Daan schreef:Ben benieuwd. Mn T25 gaat passen ben ik wel uit, maar weet wel dat een GT28 een beduidend grotere housing heeft.Exmantaa schreef:ps, net een GT2860-RS aangeschaft om eens te zien hoe dat past in een Speedster...
B207 SC of turbo?
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: B207 SC of turbo?
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: B207 SC of turbo?
Op de laminova site staat inderdaad 2.5mm per PK. Maar er staat dan weer niet bij wat ze daar mee bedoelen. Ik neem aan dat ze het dan alleen over de drukval hebben en een bepaald criterium voor die drukval hebben. De mad doc nam blijkbaar aan dat op dat punt de koeling gelijk is aan de opwarming (veroorzaakt door de drukval), maar dat is wel erg kort door de bocht. 1 PK is ongeveer 0.8 gram lucht per seconde en dat moet dan door 2.5mm core opening etc. Heel makkelijke oplossing: een mailtje naar Laminova. Parameters zijn bekend: 4 cores parallel, lengte cores, opening. Zou ook eens leuk zijn te weten wat die dingen doen bij bepaald vermogen/luchtstroom, IAT, coolant flow e.d. Die gegevens moeten ze hebben. Staat ook een formulier op de site die je in kan vullen (als OEM dan) waarop zij dan met een voorstel komen. Jammer genoeg is dit soort bedrijven meestal niet zo happig op het verstrekken van gegevens. De site had vroeger ook veel meer gegevens dan nu.Exmantaa schreef:aboellaard schreef:
* Kwam op het UK forum nog een leuk stukje tegen van de crazy professor die de M62 manifold ging doormeten en al heel snel tot de conclusie kwam dat je bij meer dan 317PK de laminova's er beter kunt uitgooien, omdat ze dan de lucht gaan verwarmen ipv koelen (drukval over de laminova's). Zit wel iets in dat verhaal, omdat het ding ontworpen is voor rond de 200PK. Maar dat zou dus voor alles boven de 317PK in combinatie met die manifold moeten gelden
Hmm ja, de Mad Doc zou wel eens even een SC manifold gaan doormeten op flow en cooler efficiency... Manifold beschikbaar gesteld door Joe (want die rijdt/reed er toch nooit mee... ) en na paar weken kwam er een statement terug dat de max zo'n 310 pk ofzo was.
Maar was feitelijk gewoon gebaseerd op info van Laminova site waar ergens je de maximale pk's per mm core lengte kan terugvinden. (2,5mm per pk) Geen flowgegevens or whatever, dus feitelijk weten we nog niet echt waar de krux ligt van de SC manifold.
Wil nog steeds eens een paar extra meters in die manifold zetten om te zien of met een Harrop SC de flow nu echt een restrictie wordt (en je dus flinke drukopbouw achter SC krijgt met daardoor hoge temperatuur) of dat de restrictie wel meevalt maar het gewoon zo hard doorheen flowt dat er te weinig tijd is om de warmte uit de lucht te halen...
Laminova cores heben dacht ik 0,3mm finnen met 0,3mm slots ertussen, dus de cores zijn zo'n 50% "open".
Afijn, kost allemaal weer klauwen met tijd die ik niet zoveel heb.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: B207 SC of turbo?
In onze SC manifold zitten 4 stuks 198mm cores. (effectieve lengte is iets korter vanwege o-ring montage)
4 x 198mm / 2,5mm per pk = ...................... 316,8pk
Goh, hoe zou onze professor toch aan zijn max van 317 pk zijn gekomen...
4 x 198mm / 2,5mm per pk = ...................... 316,8pk
Goh, hoe zou onze professor toch aan zijn max van 317 pk zijn gekomen...
Re: B207 SC of turbo?
Exmantaa schreef:Daan schreef:Ben benieuwd. Mn T25 gaat passen ben ik wel uit, maar weet wel dat een GT28 een beduidend grotere housing heeft.Exmantaa schreef:ps, net een GT2860-RS aangeschaft om eens te zien hoe dat past in een Speedster...
foto werkt niet (ben gewoon benieuwd als ie van de turbo is... )
captain slow
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: B207 SC of turbo?
Is toch niet jouw blok Exmanta?(2010) Zit een aardige kelk tussen het spruitstuk en turbo.
Opel Speedster 2.2 Turbo
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: B207 SC of turbo?
neeeeeee, maar wel mijn gt28 turbo...
En spruitstuk collector daar is een tikkie apart inderdaad
En spruitstuk collector daar is een tikkie apart inderdaad
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: B207 SC of turbo?
tibby schreef:foto werkt niet (ben gewoon benieuwd als ie van de turbo is... )
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7343
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: B207 SC of turbo?
Je bent ook de enige met genoeg ruimte onder de klep
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: B207 SC of turbo?
Smiley schreef:tibby schreef:foto werkt niet (ben gewoon benieuwd als ie van de turbo is... )
Komt precies hoger qua Dbilas header.
Mss bij het nodige 'zaag en plakwerk' deze gebruiken (is nog hoger maar mss in te korten)
grtz
captain slow
Re: B207 SC of turbo?
http://store.custombuiltmotors.com/engi ... nts-1.html
linkje vd bovengaande manifold (staan trouwens nog type's op)
linkje vd bovengaande manifold (staan trouwens nog type's op)
captain slow
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: B207 SC of turbo?
Ik even zitten rekenen aan die laminovas en kom bij 1PK per 2.5 mm core op een Reynolds getal van rond de 2000. Dus ik denk dat het uitgangspunt voor de laminova's de overgang van laminair naar transient stroming is. Is ook wel logisch, want op het moment dat de stroming door de laminova's turbulent wordt gebeuren er twee dingen. Ten eerste wordt de drukval afhankelijk van de gassnelheid in het kwadraat en ten tweede wordt de capaciteit op te koelen veel slechter. Dus verder gaan dan die 317PK kan wel, maar dan kom je heel snel aan de beperking van die set-up.Exmantaa schreef:In onze SC manifold zitten 4 stuks 198mm cores. (effectieve lengte is iets korter vanwege o-ring montage)
4 x 198mm / 2,5mm per pk = ...................... 316,8pk
Goh, hoe zou onze professor toch aan zijn max van 317 pk zijn gekomen...
Die laminova's zijn trouwens helemaal niet zo gek. Zolang je de stroming laminair houdt is er een heel mooie balans tussen koeloppervlak (gas moet langs gekoeld oppervlak stromen om af te kunnen koelen en hoe groter dat oppervlak is, hoe beter de koeling) en de weerstand die dat oppervlak veroorzaakt (weerstand = drukval).
Reynolds getal:
Re ~< 2300 : laminaire stroming, gewenst voor beste doorstroming
2300 ~< Re ~< 4000 : transient stroming, overgang van laminair naar turbulent
Re ~> 4000: turbulente stroming
Het Reynolds getal geeft een indicatie van wat er gebeurd en is zeker niet exact. Bijvoorbeeld ruwheid van het oppervlak, rechtheid van de lamellen e.d. spelen een rol. Vandaar dat ze waarschijnlijk wat conservatief zijn met een Re van rond de 2000. Ik neem aan dat ze heel wat geexperimenteerd hebben en exact weten wat wanneer gebeurd. Is ook allemaal niet zo moeilijk met de juiste apparatuur.
Uitgangspunten:
- 1PK ~ 0.8 gr lucht/sec ~ 23,5 liter/sec
- 2.5 mm laminova = 2 (onder + boven) x 5 openingen van 0.3 mm breed en 4 mm hoog (lamellen zijn 0.2 mm dik, 4 mm hoog met een ruimte van 0.3 mm)
- hydraulische diameter van 1 opening: 0.56 mm