Pagina 14 van 14

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 04 mar 2015 22:02
door Exmantaa
alain schreef:Nu dat jullie de theorie in de praktijk gaan omzetten gaan jullie deze zomer wellicht allemaal op Zandvoort 4 seconden sneller knallen over een rondje. :yes: :yes: :wacko: :yes:

Maik gaat dan heel dicht in de buurt komen van mijn beste tijd ooit op Zandvoort. (1m58.5 of zoiets denk ik)

Hoog Tijd dus dat ik 't een en 't ander aan mijn auto ga aanpassen!!! :mrgreen: om de kloof terug wat groter te maken :yes:


Mijn mening is:
Zolang je geen rondjes achter elkaar kunt rijden binnen dezelfde tiende van een seconde ben je nog steeds beter af met een uurtje ( of meer) door een professionele coureur gecoacht te worden dan met je afstellingen te liggen klooien.
Dat geldt trouwens ook nog een beetje voor mij.
Maar ja ... een auto die goed afgesteld staat geeft je dan ook weer meer vertrouwen en dan ga je ook zoiezo sneller.
Streeftijd voor een Speedster op Zandvoort ligt ergens rond 1:53 en een beetje geloof ik. :mrgreen:

Maar met deze hele exercitie is het eigenlijk (tenminste mijn) de bedoeling dat de basis afstellingen goed staan en daar dan verder liefst niet meer aan komen. Gaat mij vooral om meer vertrouwen te krijgen in het karretje en dat richt zich voornamelijk op de remmerij en daarbij dus ook een stuk wegligging.

En ach, je hebt de Drivers en Race Engineers hé, haha. :yes:

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 06 mar 2015 13:19
door Dominique
Inmiddels heb ik in een aantal verschillende Speedsters circuitkilometers mogen maken (waarvoor zeeeer vriendelijk bedankt!) en weet ik wel wat een groot verschil er tussen de een of de andere auto zit. Banden/demping/geo/remmen, etc., het draagt er allemaal aan bij of de auto goed of onzeker voelt. En dan is er nog de persoonlijke voorkeur....

Oefening baart kunst heren.
Trackday kilometers maken is de enige en vooral de leukste! manier om vertrouwd te raken met snelheid en het bijhorende gedrag van de auto.(en bestuurder)
Een onervaren chauffeur in een goed afgestelde powerbak is in mijn optiek kansloos tegen een ervaren tarmac whore met een matige auto/afstelling.
In peekaas investeren en de set-up optimaliseren compenseerd uiteindelijk maar tot een bepaald niveau. Je moet gewoon die baan op en lekker rijden. de tijd nemen om snelheid op te bouwen en natuurlijk zijn of worden we niet een Schumacher.

Als je de kans krijgt instructie te krijgen tijdens een trackday....DOEN!
Dit werkt het beste als je zelf al een paar uurtjes hebt gereden. De instructeur zal je tips en punten aangeven waar je nog kunt verbeteren waar je de rest van de middag op kan oefenen.

Ohja, de 1:53 die Cliffy op CPZ haalde was met race spec VX220.
Desalniettemin heeft die aap de lat op een voor mij onbereikbare hoogte gezet en denk ik niet dat ik met optimaliseren van de wegligging van mijn auto in de buurt van zijn tijd ga komen. :wacko:

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 06 mar 2015 13:30
door Smiley
Naast alle aero en goodies had Cliffie ook 100pk meer dan jij.
Ik denk dat Alains 1.58.5 en Maik´s 2.01 voorlopig mooie target´s zijn.

Voor mij in elk geval wel.
Ik moet in elk geval aan mijn vertrouwen in het materiaal werken op slotemakers en scheivlak.

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 06 mar 2015 14:57
door aKra
Met hoeveel vermogen heeft Alain die lap gereden?

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 06 mar 2015 15:14
door Smiley
290 isch geloof ik.

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 07 mar 2015 8:44
door S. Gonzales
@ Dominique: :thumbsup:

En laten we met z'n allen vooral de 'fun factor' niet uit het oog verliezen! Tussen de rondjes door ervaringen uitwisselen en aan het eind van de dag met een voldaan gevoel weer heel naar huis is ook een doel!

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 07 mar 2015 18:54
door Co'tje
S. Gonzales schreef:@ Dominique: :thumbsup:
En laten we met z'n allen vooral de 'fun factor' niet uit het oog verliezen! Tussen de rondjes door ervaringen uitwisselen en aan het eind van de dag met een voldaan gevoel weer heel naar huis is ook een doel!
Helemaal waar, als is een beetje fanatisme ook wel goed.

Ik ga proberen met mijn nieuwe circuit racer 2:10 te rijden op CPZ :o)
Heb werkelijk geen idee hoe snel/langzaam ik nu ben. Maar rij inderdaad altijd met een smile weg (behalve toen ik weg werd gestuurd met 99bd)!

Vind het sleutelen net zo leuk als rijden. Maar ga zeker veel rijden om mijn skills te verbeteren. En natuurlijk af en toe meerijden, ben nog wagenziek van het ritje met Maik. :bag:
Met zo'n grote taartschep achterop en gatenkaas clams liggen de verwachtingen in 2016 natuurlijk erg hoog.

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 19 nov 2015 17:41
door jaydee
deel 1: https://www.youtube.com/watch?v=x0oi9SHJPvg
deel 2: https://www.youtube.com/watch?v=UhjQXJ6Yegs

Conclusie: het is en blijft lastige materie. En na bovenstaande filmpjes zit je eigenlijk met meer vragen dan antwoorden. Zelfs met de kennis van onze cursus :)

Re: Cursus 'wegligging racewagens'

Geplaatst: 30 okt 2016 23:29
door Smiley
S. Gonzales schreef:Wellicht wordt het nu tijd om de theorie in praktijk om te zetten? Er is al eerder gesproken over het organiseren van een testsessie met een ervaren/constante rijder en voldoende sleutelaars (ieder een wiel?) Zou mooi zijn wanneer we met de theorie in het achterhoofd een ideale setup kunnen benaderen. Standaardwaarden: R888, Nitrons, verschillende veren, verstelbare ARB.
Ton werkt samen met DF op 20 nov, mochten mensen de theorie in de praktijk willen brengen met Ton erbij.
http://forum.driving-fun.com/viewtopic.php?f=58&t=33309