Torxbout muurvast

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Torxbout muurvast

Bericht door robertsabee »

Hallo allemaal,
Ik wil een achterwiellager van mijn gezinswagen vervangen. Dat is een cassette die met 4 torxbouten vast zit. Die zitten met locktite vast en zijn dermate vastgeroest dat mijn torxbit is gebroken (zie foto). Ik heb nu iig een goed merk torxbit besteld. Zijn er verder tips om deze bouten los te krijgen zonder de boel te slopen?
Bijlagen
IMG_1400.jpg
IMG_1400.jpg (26.89 KiB) 2657 keer bekeken
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Re: Torxbout muurvast

Bericht door speedster »

Met een slagschroevendraaier of licht verwarmen.
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Torxbout muurvast

Bericht door stefan »

eerst en vooral een goede gebruiken.. dit zijn er van de aldi of de lidl.. lees botermetaal daar kan geen enkele mee losdraaien tenzij die handvaststaat
ne goeie erop en laten verschieten..en de boel is zo los grtzzz veel succes he
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Torxbout muurvast

Bericht door aboellaard »

Weet niet wat je allemaal al gedaan hebt, maar eerst even laten schrikken (da's een paar gerichte klappen met een hamer zodat de roestverbinding verbreekt. Sleutelwoord is wel 'gericht', dus ook weer niet zo dat na afloop die bout niet meer herkenbaar is). Naast verwarmen, kan je ook nog bevriezen. Daar heb je een spuitbus voor met een combinatie van kruipolie en temperatuurdaling. Bij het spuiten gaat de temperatuur van de bout behoorlijk naar beneden. Effect is hetzelfde als laten schrikken en verwarmen, de roestverbinding proberen te verbreken. En natuurlijk als je een beetje bij het draad kan komen, kruipolie/WD40 etc. Een torx kop kan aardig wat kracht hebben, dus doldraaien gaat niet 1-2-3, maar de bout breken weer wel. Dus wel met een beetje gevoel. En de tijd nemen als ie echt vast zit. Ook even kijken of het breken van de bout problemen gaat opleveren. Anders is het soms eenvoudiger de bout te breken en uit te boren.
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Torxbout muurvast

Bericht door robertsabee »

Ha bedankt allemaal,
laten schrikken dus eerst maar en eventueel verwarmen. Is een luchtsleutel ook bruikbaar of beter van niet?
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1452
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Re: Torxbout muurvast

Bericht door stefan »

hey robert is je logo aangekomen??
grasmaaiers..enz
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Torxbout muurvast

Bericht door timmyboy55 »

en ik heb altijd gemerkt dat tikken/slaan/klappen op de ratel oid (om hem eruit te willen draaien) minder goed werkt dan gelijk met een vloeiende kracht eruit te draaien.
misschien de arm verlengen met een pijp als je het doet met een ratel? dan wel sterke bitjes gebruiken natuurlijk.
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Torxbout muurvast

Bericht door robertsabee »

Ha Stefan,
Jazeker! Ziet er weer goed uit nu. De stroopwafels komen er aan hoor :-)
(=ff off topic)
Gebruikersavatar
robertsabee
Actief lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Torxbout muurvast

Bericht door robertsabee »

Bedankt voor de goede tips, de wiellagers zijn vervangen! Ik heb de bouten een week lang met WD-40 bespoten en gisteren met een paar gerichte klappen en professionele torxdop met grote hefboom het zaakje zonder problemen los gedraaid. Mijn Ford gezinswagen rijdt weer als een zonnetje.
Plaats reactie