Koelwatertemperatuur

Alle overige technische zaken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Koelwatertemperatuur

Bericht door Co'tje »

Hoe warm wordt jullie koelwater? En welke set up heb je? Dit weekend in Abbeville gereden en met 103 toch maar van het gas gegaan omdat ik geen idee had wat een gangbare temperatuur is :oops:

2.2 16V met Harrop -> 103 graden.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Koelwatertemperatuur

Bericht door Maik »

2.2 met Eaton M62 met standaard poelie, 98 graden op Ledenon bij 33-35 graden buitentemperatuur.
Dominique haalde die temperatuur ook met zijn setup als ik mij niet vergis (2.0 207b blok met kleinere poelie).
Dominique heeft ook zijn inlaattemperatuur (na de compressor) gemeten. Ik dacht 85 graden in die buurt. De Harrop zal daar nog wel een schepje bovenop doen denk ik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Koelwatertemperatuur

Bericht door S. Gonzales »

Co'tje schreef:Hoe warm wordt jullie koelwater? En welke set up heb je? Dit weekend in Abbeville gereden en met 103 toch maar van het gas gegaan omdat ik geen idee had wat een gangbare temperatuur is :oops:

2.2 16V met Harrop -> 103 graden.
Standaard schakelt de coolfan in bij 106 gr.....dus :roll: eigenlijk niets aan de hand. Met de Speerke software heb ik de inschakeltemperatuur verlaagd naar 98gr. om een beetje 'een buffer' te hebben. Normaal blijft hij daar netjes onder, ook op Zandvoort. Maar wanneer loopt de temperatuur bij jou op richting de 106 gr., bij het binnenkomen in de pits of ook tijdens je rondjes? Wanneer de extra koellucht in de vorm van rijwind wegvalt is het niet zo vreemd dat de temperatuur eerst iets oploopt. Bij welke temperatuur schakelt bij jouw de coolfan in?
Mijn inlaattemperatuur zit iig hoog in de 60 gr.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Re: Koelwatertemperatuur

Bericht door the-duke »

Co'tje schreef:Hoe warm wordt jullie koelwater? En welke set up heb je? Dit weekend in Abbeville gereden en met 103 toch maar van het gas gegaan omdat ik geen idee had wat een gangbare temperatuur is :oops:

2.2 16V met Harrop -> 103 graden.
Ik neem dus even aan dat je tijdens het pittig rijden met wat snelheid deze temperatuur bereikte (niet onder de 30 km/uur of in de pits ofzo).

Mijn ervaring is (met 2.2 turbo, zowel met standaard radiateur als met dikkere Eliseshop versie), dat de koelcapaciteit echt geen probleem hoeft te zijn. B.v. bij GP Elite in Lelystad met tropische temperaturen gereden en de hele dag ongeveer vol gas en vol remmen op een circuit met niet al te veel snelheid, kwam ik niks te kort. Met andere woorden: temperatuur blijft op niveau van de thermostaat (rond de 90 graden)

Echter.. Ik denk dat er 1 ding zeker heel belangrijk is (naast koelvloeistofniveau ok, geen luchtbellen, radiator niet vervuild aan buitenkant, waterpomp ok, etc) Die berg frisse lucht die in je frontclam binnenkomt, mag geen andere optie hebben dan door je radiateur te gaan. Ik heb te vaak gezien dat mensen geen afdichtende foam hadden zitten tussen radiator en crashbox of op bepaalde plaatsen gaten hadden geboord waardoor die lucht kon ontsnappen.
Ik zou persoonlijk daar eens naar kijken, zodat je zeker weet dat alles wat achter het gaas in je frontclam terrecht komt, ook echt door (in jouw geval waarschijnlijk 2) de radiateur gaat. Wellicht heb je er wat aan.

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Plaats reactie