dat eens na ..ook een trukje uit de oude belgen doos verwijder u boegiekop en sluit direct de boegiekabel aan de boegie...boegie is grobbendoenks he
terwijl iemand start moet je zeker een vlamboog kunnen overbruggen van 10 mm
laat maar weten of dit geholpen heeft..grtzzz
en nu komt het ...een boegie kan perfect uitwendig u motor vonken.eens onder belasting in u cilinder nada
er kan ook een haarscheurtje in de bobijn zijn zodat hij enkele seconden prima vonkt en dan er mee ophoudt
kijk dat eens na ..ook een trukje uit de oude belgen doos verwijder u boegiekop en sluit direct de boegiekabel aan de boegie...boegie is grobbendoenks he
terwijl iemand start moet je zeker een vlamboog kunnen overbruggen van 10 mm
laat maar weten of dit geholpen heeft..grtzzz
grasmaaiers..enz
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Iets met een carburateur
Tja...ben zelf ook antiek...dus dat schept een band met zo'n oud motortje.aboellaard schreef:Zijn er toch nog mensen met verstand van antiek
Geen paniek, dat helpt iig niet
Probeer eens hoe sterk de vonk is, bougiedop eraf en met de bougiekabel bij massa houden ( en een vrijwilliger die aan het startkoord trekt.....andersom zou natuurlijk nog mooier zijn ) kijk of je een stevige blauwe vonk kan trekken. Is die bij koude en warme motor even sterk? Of nadat hij even gelopen heeft soms erg zwak? (Ik denk aan een kapotte condensator en/of een kapotte ontstekingspoel) Al een nieuwe bougie geprobeerd om ook die uit te sluiten?
Wat 'de schroefjes' betreft: een dient voor de gasklepaanslag en de ander voor het mengsel. Wanneer je die laatste eruit draait zit er een puntje aan het eind. De basisafstelling is meestal 1,5 omwenteling open......dus vast en dan 1,5 terug.
Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Iets met een carburateur
Ha die Stefan,
Je was net 5 seconden sneller denk ik.
Je was net 5 seconden sneller denk ik.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- stefan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
- Locatie: grobbendonk
Re: Iets met een carburateur
hej joop samen zijn wij wel echt al ANTIEK HE.... grtzzzzzzzzzz
grasmaaiers..enz
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Iets met een carburateur
Scheelt iets meer dan 5 sec. zie ik Stefan
@Alex: 'vroegah' gebruikten ze ook veel weerstand bougiedoppen met van die stalen kapjes, halve schaaltjes die door een veer bij elkaar werden gehouden. Die gaven ook wel eens storing. Stalen kapjes verwijderen of bougiedop vervangen. Mits je natuurlijk een sterke vonk hebt zonder bougiedop.
@Alex: 'vroegah' gebruikten ze ook veel weerstand bougiedoppen met van die stalen kapjes, halve schaaltjes die door een veer bij elkaar werden gehouden. Die gaven ook wel eens storing. Stalen kapjes verwijderen of bougiedop vervangen. Mits je natuurlijk een sterke vonk hebt zonder bougiedop.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Iets met een carburateur
OK, ga straks even een nieuwe bougie (of boegie ) halen. Dat met die vonk trekken had ik ook al ergens gelezen, maar aangezien er tijdens het knutselen toch wel een paar liter benzine her en der terecht zijn gekomen, leek het me geen goed plan om dat gelijk te proberen. Eerst die peut even laten verdampen. En dan een vrijwilliger vinden. Overigens, bougiedop eraf betekent dat van de kabel af? Dit is een gegoten dop als ik het goed heb. Of kan je die dingen eraf draaien?
En dat van die startpilote heb ik al even geprobeerd, maar dan met zo'n nevelfles met benzine (dat was dus een gedeelte van die paar liter die er nu ligt). Dat klinkt aardig, maar ik heb geen idee hoeveel je erin moet spuiten. Tot het gaat druipen was mijn conclusie. En overigens is starten met zo'n touwtje en gelijktijdig spuiten nog verrekte moeilijk. Ben daar ook maar mee opgehouden, want dat is vragen om moeilijkheden.
Dus:
1. Schuimblusser
2. Vrijwilliger
3. Bougie
4. mobiele telefoon met noodoproepnummer voor als het echt uit de hand loopt (electrocutie, explosie e.d.)
Da's allemaal nog vrij normaal voor bij ons thuis, dus geen probleem
En dat van die startpilote heb ik al even geprobeerd, maar dan met zo'n nevelfles met benzine (dat was dus een gedeelte van die paar liter die er nu ligt). Dat klinkt aardig, maar ik heb geen idee hoeveel je erin moet spuiten. Tot het gaat druipen was mijn conclusie. En overigens is starten met zo'n touwtje en gelijktijdig spuiten nog verrekte moeilijk. Ben daar ook maar mee opgehouden, want dat is vragen om moeilijkheden.
Dus:
1. Schuimblusser
2. Vrijwilliger
3. Bougie
4. mobiele telefoon met noodoproepnummer voor als het echt uit de hand loopt (electrocutie, explosie e.d.)
Da's allemaal nog vrij normaal voor bij ons thuis, dus geen probleem
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Iets met een carburateur
Succes!!! Draait weer als een zonnetje. Beter zelfs dan voorheen. En de uiteindelijke oorzaak: de bougie. Bougiekap kon er inderdaad af. Gewoon schroeven. Dus eerst wat vonken getrokken en daarna de nieuwe bougie erin. Starten, lopen.
Met dank aan iedereen, natuurlijk vooral Joop en Stefan!
Met dank aan iedereen, natuurlijk vooral Joop en Stefan!
- stefan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
- Locatie: grobbendonk
Re: Iets met een carburateur
allee vooruit..ge hebt da goe gedaan..altyd eerst met de simpele dingen beginnen
ik zit zelf al bijna 24 jaar in de tuinmachines en scooters.en ik blijf het zeggen vroeger was het plezant lees leuk voor de Hollanders
maar nu zijn ze die stilaan maar zeker vol elektronica aan het volduwen en het plezier om er aan te werken is ver zoek hoor
ik kan een computer op en af zetten en daar stopt het voor mij
ik zit zelf al bijna 24 jaar in de tuinmachines en scooters.en ik blijf het zeggen vroeger was het plezant lees leuk voor de Hollanders
maar nu zijn ze die stilaan maar zeker vol elektronica aan het volduwen en het plezier om er aan te werken is ver zoek hoor
ik kan een computer op en af zetten en daar stopt het voor mij
grasmaaiers..enz