Cursus 'wegligging racewagens'

Heb je een idee gooi het in de groep.
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door Manta79 »

Het is echt zeer interessant !
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door Co'tje »

Dat was een leerzame middag! Ik duizel er nog van....
De komende trackdays goed voelen wat er allemaal gebeurt onder mijn kont.

Onwijs bedankt voor de organisatie Speedy!
Laatst gewijzigd door Co'tje op 22 feb 2015 9:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door S. Gonzales »

Graag gedaan! Het was gezellig en leerzaam.
En Arno, nogmaals mijn hartelijke dank voor je medewerking 'achter de schermen' en Ton voor het mogelijk maken van deze 1e 'Speedster academy'. :thumbsup:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door Manta79 »

Dank je wel Joop (en ik begreep Arno ook op de achtergrond) voor deze dag. Het was zeer informatief, ik vond het in sommige gevallen zelfs verrassend. Om het te begrijpen heb je wel wat technische/natuurkundige achtergrond nodig. Heerlijk gegeten bij Vd Valk !
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door Smiley »

Helemaal top Joop en Arno. :yes:

Ik ga nog maar eens nalezen hoe ik 100% ackermann wordt :mrgreen:

Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door Manta79 »

Wel dynamisch ?
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door Dennizz »

Een zeer goede cursus met veel (nieuwe) theorie achter de praktijk.
Altijd op gevoel gewerkt en nu de theorie gehoord en nog meer theorie :mrgreen:

@Joop, je hebt dit super geregeld. Het is echt het geld meer dan waard geweest en je hebt lekker gekookt!
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door Maarten »

Joop, bedankt voor de organisatie !

Was erg interessant en ik moet mijn theorie weer eens ophalen :? Hopelijk kan ik binnenkort ook weer wat meer van de theorie in de praktijk gaan uitproberen.

Groetjes,
Maarten
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door aboellaard »

En nogmaals bedankt Joop!

Wat theorie betreft, een aanrader: Beckman physics of racing. Even op Googlen. Serie artikelen geschreven door een natuurkundige maar bedoeld voor racers. Staat bijvoorbeeld het belang van de auto in balans houden in, waarom dat zo is en wat dat eigenlijk betekend. Of de snelste lijn rijden. Gaat dus niet alleen over wegligging, maar wel over het wegnemen van wat BS zo hier en daar. Is ook heel toegankelijk geschreven. Wel in het engels.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door Exmantaa »

Sluit me aan bij bovenstaande. Top middagje, leerzaam en nu helaas nog meer vragen dan antwoorden gekregen. :?
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door Maik »

Bedankt Joop en Arno!
Het was leerzaam, leuk en gezellig.
Er zijn inderdaad wat vragen bijgekomen, maar een paar belangrijke vragen zijn ook zeker wel beantwoord :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door Co'tje »

Ben direct een adres aan het zoeken om de auto uit te laten wegen
En opnieuw uit te lijnen, dat was een paar jaar en een setje banden met andere afrol omtrek geleden.

Wel de spoorstangen op gelijke lengte brengen en houden natuurlijk :)
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door aKra »

Die van mij is uitgewogen bij Karting Racing de Pauw door Miranda van Middendorp, zij doen regelmatig MX-5's die meedoen aan de cup.

Afbeelding
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door aboellaard »

Hou er wel rekening mee dat uitwegen ongeveer het laatste is wat je doet. In ieder geval de juiste (??), of misschien beter, gewenste rijhoogte instellen en de bandenspanning controleren voordat je gaat uitwegen. En die gelijke spoorstangen is natuurlijk altijd goed, maar dan moet voor wel het stuurhuis in zijwaardse richting verstelbaar zijn. En dat is ie niet. In de hoogte wel een beetje, maar zijwaards heb je alleen maar de ruimte van de gaten. Dat kan je natuurlijk veranderen door die gaten te vergroten, maar ik denk dat Lotus die spoorstangen ook het liefst gelijk had :D

Wat Ackerman betreft, voor zover ik kan meten full Ackerman, statisch. Kan je mee gaan spelen en in het algemeen zal hoe sneller je gaat, hoe minder Ackerman je nodig hebt gelden. Dat full Ackerman is wel een goed uitgangspunt. Is alleen te veranderen door een andere stuurarm te monteren. En als je dan toch bezig bent zou een stuurarm met een in hoogte instelbaar draaipunt voor de spoorstang leuk zijn om met de bumpsteer te kunnen spelen.

Graag commentaar op het volgende prioriteitenlijstje met als doel harder een bocht door kunnen en uitgangspunt het origineel. Ik laat de rijder een buiten beschouwing :oops:
1. Banden en bandenspanning (zou eigenlijk gescheiden moeten zijn en illustreert gelijk hoe moeilijk zo#'n lijstje is: goede banden, maar veel te lage of hoge spanning levert natuurlijk ook niets op)
2. Rijhoogte (met enigzins behoud van roll center)
3. Camber
4. Sporing
5. Vering (mate van, dus de hardheid en de verdeling)
6. Demping
7. Roll bar
8. Caster
9. Uitwegen

Wat het moeilijk maat is de mate waarin een en ander gebeurd. Enorm verlagen heeft als consequentie dat je geometrie helemaal verkeerd wordt, wat niet meer goed te maken valt zonder drastische maatregelen. Dus alles met mate en gezond verstand.

Ben benieuwd :bag:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Bericht door Maik »

Alex, misschien ook wel een idee om even erbij te vermelden wat precies je doel is met deze studie/zoektocht naar perfectie (?) :)
Wil je echt de auto uiteindelijk heftig aanpassen als je denkt dat je bovenstaande plaatje helemaal compleet hebt? Dus als het moet (zal blijken uit je studie), de zaag in de uprights/stuurarmen?
Heb je nu het idee dat de auto veel beter zou kunnen sturen, of (veel) harder de bocht door zou kunnen? En is je doel misschien niet te hooggespannen?
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik wil je enthousiasme zeker niet temperen, ik zal met interesse deze topics volgen, wie weet ga ik dan ook nog weleens wat andere instellingen proberen, maar ik denk niet dat je bijvoorbeeld moet verwachten dat je max. g-krachten van 1.2-1.3G naar 1.5-2.0-7.5G gaan :wink:
Ik denk zelf dat het op dat vlak alleen nuanceverschillen worden. Het stuurgevoel is waarschijnlijk een stuk heftiger te beinvloeden.
Ben benieuwd 8)
Afbeelding
Plaats reactie