B207 SC of turbo?
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
B207 SC of turbo?
Ben nou al twee weken aan het twijfelen of ik een B207 blok uit de UK laat komen of niet. En me dus maar een beetje aan het inlezen wat je er mee kan doen. Idee zou zijn om in alle rust de voorbereidingen te treffen voor een engine swap. Mag rustig een jaartje, of meer, duren dus.
De meeste met een B207 blok gaan SC. Misschien wil logisch, omdat het ook vaak de mensen zijn die al een M62 hebben. Ik ook. En voor wat meer vermogen een Harrop. Maar er kan ook een turbo op. ZZPerformance heeft daar bijvoorbeeld wat setjes voor liggen. Als ik als uitgangspunt 300-350PK neem en de voor en nadelen op een rijtje zet (voor zover ik het begrijp):
Voordelen SC:
- meer lineaire vermogensopbouw
- geen lag
- eenvoudig meer vermogen, M62 eraf, Harrop erop
- rijden behoorlijk wat Speedsters mee rond, dus is ervaring mee
- werkt goed met OBDtuner
Nadelen SC:
- herrie (hoeft niet, maar bij hogere vermogens best moeilijk om een en ander rustig te houden)
- intercooling problemen (wederom bij hogere vermogens)
- relatief veel gewicht bovenin (wegligging, hoewel ik dat nooit echt gemerkt heb)
- andere nokkenassen noodzakelijk
Voordelen turbo:
- minder herrie
- minder intercooling problemen (je zou zelfs een combinatie van een losse intercooler + laminova's kunnen gebruiken. ZZPerformance heeft een adapterplaat voor de intake manifold)
- efficienter, dus minder vermogen nodig voor zelfde boost
- andere nokkenassen niet echt nodig (denk voor 300+PK eigenlijk wel, maar wellicht kunnen dan de originele B207 ge-regrind worden)
Nadelen turbo:
- minder lineaire vermogensopbouw
- meer lag
- minder gewicht (alhoewel dat wel mee zal vallen als je alles wat erbij komt optelt, maar het gewicht is wel lager geplaatst)
- je kofferbak (of hoe dat ding ook heet) wordt wat kleiner
- is OBDtuner wel te gebruiken?
Wat prijzen betreft denk ik dat het elkaar niet veel ontloopt.
Zou graag wat commentaar horen en mate name van de ervaringsdeskundigen Mijn ervaring met turbo's beperkt zich tot 2 ton wegende 4WD's met ongeveer 100PK
De meeste met een B207 blok gaan SC. Misschien wil logisch, omdat het ook vaak de mensen zijn die al een M62 hebben. Ik ook. En voor wat meer vermogen een Harrop. Maar er kan ook een turbo op. ZZPerformance heeft daar bijvoorbeeld wat setjes voor liggen. Als ik als uitgangspunt 300-350PK neem en de voor en nadelen op een rijtje zet (voor zover ik het begrijp):
Voordelen SC:
- meer lineaire vermogensopbouw
- geen lag
- eenvoudig meer vermogen, M62 eraf, Harrop erop
- rijden behoorlijk wat Speedsters mee rond, dus is ervaring mee
- werkt goed met OBDtuner
Nadelen SC:
- herrie (hoeft niet, maar bij hogere vermogens best moeilijk om een en ander rustig te houden)
- intercooling problemen (wederom bij hogere vermogens)
- relatief veel gewicht bovenin (wegligging, hoewel ik dat nooit echt gemerkt heb)
- andere nokkenassen noodzakelijk
Voordelen turbo:
- minder herrie
- minder intercooling problemen (je zou zelfs een combinatie van een losse intercooler + laminova's kunnen gebruiken. ZZPerformance heeft een adapterplaat voor de intake manifold)
- efficienter, dus minder vermogen nodig voor zelfde boost
- andere nokkenassen niet echt nodig (denk voor 300+PK eigenlijk wel, maar wellicht kunnen dan de originele B207 ge-regrind worden)
Nadelen turbo:
- minder lineaire vermogensopbouw
- meer lag
- minder gewicht (alhoewel dat wel mee zal vallen als je alles wat erbij komt optelt, maar het gewicht is wel lager geplaatst)
- je kofferbak (of hoe dat ding ook heet) wordt wat kleiner
- is OBDtuner wel te gebruiken?
Wat prijzen betreft denk ik dat het elkaar niet veel ontloopt.
Zou graag wat commentaar horen en mate name van de ervaringsdeskundigen Mijn ervaring met turbo's beperkt zich tot 2 ton wegende 4WD's met ongeveer 100PK
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: B207 SC of turbo?
Buiten dat het B207 blok standaard meer vermogen aan kan, maakt een B207 of Z22SE uiteraard niets uit voor het Turbo gebeuren...
Ellende zit 'm in de plaatsing van de Turbo componenten en die ZZP spullen passen bijv. voor geen meter in een Speedster. Dan kom je al snel op een DBilas kit uit en die schijnt geen losse onderdelen (zoals manifold) te verkopen.
(Wil zelf gaan het kijken of de OEM K04 turbo opstelling van een LNF/A20NHT blok is aan te passen voor de Speedster...)
Ellende zit 'm in de plaatsing van de Turbo componenten en die ZZP spullen passen bijv. voor geen meter in een Speedster. Dan kom je al snel op een DBilas kit uit en die schijnt geen losse onderdelen (zoals manifold) te verkopen.
(Wil zelf gaan het kijken of de OEM K04 turbo opstelling van een LNF/A20NHT blok is aan te passen voor de Speedster...)
Re: B207 SC of turbo?
Je vergeet nog een voordeel vd de turbo, voelt snel aan als de boost opkomt. Ik zeg 'voelt' want in de praktijk zijn ze even snel..... (Tibby vs Speerke destijds)
captain slow
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: B207 SC of turbo?
Ja. Maar dan alleen met de bestaande Z22se ecu.aboellaard schreef: Nadelen turbo:
- is OBDtuner wel te gebruiken?
Hiervoor moet je dan een extern triggerwiel monteren (wat ik gedaan heb) of de krukas eruit halen, en een interne monteren.
Voordat je daarvoor gaat, wel even de boel verifieren bij Speerke.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: B207 SC of turbo?
Als ik een emmer geld leeg zou kiepen:
Nieuw B207 blok
Z22SE krukas
Wiseco+eagle zuiger/drijfstangen Z22SE
Garrett GT28RS turbo / GTX2863RS
Een 2.2 met deze turbo is van 0 naar +300 pk in een rechte lijn.
Rechte liniaire lijnen kan je ook tunen trouwens.
Zit in hetzelfde schoutje als jij nu. Ga alleen eerst een 260pk set bouwen, kijken of het allemaal pas te krijgen is.
Nieuw B207 blok
Z22SE krukas
Wiseco+eagle zuiger/drijfstangen Z22SE
Garrett GT28RS turbo / GTX2863RS
Een 2.2 met deze turbo is van 0 naar +300 pk in een rechte lijn.
Rechte liniaire lijnen kan je ook tunen trouwens.
Zit in hetzelfde schoutje als jij nu. Ga alleen eerst een 260pk set bouwen, kijken of het allemaal pas te krijgen is.
Opel Speedster 2.2 Turbo
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: B207 SC of turbo?
Alleen voor "maar 330pk" zou ik dus rustig de gloednieuwe Saab parts lekker laten zitten... Scheelt een hoop werk + centjes en in 2.0 uitvoering red je dat vermogen ook makkelijk.
OBD doet het ook leuk op turbo's, alleen moet je de boostregeling fixed zetten of eventueel apart regelen.
OBD doet het ook leuk op turbo's, alleen moet je de boostregeling fixed zetten of eventueel apart regelen.
Re: B207 SC of turbo?
Volgens mij is het meeste wel te fixen, het lastigste/duurste is volgens mij turbo manifold.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een setup met de laminova's en een losse intercooler.
Een GT28 turbo ofzo is ook wel te vinden.
Evt zou je bij dbilas kunnen peilen wat het losse manifold kost en daar een passende turbo bij zoeken.
Wat zou je max kunnen draaien met zo'n setup op een originele z22se motor?
Moet zeggen de SC bevalt erg goed, maar na enkele 300+ pk c20let turbo motoren mis ik wel een beetje de 'duw' die ik daar wel voelde.
Dat opspoelen van die turbo en dat ik die motor echt voelde 'trekken'.
Misschien niet wijs in een speedster, want dat is nu juist dat 'onverwachte' waar er al zoveel mee gecrashed zijn.. Maar je hoeft niet altijd je verstand te volgen hé
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een setup met de laminova's en een losse intercooler.
Een GT28 turbo ofzo is ook wel te vinden.
Evt zou je bij dbilas kunnen peilen wat het losse manifold kost en daar een passende turbo bij zoeken.
Wat zou je max kunnen draaien met zo'n setup op een originele z22se motor?
Moet zeggen de SC bevalt erg goed, maar na enkele 300+ pk c20let turbo motoren mis ik wel een beetje de 'duw' die ik daar wel voelde.
Dat opspoelen van die turbo en dat ik die motor echt voelde 'trekken'.
Misschien niet wijs in een speedster, want dat is nu juist dat 'onverwachte' waar er al zoveel mee gecrashed zijn.. Maar je hoeft niet altijd je verstand te volgen hé
Re: B207 SC of turbo?
Hier een linkje naar de adapterplaat :
http://shop.zzperformance.com/store/p/4 ... Plate.aspx
Komt hier nou rechtstreeks de gasklep op? Of zie ik het nu verkeerd?
http://shop.zzperformance.com/store/p/4 ... Plate.aspx
Komt hier nou rechtstreeks de gasklep op? Of zie ik het nu verkeerd?
- timmyboy55
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1590
- Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
- Locatie: Schoorl
- Contacteer:
Re: B207 SC of turbo?
Ik zou zeggen: B207R met Turbo
Ik ben heel benieuwd naar de Turbo builds, heb ik later een voorbeeld voor de mijne
Ik ben heel benieuwd naar de Turbo builds, heb ik later een voorbeeld voor de mijne
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: B207 SC of turbo?
Om niet al teveel uit de bocht te schieten heb ik wel een paar randvoorwaarden:
- niet meer dan 350PK zodat het blok niet uit elkaar hoeft (hoge extra kosten)
- OBDtuner en dus de Z22SE ECU (dus, icm boven, extern triggerwheel)
- nog iets kofferbak over. Mag rustig wat vanaf, maar niet helemaal weg
- moet een bestaande oplossing zijn. Experimenteren is leuk, maar tijdrovend en kostbaar
- auto moet goed rijdbaar blijven (dus geen al te wilde nokkenassen, heel licht vliegwiel, veel lag e.d.)
Met een Harrop is dat mogelijk. Met een ander compressor (Rotex?) en wat gedoe (brackets, luchtslangen, meten, nog eens meten ... en er toch achter komen dat je wat vergeten hebt), zie ik het ook nog wel zitten. Maar een turbo blijft toch altijd efficienter.
@Exmantaa: Z22SE en B207 maakt niet veel uit, maar toch: andere nokkenassen en andere uitlaatpoorten (als je alleen naar SC vs turbo kijkt). Wat dat uiteindelijk voor een verschil maakt heb ik geen idee van. Maar het scheelt inderdaad wel of je andere nokkenassen steekt of niet. Plus dat die dingen zeker een hogere lift krijgen en dat je alleen daardoor al aan andere klepveren moet gaan denken.
@Tibby: elk voordeel heb z'n nadeel. Die duw lijkt me prachtig, maar weer niet zo handig op het circuit, laat staan met wat natte bladeren op de weg
@Smiley: wegens mijn randvoorwaarden zit ik toch vast aan een extern triggerwiel. Maar dat is ondertussen een bewezen concept lijkt me
@Neetmans: volgens mij gaat inderdaad de hogedruk aanvoerbuis op de TB en die op die adapter
@Daan: dit moet dus geen geldput worden. Eigenlijk grappig dat je een complete motor voor heel weinig kan kopen om vervolgens helemaal leeg te lopen of de periferie
- niet meer dan 350PK zodat het blok niet uit elkaar hoeft (hoge extra kosten)
- OBDtuner en dus de Z22SE ECU (dus, icm boven, extern triggerwheel)
- nog iets kofferbak over. Mag rustig wat vanaf, maar niet helemaal weg
- moet een bestaande oplossing zijn. Experimenteren is leuk, maar tijdrovend en kostbaar
- auto moet goed rijdbaar blijven (dus geen al te wilde nokkenassen, heel licht vliegwiel, veel lag e.d.)
Met een Harrop is dat mogelijk. Met een ander compressor (Rotex?) en wat gedoe (brackets, luchtslangen, meten, nog eens meten ... en er toch achter komen dat je wat vergeten hebt), zie ik het ook nog wel zitten. Maar een turbo blijft toch altijd efficienter.
@Exmantaa: Z22SE en B207 maakt niet veel uit, maar toch: andere nokkenassen en andere uitlaatpoorten (als je alleen naar SC vs turbo kijkt). Wat dat uiteindelijk voor een verschil maakt heb ik geen idee van. Maar het scheelt inderdaad wel of je andere nokkenassen steekt of niet. Plus dat die dingen zeker een hogere lift krijgen en dat je alleen daardoor al aan andere klepveren moet gaan denken.
@Tibby: elk voordeel heb z'n nadeel. Die duw lijkt me prachtig, maar weer niet zo handig op het circuit, laat staan met wat natte bladeren op de weg
@Smiley: wegens mijn randvoorwaarden zit ik toch vast aan een extern triggerwiel. Maar dat is ondertussen een bewezen concept lijkt me
@Neetmans: volgens mij gaat inderdaad de hogedruk aanvoerbuis op de TB en die op die adapter
@Daan: dit moet dus geen geldput worden. Eigenlijk grappig dat je een complete motor voor heel weinig kan kopen om vervolgens helemaal leeg te lopen of de periferie
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: B207 SC of turbo?
Externe triggerwheel zou ik me weinig zorgen over maken. Mits degelijk uitgevoerd werkt dat probleemloos. (externe trigger zit trouwens op verschillende fabrieksmotoren, o.a. BMW...)
En qua uitlaatpoorten zit er weinig verschil tussen een Z22SE of een B207. Maar wel is de B207 een sandcasting welke niet scheurt als je de bougies wat fanatiek aandraait en heeft wat meer wanddikte om groter te poorten. Hoewel uitlaatpoorting niet zoveel zin heeft met een turbo erachter geplakt.
Saab B207 nokkenassen zou ik sowieso gaan wisselen voor SC; dat kan cheapo met used GM-LSJ cams, of aftermarkets voor nog wat meer power bovenin. Turbo geen ervaring mee, maar die draaien ook op de standaard LSJ's. Manifold is je grootste probleem. (En DBilas schijnt geen spullen los te willen verkopen.)
En qua uitlaatpoorten zit er weinig verschil tussen een Z22SE of een B207. Maar wel is de B207 een sandcasting welke niet scheurt als je de bougies wat fanatiek aandraait en heeft wat meer wanddikte om groter te poorten. Hoewel uitlaatpoorting niet zoveel zin heeft met een turbo erachter geplakt.
Saab B207 nokkenassen zou ik sowieso gaan wisselen voor SC; dat kan cheapo met used GM-LSJ cams, of aftermarkets voor nog wat meer power bovenin. Turbo geen ervaring mee, maar die draaien ook op de standaard LSJ's. Manifold is je grootste probleem. (En DBilas schijnt geen spullen los te willen verkopen.)
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: B207 SC of turbo?
B207 schijnt idd wel makkelijk +350 pk te kunnen hebben met turbo. De Z22SE krukas en bijbehorende zuigers en drijfstangen in mijn voorbeeld was met name om van 2.0 naar 2.2 te gaan en het extra volume te gebruiken om de turbo eerder te laten spoelen en je dus minder lag hebt. Zoals exmanta zei, hoef je voor het vermogen niets te veranderen en kan een ander triggerwiel de oplossing zijn. Als je dan een leuke spoelturbo als een GT2560R (aka GT28R) er op zet (veel 2e hands te krijgen vanaf de Nissans omdat dit de oem turbo is voor de S15) scheelt je dat in totaal makkelijk 800-1000 euro. Turbo op 1 bar en je hebt ca. 260 whp ~300 pk.
Keuzes keuzes keuzes
Keuzes keuzes keuzes
Opel Speedster 2.2 Turbo
B207 SC of turbo?
Maar wat zou je kunnen doen met een originele z22se motor en een turbo? 320-330pk? (Even los van welke turbo).
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: B207 SC of turbo?
Tja, die drijfstangen van die GM ombouw zijn met een nos shot naar de vaatjes geholpen, (daarna afgifte breekpunt 270pk door hen) en Joe van het UK forum heeft een setje vernietigd met een 270pk SC system. (zal 300isch aan de wielen zijn)
Dus drijfstangen wil ik wel als kritisch bepalen voor boven de 250pk.
Dus drijfstangen wil ik wel als kritisch bepalen voor boven de 250pk.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: B207 SC of turbo?
sc is gewoon beter voor op circuit ivm doseerbaarheid vermogen. (compound charging, beste van 2 werelden) Tjonge, ik moest in Nederland wonen
captain slow